Ayra Sophia

由 syyisnn

225K 4.1K 909

AYRA SOPHIA :) Tiada langsung kemanisan berumah tangga walaupun mereka sama-sama cinta. Kehadiran or... 更多

Prolog
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Epilog

40

11K 178 83
由 syyisnn

"Mana jantan tak guna tu?!" Suara along bergema di sekitar ruangan wad.

Ibu dengan abah juga berada di belakang along. Wajah ibu kelihatan agak sugul dan matanya kelihatan agak bengkak. Ayra meninggal pada malam hari setelah hampir dua jam bertarung di bilik bersalin.

Doktor Ameer memberitahu bahawa setelah Ayra dibius, itulah kali terakhir Ayra bernafas di dunia ini. Habis sahaja operasi pembedahan, puas juga pihak hospital cuba untuk membangunkannya, tapi Allah lebih menyayanginya.

Hati ibu remuk dan dilanda kesedihan apabila menerima panggilan daripada pihak hospital bahawa Ayra Sophia telah pun meninggal dunia. Berita sedih itu disusuli dengan kehadiran sang putera yang menjadi penebus kesedihan keluarga Ayra. Ibu dan abah dapat menerima kenyataan itu dengan hati yang redha.

Cuma along.. ya along. Along tidak dapat menerima kenyataan bahawa satu-satunya adik yang dia punya telah pun kembali kepada Penciptanya.

"Along, bawak bersabar." Pujuk ibu sambil mengusap lembut belakang anaknya. Dia tahu anaknya pasti sangat sedih tapi memandangkan kawasan yang tidak sesuai untuk menunjukkan rasa marah, ibu terpaksa menghalang along daripada melakukan pergaduhan di sini.

"Ibu nak along bersabar dengan jantan tak guna tu? Tak, ibu. Along nak buat perhitungan dengan dia."

Sebaik sahaja kelibat Mikhail muncul di hadapan mata along, lantas sahaja along mendekatinya dengan gempalan penumbuk. "Jantan tak guna!" Hampir-hampir sahaja penumbuk itu hinggap di pipi Mikhail. Mujur sahaja ada Hilman yang menjadi penghalang antara mereka.

"Ketepi, Izz. Along nak buat perhitungan dengan jantan tak guna tu!" Along cuba menolak Hilman ketepi, namun Hilman menggagahkan dirinya agar tidak berganjak walau sedikit. Dia tidak mahu roh Ayra terseksa melihat alongnya sendiri memukul suaminya. Hilman merasa dia perlu melaksanakan tanggungjawab untuk mendamaikan Mikhail walaupun dia tidak rela berbuat demikian. Tapi, demi Ayra, dia sanggup melakukan semuanya.

"Sabar along. Kita dekat hospital. Ara ada dekat dalam dan kalau Ara masih hidup pun, dia pasti akan buat macam mana yang saya buat. Dia pasti tak nak along pukul Mikhail."

"Kau ingat aku peduli? Sepatutnya aku pukul dia dekat masjid haritu! Baru padan muka dia. Bukan dia je, patutnya isteri baru dia tu jugak aku pukul. Kalau aku pukul, mesti isteri baru dia tak berani-beraninya nak bunuh adik aku!"

Kenyataan yang dikeluarkan along membuatkan semua terkedu. Ellyda bunuh Ayra?

"Along cakap apa ni? Jangan tuduh sembarangan, along. Jangan seksa Ayra!" Ujar ibu seraya menarik along agar menjauhi Mikhail.

Along menoleh ke arah ibu. "Ibu ingat along tipu? Sebabkan perempuan tak guna tu lah, Ara mati. Sebabkan perempuan tu tolak Ara, Ara mati! Ara mati, ibu. Ara dah tak ada. Adik along, Ayra Sophia, dah tak ada. Along dah tak ada adik. Ibu sedar tak? Along dah kehilangan Ara. Ibu kehilangan anak ibu. Abah kehilangan anak abah. Semua tu disebabkan isteri baru jantan ni!" Along menggempalkan penumbuknya dan seketika penumbuk itu mendarat tepat di pipi Mikhail.

"Along!" Jerit abah sambil menarik along agar menjauhi menantunya. "Apa along buat ni? Ayra baru je meninggal, along dah buat perangai? Daripada along sakitkan tangan along pukul anak orang, baik along tolong abah uruskan jenazah Ayra."

Along diam. Dia masih memandang Mikhail dengan renungan yang agak tajam. Di sebalik renungan itu, terdapat beribu sesalan yang melanda jiwanya. "Dia pisahkan Ara daripada kita. Dia halang Ara daripada berbalas khabar dengan kita. Dia seksa Ara macam Ara bukan isteri dia. Dia curang dengan Ara. Dia kahwin lain. Dia seksa mental adik along. Dan abah dengan ibu suruh along diamkan diri? Ye, along tak sepatutnya sakitkan diri along sekarang. Tapi, along sepatutnya sakitkan diri along dulu. Kalau along buat macamtu dulu, Ara masih ada dengan kita. Ara ada dengan kita dan anak dia pun tak pramatang!"

Berombak naik dada along menahan marah. Isterinya juga tidak berani masuk campur dalam urusan ini. Dia tahu suaminya tengah panas dan pastinya tak mampu disejukkan lagi kerana suaminya itu kehilangan adiknya atau lebih tepat, adik kesayangannya.

"Abah tak menyesal ke kahwinkan dia dengan jantan tu? Along menyesal, abah. Along menyesal sebab dengar cakap Ara yang jantan tak guna ni mampu bahagiakan dia padahal jantan ni mampu sakitkan adik along!"

"Along dahlah. Lupakan apa yang dah lepas. Kalau along ungkit sekalipun, Ayra takkan hidup lagi. Ayra dah pergi dan takkan kembali dekat kita lagi. Jom kita bawak jenazah Ayra balik, okay?" Pujuk abah seraya menarik anaknya ke dalam pelukan. Terdengar hamburan tangis daripada anak lelakinya yang sudah pun memiliki dua orang anak. Dia faham keadaan anaknya yang kehilangan orang yang dia sayang. Ikutkan hati, ingin juga dia hamburkan tangisnya, tapi kalau dia juga lemah siapa yang akan cuba bangkitkan seri keluarga ini lagi?

"Kau beruntung Mikha. Kau beruntung harini sebab aku tak dapat belasah kau cukup-cukup. Tapi kau ingat, aku takkan pernah lupa apa yang kau dah buat dekat adik aku. Isteri kau tu pun, aku takkan pernah lupa apa yang dia dah buat." Along menghampiri Mikhail yang sesekali menyentuh lebam di tepi bibirnya. Sudah dua kali dia mendapat tumbukan daripada wira-wira yang sering melindungi Ayra.

Kolar baju Mikhail dicapai menyebabkan Mikhail mendongak memandang tepat mata along. "Kifarah tu takkan pernah salah menuju mangsanya. Kau buat Ara dan sekarang bini kau buat kau. Kau curang dengan Ara dan bini kau pun buat benda yang sama. Seronok tak rasanya bila dicurangi?"

Mikhail diam. Dia juga tidak berani bertentangan mata dengan along yang marak dengan dendam.

"Aku tanya kau ni! Seronok tak?!" Herdik along sambil ditarik-tarik kolar baju itu agar mencengkam leher Mikhail. "Along, sa..kit." rintih Mikhail. Along tersenyum mengekek.

Perlahan-lahan dia melepaskan cengkamannya. Sesekali dia menggosok tangannya seperti ingin menghilangkan rasa jijik memegang baju Mikhail. "Ya, sakit. Tapi malangnya, aku tak mampu buat kau sakit, sesakit yang Ara rasa. Beruntunglah Mikhail, kau masih diberi hak penjagaan untuk jaga anak kau. Ikutkan aku, jangan harapkan hak penjagaan, hak untuk kau dipanggil ayah pun aku takkan bagi."

Along berlalu pergi meninggalkan Mikhail sendiri di situ. Jenazah yang sudah pun dilakukan bedah siasat di bawa pulang dengan ambulans. Mikhail tidak mengikuti sekali kerana yakin, along pasti tidak mengizinkannya. Jadi, Mikhail hanya mengikuti dari belakang sahaja.

Sampai sahaja jenazah di rumah, tok imam dan orang-orang masjid mulai memulakan memandikan jenazah, mengkafankan jenazah, dan menyembahyangkan jenazah. Suasana hiba bertandang ke rumah keluarga Ayra. Setelah semuanya selesai, jenazah Ayra dibawa menuju ke perkuburan Islam.

Alhamdulillah, pengebumian Ayra berjalan lancar dan cuaca pun agak elok seolah-olah mengerti. Selesai sahaja, orang-orang masjid mulai beransur pulang dan hanya ahli keluarga Ayra sahaja yang masih bersila di atas tikar. Surah yassin yang berada di tangan dibuka dan dimulakan bacaan serentak.

Seusai sahaja menghabiskan bacaan, abah terlebih dahulu menjiruskan air mawar ke atas pusara allahyarhamah puterinya. Titisan demi titisan mulai membasahi pipi abah yang sedari tadi menahan daripada jatuh. Setelah itu, ibu pula mengikuti jejak suaminya. Usah dikatakan, berjurai-jurai air mata ibu mengalir membasahi pipinya. Tak pernah dibayangkan seumur hidup bahawa Ayra bakal meninggalkannya sebelum dirinya.

"Ibu sayang Ayra." Hanya tiga patah perkataan yang mampu menambahkan kehibaan suasana itu. Setelah kesemua ahli keluarganya menjiruskan air mawar sebagai penghormatan terakhir sebelum melangkah pergi meninggalkan Ayra di situ.

Hanya tinggal along yang memandang sepi tanah yang berwarna merah itu. "Tak pernah along sangka, adik along akan tinggalkan along. Walaupun along tinggalkan Ara selepas along kahwin, tapi along tetap dapat jumpa dengan Ara. Tapi sekarang, along takkan dapat jumpa Ara. Along takkan dapat lihat senyuman Ara. Along takkan dapat dengar suara Ara. Along takkan dapat bergurau senda dengan Ara lagi."

Tangannya mulai memegang tanah merah itu. Serentak dengan itu, along mulai menangis. Dia bukan meratapi tapi dia cuma ingin melepaskan kesedihannya agar nanti dia tidak lagi bersedih. Dia harus redha dengan ketetapan Tuhan.

"Andai sahaja diberikan peluang untuk along tebus harga diri Ara, along akan buat. Along akan pastikan Mikhail merana dengan semua ni. Tapi.."

Tangannya mengusap air matanya yang berjaya mengaburi pandangannya.

"Along tahu Ara tak suka kalau along balas dendam kan? Along tak buat ye sayang.. along sayangkan Ara dan along takkan buat perkara yang Ara tak suka." Setelah puas meluahkan kata dan rasa, along mencapai jag yang berisi air lalu disiram ke atas pusara adiknya dan dengan itu, along melangkah pergi meninggalkan adiknya sendiri.

Beberapa minit kemudian, Hilman datang bersama Mikhail. Sengaja Hilman tidak mengikuti keluarga Ayra kerana yakin, along tidak akan membenarkan Mikhail turut serta. Jadi, terpaksalah dia berulang-alik setelah mengiringi jenazah ke makam untuk membawa Mikhail menziarah pusara isterinya.

"Assalamualaikum, isteri saya." Permulaan kata yang berjaya mengalirkan air mata di pipi Mikhail. Hilman sekadar diam dan memberikan ruang untuk Mikhail meluahkan rasa. Dia tahu, Mikhail pasti akan menyesal dengan apa yang dilakukan. Rasa serba salah itu takkan mampu dipadam walaupun bertahun-tahun Ayra pergi.

"Saya bukan suami yang baik untuk awak dan saya bukan ayah yang baik untuk anak kita. Saya berdosa dengan awak sampaikan akhir nafas awak pun, saya tak ada di sisi awak. Saya pentingkan diri, saya lupakan awak dan saya abaikan awak."

"Saya selalu sakitkan hati awak selepas saya jumpa dengan Elly. Saya tak pernah fikir perasaan awak. Saya cuma tahu fikir kepuasan yang saya terima je."

Mikhail menggenggam tanah itu dan perlahan-lahan dibawa ke dadanya. "Sayang, damailah dikau di sana. Saya akan tetap merindui dan menyayangi awak walaupun awak dah jauh daripada saya."

"Dia takkan pernah jauh selagi kau tak hapuskan dia daripada hati kau, Mikhail."

Mikhail menoleh ke arah Hilman yang ralit membaca yassin untuk arwah Ayra. "Aku tahu, Izz. Aku tahu." Hilman tersenyum dan menyambung kembali bacaannya. Mikhail juga turut serta menyedekahkan al-fatihah dan surah yassin untuk arwah isterinya.

Setelah menziarahi kubur Ayra, mereka berdua kembali ke hospital untuk melihat keadaan putera sulungnya yang masih perlu dipantau oleh pihak hospital.

"Encik Mikhail?" Panggil jururawat yang bertugas menjaga anaknya. Mikhail tersenyum gembira kerana merasakan bahawa gilirannya sudah tiba untuk melihat anaknya yang masih diletakkan di inkubator.

"Doktor Ameer ingin berjumpa dengan encik." Senyuman itu pudar dan rasa tidak sedap hati mulai bertandang di dadanya.

Apa lagi dugaanMu ya Allah?

Pintu bilik doktor Ameer diketuk dan Mikhail masuk setelah mendapat keizinan daripada doktor Ameer. Mikhail melangkah dengan senyuman yang cuba dilontarkan untuk menyembunyikan rasa gelisahnya.

"Sila duduk, Mikhail."

Mikhail akur lalu melabuhkan punggungnya di atas kerusi.

"Saya yakin nurse dah bagitahu awak yang anak awak terpaksa dimasukkan ke dalam inkubator kerana paru-parunya masih kecil dan lemah." Mikhail mengangguk. "Tapi, setelah kami melakukan pemeriksaan, bukan sahaja paru-paru, malah jantungnya juga lemah dan kecil. Jantungnya juga tidak mampu mengepam darah yang sepatutnya untuk tubuh badannya. Dukacita dimaklumkan, anak awak sudah pun meninggal dunia beberapa jam yang lepas."

Tika itu, Mikhail merasakan dunianya semakin gelap dan kucar-kacir. Belum hilang merahnya tanah isterinya, kini ditambah pula kehilangan anaknya. Satu-satu waris yang dia punya telah pun pergi buat selama-lamanya mengikut jejak mamanya.

"Mikhaif Safuwan.. anak abah.. kenapa pergi tinggalkan abah?" Ujar Mikhail perlahan seraya menutup wajahnya dengan menggunakan kedua-dua tapak tangannya. Doktor Ameer bangun lalu menenangkan Mikhail yang kehilangan orang yang amat dia sayang.

Dugaan apa lagi yang Kau berikan, ya Allah..

Tak berfikir panjang, Mikhail terus pulang ke rumahnya. Dia tak sanggup lagi melihat jenazah anaknya dikebumikan. Dia tak sanggup melihat anaknya ditelan bumi.

Setibanya di rumah, dia melihat Ellyda sedang mengemaskan bajunya. "You buat apa ni?" Soal Mikhail. Ellyda mendiamkan diri lalu menyerahkan fail yang berisi borang permohonan cerai kepada Mikhail.

"I nak you ceraikan I. I tak sanggup lagi nak jadi hipokrit depan you lagi."

"Kenapa tak cakap awal-awal? Aku pun tak naklah kau jadi isteri aku lagi. Aku tak nak beristerikan perempuan jalang macam kau. Sanggup mencurangi suami dengan tidur dengan jantan lain!"

"You ingat you baik sangat ke? Padan muka dengan you! Ayra dah tinggalkan you dan bukan takat dia je, I pun nak tinggalkan you!"

Mikhail ketawa. "Well, well, well. Bukan kau tinggalkan aku, tapi yang tinggalkan kau. Ellyda Zahra, aku ceraikan kau dengan talak tiga." Lantas dengan itu, Ellyda terus melepaskan baju yang dipegangnya dan memandang Mikhail seolah-olah tidak percaya dengan apa yang dikatakan oleh Mikhail.

Mikhail ketawa lalu melambaikan tangannya ke arah Ellyda. Mikhail juga tidak berhenti-henti ketawa melihat keadaan dirinya yang sudah seperti tidak ada hala tuju.

Kehilangan Ayra Sophia..

Kehilangan Mikhaif Safuwan..

Dan kehilangan Ellyda Zahra..

Adakah ini kifarah untukku?

Aku kehilangan semuanya setelah Ayra meninggalkan aku. Aku kehilangan semua kebahagiaan yang aku ada dengan sekelip mata apabila Ayra meninggalkanku. Tiada lagi sesiapa pun menyayangi aku.

"Ayra!!! Saya minta maaf!"

Hatinya berlawan kata. Akhirnya, Mikhail kalah. Lalu dia membaringkan badannya di atas katil rumah miliknya dan Ayra.

Aku dah dapat balasanku dan aku akan terus dapat balasan aku.

繼續閱讀

You'll Also Like

382K 14.5K 33
"Kenapa you kembali? Kenapa you kembali setelah you buang I dari hidup you?" - DR MAWAR ELENA. Perkahwinan yang dibina atas dasar cinta terhenti sek...
328K 12K 36
MY FIRST SHORT STORY: MRS. RAYYAN 🌹 (STATUS: COMPLETE) [YOU'RE COMPLETE MY EVERY IMPERFECTION] Kerana kisah cintanya yang tak kesampaian, Ahmad Ar...
3.2K 438 55
Bismillahirrahmanirrahim Mengandungi Himpunan kata-kata bijak dan penuh motivasi Sayyidina Ali r.a. (Gambar hanya hiasan).
187K 2.9K 62
Ayis liyana seorang yang dingin sombong berlagak dan kurang ajar baginya harta adalah segalahnya sampai sanggup membuat apa sahaja demi kemewahan yan...