Ziyad Hayder

By _EISHA

848K 85.1K 13.9K

⚠️Beware⚠️ : Hiatus (Jika tidak mempunyai kesabaran yang tinggi, tidak digalakkan untuk singgah dan baca. Tun... More

𝐓𝐔𝐀𝐍 π™πˆπ˜π€πƒ π‡π€π˜πƒπ„π‘
𝐏 𝐑 𝐎 𝐋 𝐎 𝐆 𝐔 𝐄
Chapter -1
Chapter -2
Chapter -3
Chapter -4
Chapter -5
Chapter -6
Chapter -7
Chapter -8
Chapter -9
Chapter -10
Chapter -11
Chapter -12
Chapter -13
Chapter -14
Chapter -15
Chapter -16
Chapter -17
Chapter -18
Chapter -19
Chapter -20
Chapter -21
Chapter -22
Chapter -23
Chapter -24
Chapter -25
Chapter -26
Chapter -27
Chapter -28
Chapter -29
Chapter -30
Chapter -31
Chapter -32
Chapter -33
Chapter -34
Chapter - 35
Chapter -36
Chapter -37
Chapter -38
Chapter -39
Chapter -40
Chapter -42
Chapter -43
Chapter -44
Chapter -45
Chapter -46
Chapter -47
Chapter -48
Chapter -49
Chapter -50
Chapter -51
Chapter -52
Chapter -53
Chapter -54
Chapter -55
Chapter -56
Chapter -57
Chapter -58
Chapter -59
Chapter -60
Chapter -61
Chapter -62
Chapter -63
Chapter -64
Chapter -65
Chapter -66
Chapter -67
Chapter -68
Chapter -69
Chapter -70

Chapter -41

9K 965 30
By _EISHA

"TODAY is the day, Sarah. Fighting!" Ujar Sarah tepat dihadapan cermin biliknya. Dia sudah berpakaian lengkap untuk ke mahkamah sebagai seorang peguam.

"Fight for rights— eh betul ke? Ah suka hatilah." Sarah mengemaskan tudungnya. Kemudian dia terus mengambil fail yang sudah dia siapkan untuk dibawa ke mahkamah.

Tok! Tok! Tok!

"Coming!" Sarah memikul beg miliknya dan fail dipeluk di dada. Sarah melihat penampilannya buat kali terakhir sebelum dia mendekat ke pintu dan memulas tombol pintu.

Buka sahaja pintu, wajah Datin Rosa menyapa pandangan Sarah. "Ya ibu?" Soal Sarah dengan nada ceria. Senyuman manis dihadiahkan buat Datin Rosa.

"Ziyad dah sampai. Cepat have your breakfast, nanti lambat."

"Ha? Ziyad?" Datin Rosa anggukkan kepalanya. Dia kemudiannya terus memusingkan tubuhnya dan terus berlalu pergi meninggalkan Sarah yang sudah tercengang di situ.

"Apa dia buat dekat sini?" Soal Sarah kehairanan. Malas hendak berfikir panjang, Sarah terus tutup pintu biliknya dan terus menuruni anak tangga. Sampai di tingkat bawah, kelihatan Ziyad sedang berborak bersama dengan Dato' Hashim manakala Eryan pula tiada.

Dimana si kecil itu?

"Nenek, boleh ke Eryan bawa semua pinggan ni sekali?" Soal Eryan sambil dia melihat banyak pinggan tersusun di dalam kabinet.

"No you can't sayang. Bawa satu-satu. Pinggan ni kaca, kalau terjatuh, it will hurt you." Jawab Datin Rosa lembut. Eryan meng'ouh'kan sebelum dia mengambil sebuah pinggan dan dibawa ke meja makan.

"Ha Sarah, jom breakfast. Nak pergi court nanti dengan Ziyad je senang."

"Tapi kena—"

"Ini arahan papa dan you must obey me my princess. Understand?" Ujar Dato' Hashim. Dia memberikan renungan serius buat Sarah. Sarah tidak boleh berkata apa. Dia hanya mampu akur sahaja dengan arahan ayahnya itu.

Dato' Hashim sudah tiba di meja makan namun tidak pula pada Ziyad. Jejaka itu masih lagi berdiri dan merenung Sarah yang sedang berdiri seperti mannequin ditengah jalan.

"You tengok apa?"

"Nothing." Jawab Ziyad ringkas. Jejaka itu terus membuka langkahnya ke meja makan. Sarah hela nafas berat. Beg diletakkan ke atas sofa bersama dengan fail.

"I want to sit sebelah nenek. Mama, you can sit sebelah daddy okay?" Pantas si kecil itu memberi arahan. Ziyad yang baru sahaja hendak menarik kerusi meja makan itu terkaku.

"Mana bo—"

"Yes yes yes, both of you can! Eryan tak nak gaduh dengan daddy so pleaseeee daddy, Eryan tak nak duduk sebelah daddy hari ini. Eryan nak duduk sebelah nenek." Terus Eryan duduk di kerusi kosong yang berada di sebelah Datin Rosa.

Ziyad lihat Sarah sudah duduk di kerusi yang berada di sebelah kerusinya. Dia masih lagi memikirkan sama ada boleh atau tidak untuk dia duduk di sebelah Sarah. Tidak mahu sarapan pagi mereka semua bertukar menjadi perang.

"Duduk Yad." Arah Dato' Hashim. Ziyad pandang Sarah sekali lagi sebelum perlahan-lahan dia mula melabuhkan punggungnya di atas kerusi.

Baru dia hendak mencapai pinggan, Sarah sudah mencapai dahulu. Pakej tangan mereka tersentuh namun cepat sahaja Ziyad menarik tangannya. Terus berdegup kencang jantungnya.

"Kau amik dulu pinggan tu."

"You lah amik dulu."

"Kau lah amik dulu."

"You."

"Kau."

"You."

"Kau."

"Ugh Tuan Ziyad Hayder, you amik dulu."

"Sarah Sofea, amik dulu." Sarah mula geram. Terus dia ambil pinggan tersebut dan mula menceduk mihun goreng yang masih lagi panas itu.

"You nak banyak ke sikit?" Sarah menyoal. Ziyad tercengang, "ha?" Blur.

"You nak banyak ke sikit? I tanya ni."

"Jangan banyak sangat. Tak habis nanti membazir." Sarah terus menceduk sehingga pinggan itu separuh penuh dengan mihun goreng. Pinggan tersebut dihulurkan kepada Ziyad.

"You punya." Beritahunya. Ziyad mengambil pinggan itu, "thank you."

Dato' Hashim dan Datin Rosa yang melihat adegan itu hanya mampu tersenyum kecil. Ini proses nak berbaik semula ke? Atau proses nak membaiki semula hati masing-masing yang sudah retak?

"Nah pinggan kau." Kini, Ziyad pula yang hulurkan pinggan kepada Sarah. Sarah mengambil dan tidak berkata apa.

Siap menceduk, Sarah duduk dikerusinya.

"Your tea." Ziyad hulurkan secawan teh panas yang baru sahaja dituang oleh dirinya kepada Sarah. Ziyad juga turut mengambil beberapa biji karipap dan diletakkan dipinggan Sarah.

"Curry puffs is your favourite."

***

KEADAAN di dalam mahkamah itu sunyi sepi. Mereka semua sedang menunggu hakim tiba. Sementara itu, Ziyad dan Sarah berbual sekejap. Dan tiba-tiba sahaja mereka didatangi oleh Dayana dan peguamnya.

"Eh hello crazy woman— ouh I mean, hey Dayana." Sarah hadiahkan senyuman manis. Ziyad tahan gelaknya. Kelihatan wajah Dayana sudah mula berubah menjadi keruh.

"You will pay for that Sarah."

"Ouh yeah? Tengoklah dulu siapa yang tidur lokap nanti." Balas Sarah. Sekali lagi, hanya senyuman yang ditayangkan. Sedikit pun dia tidak menunjukkan reaksi marah.

Sudah lima belas minit perbicaraan kes berjalan. Sarah petah berkata-kata untuk membela nasib Eryan.

"Keterangan yang diterima, pada jam tujuh tiga puluh minit pagi, pada rakaman CCTV didapati defendan memasuki bilik si mangsa. Ketika itu si mangsa baru berusia dua tahun enam bulan. Defendan memberikan mangsa susu. Defendan menyuakan susu tersebut kepada mangsa namun mangsa menolak. Lima minit selepas itu, defendan mula memukul mangsa di bahagian dada."

Sarah senyap sekejap.

"Boleh mainkan video rakaman CCTV tersebut?" Sarah meminta izin. Mendapat persetujuan daripada hakim mahkamah, video rakaman CCTV yang berdurasi selama sepuluh minit itu ditayang.

Dayana ketap bibirnya.

"Defendan juga pernah membuat cubaan untuk memberi mangsa dadah jenis ecstasy kepada mangsa. Pernah ditegah oleh ayah mangsa namun apa jawapan yang diberi oleh defendan ialah 'ini ubat demam, anak you sakit.' Ketika defendan membuat cubaan untuk memasukkan dadah jenis ecstasy kepada mangsa, serta-merta ayah mangsa menolak kuat tangan defendan dan melarang defendan untuk melakukan perkara sedemikian."

Sarah senyum sinis.

"Dan defendan juga pernah membuat cubaan untuk mencurah air panas kepada mangsa. Ketika itu mangsa baru sahaja berusia tiga tahun."

***

ZAIN menjengah ke arah skrin telefon Isaac. Jarinya terus bergerak mencuit Isaac.

"Weyh Zek."

"Apa kau nak?" Soal Isaac. Geram betul dia apabila masih wujud lagi orang yang suka cuit mencuit ini. Dia bencikan sentuhan fizikal terhadap tubuhnya. Entah kenapa dia benci.

"Cuba kau google, apa akta yang 39B akta dadah berbahaya tu. Apa hukuman dia? Aku ni bukan apa, aku tak tertarik nak tahu siapa akan menang kes ni sebab aku tahu yang akan menang mesti Ziyad sebab semua bukti yang dia bagi semua kukuh. Jadinya tadi dekat dalam senyap-senyap aku tutup telinga aku dengan airpods. Tak berapa dengar. Cuba kau search apa hukuman untuk akta tu." Pinta Zain.

"Phone sendiri ada kan?" Isaac menyoal.

"Tolonglah. Nak wagyu tak? Wagyu kat KL tu. Yang stick tu. Ha, favourite kau kan? Pastu, sukiya. Ha tak nak ke?" Isaac tarik nafas dalam.

"Demi makanan, aku akan search." Lalu, Isaac terus membuka aplikasi safari yang berada di dalam telefonnya. Dia terus mencari hukuman untuk akta tersebut.

"Gantung sampai mati."

"What the fu—"

Tiba-tiba keadaan menjadi huru-hara. Zain dan Isaac menoleh ke belakang. Terdapat banyak orang berlari keluar dari mahkamah. Mereka berdua terus pelik. Sudah kenapa? Ada zombie attack ke?

"Weyh Zek, aku rasa ada zombie attack. Tapi, kita kan penonton setia All Of Us Are Dead dengan Train To Busan kan? Kita tahu nak manage zombie ni macam mana. Satu, keadaan gelap. Dua, suasana senyap." Ujar Zain.

Isaac anggukkan kepalanya. Terus dia menyimpan telefonnya ke dalam kocek seluar.

"Ready Zain."

"Ready lah ni."

"You die, I die."

"Ya, you serang, I serang."

"Tepi!" Zain dan Isaac memandang antara satu sama lain. Macam suara Ziyad yang menjerit itu.

Tiba-tiba muncul Ziyad yang bajunya sudah berlumuran dengan darah. Dia sedang mencempung seorang perempuan dan berlari keluar.

"Weyh kenapa tu—"

"Weyh Sarah bodoh! Siapa attack dia?!" Zain dan Isaac mula panik. Muncul Eryan mendekati mereka berdua lalu ditarik seluar Zain meminta perhatian.

"Eryan, what's happening?"

"Mummy cucuk perut mama with a knife. Diaorang bergaduh masa mummy dah nak dibawa polis. Mummy keluarkan pisau dari lengan baju dia dan terus serang mama."

"Ouh my god, dia dah gila ke?!" Terus memerah telinga Zain. Marah dan bengang.

"I'm scared uncle." Eryan lentokkan kepalanya dibahu Zain.

"Mama tak akan apa-apa Eryan. She will be fine..."

"...I hope so."

To Be Continue

Scene di mahkamah saya main bedal asal rasa macam sipi sipi sama dengan scene dekat penthouse.

Saya tak tunjuk scene Dayana dan Sarah gaduh sebab saya nak kurangkan pergaduhan tapi still bergaduh tapi tak nak keluarkan scene pergaduhan dalam cerita ini.

Don't forget to vote and comment❤️

Assalamualaikum!

Continue Reading

You'll Also Like

1.1M 28K 24
Dia pelik dan gila. itu je yang ada dalam kepala Damia Nabella bila seorang lelaki secara tiba tiba muncul dan paksa dia menuduh lelaki itu cuba mero...
281K 13.5K 61
(Cerita pertama yang mengandungi banyak KESALAHAN) Tengku Ghibran Adrean X Haura Ameena Konflik tk berat,story jenis yang chill Tengku Ghibran Adrean...
8.9M 468K 68
Highest Rank #1 in Romance Dia jahat. Dia samseng. Dia annoying. Dia selfish. Dia gengster. Tapi, dia aku punya. Ayna Maisarah dan Alief Danyel yang...
301K 19.3K 44
[ ON- GOING] Dia... Leftenan Zar Uzair, pemegang amanah yang teragung, pada fikiranya ini jalan yang dipilih, tanggungjawab yang dipikul asbab mengap...