Isteriku Cik Bos [Republish]

Oleh MissTaeyeon

1.3M 45.3K 1.5K

[SINOPSIS]: (Raisya Amyra) Seorang bos yang sangat komited. Tahap garang dia tak usah cakaplah. Mak singa pu... Lebih Banyak

Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Bab 60
Bab 61
Bab 62
Bab 63
Bab 64
Bab 65
Bab 66
Bab 67
Bab 68
Bab 69
Bab 70
Bab 71
Bab 72
Bab 73
Bab 74
Bab 75
Bab 76
Bab 77
Bab 78
Epilog
Special Part Ramadhan I
Special Part Ramadhan II
Special Part Raya I
Special Part Raya II
Last Special Part
Special Gift [ImAim]❤

Bab 27

15.8K 533 7
Oleh MissTaeyeon

DATO' FAIZAL memandang telefon bimbit yang masih terletak di meja. Terlintas di hatinya untuk membuat panggilan kepada Tan Sri Mikhael. Dia tidak boleh lagi berdiam diri membiarkan Tan Sri Mikhael menyimpan prasangka terhadapnya. Dia bukan lah dungu sehingga tidak dapat mengagak perbuatan siapa yang mengakibatkan dia jatuh sakit sedemikian.

"Hello?" Panggilan berjaya disambungkan. Dato' Faizal diam seketika sebelum membalas.

"Tan Sri Mikhael. Ni aku, Dato' Faizal. Aku ada sesuatu nak jelaskan dekat kau." Berkerut dahi Tan Sri Mikhael mendengar bicara serius Dato' Faizal.

"Jelaskan apa? Aku tak nak dengar apa-apa lah dari pembunuh macam kau ni." Dato' Faizal menghela nafas berat di hujung talian. Berat mana pun bebannya kali ini, dia harus lepaskan juga demi kebaikan kedua pihak.

"Tentang Maya." Tersentak Tan Sri Mikhael tatkala nama itu menyapa pendengarannya. Baru saja dia berniat ingin menamatkan panggilan tadi.

"Kenapa dengan anak aku? Dia dah tak ada. Dia dah mati!" Tempik Tan Sti Mikhael penuh emosi. Disebabkan kematian misteri puterinya itu dia menyimpan dendam sehingga sekarang.

"Tak! Dia belum mati. Kau masih ingat Raisya dengan Maya main pondok-pondok masa kecil dulu?"

"Mestilah aku ingat. Sebab masa tu anak aku hampir mati." Bidas Tan Sri Mikhael, laju.

"Sebenarnya ada orang lain yang selamatkan Maya masa kebakaran berlaku dekat pondok yang diaorang main tu." Terang Dato' Faizal cuba menceritakan perkara sebenar.

"Kenapa kau tak pernah beritahu aku pun sebelum ni?" Nada Tan Sri Mikhael berubah kendur. Tidak tinggi seperti tadi.

"Aku memang dah lama nak beritahu kau. Aku minta maaf sebab tak dapat nak selamatkan Maya masa tu. Aku cuma sempat selamatkan Raisya." Dato' Faizal masih terasa kesal mengenangkan kejadian lama itu.

"Kalau betul dia masih hidup, mana dia sekarang ni?"

"Aku tak tahu. Tapi aku rasa Maya ada di KL sekarang ni." Ya, sejak baru-baru ini dia seperti ternampak kelibat Maya di sebuah pusat beli-belah.

"Fine. Kalau aku jumpa Maya semula, aku akan tarik balik dendam kesumat aku pada kau selama ni. Tapi kalau aku dapat tahu kau tipu, hidup kau akan jadi lagi teruk berbanding sekarang." Dato' Faizal menghela nafas lega di hujung talian. Sekurang-kurangnya dia berkata perkara yang benar.

Lama potret yang memaparkan imej seorang gadis itu ditatap. Betapa rindunya dia pada gadis itu, menjadi pengganti tempatnya mencurah kasih sayang setelah kematian isterinya.

"Mana Maya pergi? Kenapa Maya tinggal daddy?" Tan Sri Mikhael cuba menahan sebak. Matanya langsung tidak berkalih dari terus menatap potret besar di hadapannya.

Krekk...

"Err... Sorry Tan Sri." Aduh, tersalah timing pulak nak berjumpa Tan Sri.

"Tak apa. Mana Bobby?" Cepat-cepat Tan Sri Mikhael mengesat hujung tubir mata.

"Dia tengah on the way ke sini." Ujar Lan seraya melabuhkan punggungnya pada sofa yang terdapat dalam bilik itu.

"Ada apa Tan Sri panggil kitaorang datang?"

"Kita tunggu Bobby dulu." Lan mengangguk. Terasa lama pula menunggu budak si Bobby ni datang.

Dalam beberapa minit setelah itu, deruan enjin motosikal di luar berjaya menarik perhatian mereka. Termengah-mengah Bobby dalam keadaan topi keledar masih tersarung di kepala.

“Saya belum lambat lagi kan, Tan Sri?" Tan Sri Mikhael lantas mengarahkan Bobby mengambil tempat di sebelah Lan.

"Aku nak kauorang siasat tentang perempuan ni." Kepingan imej seorang gadis yang sangat mirip wajahnya dengan Maya diserahkan kepada Bobby dan Lan. Sebenarnya dia berjaya mendapat kepingan gambar tersebut semasa
mereka terserempak di restoran beberapa hari lalu. Maya sewaktu kecil dan dewasa jauh benar bezanya. Lebih menawan.

"Siapa perempuan ni bos? Kenapa muka dia sama macam perempuan dalam gambar tu." Lan menjuihkan bibirnya ke arah potret besar yang tergantung pada dinding bilik tersebut.

"Aku dapat rasakan perempuan ni ialah Maya." Tan Sri Mikhael berkata perlahan.

"Maya? Siapa tu, bos?" Soal Bobby pula. Mereka saling berbalas pandangan. Tidak pernah pula mereka terdengar nama itu sepanjang berkhidmat kepada Tan Sri Mikhael.

"Dia anak aku." Mereka berdua sekadar mengangguk. Takut nak untuk bertanya lebih lanjut.

'Kauorang patut beruntung sebab aku dah tak ganggu hidup kauorang. Misi aku kali ni jauh lebih berharga.' Gumam Tan Sri Mikhael. Lebih dituju kepada Dato' Faizal serta keluarga.

*********

SEPASANG manusia yang sedang rancak bergelak ketawa itu dipandang tajam. Sejujurnya dia kurang bersetuju dengan cara mereka berdua berhubungan. Tak. Bukan dia tidak merestui perhubungan mereka. Cuma, lebih baik jika mereka punya hubungan yang halal. Tidaklah dipandang serong. Paling penting, dapat mengelakkan maksiat.

"Kauorang ni bila nak kahwin? Ayah tengok asyik berkepit aje sepanjang masa."
Pertanyaan itu ditujukan setelah mereka melintasi pondok pengawal itu.

Sofian mengeluh kecil. Dah la penat baru selesai urusan kerja, lepas tu kena bebel pula. Tania di sebelah, cuma mendengar.

"Kitaorang belum bersedia lagi lah ayah. Betul tak, Tania?" Tania mengangguk walaupun dia berasa sedikit hampa. Ya lah, dia ingatkan Sofian sudah bersedia untuk jadikannya sebagai isteri.

"Betul lah tu, pakcik. Kitaorang belum bersedia." Ujar Tania dalam keadaan menekur lantai. Pak Ali mengerling Tania sekilas sebelum memalingkan semula pandangan ke Sofian.

"Ayah bukan apa, Sofian. Ayah tak nak kamu bawa anak dara orang ke hulu ke hilir tanpa ada ikatan yang sah." Kali ini, Sofian terdiam. Cuba memikirkan semula tentang arah tuju hubungannya dengan Tania.

*********

TIMBUL idea nakal di benaknya melihat Raisya duduk bersendirian di tempat pertama mereka semasa menjejakkan kaki ke kota Venice itu. Sayu saja riak wajah itu. Tidak mahu melihat Raisya terus hanyut dengan perasaan sedih, dia berjalan menghampiri mendapatkan Raisya.

"Sayang!" Tengku Zafran menyergah Raisya dari belakang. Terkejut Raisya yang sedang menikmati keindahan di Venice buat kali terakhir.

"Sayang? Kenapa ni? Muram aje saya tengok." Raisya menggeleng. Tangan Tengku Zafran digenggam rapat ke sisinya.

"Banyak kenangan kita dekat sini. Saya sedih pulak nak balik Malaysia." Luah Raisya dengan mata yang masih tertumpu pada menara kota Venice yang gah berdiri itu.

"Alah... Nanti kita datang lah lagi. Don't be sad, okay?" Tangan Raisya menggenggam jemarinya, diusap perlahan. Senyuman manis cuba dihadiahkan buat Raisya.

"Hmm... okey. Tak sangka kan, awak berjaya juga cairkan hati saya yang kering ni." Raisya tertawa kecil mengenangkan usaha Tengku Zafran untuk memikat hatinya. Sabar saja lelaki setiap kali dia melenting.

"Hehe... Saya baru cairkan sikit aje tu." Raisya mencebik. Melebih pulak dia.

"Memang sikit aje pun. Sebab saya belum betul-betul cair dengan awak lagi." Tidak semena-mena hidung mancung Raisya dipicit oleh jemari Tengku Zafran.

"Hei! Nanti tak mancung dah hidung saya." Raisya menarik muncung. Hujung batang hidungnya diusap.

"Geram lah tengok hidung awak. Eh, jomlah. Nanti kita terlepas flight pulak."

Tidak membantah, dengan seribu semangat Raisya membawa langkah meninggalkan tempat yang penuh memori itu. Bagasi mereka ditarik masuk ke dalam lapangan terbang Venice, bersedia untuk berlepas.

"Awak, kita balik rumah papa dulu boleh? Lama kita tak melawat papa semenjak kita kahwin." Raisya dan Tengku Zafran menyerahkan bagasi mereka kepada pemandu teksi itu. Mereka kini sudah tiba di bumi tanah air.

"Saya okey aje. Tapi... balik rumah kita dulu. Nak simpan barang-barang. Lepas tu, kita terus pergi rumah papa."

"Kita tidur rumah papa, boleh?" Tengku Zafran mengangguk.

"Anything for you, dear." Tersenyum Raisya mendengarnya. Pemandu teksi itu turut tersenyum memandang mereka.

"Pakcik, hantar kami ke alamat ni." Pemandu teksi itu mengangguk, tanda menerima arahan daripada Tengku Zafran.

"Assalamualaikum! Papa!" Laung Raisya dari luar. Punat loceng pada tembok pagar itu turut ditekan berkali-kali.

"Waalaikumussalam! Eh, Raisya, Zafran. Mari masuk." Dato' Faizal menekan alat kawalan pintu pagar itu supaya mereka berdua dapat masuk me dalam.

"Papa! Miss you a lot. Sorry sebab dah lama tak datang melawat papa. Papa sihat? Macam mana dengan keadaan papa sekarang ni?" Bertubi-tubi soalan yang dilontarkan setelah tubuh Dato' Faizal didakap erat. Tengku Zafran bertindak menyalami ayah mertuanya itu.

"Alhamdulillah papa sihat. Alah, papa tak kisah pun Raisya tak datang melawat papa. Papa faham Raisya sibuk. Lagipun Fasya selalu datang sini tengok-tengokkan papa." Raisya senyum sambil memimpin tangan Dato' Faizal masuk ke dalam rumah. Rindunya dia pada Dato' Faizal.
Tengku Zafran membuntuti langkah mereka masuk ke dalam rumah.

"Awak rasa papa suka tak hadiah yang saya bagi tu?" Raisya mengiringkan tubuhnya menghadap Tengku Zafran.

"Mestilah papa suka. Anak kesayangan dia yang bagi. Imported from Italy lagi." Raisya menarik senyum segaris. Suka dia melihat Tengku Zafran sedang khusyuk membaca buku. Tidak lah asyik tertumpu pada gadjet dan menimbulkan syak wasangka dalam dirinya.

"Awak, saya sayang awak." Pantas Tengku Zafran menoleh. Bimbang andai dia tersilap dengar.

"Apa dia? Tak berapa dengar lah." Tengku Zafran sembunyi senyum. Akhirnya dia luahkan juga perasaan di hati itu.

"I love you too." Tengku Zafran punya tahap bahagia sehinggakan ingin membuat lompatan bintang. Tersenyum nakal bibirnya sambil merapati Raisya. Raisya cuma senyum apabila Tengku Zafran merapatinya. Namun senyuman itu tidak lama apabila loya datang menguasai diri. Bergegas dia menuju ke tandas.

Tergamam Tengku Zafran dengan apa yang sedang terjadi. Pantas dia mendapatkan Raisya.

-Bersambung-

Lanjutkan Membaca

Kamu Akan Menyukai Ini

788K 30.9K 44
Detik pertama mata Una melekat pada wajah kacak Rees. Hati Una sudah terpaut. Tanpa ragu, Una dah letak nama Rees di tempat paling tinggi dalam carta...
371K 15.7K 61
(COMPLETED) Nurul Izaty seorang gadis gempal yang selalu di hina oleh orang ramai semasa zaman remajanya. Setelah beberapa tahun berlalu dia kini me...
67.2K 3.7K 51
⚠️: Banyak typo. Sorry tau. Qairul Darween dipinang seorang gadis berusia 22 tahun, membuatkan dia hanya mampu tercengang. Dia cuba untuk memberi ala...
921K 30K 62
Pertemuan yang tidak disengajakan antara Damian dan Kaisara telah merubah hidup mereka berdua. "Do i look like a murderer to you?" Soal Damian. "To...