Love?? Hakthuiii ✔

By dUkeLawa

1M 18.5K 2.9K

Dont trust anyone who says love to you More

prolog
satu
dua
tiga
empat
lima
enam
tujuh
lapan
sembilan
satu kosong
satu satu
empat tiga
satu dua
satu tiga
satu empat
empat empat
satu lima
satu enam
satu tujuh
satu lapan
satu sembilan
dua kosong
dua satu
dua dua
dua tiga
dua empat
dua lima
dua enam
dua tujuh
dua lapan
dua sembilan
tiga kosong
tiga satu
tiga dua
tiga empat
tiga lima
tiga enam
tiga lapan
tiga tujuh
tiga sembilan
empat enam
empat kosong
empat enam
empat satu
empat tujuh
empat dua
empat lapan
empat sembilan
lima kosong
empat lima
lima satu
lima dua
lima tiga
lima empat
lima lima
lima enam
lima tujuh
epilog
thanks note
thanks

tiga tiga

12.4K 236 15
By dUkeLawa

"Lia, are you sure not coming? I am leaving you for three days nanti", tanya Ayie buat sekian kalinya. Dari minggu lepas, sewaktu kami menonton wayang sampailah pagi ni.

"Yes sayang. Pergilah. I need to study for my final exam lagi 2 minggu". Aku menjawab sambil tanganku laju menaip. Ayie menyarung baju untuk ke gym.

"Sini jap sayang", panggilku yang terus berhenti menaip. Ayie menghampiriku, dia kehairanan. Aku menggigit lengannya yang pejal. Geram..

"Apa ni budak kecik. Main gigit gigit. Lia nak kena gigit ye?", Ayie mengacah untuk membalas. Aku menghentikan aksinya sambil ketawa besar.

"Cuba tengok ni. Ok tak? Kalau ok, Lia nak hantar ke emel Ayie". Dia mengambil tempatku. Aku diribanya sambil tangan meramas bahagian yang paling menonjol ditubuhku. Dibacanya surat, resume aku dan dibaiki apa yang dirasanya kurang sebelum dia sendiri menghantar ke akaun emelnya.

Puting aku semakin keras dan menegang. "Ayie, cukup la. Kan nak ke gym tadi", kataku mendesah kesedapan dan asyik dengan ramasannya.

"Gym kat sini jer la", balasnya. Bibirnya melekap dibibirku dan seterusnya berlaku secara alami. Desahan dan erangan bergema di setiap sudut unit kondo ini.

******

Hasri

"Lia, Ayie pergi tiga hari tau", kataku sambil melihat dia menyusun pakaian yang akan kubawa untuk hari keluarga syarikat, ke dalam beg. Aku duduk di birai katil. Dia sekadar memandangku tanpa perasaan.

"Enjoy yourself there sayang. Dont worry about me. Have fun", ujarnya mengzipkan beg aku. Rambutnya yang berikat tadi diuraikan. Dia menyandarkan diri di almari. Matanya tepat memandangku seperti ada sesuatu yang nak disampaikan. Aku menunggu untuk Lia luahkan tapi tiada. Dia hanya cakap "I love you with all my heart". Aku tersenyum saja.

Aku mengambil beg tadi dan melangkah keluar. Pekerja syarikat akan berkumpul dan bergerak bersama sama dengan bas. Lia memelukku erat dari belakang dan mengucup belakangku. "Dont worry about me, sayang. Just text or call me if you're free", katanya sewaktu kami berciuman sebelum aku pergi.

Sepanjang perjalanan aku rimas bila Anis duduk disebelahku. Bosan bila dia sentiasa cuba memeluk lengan dan mrlentukkan kepala dibahuku. Perjalanan ke Lost World of Tambun sepatutnya singkat kurasa berjam jam lamanya.

"Jauh sikit boleh tak? I rimas la you gesel gesel kat lengan I dari dalam bas sampai sini pun nak gesel lagi", kataku meluat dengan perangai gatalnya.

"Ala you ni.. patutnya suka", Anis merajuk kononnya.

Aku mengalas beg ke bilik penginapan. Anis mengekoriku. Untuk bujang diletakkan berdekatan manakala yang berkeluarga di kawasan lain.

"I dah kawin la. Kalau perangai you macam ni, baik tak payah bertudung. Buat malu agama je", perliku sebelum menutup pintu.

*******

Emilia

-hi sweetheart

-hi

-buat apa? Rindulah

-baru nak mandi

-aaa... terseksa i

-kenapa?

-imagining you.. senak i

-macam2 la you ni.

-i ambil you petang ni.

-ok.

Aku termenung sebentar memikirkan tindakanku ini, ianya melibatkan masa depanku dalam usiaku yang muda ni.
Emilia.. mana ada muda, purata umur manusia sekarang 65 untuk perempuan. Jadinya kau dah melalui suku kehidupan kau. Itupun kalau mati umur 65 tahun. Kalau lagi muda??? Aku menarik nafas sedalam dalamnya dan nekad dengan keputusan ini. Selangkah mendekati Izham, selangkah menjauhi Hasri.

Aku membalas mesej mesej Ayie sambil menunggu Izham tiba di hentian bas. Banyak juga aktiviti mereka di sana, macam rugi pula tak ikut. Takpelah, asyik nak berkepit je, padahal bukan ada hubungan pun.

Aku tekan icon instagram,  ada gambar terbaru Kak Shila. Aku tersenyum lebar bila ada gambar kit ujian mengandung dua garis. Kak Shila dah berbadan dua. Dia ada bagitau sebelum balik ke Sabah, dia dan papa akan bernikah secara rahsia, memandangkan hubungan mereka makin serius dan isteri papa sudah meninggal dunia. Untuk mengumumkan perkahwinan mereka kepada khalayak sepertinya tak sesuai sebab isteri papa baru meninggal kerana asthma yang kronik.

Ada update dari Anis. Aku menjadi followernya dalam diam. Dia yang tak privatekan akaun, sapa suruh. Banyaknya gambar dimuatnaik, boleh dikatakan gambar menunjukkan kebahagiaan Anis dan Ayie. Aku tak dapat pastikan perasaan Ayie melalui gambar sebab semuanya candid. Izham berdiri disebelah aku pun, aku tak sedar.

"Gambar abang you dengan siapa?", soalannya mengejutkan aku. Hampir saja aku melatah. Izham tertawa melihat telatahku. Nasib baik tak terlepas telefon.

"You ni.. buat I terkejut tau", kataku sambil memukul mukul tangannya. Kami menaiki kereta untuk ke destinasi.

"I hon banyak kali, you tak dengar. So I keluarlah. Nak tau juga apa yang you tengok, asyik sangat tu", jelas Izham masih belum habis ketawa.

"Hon kereta you rosak. Bukan I tak dengar", balasku. Izham membunyikan hon berkali kali sehingga aku terpaksa menarik tangannya dari terus menekan hon. "Rosakkan, takde bunyi... boleh la I tekan banyak kali", perlinya.

"Sorry la I tak dengar tadi".

"Siapa perempuan dengan abang you  tu?"
"Officemate dia kot"
"Serapat tu? Macam couple je"
Aku terdiam. Mungkin juga, Ayie tak pernah cerita apa pun. Tentang Anis ni setakat aku tau, semasa mak datang Penang tempoh hari je. Ayie melayan aku macam biasa.

"Wow... you look like goddess, dear", ucap Izham sebaik aku keluar dari bilik persalinan selepas mengenakan busana pengantin. Baju sanding kami, warna turqoise. Izham turut berada dalam persalinan baju bersanding. Aku rasa biasa je. Kenapa aku tak rasa teruja dalam busana yang indah ini? Ukuran badanku turut diambil untuk tempahan baju nikah.

Esoknya, kami menghadiri kursus nikah dari 8 pagi hingga 6 petang di Komtar. Izham mengajak aku untuk makan malam bersama tapi aku menolak, kepenatan. Selepas mandi, baru aku teringat telefon aku matikan sejak dari mula kursus nikah. Haru biru aku bila notifikasi menunjukkan panggilan tak berjawab dari Ayie dan mesej2 nya.

"Sayang", panggilku sebaik Ayie menjawab telefon. Sengaja aku buat panggilan video.

"Lia, apa you buat sampai off telefon?", nampak kemarahan diwajah Ayie. Aku cuba menyejukkan diri dengan menunjukkan diriku diatas katil, berbaring.

"Lupa nak caj la sayang. Patut la Lia rasa pelik takde mesej masuk".

"What are you doing?", tanya Ayie bila aku sengaja menunjukkan tubuhku yang tak berbaju.

"Miss you sayang", ucapku dengan suara menggoda sambil meramas tetek dan bermain di puting. Ayie tersenyum, maknanya dia dah tak marah aku lagi.

Sedang kami berbual dan bermesra, ada ketukan di pintu bilik Ayie. Ayie membuka pintu, telefon Ayie halakan ke bawah. Aku nampak kaki perempuan dan mendengar, "hai darling..", satu kucupan aku tak tau singgah di mana, tapi aku tahu ianya berlaku. Aku putuskan terus panggilan video kami. Jubah mandi kusarungkan dan aku berdiri di tepi tingkap dapur dengan ditemani secawan kopi. Telefon aku tinggalkan di bilik.

*******

Hasri

"What the hell??", aku menolak Anis sehingga dia terduduk di lorong antara bilik hotel. Semuanya disebabkan ciumannya dipipiku. Aku tak sempat mengelak, buka saja pintu terus ciuman itu singgah.

Anis menangis tersedu sedan, mungkin sakit dengan perbuatan aku. Aku tak mungkin akan membantu dia. Dah selalu sangat aku terperangkap dengan helah perempuan seperti itu.

Lia sudah matikan panggilan video kami. Ke aku yang tertekan off? Semuanya terlalu pantas. Aku cuba menghubungi Lia semula, semuanya tak berjawab. Pintu bilik aku tutup. Biarkan Anis nak melalak ke berjoget ke, aku tak kesah. Dah la semuanya nak buat dengan aku  samada berkumpulan atau berpasangan.

Ada sehari lagi harus aku tempuh. Kalau aku pandu sendiri tadi, aku balik dah ni. Perut ni terasa sebu dengan kejadian tadi tapi aku belum makan ni. Teringat Lia pula, selalunya dia akan buat sandwich ringkas kegemaranku jika aku tiba tiba lapar seperti sekarang. 

Aku tanggalkan tuala yang kupakai tadi sewaktu bermesra dengan Lia melalui panggilan video dan menyarung baju dan seluar bermuda, melangkah menuju ke PappaRich. Aku pesan makanan kegemaran Lia, char kway tiau. Sedang enak aku menjamu selera, telefon yang aku letak diatas meja diambil orang. Aku terkejut dan rupanya Anis, dia melabuhkan punggung didepanku.

Telefon tu memang sedang digunakan, aku memeriksa emel dan berbalas mesej dengan Kimi. Anis dengan selamba, memeriksa telefonku.
"Siapa Lia?"
"Kenapa you buat video call dengan dia lama lama?"
"Dia yang angkat call I hari tu?"
"You duduk serumah dengan dia ke?", bila dibaca mesej mesej aku dan Lia. Aku terus makan tanpa melayannya.

"I hate her. I know this is not your wife". Aku hantar memandangnya yang sedang menggila.

"Kenapa you sibuk nakkan I?", soalku kembali.
"I suka you. Love at the first sight. 2 tahun I pendam rasa. Bila I tau you kena transfer sini, happy sangat I".
"Love at the first sight? Biar betul. Ke you ada dengar cerita apa apa pasal I?"
Dia tersipu malu.
Sah... tau sangat. Siapa mulut puaka kat office KL ni yang bercerita pasal aku atas katil??  Pasal betapa romeonya aku. Itu dulu. Kau terlambat untuk memikmati detik itu Anis.

"Minta balik phone I. I tak pernah check phone you", kataku. Anis kelihatan berkeras mahu meneruskan kegiatannya.
"Last.. I nak delete semua gambar perempuan ni", ujarnya kembali marah. Aku bangun dan merampas telefon darinya.

"Anis... please behave. Kita takde apa apa pun. Malu la sikit. Mana maruah you sebagai perempuan?", kataku meninggalkannya.

-sayang, sorry. I mandi tadi.

-I call you now.

"Lia, kenapa gelap ni?"
"Dalam bilik la. Lia tutup semua lampu. Nak tidur"
"Sorry about just now."
"Kenapa?"
"Masa kita video call tadi"
"Oh tiba tiba line terputus kan. Takpelah, Lia pun sakit perut pula masa tu".
"Owh.. ye ke putus? Perut dah ok?"
"Dah. Makan banyak sangat siang tadi", Lia ketawa. Lega hatiku.
"Esok I balik, petang"
"Ok. I miss you, sayang".
"Bye Lia"
"Bye sayang. I love you"

Continue Reading

You'll Also Like

5.9M 237K 49
[ 1st BOOK = ARS ] ___________________ Dia berbahaya. Dia penuh dengan misteri. Dia penuh dengan muslihat. Dia... Danny Asyraf Lee. Mafia yang digeru...
18K 1.1K 15
SAMBUNGAN BUNGA AZALEA 1 Start : Friday, 19 March 2021 Ini perjuangan Hadif. Perjuangan dia untuk berubah. Perjuangan dia untuk menerima diri. Perjua...
89.6K 5K 57
'I was enchanted to meet you' Pertemuan yang tidak diduga, walaupun hanya sementara namun memberi kesan kepada Qaira Alana, seorang perempuan yang be...
2.2M 85.2K 72
Highest; # Wattpad Picks : Senarai Cerita Istimewa (2018) #1 in General Fiction (Nov 2017)(Jan 2019) #2 in Romance (Okt 2017) ❅ SilauunPurii 1st Gene...