𝐊𝐄𝐄𝐏 𝐇𝐄𝐑 ©

By Hanysfrh

70.5K 6.7K 882

Mystery | Romance 𝐀𝐲𝐫𝐚 𝐗 𝐅𝐚𝐫𝐡𝐚𝐧 "I Accepted Her" ••• AYRA HIJANNA Hidup yang bergelumang d... More

AYRA X FARHAN
PROLOGUE
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10💍
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
EPILOGUE
Extra

Bab 39

705 84 19
By Hanysfrh

"DUE  date is postponed until next week. I ada appointment lain kena hadir lusa ni. So, there's no other reason for you to not finished your work. Okay? The period of time I gave you is long enough " umum Madam Hanis kepada semua pelajarnya. Ayra yang berada di atas masih ralit mencatat beberapa perkara di dalam buku notanya. Mata meliar mengesan satu-satu wajah teman sekumpulannya kemudian sambung menulis. Lengannya tiba-tiba ditampar dari tepi. Kepala dikalihkan pada Widya di sebelahnya.

"Apa?"

"Baliklah. Rajin betul" gadis itu sudah menggalas beg hitamnya. Tudung yang sudah herot dibetulkan. Ayra angkat bahu, kemudian setelah selesai menulis dia menutup buku notanya lalu dimasukkan ke dalam beg. Botol air di tepi kaki kerusi juga dicapai.

Baru saja hendak bangun dari kerusi dia menangkap anak mata Madam Hanis yang sekali-sekala mengerling ke arahnya dan fail hitam ditangan wanita itu secara bersilih ganti. Dahinya berkerut sebentar. Apabila wanita itu mengangkat wajahnya, Ayra cepat-cepat menghulur senyum dan tunduk pamit. Kekok. Madam Hanis tidak membalas, malah sekadar mengangguk.

"Yaya!" Mendengarkan nama Widya diseru, Ayra turut sama berpaling. Emma, sepupu Widya yang meminta pertolongannya hari itu berlari-lari anak ke arah mereka.

"Nenek dah sedar. Jom, gerak" serentak itu, lengan Widya ditarik Emma. Hampir terjelopok jatuh gadis itu dibuatnya. Beg Widya pula terjatuh dari bahu dan isi dalamnya bersepah dilantai. Emma menekup mulutnya, terkaku. Ayra ketawa seraya mendekati Widya dan membantu mengutip barangan gadis itu.

Selesai mengutip barang, sekali lagi tangan Widya ditarik. Tergesa-gesa Emma ingin berlalu. Mulutnya tak berhenti berleter, bagaikan ibu yang memarahi anaknya. Walhal, siapa yang tarik siapa sampai jatuh?

"Bye, Ayra. See you!" Tergeleng-geleng kepalanya melihat dua sepupu itu. Baru setapak ingin melangkah, dia terasa seperti terpijak akan sesuatu. Kepala ditundukkan ke bawah, terpandangkan sekeping kad kecil lalu tangan direngangkan mengambil kad itu. Tertera nama penuh Widya di situ.

NASOM Tuanku Ladina
Pakar psikologi kanak-kanak,
Widya Amani Ahmad Daud.

"Girl, are you going to stay there forever?" Tersentak tatkala suara Madam Hanis menyingga halwa telinganya. Tertunduk-tunduk dia meminta maaf dan segera keluar dari dewan kuliah itu.

Kad ditangan sekali lagi dipandang. Berkerut dahinya membaca nama dan jawatan gadis itu. Widya, pakar psikologi kanak-kanak? Di usia muda? Bukankah mereka baru sahaja memulakan pengajian degree?

Pon!

Sekali lagi dia tersentak. Cepat-cepat tangan naik memegang dada. Memang hari ini semua orang nak bagi dia heart attack ke? Nafas ditarik dalam lalu dihembus. Farhan yang melambai dari dalam kereta dipandang dengan rengusan. Kalau ada sakit jantung ni, memang dia dah rebah dekat lantai ni juga!

Kad Widya tadi disimpan di dalam beg. Rasa ingin tahun mula menebal. Banyak benda yang tak tahu tentang gadis itu. Benda yang dirasakan seolah-olah besar dan penting malah terasa dekat dengan jiwanya.

•••

"Dua kali lima?"

"10"

"Lima kali...?" Aiman senyum mengusik. Saja nak bagi Aniq dosa.

"Kau" Aniq membalas selamba. Apa? Ingat dia blur sangat sampai nak termasuk dalam perangkap Aiman?

Aiman mencebik. Alahai, ingat fokus sangat sampai tak ingat akhirat. Baru nak kacau. Kaki dihentak-hentak ke lantai marmar ruang tamu mewah abang ipar dan kakaknya. Mula-mula, memang teruja nak datang. Bila dah sampai, lesap terus rasa itu. Bosan betul rumah ni. Tak terlalu besar dan tak terlalu kecil, sederhana. Tapi, tetap rasa macam duduk dalam gua. Sunyi dan tiada benda menarik. Kalau bukan dengan bantuan podcast lagu abang Farhan, mungkin dia sudah hantuk kepala ke dinding akibat bosan yang melanda. Aniq pula, fokus betul!

"Belajar. Kau fail lagi, aku belasah kau. Nanti semua cikgu nak tuding jari kat aku, kata aku tak ambil berat pasal kembar akulah, aku tak ajarlah. The thing is, aku suruh tapi kau tak nak "

"Kau kisah apa pasal aku? Kisah pasal takut kena cop buruk dengan cikgu? Itu aje? Heh, ingat carelah sangat" panas pula hatinya mendengar bicara Aniq yang selamba menyuruh-nyuruhnya. Sifat mereka berdua, tersangatlah kontra. Aniq, dengan IQ 2000 nya dan Aiman dengan otak bergeliga dan sifat selamba badaknya. Boleh kata pantang salah seorang dari mereka dapat lebih sikit, terus yang seorang lagi diremeh-remehkan dan yang pasti orang itu adalah dia, Aiman.

Aiman tak pandai.

Aiman budak jahat.

Aiman ini dan Aiman itu.

Tunggu burn out dan dia akan lepaskan semua. Sekarang, masa untuk bersabar dan bertahan selagi mampu. Bukan tak mahu belajar, kalau ikut hati dia ni berkobar-kobar nak ulang kaji apa semua tu. Tapi, pantang betullah orang suruh-suruh ni. Hilang terus mood nya selepas itu. 

"Tak payah emolah, buat aje. Sampai bila kau nak macam ni Aiman? Kau tak kesian ke dekat Umi dengan akak? Bagilah diorang satu benda yang diorang boleh banggakan dari kau. Sebab aku kembar kaulah aku nasihat, malulah aku kalau orang asyik bandingkan kita-"

"Kau memang kesah pasal cakap orang je kan? Aku? Kau sebenarnya tak kisah pun. Kau nak cakap aku ni tak ada benda nak dibanggakan ke? Results aku, mostly kurang siput je dari kau...tapi sebab orang nampak kau baik, kau pandai, kau... sempurna jadi aku sebagai kembar kau auto nampak buruk. Apa yang aku buat semua tak kena. Kita kembar, kongsi satu rahim tak semestinya kita sama seratus peratus. Luar ye, mungkin. Dalam, kau charm kau. Aku charm aku. Kalau aku bodoh pun tak pernah effect pada kau!" Meja kaca itu ditumbuk kuat. Jelingan tajam menikam anak mata Aniq yang sudah terdiam.

Kaki dibawa melangkah naik ke bilik. Angin monsun dari mana entah yang tiba-tiba datang menghurungnya. Hatinya mudah terusik bila menyentuh bab membanding beza antara dia dan Aniq. Kerana dia tahu, dia sentiasa yang paling buruk.

Mula dengan ayah yang dahulunya tak pernah berhenti melebihkan Aniq dan Ayra. Ibu yang tidak pernah ambil tahu akan prestasinya. Hanya Ayra saja yang sentiasa menyebelahinya. Berat hati sebenarnya melepaskan kakaknya yang satu itu pergi mengikut lelaki lain. Kerana dia percaya saat itu, hanya dia seorang dan tiada lagi yang hendak menyebelahinya di saat genting  dan Aniq tak berguna saat itu.

Hubungan dia dan Aniq seringkali keruh dimasa-masa terdekat minggu peperiksaan. Acap kali kata-kata Aniq itu ditujukan buatnya. Cuma dulu diam dan tak mahu membalas kerana dia penat dan malas ingin bergaduh. Baru kali ini, dia berani mengutarakan luahannya.

"Assalamualaikum"

Mendengar pintu utama dibuka, makin laju dia berlari masuk ke bilik. Tak mahu Ayra tahu dia dan Aniq sedang bergaduh. Tunggu rasa nak belajar kembali semula.

Pintu dikatup rapat. Lampu dan langsir juga ditutup. Gelap dan dia menyukainya. Gebar ditarik menutup seluruh tubuh. Dadanya masih berombak kencang, cepat-cepat beristighfar dan mula memasang alunan zikir dari telefonnya kemudian diletakkan betul-betul bersebelahan telinganya. Mata terpejam cuma lelap.

Kreek!

Bunyi pintu dikuak. Mata dirapatkan lagi. Dengkuran cuba dibuat-buat.

"Aiman, tidur ke?"

"Hmm, if you are...then  Aiman pandai. Aiman gentleman without anyone known. Aimanlah lelaki yang paling baik akak tahu. Not even anyone, not even abang Farhan. You're not alone. Akak tak pergi mana pun, akak ada. Aniq was just your opposite but you is you. Aiman baik" terkebil-kebil matanya di bawah selimut mendengar bicara kakaknya dimuka pintu. Ayra sudah mendengar segala perbualan mereka?

Aiman baik.

Dia tersentuh tapi dalam masa yang sama, juga menindakkan. Sendiri sedar akan tingkah dan sifatnya. Tubuh masih mengeras di bawah selimut. Tangannya pula perlahan-lahan bergerak menutup alunan zikir dari telefonnya. Kemudian, dia betul-betul terlena.

TBC

NASOM
-National Autism Society Of Malaysia

Okay. Serious question!

Which on is more hard to say:

1) I need help
2) I love you
3) I forgive you
4) I'm Sorry / I Apologize

*one answer only!

Me: I need help







Continue Reading

You'll Also Like

195K 7.5K 61
[IN EDITING] (terlalu banyak typo. Fikir dulu sebelum nak baca) HANAN AULIYA seorang gadis yang suka buat hal sendiri. Tapi kalau berkaitan dengan sa...
114K 3.8K 32
Season 1 Chef Di Hati Leftenan (Dizhwar Jazib) Dia...Mera Jeevan Leftenan Dizhwar Jazib & Veera Khawla Disclaimer: All right reserved...
1.3M 35.4K 54
Afiq Khairul X Ain Solehah. Mereka berdua diibaratkan seperti kucing dan tikus. Sejak kecil sehingga meningkat dewasa, mereka berdua tidak pernah '...
505K 19.8K 81
Kehilangan kedua ibu bapanya buatkan Razia rasa hidupnya sudah pun seperti di ambang neraka. Tapi siapa yang menyangka, tiga hari setelah pemergian o...