(EDITING) HATI BEKU ENCIK POL...

Galing kay Reyshaaziz

551K 19.1K 1K

100% idea asal author! -NO PLAGIARISM- Benarlah kata yang diri dia itu umpama jatuh di timpa tangga. Kehilan... Higit pa

BAB 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 28
Bab 29
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Sembang Author
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Sembang Author
Bab 59
SPECIAL CHAPTER

Bab 40

7.5K 269 16
Galing kay Reyshaaziz

Kami sampai ke Sabiha Gocken International Airport, Turki. Aku mengeliat kecil di depan pintu keluar Airport. Gila lenguh seluruh sendi dan urat belikat. Berbelas jam dalam kapal terbang dan hanya duduk sahaja ingat best ke?

Aku dan Atalia hanya berdiri memandang ke arah angah, inspektor Azam dan Zaid memasukkan barang kedalam bonet kereta. Kan dah cakap senang sangat bila bawa orang yang dah mahir dan punya sanak saudara mara kat sini. Kami hanya perlu releks sahaja.

Nasib baiklah Airin faham. Trip berjalan yang aku tempah di bawah travel agency dia bersama Atalia kami tunda dahulu. Sampai urusan kami selesai aku akan menghubungi dia semula. Katanya dia akan ada lama kat Turki ini. Jadi trip 6 hari kami di sini boleh di lakukan nanti.

"Assalamualaikum, hai. Saya Gina. Sepupu Azam."

Wanita bertudung bawal corak bunga bunga menegur aku dan Atalia ramah. Di sebelahnya kelihatan ada seorang lelaki yang sedang bersalaman dengan angah. Mukanya macam rupa orang kebanyakan di sini. Mungkin suami Gina warga tempatan. Inspektor Azam ada memberitahu aku yang Gina sepupunya sudah lama kawin dengan seorang lelaki warga Turki.

"Waalaikumsalam. Hai Gina. Saya Maira dan ini Atalia. Bestnya abang Azam ada sepupu. Boleh lah dapat travel selalu kat sini."

Aku sambut huluran tangan dia. Kami bersalaman dan berpelukan sekejap. Jujurnya aku senang hati dengan Gina. Dia ramah dan cantik.

" Bolehlah Maira. Orang kata hujan emas di negara orang , hujan batu di negara sendiri. Yang batu itu jugalah yang kita rindukan. Ok, kenalkan ini suami saya Farhan. Dia warga Turki."

Aku senyum dan mengangguk kecil bila Farhan menghampiri kami. Gina yang cantik dengan Farhan berupa macam model model peragaan yang ada di majalah Turki memang nampak sepadan sangat. Sempat lagi tau aku belek majalah tadi semasa dalam kapal terbang. Hik. Hik..
Cuci mata. Walau sepatah haram tulisan dia yang aku tak faham. Tapi dah rupa model model tu hensem, aku layankan sahaja. Patut pun Ray aku tu hensem namatey. Mengikut gen baba dia warga Turki sini.

"Macam tu jomlah kita bergerak sekarang. Korang semua mesti dah penat kan. Berjam jam dalam flight. Jom masuk."

Farhan pandang kami semua. Wah, tak sangka dia bercakap dalam bahasa melayu dengan fasih sekali. Tak ada bunyi pelat langsung. Rasa teruja pula bila orang luar bercakap bahasa negara sendiri. Sedangkan kami orang Malaysia pun kadang kadang berlagak tak nak cakap bahasa sendiri. Lebih memilih untuk rojakkan bahasa dengan cakap omputih. Tak kata kat orang, sebab diri sendiri pun macam tu. Haha.

Farhan mengambil tempat memandu, di ikuti inspektor Azam duduk di sebelahnya. Inspektor Zaid duduk di kerusi belakang bersama angah. Dan aku, Atalia serta Gina duduk di kerusi paling belakang. Untunglah naik mpv. Ruangnya luas dan selesa.

"Gina dah lama ke duduk sini?"

Aku duduk di tengah tengah di apit oleh Atalia di sebelah tingkap dan Gina di sebelah pintu susur keluar.

"Lama tu tak adalah lama sangat. Adalah dalam lima tahun."

Tak lama ke lima tahun tu? Macam mana lah dia boleh berjauhan dari tanah air sendiri.

"Lama tu. Tak rindu sambal belacan Malaysia?"

Atalia menyampuk perbualan kami. Gina di tepi tergelak kecil. Orang Malaysia. Campaklah kemana saja pun sambal belacan juga benda wajib di sebut sebut. Oh kecur liur.

"Rindulah juga. Tapi Gina selalu buat sendiri je. Bahan bahan macam belacan Gina order dari Malaysia. Dapat sikit pun dah ok. Dari tak ada langsung."

Yelah, bahan bahan berbau selalunya di larang untuk di bawa naik ke atas kapal terbang. Buatnya pecah atau berbau tak ke pening satu kapal terbang dengan bauan belacan. Tapi sekarang apa ada hal. Makanan Malaysia dah ada inovasi. Bahan bahan macam belacan pun dah ada dalam bentuk packaging yang sesuai untuk di bawa naik atas kapal terbang.

Kerlas kau!

" Bagusnya Gina. Rajin. Kat sini Gina buat apa? Maksud Maira Gina kerja juga ke?"

Mata aku melilau memandang pemandangan luar tingkap. Jalan tidaklah sibuk sangat. Kelihatan banyak bangunan dengan reka bina epik dan bersejarah. Untung mereka yang tinggal kat sini dapat pelbagai pengalaman tinggal kat tempat orang.

"Oo Gina tak kerja sangat pun. Just sebagai freelance tourist guide untuk pelancong dari Malaysia. Pastu Gina juga novel writer bila ada masa terluang. Dan sepenuh masa sebagai assistant tukang masak kepada Farhan."

Ternganga mulut aku dengan jawapan Gina. Wow, tiga kerja sekali dia buat. Nampaknya aku kena urus masa yang ada sebaik mungkin, mana tahu boleh jadi sehebat dia.

" Bagusnya Gina.. Aaa.. Allah!"

Aku terjerit kecil. Bila mpv yang di pandu Farhan ke tepi secara mengejut. Mengelak dari sebuah teksi yang memandu laju dan membuta tuli di sebelah kami.

"Kenapa tu? Bawa kereta macam tengah drift Formula One."

Atalia membebel perlahan. Jelas wajah dia agak terkejut dengan kejadian tadi. Gina hanya senyum di sebelah.

"Kat sini biasalah kalau teksi bawa laju macam tu. Tak tahu nak cakap macam mana. Tapi memang driver teksi gaya dia macam tadi lah. Laju."

Farhan terkekeh kekeh ketawa. Oo macam tu ke? Kus semangat kalau kena naik teksi laju macam tu. Dari yang nak cepat sampai terus ke syurga terus jadinya.

" Nasiblah abang Azam ada sepupu kat sini. Kalau tak agaknya kita terpaksa naik teksi juga kot. Semput nafas Atalia kalau kena naik teksi macam tu."

Atalia membebel lagi. Bukan aku tak tahu dia agak penakut sikit. Haihlah. Bila dia bawak kereta macam nak merempit tak apa pulak.

" Untung kan. Nanti Atalia dan Maira kalau nak datang sini lagi call lah Gina dan Farhan kat sini. Insyaallah di jamin selamat."

Inspektor Azam menyampuk perbualan kami. Senyuman manis dia hadiahkan buat Atalia. Terkulat kulat Atalia malu dengan senyuman yang inspektor Azam berikan. Sempat aku dengar angah mendengus sedikit. Sah dia cemburu.

" Korang semua nak balik terus ke atau nak singgah Taksim dulu."

Farhan memandang kami di balik cermin pandang belakang. Aku pandang Atalia. Atalia jongket bahu tanda tak kisah. Bahu angah pulak aku ciut.

"Angah nak balik terus ke macam mana?"

Apa apa pun aku kena tanya dia. Sebab dia sendiri yang lantik dirinya sebagai ketua kumpulan kami ke sini. Memandai je. Idea aku, usaha aku eh dia pulak nak tumpang glamer. Tapi tak apalah. Sekurang kurangnya aku rasa selamat dengan adanya angah. Otak dia bukan kaleng kaleng. Kalau tak silap aku Ray pernah cakap dia ketua pemikir strategi setiap kali mereka ada misi.

Fuh berpeluh dengar. Nampak macam otak lebih air, suka cakap merapu tapi bila bab kerja dia bukan sebarangan. Itu kata Ray lah.

"Kita pun baru sampai kan. Angah tak kisah. Ok je. Kau Zaid macam mana?"

Angah seluk handphone di tangannya. Melihat jam di handphone. Apa yang pelik sangat pergi intai jam handphone. Jam kat tangan tu buat apa? Perhiasan. Padahal dia tengah badmood, pastu acah acah nak tunjuk macho bila Atalia pandang dia dari tadi lagi.

Aku senyum. Sebelum memandang Gina di tepi.

"Ok.. Kalau macam tu kita semua ke Taksim. Sana best tau untuk korang yang suka benda benda lama. Situ ada kereta api lama. Kebanyakan pelancong yang kami bawa memang wajib pilih nak ke sana. Nak feeling macam kat london, kereta api lalu tengah tengah bandar kat situ lah."

Gina bercerita panjang. Aku jadi teruja. Teringin nak ambil gambar banyak banyak pastu balik ke Malaysia cetakkan dan masuk ke dalam album. Bagi anak cucu tengok nanti tua.

Anak tak sempat proses dah fikir cucu?

Yaa tohan! How I'm really really miss you Ray!

Fuh monolog dalaman pun pakai bahasa omputih. Ko ada. Ececeh.. Berlagak.

"Wow Gina. Tak sabar pulak nak pergi. Nak ambik gambar banyak banyak. Yeayyyy.."

Aku geleng kepala dengan telatah Atalia. Macam anak kecil yang dapat gula gula. Gembira lain macam.

"Area tu nanti ada kedai jual simkad kan. Aku kena call mama secepat mungkin. Kalau tak nanti bingit telinga kena bebel."

Angah menyoal Farhan. Handphone di tangan dia belek belek lagi. Takut lah tu, sebabnya dia dah janji siap berikrar bagai untuk jaga dua orang gadis cecomel kat belakang ni elok elok. Sebelum kami ke sini maklang siap pesan macam macam.

Katanya aku jangan bertindak ikut emosi. Kena sentiasa dengar cakap angah dan abang Azam serta Zaid. Nak buat keputusan pun kena berbincang dulu. Tak ada kena ikut kepala orang tu je. Selagi tak capai kata sepakat jangan pandai pandai nak buat rancangan sendiri. Datang kat sini secara berkumpulan, makanya kena buat kerja secara berkumpulan.

Adeh, macam macam lah lagi. Tu belum lagi nasihat daripada DSP merangkap paklang lagi. Siap bagi idea macam macam. Strategi lah. Selaku otai memang banyak yang dia curahkan sebelum ke sini. Sampai sendat otak aku dengan kata kata dia. Sendat pun ok. Cakap jela yang otak kau sempit Maira.

Boleh kan mengata diri sendiri?

Aku pandang lagi keluar tingkap walaupun terhadang dengan Atalia. Pemandangan di luar sangat lah indah. Suasana baru yang aku rasai sesudah keluar dari bumi Malaysia. Kalau Ray tak ke sini entah bila aku akan jejakan kaki ke sini juga.

Demi Ray, jauh mana pun aku sanggup pergi. Ray, saya datang untuk awak.

"Eh cakap pasal ke sana, korang dah makan ke belum ni? Kalau belum aku nak ajak singgah satu kedai masakan Turki yang memang meletop."

Farhan bersuara memecahkan kesunyian. Mungkin pelik kot. Tadi bising nak bingit kereta sekarang senyap macam dok kat kubur. Orang cakap kalau senyap tiba tiba ni malaikat lalu.

Entahlah aku pun tak tahu. Orang cakap. Bukan aku cakap. Kadang kadang kata kata orang ni bukan boleh percaya sangat. Nanti jadi syirik pun ye.

"Belum makan lagi. Sempat alas perut dengan roti je tadi. Plan nak merasa masakan sini lah sebab tu tak makan lagi."

Abang Zaid menjawab. Dia nampak teruja. Aku senyum sahaja. Abang Zaid ni best. Dia happening. Aku dan Atalia memang selesa dengan dia. Dia suka melawak. Lepas tu suka makan. Metabolisma dia memang tinggi rasanya. Sebab dia melantak banyak banyak pun badan dia tak gemuk. Itu dia lah yang cakap.

Untung sangat ada badan macam tu. Kami orang perempuan ini terlebih makan sikit mula lah risau.

"Kau bila bab makan memang cepat je kan."

Abang Azam tersenyum berpaling pada abang Zaid.

"Mestilah. Makan boleh kenyangkan perut. Bila perut kenyang hati senang. Lepas tu boleh bersenang lenang. Eh.. Eh.."

Sempat dia menyanyi. Lagu apa tak tahu. Atau dia sendiri reka. Satu Mpv gelakkan dia. Kan dah cakap ada dia memang kami tak akan kering gusi.

" So korang memang datang untuk bercuti ke apa?"

Gina pandang aku dan Atalia.

" Bercuti dan cuci mata. Orang kata orang lelaki Turki ni hensem hensem."

Aku senyum. Gina ketawa lepas. Tak menyangka yang aku ni gatal agaknya.

"Dengarlah cakap budak tu. Dia dah kahwin."

Angah menyampuk. Sempat dia kerling pada aku. Aku jeling tajam. Dengki betul dengan aku.

"Maira dah kahwin? Yeke? Nampak macam masih muda."

Aku senyum malu. Entah entah dia fikir aku ni gatal merenyam.

"Hehe. Ye Gina. Maira kahwin masa cuti sem awal tahun ni je."

Gina mengangguk sedikit.

"Dah tu mana satu suami Maira?"

Gina pandang angah dan abang Zaid silih berganti. Meneka yang mana satu. Atalia ketawa kecil.

"Suami dia tak ikut sama sebab suami dia dah ada kat sini. Alang  alang bercuti terus nak melawat dia lah."

Atalia membongkokkan badan sedikit ke arah Gina.

"Oo yeke? Kiranya korang semua ni kawan kawan jela ye."

"Eh tak, yang kat depan berjaket hitam ni sepupu saya. Yang lain lain berkawan dengan suami saya."

Gina angguk lagi. Tanda dia faham.

"Ha, Azam. Aku lupa nak cakap, minggu lepas aku ada terjumpa dengan kawan lama kau yang polis juga tu. Mulanya aku tak berapa nak cam sebab rambut dia nampak lain. Pastu bila aku cakap kat Gina, Gina cakap yelah. Tu kawan kau. Apa dah nama dia. Kay? Ke apa sayang?"

" Ray!!! "

Serentak kami semua menyebut nama Ray. Boleh pulak kan.

" Kau jumpa dia kat mana?"

Abang Azam menyoal pantas. Sempat dia lirikan pandangan pada aku.

" Tak silap masa kami berdua ke Taksim. Masa tu aku dan Gina tengah uruskan tourist yang baru sampai nak naik kereta api. Aku tegur dia. Tapi dia cakap tak kenal aku. Hairan juga. Sebab aku yakin aku tak salah orang."

Aku dengar penuh teliti. Tak kenal?

" Masa tu dia dengan siapa?"

Angah pula yang menyoal.

" Ermm.. Tak silap aku ada seorang wanita kat sebelah dia. Tak adalah muda sangat. Macam makcik makcik dah. Mungkin sedara dia kot. Tapi tulah aku jadi terasa hati kot sebab dia cakap dia tak kenal. Ke dia tak ingat?"

" Haa. Sampai satu hari Farhan badmood sebab Ray tak kenal dia."

Gina ketawa kecil. Farhan menjeling di balik cermin pandang belakang.

" Pelik ni pelik. Padahal kami berdua pernah menginap hampir sebulan kot kat rumah korang dulu. Mustahil kalau logik akal dia tak kenal."

Abang Azam garu kening dia. Nampak macam dia tengah berfikir.

"Mungkin misi dia kot yang buatkan dia bertindak macam tu?"

Abang Zaid pandang abang Azam di depan. Aku mengangguk. Mungkin ye.

"Masa tu pukul berapa korang jumpa dia? Sekali itu je ke?'

Abang Azam pandang Gina pula.

" Ermm.. Tak silap masa macam ni lah. Banyak kali juga lah jumpa dia kat situ. Tapi lepas tu kami dah tak tegur dia. Dan dia pun cuma senyum je bila berselisih bahu. Farhan kecik ati, dah tak nak tegur."

"Gina..."

Farhan geram. Mungkin malu dengan kata kata Gina. Gina segera tekup mulutnya dan ketawa sedikit.

"Aku yakin ni semua sebab misi dia. Takkan lah tak kenal kan?

Abang Zaid mengeluh perlahan.

"Mungkin lah kan. Kalau dia ada kat area tu mana tahu kita boleh jumpa dia kat sana. Tak payah singgah makan mana mana lah. Kita terus direct cari kedai makan kat sana."

Angah bersuara tegas. Aku menyetujuinya dalam diam.


Mesti yang baru baca cerita ni tertunggu tunggu bab seterusnya kan. Sorry baru ingat nak phblish. Kena baca baca dulu. Sebab ni editing semula.

Cuma tak ada apa pun yang berubah.

Just tukar penggunaan ayat dan typing error.

Ipagpatuloy ang Pagbabasa

Magugustuhan mo rin

2.1M 97.9K 80
"Senyum! Senyum! Senyum! Tu ja kau tahu?! Hey perempuan , sekali lagi kau senyum depan aku, siap kau." -Afkar Irsyad "Awak buatlah apa yang awak nak...
554K 20.8K 77
[Complete] 𝐑𝐨𝐦𝐚𝐧𝐜𝐞 : 𝐇𝐢𝐬 𝐝𝐚𝐢𝐬𝐲 𝐙𝐚𝐫𝐢𝐭𝐡 𝐀𝐝𝐡𝐚𝐦 | 𝐍𝐮𝐫𝐚𝐫𝐞𝐲𝐬𝐚 𝐌𝐞𝐝𝐢𝐧𝐚 Dari satu pertemuan yang tidak dirancang. Tan...
1.5M 57.1K 43
1st Tengku the Series Cover: @Marleneith Berlakunya satu insiden yang melibatkan gadis bermulut murai iaitu Eirene Anfisa membuatkan Tengku Ferhad Ma...
2.6K 59 12
Warning ⚠️ : ada sex , ada unsur 18+ semua karakter ialah kpop idol yang Aku letak sebagai watak jadi Semua kpop idol tiada mengena dgn Gay , lesbian...