Once Upon A Time : Apabila Pr...

Od fiqahamani

479K 40.6K 2K

Farish, Ariffin, Syafiq dan pasangan kembar Dani dan Danish. Para jejaka idaman kolej seni, Kolej Akustika. K... Viac

Sebelum Ke Cerita Asal...
Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Special : Temu Ramah Bersama Ryna!
Bab 19
Bab 20
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Special : Isi Hati Farish ( 1 )
Bab 26
Bab 27
Special : Temu Ramah Bersama Ariffin!
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Special : Isi Hati Farish ( 2 )
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Special : Temu Ramah Bersama Syafiq !
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Isi Hati Farish ( 3 )
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Special : Temu Ramah Bersama DANI & DANISH
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Isi Hati Farish ( 4 )
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Bab 60
Bab 61
Bab 62
Bab 63
Bab 64
Bab 65
Bab 66
Bab 67
Isi Hati Farish ( 5 )
Bab 68
Bab 69
Bab 70
Bab 71
Bab 72
Bab 73
Bab 74
Bab 75
Bab 76
Isi Hati Farish ( 6 )
Bab 77
Bab 78
Bab Extra : Sebelum Bahagia
Epilog : Dani & Danish
Epilog : Syafiq
Epilog : Ariffin
Epilog : Khairul
Epilog : Farish & Ryna
Special : Temu Ramah Bersama Khairul!
Epilog : Mereka
Special : Temu Ramah Bersama FARISH!

Bab 21

5K 431 13
Od fiqahamani


     Farish menghembus nafas perlahan sebelum dia melangkah masuk ke dalam perkarang hospital. Jantungnya tiba-tiba saja berdegup laju. Sudah lama dia tIdak menjejakkan kakinya ke sini.

    Sejak kejadian 'itu'.

    Langkah Farish kini semakin dekat dengan pejabat yang hendak dituju. Namun sepanjang perjalanannya, dirinya tidak lekang denagn pandangan kesemua ada yang di situ.

    " Hensem gila weyh dia tu!"

    " OMG! Foreigner ke weyh?! Seriously cool gila!"

    " Ya Allah, kenapa dia tu hensem sangat?!"

    Farish melajukan langkah memandangkan tempat yang paling banyak orang adalah tempat yang paling dia tidak gemari.

    Sampai saja dipejabat yang dituju, sekali pintu diketuk, tanpa undangan masuk Farish lantas menarik pintu lalu terus masuk ke dalam pejabat. 

   " Wow, such a nice manners you have there."

    " Things happen. Let it slide and act like it was an accident." Ujar Farish sambil mengambil tempat di hadapan doktor tersebut. 

    Doktor Yani hanya mampu tersenyum kecil. Dia kenal benar dengan perangai Farish. Jadi dia sedikit pun tidak kesah. " Ingatkan dah tak tahu jalan datang sini lagi."

    " I forgot. I asked the front desk earlier." Jawab Farish selamba. 

    Doktor Yani tergelak kecil. Farish sememangnya terkenal dengan mulut jahatnya. Jika mulutnya tidak begini, maka bukan Farish lah nama lelaki ini. " So, apa masalah awak kali ni?"

    " A dream."

   " Mimpi?"

   " About a girl. And her fiancee."

   " Then?"

    " The fiancee died."

    Doktor Yani segera terdiam seketika. Tak lama kemudian, dia kembali bersuara " Mungkin cuma mimpi biasa je. Tak ada yang istimew-"

    " Aku mimpi pasal perempuan ni tiga bulan berturut-turut. Dari dia lahir sampai tunang dia meninggal, aku tahu semuanya tentang dia. Masih tak istimewa lagi?"

    Ujaran lembut tapi dingin Farish sekali lagi membuatkan Doktor Yani terkesima seketika. Apa yang dikatakan oleh Farish tadi seolah-olah tidak masuk akal. Mana mungkin seseorang boleh mendapat mimpi yang sebegitu?

    " Don't play dumb with me, Farish. Saya tak ada masa nak ma-"

    " Aku pun tak ada masa nak datang main-main dengan kau."

    Doktor Yani mengetap giginya kuat. Farish bukanlah jenis orang yang datang sesuka hatinya. Pasti bersebab. Dalam kamus hidupnya, seoalah-olah tidak ada huruf 'sengaja'. " Dia tahu lelaki ini sedang serius. Lebih-lebih lagi apabila dia kini berbicara dalam bahasa melayu.

    Sama seperti ibunya.

    " Ceritakan pada saya. Dari mula sampai akhir."

    " Tiga bulan lepas, aku mimpi pasal dia. Mula-mula, pasal kemalagan. Then, about her life story. And it goes on and on, non stop. Sampaikan ada satu masa, mimpi pasal kemalangan tu asyik berulang."

   Catatan yang dicatit oleh Doktor Yani terhenti seketika. Sesekali, wajah Farish dikerling. " Kenal siapa perempuan tu?"

    Farish lantas menggeleng kecil. " Not a clue. But I think..." Dia ingin mengatakan bahawa dia sepertinya pernah bertemu pasangan tersebut. Namun, niat tersebut dihentikan. " No, never know them."

    " So awak datang sini nak saya buat apa?"

   " Make me stop dreaming about this brat."

   " Hahahaha!" Serentak dengan itu. Doktor Yani tergelak besar. Permintaan Farish sangat tidak masuk akal. Apa dia ingat dirinya itu apa? " Awak ingat saya ni apa? Sandman, macam dalam cartoon Rise of the Guardian tu?"

   " You're human."

    " What you wish for is impossible, Far. Sangat mustahil. Saya hanya mampu bagi nasihat dan terapi. Bukannya boleh hilangkan terus masalah awak tu."

    " How do I stop this?"

    Doktor Yani berfikir sejenak. Dengar dari cerita Farish sebentar tadi, tidak mungkin dia dapat mengkonklusikan semua ini hanya satu kebetulan, melainkan...

    " Awak tak rasa ke, yang mimpi ni akan temukan awak dengan orang tu?"

    " I rather not meeting this person."

    " Hahahaha, why?"

    " She giving me such a hard time and now you want me to meet her? Definitely  no."

    " Tapi, tak mungkin mimpi awak ni hanya kebetulan kan? I mean, dalam dunia ni tak ada apa yang kebetulan. Semuanya berlaku kerana takdir. Jadi, mungkin juga mimpi awak ni sebenarnya nak ceritakan prihal gadis yang bakal awak jumpa ni?"

    Penjelasan Doktor Yani membuatkan otak Farish seolah-olah terhenti berfungsi seketika. Mainan bodoh apakah ini yang membuatnya mimpi buruk tidak tidur lena semata-mata hendak dia mengenali gadis yang langusng dia tidak kenali ini?

    " This is all dumb."

    " Dumb for you, but extraordinary for me." Ujar Doktor Yani sambil tersenyum kecil. Bukunya ditutup lalu disimpan ke dalam laci. " Mind if I use your story sebagai subjek kajian saya lepas ni?"

    " Do what you wish." 

    Farish sudah masak dengan perangai wanita ini. Siapa yang tidak kenal Doktor Yani Azwa? Pensyarah, doktor psikologi dan penulis buku psikologi dan perubatan terkenal di peringkat antarabangsa. Keunikan kajian yang dibuat dan konklusi disetiap pengakhiran kajiannya amat menarik perhatian ramai dan benar-benar memberangsangkan.

    " Pernah ceritakan pasal hal ni dekat sesiapa?"

    Farish mengangguk kecil. " Ariffin, Syafiq..." Farish sengaja melmbatkan bicaranya. Saja hendak tahu bahawa wanita itu masih mengambil berat ataupun tidak. " And your twins."

    Sekali lagi, bicara Farish berjaya membuat Doktor Yani diam membisu. Lelaki ini benar-benar tahu bagaimana hendak mengalahkan dirinya dalam perang mulut. " I don't have twins."

    " So, kau tak ada anak?"

    " Saya cuma ada seorang anak perempuan. Bukan kembar." Sekali lagi, ada tegasnya melontarkan jawapan yang kukuh.

*****

    Syafiq menggenggam kuat penumbuknya. Hatinya kini benar-benar rasa sakit, benci dan marah. 

    Marah akan dirinya.

    Benci akan dirinya.

    Sakit kerana dia.

    " Kenapa?!" Segala benda yang berada di hadapannya dicampak ke tepi. Dia yang kini berada di dalam biliknya sendiri mula mengganas. Jika dia di rumah Farish kini, mahu naik hantu Farish dibuatnya nanti. " Aku patut bagitau dia awal-awal lagi pasal semua ni!"

    " Fiq, buat ap-" Puan Hanim tersentak seketika lalu berundur keluar dari bilik anak bujangnya itu. Setelah seminggu tidak pulang ke rumah, tiba-tiba saja anaknya berkelakuan begini. " Kenapa dengan anak aku ni, ya Allah."

    " Aku patut bagi tau dia pasal perasaan aku... Aku patut bagitau dia yang aku..." Syafiq mengetap giginya kuat.

    Jika bukan kerana dirinya sendiri, pasti 'dia' tidak akan terseksa begini. 'Dia' terpaksa membohong perasaannya sendiri. Ini semua kerana aturan keluarga yang bagi dirinya, semua ini dianggap bodoh dan tidak masuk akal.

    Jika dia lebih jujur dengan dirinya, pasti semua ini tidak terjadi.

    " Aku cintakan dia..." Bisiknya perlahan sebelum dia hanyut lena.




P/S :

Whoaaaaa, see guys?! Semua konflik diorang akan terbongkar nanti!!! But of course tak semudah dan secepat tu *sengih* But no worries guys. I'm gonna make sure this story gonna blown up your mind! So, tinggalkan comment abaount pendapat ataupun cadangan korang tau. I'll look foward to it. Seriously thank you so much and stay tune!




Pokračovať v čítaní

You'll Also Like

Identiti Od Myn Zulkifli

Mystery / Thriller

8.7K 523 22
Satu demi satu pembunuhan berlaku sehinggakan Inspektor Harraz tidak mampu untun mencari solusinya sehingga pembunuh meninggalkan jejaknya. "Aku tak...
335K 25.5K 48
Tajuk pun rempit. Ah kisah pulak aku. Baca jelah Alang aku tak boleh tidur. Yang Benar, RealStarlight
1.3M 111K 57
📌 ADAPTASI SERIES SOOKA MUSIM 2 | Kau VS Aku : Buku Dua | Kesinambungan kisah cinta mereka semua yang masih dibelenggu dengan masalah yang belum se...
2.4K 147 11
A true crime writer. A crime journalist. And a serial killer on the loose. Who will win this game? Bekerja sebagai seorang wartawan jenayah membuatka...