Love?? Hakthuiii ✔

By dUkeLawa

1M 18.5K 2.9K

Dont trust anyone who says love to you More

prolog
satu
dua
tiga
empat
lima
enam
tujuh
lapan
sembilan
satu kosong
satu satu
empat tiga
satu dua
satu tiga
satu empat
empat empat
satu lima
satu enam
satu tujuh
satu lapan
satu sembilan
dua kosong
dua satu
dua dua
dua tiga
dua empat
dua lima
dua enam
dua tujuh
dua lapan
dua sembilan
tiga kosong
tiga satu
tiga dua
tiga tiga
tiga empat
tiga lima
tiga enam
tiga lapan
tiga tujuh
tiga sembilan
empat enam
empat kosong
empat enam
empat satu
empat tujuh
empat dua
empat lapan
empat sembilan
lima kosong
empat lima
lima satu
lima dua
lima tiga
lima empat
lima enam
lima tujuh
epilog
thanks note
thanks

lima lima

14.6K 334 86
By dUkeLawa


Saat aku menyarungkan cincin dijarinya, aku lihat mata Lia merah. Tika aku mengucup dahinya lama, supaya jurukamera dapat mengambil syot syot menarik, air matanya menitis. Tapi aku tau, itu bukan air mata gembira Lia walaupun senyuman terukir di bibir merahnya yang sangat menggodaku.

Lia menawan sekali di mata aku, dalam busana pernikahan yang kami tempah. Simple but nice. Baju kurung moden putih gading dari fabrik lace Perancis dan satin. Dikenakan dengan veil sutera chiffon dan tudung polos yang dijahit berselerakkan dengan mutiara putih.

Di pelamin tadi, Lia sangat mesra dalam setiap pose yang diminta. Seolah tiada cacat cela dalam hubungan kami selama ini. Hatiku berbunga bila dapat menatap wajahnya dalam syot syot tertentu.

Bergambar di dalam bilik membuat hatiku berdegup kencang. Apa tidaknya, lokasi di atas katil. Walaupun biasa-biasa tapi aku lelaki. Malu pun ada bilamana anak anak buah berceratuk di depan pintu nak tengok aksi kami bergambar.

Selesai sesi bergambar, pintu bilik aku kunci. Lia duduk dibirai katil, sesekali ditekap tisu ke matanya. Aku melutut di depan Lia, aku pegang dan kukucup kedua tangannya yang dilukis dengan inai.

"Sayang, tolong maafkan abang. Sungguh abang tak sangka benda ni terjadi". Aku mendongak melihat airmatanya bertakung. Cepat cepat Lia mengalihkan wajah dan menekap tisu di tubir mata. Ada cara rupanya supaya mekap tak rosak.

Lia merenung padaku seolah marah, sesekali memejam mata. Dadanya berombak, bibirnya mengetap seolah menahan ledakan amarah.

"Ayie pentingkan dia dari Lia kan? Lia memang takde erti dalam hidup Ayie kan". Suara Lia bergetar. Aku tau dia mengawal emosinya yang haru biru.

"Bukan macam tu. You mean everything to me. It just...", susah aku nak terangkan bila emosi Lia begini.

"Patut la hati Lia tak tenteram. Rupanya ni yang terjadi", luah Lia. Ada esakan dihujung ayat.

"Sayang, I am here. Kita dah sah jadi suami isteri. Ni yang kita nantikan selama ni". Pandangan kami bertemu seolah berbicara dati hati ke hati.

Tatkala aku disiapkan mak andam yang dah membebel kerana aku lesap saat saat akhir, terdengar bunyi kecoh di luar rumah. Aku mengintai di tingkap. Mak dipapah masuk oleh along. Kak ngah dan kak lang pun berlari masuk.

"Tunggu jap. I nak tengok apa jadi kat luar", kataku kepada mak andam. Dia terpinga pinga bila aku meluru keluar. Baju melayu pun belum berbutang.

"Kenapa long?", aku menepuk bahu along yang berdiri di tepi sofa. Mak Ndak memeluk mak yang duduk di situ.

Along mengesat peluh di dahi.
"Kimi kena tangkap kat rumah Lisa". Longgar kepala lutut aku. Terus aku berpaut pada along. Berpinar pandangan.

"Kau kenapa? Pergi masuk bilik, bersiap. Jap lagi tok kadi sampai".

"Kimi?", soalku.

"Kita selesaikan satu persatu", jawab along tenang. Aku masuk kembali ke bilik untuk disiapkan sebagai pengantin.

Saat aku naik ke atas untuk mengambil tempat untuk dinikahkan di depan pelamin, sudah ada beberapa orang tetamu terdiri dari saudara maraku, termasuk keluarga Saiful juga sudah mengambil tempat masing masing. Aku bersalaman dengan mereka.

Mataku tertarik pada seorang lelaki tua yang duduk berhampiran pintu keluar. Aku terus memeluknya, guru mengaji aku dulu - Ustaz Dananjaya yang aku panggil Abi. Dengan dia, aku belajar agama dan merasai kasih sayang ayah. Setelah dia berpindah ke mukim lain, kami terpisah. Kemudian, aku masuk sekolah berasrama penuh dan terus terbang ke luar negara. Langsung terlupa pada orang yang banyak berjasa ini.

Lama kami berpelukan, Abi membisikkan kalimah yang aku tak fahami, tangannya memegang tengkukku dan dilurut hingga ke pinggang sebelum dilepaskan aku.

"Masih rasa pijar pijar di bahu,  tengkuk dan pinggangmu, nak Hasri?", soalnya perlahan seolah tidak mahu sesiapa mendengar.
Aku menggeleng, betul dah hilang semua itu. Sejak balik baru ni, badan aku memang rasa agak panas dan sakit satu badan macam nak demam tapi tak kulayankan. Banyak perkara yang perlu diuruskan. Ye lah.. mana ada wedding planner.

"Fikiranmu? Usah fikir yang lain. Tenang saja. Istighfar". Aku menelan air liur, Abi tau apa yang didalam fikiranku - Syifa. Aku tak tau kenapa aku tertarik sangat dengan Syifa sejak kali pertama berjumpa. Padahal, secara lojik sepatutnya aku benci. Itu anak lelaki yang merampas Lisa dari aku.

Abi memegang bahuku dan kami berzikir bersama sama, perlahan. Kelembutan alunan suara Abi masih seperti dulu.

Apabila mak naik ke atas melalui tangga dari dapur, Abi berjalan menuju ke bilik Lia. Mak membuka pintu bilik dan menyelak langsir pintu, Abi berdiri di situ lama, memandang ke dalam dan mulutnya terkumat kamit. Hatiku mula berdebar kembali, ada apa ni.

Lia keluar dari bilik setelah jurunikah tiba dan dia diiringi Abi. Sesuatu yang tiada dalam aturan pernikahan yang telah kami rancang. Mataku tak berkelip memandang mereka berdua, seakan ada aura disekeliling. Kelihatan menawan, serba putih dan bercahaya.

Lia duduk di belakang aku bersama mak manakala Abi disisiku. Kehadiran Abi menghilang gementarku saat itu, lancar terus lafaz nikah keluar dari mulutku.

"Alhamdullillah, nak Hasri udah selamat. Jaga isteri sebaiknya. Bimbing dia mengenali Islam. Insya Allah, dia jadi isteri yang solehah. Abi doakan yang baik baik untuk kalian. Moga dapat keturunan yang soleh dan solehah. Bayi sulung nanti, bawa jumpa Abi ya".

"Terima kasih Abi. Insya Allah. Jika ada rezki zuriat dikurniakan pada kami, pasti Hasri bawa jumpa Abi". Kataku memberi senyuman seikhlasnya walaupun yang benarnya pahit.

"Usah gusar ujian Allah. Isteri kamu tu udah sedia jadi ibu. Abi pamit duluan ya".

Kami bersalaman dan berpelukan. Tapi bisikan Abi tadi buat aku terkesima. Senyumannya penuh bermakna.

*******

Emilia

Berderau darah aku bila Suhaila datang berbisik padaku saat aku menanti Ayie bersiap dan juru nikah tiba. Jarum jam di dinding seolah tak bergerak.

Aku merentap tangan Suhaila. "Betul ni? Baru kejap tadi, Ayie yang keluar". Berkerut dahiku.

"Haah, aku pun nampak Ayie keluar. Macam mengejar sesuatu. Siap langgar aku lagi kat bawah tadi. Jalan macam tak nampak orang. Lepas tu dia balik dengan lelaki yang aku ingat suami kau dulu tu".

Oh... Saiful. Dia datang juga. Aku tersenyum namun debaran masih kuat.

"Mak suruh aku temankan kau dalam bilik sampai dia suruh buka. Orang lain tak boleh masuk dan kau tak boleh bersendirian. Tah kenapa tah. Masa aku kawin hari tu, tak de pun macam ni". Aku sekadar mengangguk.

Hati aku berdetik, siapa gerangan lelaki berjubah putih siap berlilit serban yang berdiri disebelah mak, merenung aku dari muka pintu. Bilik yang aku rasa panas walau dua kipas dibuka sehabis laju dari tadi, terasa nyaman. Tak sejuk tak panas. Senyuman lelaki itu menghilangkan rasa debar dihati.

"Nak Lia, Abi doakan kebahagiaan sama Hasri ya. Usah main main lagi. Kesian sama suaminya". Lembut tutur kata lelaki yang memanggil dirinya Abi, sebelum dia turun menjamu selera. Aku mengetap bibir, buntang mataku.

Ayie dari tadi memujukku. Sakit hati ni tau kalau mengenangkan apa dibuat tadi. Nyaris nyaris kami tak bernikah.

"Sayang, abang jadi kelam kabut bila lisa call dan bagitau Syifa demam panas. Tu je. Bukan sebab Lisa, abang tergesa gesa ke sana".

Aku menundukkan kepala, "Ayie, kalau betul Syifa sakit, kenapa dia tak telefon kak Ayu dan along minta tolong. Why must you?"

Ayie menepuk dahi, "Allahu Akbar... Ayie tak terfikir pun pasal tu. Padahal masa keluar rumah, bertembung dengan along dan Haydan. Tapi tu la, terbayang muka Syifa je lepas Lisa call. Memang tak fikir lain".

Aku mengeluh, "habis, Kimi macam mana ni?". Kesal aku bila mendengarkan tentang apa yang berlaku pada Kimi.

"Dia ada kat bawah dengan Azam dan isteri. Kimi kata everything is fine. Nothing to worry".

"Alhamdullillah. Jom turun. Lia nak jumpa wife Azam, kak Shila, Saiful, isteri dia, Hana.. oh i miss my little baby. Aryan... mesti hensem anak bujang Lia tu". Ayie terkejut dengan perubahan mendadakku. Haaa baru tau aku ni kepochi tau. Nak tengok madu Kimi tu yang paling penting.

"Kejap la", Ayie menarik aku kedalam pelukannya.

"Rindu. Lega sangat dah selesai", bisiknya mencium pipiku.

"Ayie, jangan la. Habis veil Lia". Aku bangun membetulkan tudung dan veil di depan cermin.

"Eiii... sibukkan nak melawa je. Abang ni macam mana?". Eh.. pandai marah pula bila dapat title suami ye.

"Awal lagi la. Jom kita turun dulu". Pujukku mengambil tangan Ayie yang masih duduk di katil dan kuletakkan ke puncak dadaku. Dia tersenyum lebar.

Orang pertama aku cari tentulah Aryan dan Hana. Rindunya mama. Aryan masih mesra seperti dulu. Hana enggan denganku. Mungkin sebab lama tak jumpa. Sedih sangat bila Hana tak mahu dicium.

Isteri Saiful tinggi lampai dan manis rupa paras, sesuai dengannya. Lega hatiku bila Hana serasi dan manja dengannya.

Aku bersalaman dengan isteri Azam, Nurul. Kecik molek orangnya, bertudung labuh. Pilihan orang tua Azam, mestilah gadis yang baik. Sebak hati ni, aku terus memeluknya. Sabar ye Nurul. Semoga Azam berubah.

Continue Reading

You'll Also Like

67K 2.4K 75
"Alamak! Signal hati dah nak kena servis gamaknya!" Pantang berjumpa pasti Qaisara dan Naqib akan mencetuskan perang mulut yang tiada kesudahan. "Ka...
Cikgu Aswad By SubMlyMY

General Fiction

94.4K 1.2K 20
Kisah my friend, but of coz la aku tokok tambah sikit. Kisah cikgu muda yg asal dr bandar, tp kena posting masuk ke sekolah kampung di kawasan pedala...
Kayla By Am___ __ya__

General Fiction

724K 6.2K 127
Kisah kehidupan Kayla Adena Raisya yang penuh ranjau, pengkhianatan, suka dan duka. Kayla gadis berdarah campuran melayu + sweden yang menjadi perhat...
39.7K 2.3K 98
AAFIYA. Seorang gadis yang tidak memerlukan seorang 'lelaki' yang bergelar suami dalam hidupnya. Bukan dia anti dengan lelaki. Cuma bagi dia, perkahw...