Isteriku Cik Bos [Republish]

By MissTaeyeon

1.3M 45.3K 1.5K

[SINOPSIS]: (Raisya Amyra) Seorang bos yang sangat komited. Tahap garang dia tak usah cakaplah. Mak singa pu... More

Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Bab 60
Bab 61
Bab 62
Bab 63
Bab 64
Bab 65
Bab 66
Bab 67
Bab 68
Bab 69
Bab 70
Bab 71
Bab 72
Bab 73
Bab 74
Bab 75
Bab 76
Bab 77
Bab 78
Epilog
Special Part Ramadhan I
Special Part Ramadhan II
Special Part Raya I
Special Part Raya II
Last Special Part
Special Gift [ImAim]❤

Bab 32

14.6K 440 9
By MissTaeyeon

BERHATI-HATI Tengku Zafran menguak pintu kamar. Mujurlah si isteri spesies manusia yang tak mengunci pintu walaupun sedang merajuk. Kalau tidak, memang dia kena jadi penunggu di depan pintu ni lah jawabnya. Sudah la semua kunci pendua Raisya yang pegang. Yang ada pada dia cuma kunci pendua pintu utama dan sliding door saja.

Alasan Raisya lakukan semua tu adalah tidak mahu Tengku Zafran meredah masuk ke kamar sesuka hati. Kalau tengah dalam keadaan tak sepatutnya di dalam bilik ke, kan percuma aje Tengku Zafran dapat cuci mata. Hai lah bini aku seorang ni...

Raisya menjeling tajam ke arah Tengku Zafran yang berjalan menghampirinya. Tengku Zafran mengambil tempat di birai katil bersebelahan Raisya. Tangan mulus Raisya diusap lembut.

"Kenapa sayang kuat merajuk sangat baru-baru ni? PMS, eh?" Soal Tengku Zafran lembut. Raisya cuba menarik tangannya dari genggaman Tengku Zafran namun tidak berjaya.

"Ke nak makan bubur ayam lagi?" Raisya menggeleng. Bibirnya dicebikkan. Melihat Raisya yang cuma diam, Tengku Zafran cuba bersuara lagi.

"Nak roti canai salut nutella." Membuntang luas mata Tengku Zafran. Apa ke pelik sangat nak roti canai salut nutella. Okey, sebenarnya tak lah pelik sangat pun. Macam kau makan roti kosong salut nutella cuma rasa dia lah kut berlainan sikit. Peliknya di sini, dah lewat malam kut! Mana nak cari kedai roti canai yang masih dibuka?

"Sayang biar betul? Malam-malam macam ni ada jual roti canai ke? Kalau Nutella abang boleh redah lagi kedai Abang Chik depan rumah kita tu. Tapi kalau roti canai ni..."

Raisya mengetap bibir lalu tangannya.yang berada dalam genggaman  Tengku Zafran ditarik kasar. Ni yang paling tak suka ni. Bukannya berat sangat pun apa yang kita mintak. Roti canai aje pun!

"Tak nak beli sudah!" Raisya menyilangkan tangannya paras dada. Muka memang berkerut habis.

"Okey, okey. Esok abang belikan." Pujuk Tengku Zafran lagi.

"Tak nak! Nak sekarang jugak." Tengku Zafran menggaru kepala yang tidak gatal. Aduh, nak buat macam mana ni?

"Hmm... ya lah. Abang pergi belikan sekarang." Raisya menarik senyuman lebar.

"Nak roti canai yang dekat dengan rumah papa sayang tau." Tengku Zafran cuma angguk. Layankan aje lah. Karang kalau menolak lagi, memang kena tidur luar lah alkisahnya.

Kira-kira 30 minit juga lah perjalanan nak ke rumah papa. Itu baru ke rumah papa. Belum ke gerai roti canai yang berhampiran dengan rumah papa. Ada lah dalam 40 minit macam tu.

Kebetulan pula Dato' Faizal bertandang ke restoran mamak pada malam itu. Berlapis dahi tuanya melihat kelibat menantu yang tak diundang. Boleh tahan lewat malam sekarang ni, tak marah pulak Raisya biarkan suami dia keluar.

Dato' Faizal senyum memandang Tengku Zafran yang sedang menunggu pesanan tiba. Beli roti canai rupanya.

"Selama papa besarkan Raisya, tak pernah langsung dia sentuh roti canai. Ini kan pula nak makan roti canai. Pelik." Tengku Zafran yang sedang tersengguk-sengguk serta-merta terjaga. Terlepas kunci kereta yang dipegang ke meja.

“Eh, papa." Dato' Faizal menarik kerusi berhadapan Tengku Zafran.

“Kamu dengar tak apa yang papa cakapkan tadi?"

“Tak pulak. Papa ada cakap apa-apa ke?"

Tersenyum saja Dato' Faizal. Mujur lah Raisya dapat suami yang sanggup melayan kerenah dia.

“Mimpi apa isteri kamu nak makan roti canai malam-malam buta macam ni?"

"Tahu-tahu aje Zaf belikan untuk Raisya. Alah pa... Mungkin dia nak mencuba kut." Dato' Faizal tersenyum penuh makna. Sikap ini serupa macam isteri dia semasa mengandungkan Raisya dahulu. Yang tak pernah dicubanya, itu lah yang dia nak sangat.

"Roti canai kamu sudah siap." Bungkusan roti canai diletakkan ke meja Tengku Zafran.

"Papa, Zaf balik dulu ya. Takut si Raisya lama menunggu pulak." Bungkusan roti canai diambil lalu dia membuat pembayaran.

"Ya lah... Papa pun dah nak balik ni. Kirim salam papa dekat Raisya. Eh, sebelum tu Zaf jangan lupa bawa Raisya pergi jumpa dengan doktor. Jangan lupa tau."

"Kenapa papa? Raisya ada sakit apa-apa ke sebelum ni?" Dato' Faizal mengangguk.

"Sakit sebab perbuatan kamu." Makin bertambah kerutan di dahi Tengku Zafran. Sejak bila pulak aku ada sakitkan dia? Oh, sakitkan hati tu mungkin ya, tapi tak adalah sampai membawa kepada penyakit merbahaya.

"Alah, bawa aje dia jumpa dengan doktor. Nanti Zaf akan tahu jugak." Saran Dato' Faizal lagi.

"Insha Allah, papa." Sebelum beredar dari gerai mamak tersebut, sempat Tengku Zafran menyalami Dato' Faizal terlebih dahulu. Menantu misali kan.

Raisya bermundar-mandir sendiri di ruang tamu. Memikirkan sikapnya yang semakin hari semakin pelik plus semakin manja macam orang pregnant. Wait, pregnant?! Ish, tak mungkin dan memang tak! Tapi... Apa yang tak mustaahilnya kalau aku dengan dia memang dah...

Deruan enjin dari luar menyentakkan monolog Raisya. Sampai dah pun dia.

Raisya segera membuka pintu utama vila itu lalu pergi mendapatkan Tengku Zafran.

"Sayang, nah roti canai. Ni... nutella." Tengku Zafran menyerahkan dua bungkusan plastik kepada Raisya. Susah payah dia meredah kepekatan malam untuk memenuhi kehendak isteri.

"Wah... Thanks abang." Tiba-tiba Raisya menjadi sebak. Air matanya bertakung di tubir mata.

"Kenapa sayang menangis ni? Abang ada salah cakap ke?" Raisya laju menggeleng.

"Tak. Abang tak ada salah cakap apa-apa pun. Sayang cuma terharu abang sanggup layan kerenah sayang." Tengku Zafran pantas mendakap tubuh kecil itu. Belakang tubuh Raisya diusap cuba meredakan perasaan sebak yang tiba-tiba bertukar menjadi esakan.

"Thanks, abang." Ucap Raisya ikhlas.

"Your welcome, dear. Dah, jom masuk." Bahu Raisya dipaut agar masuk ke dalam rumah. Raisya melentokkan kepalanya pada bahu Tengku Zafran sambil berjalan beriringan. Dia rasa bahagia berada dekat di sisi Tengku Zafran.

**********

MAYA melangkah masuk ke bilik pejabat Raisya dengan senyuman yang tidak lekang dari bibir. Bukan senyuman manis, tetapi senyuman penuh dengan makna yang tersirat. Raisya Amyra, kau akan kenal siapa aku tak lama lagi.

"Hi Myra. It's me, Kayla." Maya maju menapak ke arah Raisya. Raisya yang sedang sibuk berbincang dengan seorang klien terganggu dek sapaan Maya. Masuk bukannya reti nak ketuk pintu. Kalau masa temu duga haritu dia tunjukkan sikap begini, memang awal-awal lagi Raisya dah reject.

"Sorry, we'll discuss it later." Raisya senyum memandang kliennya. Faham dengan bahasa tubuh Raisya, dia mengangguk dan bersiap-siap untuk beredar.

Siaplah budak tak ada adab ni!

"It's okay." Setelah berbalas senyuman, dia melangkah keluar.

"Hei, you ni tak reti ketuk pintu dulu ke sebelum masuk? Tak nampak ke I tengah berbincang dengan client tadi?! Kalau projek kali ni tak berjaya, you nak bertanggungjawab ke? Banyak sangat dah harta you tu nak tebus balik kerugian syarikat?" Maya memberi jelingan sekilas kepada Raisya. Mulut tu! Pedas berapi betul.

"Janganlah garang sangat, Myra." Tangannya disilangkan.

"You cakap apa tadi Maya? I kurang dengar."

"Masih ingat tentang Myra and Kayla? Our childhood memory?" Raisya terkedu tatkala Maya memanggilnya dengan panggilan Myra. Jadi dia lah pemilik mesej misteri tu!

"Ka... Kayla ke ni?"

"Yup! I'm Kayla. Maya Kayla." Raisya berdiam sejenak. Setahu dia perempuan depan dia ni Maya Aressa macam yang tertulis pada fail butiran peribadi pekerja. Bukan Maya Kayla.

"Myra ingat lagi tak kali terakhir kita berpisah dulu?" Raisya cuba mengimbas kembali apa yang telah menyebabkan mereka berdua berpisah. Mana mungkin dia dapat melupakan tragedi yang paling dikesalinya sehingga kini.

20 tahun yang lalu...

Myra dan Kayla. Mereka berdua sangat rapat sejak kecil seawal usia mereka empat tahun. Mereka boleh diibaratkan seperti isi dengan kuku.

Namun satu kejadian yang menimpa, telah menyebabkan mereka berpisah langsung tidak bertegur sapa.

"Myra, jom main masak-masak." Raisya menggeleng sambil mengagah-agah Fasya yang masih bayi ketika itu. Dia sudah bosan dengan permainan masak-masak. Macam tak ada permainan lain aje yang Maya nak ajak dia.

"Kita tak nak lah. Kita nak main dengan adik kita." Maya menarik muka masam.

"Kalau awak tak nak main masak-masak dengan kita, kita tak nak kawan dengan awak dah." Maya membentak. Periuk mainan dilempar ke tanah menunjukkan protes.

"Ala... ya lah, ya lah. Papa! Ica nak pergi main dengan Maya dekat pondok kejap." Laung Raisya kepada Dato' Faizal yang sedang leka menonton televisyen. Ketika itu, Raisya dan Fasya sudah kehilangan mama mereka. Datin Alis, menghembuskan nafas terakhir setelah selamat melahirkan Fasya ke dunia.

"Boleh, tapi jangan balik lewat sangat!"

"Okey, papa. Jom!" Tangan Maya ditarik lalu mereka menuju ke pondok yang berdekatan dengan rumah Raisya. Pada masa itu, mereka hanya tinggal di kampung memandangkan ayah Raisya masih belum mendapat gelaran Dato' dan belum ada syarikat sendiri lagi. Agak lama mereka hidup dalam serba kekurangan sebelum berjaya seperti sekarang.

"Myra tunggu sini kejap. Maya nak pergi cari biji saga yang warna merah tu banyak-banyak. Boleh jadi buah tomato."

"Nak Myra teman? Bahaya tau kalau pergi sorang. Papa kita cakap kalau nak jalan mana-mana kena ada orang teman sekali." Maya menggeleng.

"Tak apa, Myra tunggu aje kat sini. Maya pergi cari kejap aje, okey?"

"Okeylah."

Maya berjaya mengumpul beberapa ketulan biji saga untuk dibuat main. Tiba-tiba ada sebuah kotak mancis menangkap pandangan matanya. Maya membongkokkan sedikit badan untuk mengambil kotak mancis tersebut.

"Kotak apa ni?" Kotak kecil itu ditolak keluar, terdapat beberapa batang mancis yang masih elok di dalam. Kotak kecil itu ditutup semula.

"Buat main masak-masak pun boleh ni." Kotak mancis itu disimpan ke dalam poket seluar tracksuitnya lalu dia kembali ke pondok untuk ditunjukkan kepada Raisya.

Mesti best kalau ada barang baru!

-Bersambung-

Continue Reading

You'll Also Like

1.4M 78K 55
4th Romance by CikMardiah Cover by @_Aisywa NUREEN DAMIA. Dia ingatkan perkahwinan yang terbina atas dasar cinta itu akan kekal bahagia sampai bila-b...
749K 42K 76
Hidupnya tak seperti orang lain. Memegang status sebagai anak kepada isteri nombor dua ayahnya yang sudah tiada membuatkan banyak dugaan yang harus d...
370K 15.7K 61
(COMPLETED) Nurul Izaty seorang gadis gempal yang selalu di hina oleh orang ramai semasa zaman remajanya. Setelah beberapa tahun berlalu dia kini me...
907K 29.6K 62
Pertemuan yang tidak disengajakan antara Damian dan Kaisara telah merubah hidup mereka berdua. "Do i look like a murderer to you?" Soal Damian. "To...