Isteriku Cik Bos [Republish]

By MissTaeyeon

1.3M 45.3K 1.5K

[SINOPSIS]: (Raisya Amyra) Seorang bos yang sangat komited. Tahap garang dia tak usah cakaplah. Mak singa pu... More

Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Bab 60
Bab 61
Bab 62
Bab 63
Bab 64
Bab 65
Bab 66
Bab 67
Bab 68
Bab 69
Bab 70
Bab 71
Bab 72
Bab 73
Bab 74
Bab 76
Bab 77
Bab 78
Epilog
Special Part Ramadhan I
Special Part Ramadhan II
Special Part Raya I
Special Part Raya II
Last Special Part
Special Gift [ImAim]❤

Bab 75

12.3K 390 17
By MissTaeyeon

Adam bersandar lemah pada dinding manakala mereka semua masing-masing cemas menunggu doktor keluar dari bilik wad yang menempatkan Maya itu. Sudah hampir tiga jam mereka menunggu, namun kelibat doktor langsung tidak keluar dari wad itu.

"Papa... kenapa dengan mama?" Suara Aiman bertukar serak sedikit kerana dia sedang cuba menahan tangis.

Adam geleng. "Papa tak tahu sayang. Cuba Aiman tanya nenek ataupun ibu." Ukaisya diam membisu. Dia tahu Adam ingin mengorek rahsia tentang kesihatan Maya darinya. Sama seperti Umi Rahimah dan yang lain. Mungkin kerana Ukaisya merupakan kembar seiras Maya, jadi mereka fikir Ukaisya juga merasakan yang sama sepertimana yang dirasakan Maya.

"Ibu, kenapa dengan mama?" Kali ini Ukaisya sudah tidak senang duduk. Dia tidak akan bagitahu perkara sebenar selagi belum mendapat keizinan dari Maya. Itu amanah yang diberikan Maya kepadanya.

Raisya juga kelihatan seperti menanti jawapan yang sama dari Ukaisya.

Ukaisya mengeluh perlahan. Kalau dah keadaan seperti terlalu mendesak dia supaya buka mulut, terpaksalah juga dia menceritakan kepada mereka semua.

"Okeylah. Sya akan bagitahu kauorang. Tapi kauorang jangan pula terkejut. Sebenarnya..."

Klak!

Seorang doktor lelaki menghampiri mereka semua. Pandangannya diarahkan pada Ukaisya yang sedang berdiri menghadapnya.

"Saya perlu berbincang dengan keluarga pesakit untuk melakukan pembedahan dengan secepat mungkin." Mereka saling berpandangan sesama sendiri. Tidak faham apa yang dikatakan oleh doktor itu. Pembedahan untuk apa?

"Kami berdua keluarga pesakit." Ukaisya menggenggam erat tangan Umi Rahimah.

"Saya suami pesakit." Doktor itu memandang Ukaisya dan Adam silih berganti.

"Biar aku dengan umi pergi berbincang dengan doktor dulu. Nanti kau akan tahu juga apa yang dah berlaku dekat Maya. Aku harap kau boleh terima." Adam akur. Dia melabuhkan semula punggung ke atas kerusi di ruangan menunggu itu, sambil matanya menghantar pergi susuk tubuh Umi Rahimah dan Ukaisya ke bilik doktor.

Raisya mengetap bibir. Dalam hatinya, tertanya-tanya tentang pembedahan yang perlu dilakukan kepada Maya. Sakitkah Maya?

Tengku Zafran simpati melihat Raisya. Tangan mulus Raisya digenggam. Kepala Raisya diletakkan pada bahunya. Bahunya yang sentiasa menjadi tempat Raisya melepaskan esakan.

Imani pandang sayu melihat Aiman. Dia tahu sahabatnya itu sedang bersedih. Dia mengambil tempat bersebelahan Aiman. Bahu Aiman ditepuk perlahan.

"Kenapa?" Sedikit tersentak kerana bahunya tiba-tiba ditepuk seseorang.

"Menangis aje lah. Budak lelaki pun boleh menangislah." Imani menarik senyum segaris. Tidak semena-mena tubuh Imani dirangkul. Walaupun tidak kedengaran suara tangisan dari Aiman, namun dia tahu sahabatnya itu sedang menangis dalam diam. Kerana dia dapat merasakan bahunya agak basah. Belakang Aiman ditepuk-tepuk perlahan. Persis sedang memujuk anak kecil.

*********

"Puan Maya perlu menjalani pembedahan dengan segera.Jika tidak, peluang dia nak hidup sangat tipis. Jadi, kami harap Cik dan Puan dapat beri kerjasama." Umi Rahimah cuma menunduk sahaja setelah dia diberitahu tentang penyakit yang dihidapi Maya. Sedih mengenangkan nasib yang menimpa Maya. Namun apakan daya, itu semua dugaan dari-Nya.

"Baiklah. Kami setuju doktor lakukan pembedahan kepada kembar saya." Akhirnya Ukaisya membuat keputusan. Mereka perlu cepat beri kata putus kerana nyawa Maya sudah berada di hujung tanduk.

"Dok... Doktor tolong selamatkan nyawa anak saya." Akhirnya Umi Rahimah mendongakkan kepala setelah lama dia menunduk. Dia sudah meletakkan kepercayaan ke atas doktor di hadapannya.

"Insha-Allah puan. Kami akan usaha sebaik mungkin untuk selamatkan nyawa anak puan." Umi Rahimah mengukir senyuman nipis. Lega dia mendengarnya.

"Terima kasih doktor."

"Itu sudah jadi tanggungjawab saya. Tapi pembedahan ni ada ada risikonya." Umi Rahimah dan Ukaisya saling berpandangan. Masing-masing mempamerkan riak bimbang.

"Apa risikonya doktor?" Ukaisya menyoal bimbang. Doktor itu berdehem sebelum bersuara.

"Pembedahan ni berkemungkinan lima puluh peratus berjaya dan lima puluh peratus gagal kerana barah Puan Maya hampir berada di tahap empat." Nafas berat dihela. Umi Rahimah dan Ukaisya tersentak. Mulut mereka berdua bagai dikunci.

"Maksud doktor, kalau pembedahan tu tak berjaya, anak saya akan..." Kata-kata Umi Rahimah terhenti. Dia takut sekiranya kata-katanya itu menjadi satu doa. Doktor itu mengangguk. Tahu maksud yang ingin disoalkan Umi Rahimah.

"Nak diteruskan juga pembedahan ni?" Doktor itu menyoal sekali lagi. Kali ini, Umi Rahimah dan Ukaisya mengangguk pasti. Ya, mereka yakin akan keputusan yang telah dibuat.

"Bagitahulah kami Maya sakit apa sebenarnya?" Adam semakin mendesak. Susah betul Ukaisya hendak menceritakan kepada mereka.

Ukaisya memandang wajah Umi Rahimah dalam pandangan sayu sebelum pandangannya beralih semula pada Adam dan Raisya.

"Maya menghidap barah otak." Ukaisya melepaskan keluhan berat. Dia cuba berlagak tenang setelah menuturkan ayat itu.

Raisya sudah jatuh terduduk ke atas kerusi di ruangan menunggu itu. Lututunya terasa longlai sahaja ketika ini. Tengku Zafran segera menenangkan Raisya. Cukup-cukuplah Raisya menagis. Dia sendiri rasa sakit melihat air mata isterinya itu gugur dari kelopak mata.

Aiman pula terkebil-kebil sendiri. Barah otak? Apa benda pun dia tidak tahu.

Adam meraup kasar wajahnya setelah apa yang Ukaisya sampaikan tentang penyakit yang dihidapi Maya kepadanya. Kenapa aku boleh tak tahu fasal ni?! Dan kenapa Maya nak rahsiakan pemyakit dia ni?

"Dah lama ke Maya menderita sakit ni?" Kedudukannya pada kerusi dibetulkan. Walau macam mana keadaan Maya sekalipun, dia perlu kuat demi isteri yang baru dinikahinya itu.

"Sya rasa dah lama. Cuma belum dikesan. Tapi lepas dia selalu sakit kepala semenjak dua menjak ni, Sya ajak dia pergi hospital. Sya tak sangka dia menghidap barah otak." Nada percakapan Ukaisya sudah bertukar sayu. Kenapalah mesti barah otak? Kenapa bukan penyakit yang melibatkan pendermaan. Jika tidak, sudah pasti dia dengan rela mendermakan organnya kepada Maya.

"Barah Maya dah sampai tahap berapa? Masih belum teruk lagi kan?" Sedikit bergetar suara Raisya. Tolonglah katakan ini semua hanya mimpi! Baru sahaja dia ingin merasakan kenangan manis bersama sahabatnya itu. Namun ini pula yang berlaku.

"Dah sampai tahap tiga. Doktor cakap, kalau Maya jalani pembedahan, harapan pembedahan tu berjaya adalah lima puluh peratus daripada gagal. Tapi Sya tetap nak doktor tu lakukan pembedahan juga. Sya tahu Maya masih ada peluang untuk hidup. Sebab ajal maut di tangan-Nya bukan di tangan doktor. Jadi Sya yakin Maya akan selamat. Insha-Allah dengan izinNya." Ukaisya tersenyum memandang satu persatu wajah di hadapannya. Kasihan dia melihat riak wajah yang dipamerkan oleh Aiman. Pasti anak kecil itu sedang bersedih.

Mereka semua hanya mengangguk. Sedikit kagum mendengar mukadimah ringkas dari Ukaisya. Beruntung Maya mempunyai kembar seperti Ukaisya.

Selang beberapa minit selepas itu, beberapa orang doktor dan jururawat masuk ke dalam bilik pembedahan untuk membuang tumor pada otak Maya.

Mereka semua berdebar bagi menanti keputusan pembedahan yang akan dijalankan. Semoga Allah mempermudahkan segala urusan mereka. Harapan mereka agar Maya selamat menjalani pembedahan itu.

*********

Fasya mula meradang apabila panggilannya langsung tidak berjawab. Pergi manalah kakak kesayangan seorang ni? Tak tahu ke orang nak datang rumah dia ni.

"Hesh..." Fasya mengeluh tanpa sedar. Farisya menapak menghampiri Fasya lalu dia duduk di atas riba Fasya. Wajah runsing Fasya ditenung lama.

"Mummy kenapa? Tak sihat eh?" Fasya menggeleng perlahan. "Dah tu kenapa? Masam aje muka mummy Isya tengok."

"Mummy call maklong Isya. Tapi dia tak angkat. Mummy ingat nak datang rumah maklong Isya hari ni." Fasya mengembungkan pipinya lantas mengangguk. Telefon bimbit Fasya dicapai. Lalu nombor telefon Raisya didail buat kesekian kalinya.

"Eh, Isya nak buat apa ni?" Hairan melihat Farisya tiba-tiba sahaja mncapai telefon bimbitnya.

"Nak telefon maklong lah."
Setelah hampir tiga kali nombor Raisya didail, akhirnya panggilannya berjawab di hujung talian.

"Hello maklong. Ni mummy nak cakap." Dahi Fasya berkerut apabila panggilan Farisya bersahut.

"Hello akak? Amboi, susah betul nak angkat telefon sekarang ni. Tahulah syarikat dah semakin maju berkembang." Fasya diam apabila Raisya tidak mengeluarkan sebarang suara.

"Akak? Are you still there?" Kedengaran suara batuk kecil dari corong telefon.

"Kenapa call aku? Ada apa-apa ke?" Fasya dapat menangkap suara serak basah Raisya. Cara Raisya bercakap pun dia tahu kakaknya itu sedang bersedih.

"Are you okay? Kenapa suara akak macam lain aje? Akak menangis ke?" Soalan dibalas soalan.

"Okay. Fasya, nanti-nanti aje lah kita berborak. Aku ada kerja sikit. Nanti aku bagitahu kau apa yang dah berlaku. Tapi buat masa sekarang ni aku mungkin jarang ada dekat rumah. Kalau kau nak datang, inform aku dulu tahu." Fasya tersenyum nipis di hujung talian. Macam tahu-tahu saja yang adik kesayangan dia ni nak datang rumah.

"Hmm okey. Tak apalah. Fasya pun tak nak ganggu akak. Bye, assalamualaikum."

"Waalaikumussalam." Sebaik sahaja panggilan ditamatkan, tiba-tiba ada sepasang tangan menggenggam erat jemarinya.

"Mama jangan sedih eh? Imani dengan papa kan ada? Kita doakan yang terbaik untuk aunty Maya." Raisya senyum memandang Imani dan Tengku Zafran. Kemudian dia mengangguk. Sempat dia mengerling ke arah Adam dan Aiman yang berwajah muram.

-Bersambung-

Promote-Promote...

*Flower Boy Next Door
ByCikBurungHantu

P/S Korang tak kisahkan kalau tetiba Special Part Ramadhan muncul time waktu Raya? xp

Continue Reading

You'll Also Like

1.2M 39.5K 51
#1 in romance (2/5/2021) 𝑩𝒆𝒂𝒖𝒕𝒊𝒇𝒖𝒍 𝒄𝒐𝒗𝒆𝒓 𝒃𝒚 @KuSyifaa_ Lelaki kaya itu. Hidup berlandaskan duit, pangkat dan juga wanita. Petik sahaj...
650K 19.9K 71
💫 C O M P L E T E 💫 - Untuk menutup mulut orang tua aku dengan jalan ni aku terpaksa lamar p.a aku sendiri - Aiden nazri [ Maaf dialog diatas han...
137K 8.3K 67
3RD ROMANCE BY _AISYWA THE WATTY AWARDS 2019 WINNER ROMANCE ⚠️ Penulisan dalam karya ini adalah versi belum sunting (edit). Raw/draft version (pls ex...
907K 37K 101
Pertemuan yang tidak disengajakan antara Damian dan Kaisara telah merubah hidup mereka berdua. "Do i look like a murderer to you?" Soal Damian. "To...