Princess of Alfa Kingdom

By DemiRoseff

133K 12.1K 1K

Princess Diana, puteri yang dibesarkan sepenuhnya di istana. Semua rakyat mengenalinya tapi hanya mengenali n... More

Bab 1
bab 2
bab 3
bab 4
bab 5
bab 6
bab 7
bab 8
bab 9
bab 10
bab 11
bab 12
bab 13
bab 14
bab 15
bab 16
bab 17
bab 18
bab 19
bab 20
bab 21
bab 22
bab 23
bab 24
bab 25
author
bab 26
bab 27
bab 28
bab 29
bab 30
bab 32
bab 33
author 2
bab 34
bab 35
bab 36
bab 37
bab 38
bab 39
bab 40
bab 41
bab 42
author 3
bab 43
bab 44
bab 45
bab 46
bab 47
bab 48
bab 49
bab 50
bab 51
bab 52
bab 53
bab 54
bab 55
bab 56
bab 57
author 4 (last)
Thank you
Special Chapter
Special Chapter 2

bab 31

1.7K 172 18
By DemiRoseff

    Alangkah terkejutnya bila, tiada mop dan penyapu lidi malahan ada ruang yang besar dan tengah-tengah ruang itu terdapat satu lubang. Dalam ruang itu terdapat beberapa jenis perabot diantaranya ialah meja makan, almari buku, katil dan juga sofa. Tetapi Diana lebih tertarik dengan lubang yang berada ditengah-tengah ruang itu.

    "Eryna, kau nak masuk ke dalam lubang tu?" Soal Aaron. Diana mengagguk. Kalau betul tekaan dia kali ni dia mungkin akan tersakiti. 

    "Kalau kau tak nak masuk, kau tunggu luar."

    "Tak nak, aku nak ikut kau." Aaron berjalan lebih laju supaya berada betul-betul dibelakang Diana. Diana mengintai sedikit lubang itu. Terdapat tangga bulat besi dan diukir besi itu menjadi bunga. Diana menarik tangan Aaron supaya turun sekali dengan dia. Tangga itu nampak masih kukuh, mesti ada orang jaga ni.

    Sampailah mereka di bawah sekali, ruang itu hanya kosong, gelap dan senyap. 

    "Eryna, kita naik balik la. Aku tak sedap hati la dengan tempat ni." Sampai kesudah Aaron memanggil dia Eryna. Diana memegang tangan Aaron dan menyakinkan Aaron yang Diana akan menjaga dia. Aaron mengangguk. Baru selangkah dia berjalan, automatik lampu terbuka. Ada jalan menuju satu bilik pintunya berwarna gold memang cantik.

    "Jom, kita jalan ke sana." Ujar Diana sambil tangan digengam Aaron sangat erat. Kenapa Diana rasa dia pernah jejak tempat itu dulu tapi bila?

    Mereka berjalan sampailah berdiri dihadapan pintu itu. Diana memegang pintu itu, tiada tombol pintu. Diana memcari bagaimana pintu itu dibuka. Diana menjumpai cara mahu membuka pintu itu dengan menggunakan pin. 

    "Aku nak pintu ni berwarna gold dan cara nak buka dia menggunakan pin."

    Tiba-tiba suara itu keluar dari memorinya. Diana dapat rasa dia pernah datang sini dulu tapi tak mengetahui bila. 

    "Macam mana kita nak tau nombor pin dia apa?" Soal Aaron. Diana sendiri tidak tahu nombor pin. 

    "Nombor pin tu aku nak letak tarikh penting..."

    Baru sahaja Diana nak dapat tahu tarikh penting itu tetapi memori itu tidak habis. Tarikh penting? Diana cuba tekan-tekan pin itu menggunakan tarikh- tarikh penting dalam sejarah tapi semuanya tidak menjadi.

    "Cuba kau tekan yang ada berkenaan dengan Princess Diana George."

    "Apa kena mengena dengan Princess Diana George pulak?"

    "Dia la yang buat bilik bawah tanah ni. Takkan kau tak tau?" Diana mencari telefonnya dan search about her. Tarikh lahir, tarikh beliau dapat anugerah dan sebagainya. Semua tak menjadi.

    "Cuba kau search Xavier, mana tau beliau sayang sangat dengan Xavier tu." Diana search tentang Xavier pula dan menjadi. Princess Diana George mesti betul-betul menyangi tunangnya itu. Sudah lah menggunakan tarikh lahir tunangnya. Sweet betul.

    "Okay, jom masuk." 

    Diana dan Aaron memasuki bilik itu dan bilik itu ialah bilik bawah tanah. Terbuntang mata Diana dibuatnya bila bilik bawah tanah itu sangatlah mewah dan cantik. Dia fikir biasa-biasa sahaja. Diana memegang document-document apa setiap state. Bilik bawah tanah ini diletakkan banyak sejarah Alfa Kingdom. Terlalu banyak. 

    "Welcome." 

    "Opocot mak kau hijau!" Aaron terus memegang jantung kerana terkejut. Hilang nafas dia dibuatnya. 

    "Lewis! Kau buat apa kat sini?!" Jerit Aaron. Diana memerhati Lewis yang pelahan-pelahan memusingkan badan menghadap Diana yang sudah memandang Lewis dengan pandangan yang Lewis fahami. Pandangan maut.

    "Diana, aku boleh explain."

    "So explain." Diana menarik satu kerusi dan duduk diatasnya. Memandang si pesalah sambil memeluk tubuh. Lewis tarik nafas dan hembus.

    "Aku faham perasaan kau sekarang. Sebenarnya, aku memang nak bagitau kau yang aku tau pasal hal kat mana bilik bawah tanah ni tetapi seseorang menghalang aku untuk bagitau kau."

    Diana hanya mengangguk. "Kau tau tak perasaan dikhianati?"

    "Diana aku minta maaf. Aku.."

    "KAU TAU TAK PERASAAN DIKHIANATI?! AKU TANYA JAWAB LA." Lewis terkejut, dia hanya memandang ke bawah sahaja tak mampu nak pandang mata Diana. Dia rasa macam dulu-dulu waktu dia luahkan perasaan dia kat Diana. 

    "Tau." 

    "Baguslah kalau kau tau. So, mana lagi seorang?"

    "Macam mana kau tau aku tak berseorangan dekat sini selama ni?"

    "Ye, tuanku cari saya." Ujar jejaka itu. Jejaka itu memakai topeng.

    "Kalau tekaan aku, kau ialah Pengetua Henry. Betul tak?" Terbeliak mata Lewis memandang Diana. Jejaka itu membuka topengnya dan tekaan Diana betul.

    "Macam mana tuanku tahu saya ialah Pengetua Henry. Ramai yang menganggap saya sudah mati. Macam mana tuanku tahu saya masih hidup?"

    "Kau tunjuk semua tu dengan sangat jelas. Biar aku explain. First, aku tau ada orang pecahkan kaca tu. Second, waktu aku bergerak balik untuk pulang ke kelas, aku terdengar dua suara. Suara itu seakan-akan suara kau, kau jangan tanya macam mana aku tahu suara kau macam mana. Banyak video kat youtube kau tengah berucap tapi ramai yang kata kau dah mati. Tapi perasaan aku mengatakan yang kau tak mati. Aku suruh Leona message Leo menyuruhnya mencari informatian tentang kematian kau. Dan aku jumpa satu benda yang pelik."

    "Pelik?" Soal Aaron.

    "Mayat kau dibakar dan menjadi abu. Persoalannya, kenapa kat ruang 'dimakah abu dibuang?' dia jadi unknown. Second persoalan kenapa tak ada gambar mayat kau? Dalam law Alfa Kingdom memang tidak diwajibkan untuk meletakkan gambar mayat tapi kau orang ternama mustahil kau tak letak sebab selalunya orang ternama a.k.a Nobel akan meletak gambar mayat mereka. So aku assume kau tak mati cuma kau bersembunyi."

    "Macam mana kau tau dia bersembunyi kat sini? Dengan aku." Soal Lewis.

    "Kau ingat lagi tak kau pernah bagitau aku yang pengetua Henry bagitau kau. Hanya orang terdekat dengan pengetua Henry sahaja tahu dekat mana bilik bawah tanah tu. Aku pelik pengetua Henry mati sebelum kau ditugaskan lagi untuk menjaga Asrama of Alfa Kingdom. Tapi aku biarkan sahaja kau bermain dengan aku. Kau fikir aku tak sedar selama ni. Sebab itu aku suruh kau buat kerja yang aku bagi. Mesti kau pelik kenapa aku suruh kau je, kenapa tak suruh Leo. Sebab aku nak tengok kau khianat aku ke tidak? Ternyata tidak. So aku tak perlu la risau lagi. Aku pun selalu nampak kau curi-curi masuk asrama ni."

     Terdiam Lewis dibuatnya. Ada sebab kenapa Diana menyuruhnya sahaja. Kadang-kadang dia tertanya-tanya juga kenapa Diana hanya menyuruh dirinya sekarang semua persoalan sudah ada jawapan.

    Diana melihat jam ditangannya sudah hampir 40 minit Diana berada dalam ruang ini.

    "Aku cuma nak tanya something Lewis, kau dah letak sebenarnyakan document penting tu kat istana Alfa Kingdom? Jawab dengan jujur, aku tak suka penipuan."

    "Ahah, aku dah letak document itu kat tempat yang selamat."

    "Kau sebenarnya tipu kan ada orang curi duit kat asrama ni kan?"

    "Iye, aku tipu sebab aku nak kau datang asrama ni."

    "Lewis, you are piece of sh*t." Lewis hanya memandang ke bawah sahaja. Sungguh dia tahu dia akan dimarahi tetapi dia buat semua ini untuk Diana juga.

    "Tapi kami tahu orang jahat tu sebenarnya ada kat sekolah ni." Diana memandang pengetua Henry memastikan betulkah apa yang dia baru sahaja cakapkan ternyata mata pengetua Henry seperti mengatakan semua yang dia cakapkan adalah benar.

    "Tuanku ingat lagi Lewis dan team Alfa kingdom datang asrama ni dan tuanku mengamuk kat Lewis sebab datang sini?" Diana mengangguk kerana itu lah  hampir seminggu murid Asrama Royal Of Alfa Kingdom ketakutan berfikir ada orang jahat di asrama ini selamat la sekarang mereka nampak lebih tenang seperti sebelum ini.

    "Kami dapat tahu si pemanggil menghubungi kami dari asrama ini. So kami rasa orang jahat itu berada di sekolah ini."

    "Suara dia macam mana?"

    "Suara dia merdu dan lembut, jadi kami rasa dia ialah seorang wanita." Balas pengetua Henry. Perempuan? Diana mengerut kening. 

    "Kita tukar topik. Kenapa korang nak aku datang asrama ni?"

    "Saya rasa tuanku, tuanku tahu sebabnya. Saya rasa tuanku cuba mencari diri tuanku sekarang bukan?" Tipu lah kalau Diana cakap dia tidak terkejut. Macam mana pengetua Henry tahu. 

    "Cari diri? Apa maksud kau, Henry?" Soal Lewis. Tidak faham kenapa pengetua Henry cakap begitu.

    "Kau tak perlu tau pasal tu. Tu hal aku." Balas Diana. Diana tak nak ada sesiapa pun tahu tentang hal itu. Biarlah dia seorang sahaja yang tahu.

    "Dah la aku nak balik bilik aku. Nanti aku datang sini lagi kalau aku ada benda nak cari."

    Diana memandang Aaron yang sibuk buat hal sendiri, Diana tahu Aaron tetap mendengar perbualan mereka walaupun dia tekun membaca buku itu. "Aaron, jom kita balik bilik." Aaron hanya menturuti sahaja arahan Diana. 

    Diana dan Aaron berjalan keluar dari bilik bawah tanah itu dan menuju ke bilik masing-masing. "Tuanku, tuanku okay? Tuanku nampak sedih je." 

    "Ohh, baru nak panggil aku dengan gelaran tuanku, selama ni elok je panggil Eryna."

    "Maaf tuanku. Saya takut tadi. Lagipun saya dah terbiasa panggil tuanku Eryna. Ye la kita jarang jumpa kat tempat yag tak ramai orang selama ni kan jumpa kat tempat public."

    "Ye la."

______________________________________

    Diana sudah sampai di hadapan biliknya. Diana mengetuk pintu dan memulas tombol pintu untuk memasuki biliknya. Diana melihat Leona tengah bermain dengan laptopnya. 

    "Leona."

    "Apa?"

    "Ada benda aku nak bagitau ni."

    "Apa?"

    "Aku dah jumpa dah bilik bawah tanah tu." Ujar Diana bersahaja. Leona terus memandang Diana yang sedang duduk di atas katilnya.

    "Macam mana kau jumpa?!" Soal Leona. Siapa sahaja tidak excited dia akan pulang ke rumahnya. 

    "Tapi aku nak kau jangan marah nanti bila aku dah cerita." Diana tahu Leona akan mengamuk juga tapi tak salahkan kalau bagi warning awal.

    "Tak ada la. Cepat la cerita." Diana bercerita dari A sampailah Z. Diana lihat Leona sudah mengenggam batalnya sekuat hati. 

    "APA, LEWIS BUAT MACAM TU." Leona terus bangun dari tempat duduknya dan menuju ke pintu. Diana memegang tangan Leona supaya Leona tidak pergi ke situ.

    "Kau nak pergi mana?"

    "AKU NAK CARI MAMAT TU. AKU NAK SIAT DIA 80 KERAT PASTU BAGI ANJING MAKAN."

    "Sabar Leona. Kau buat macam tu pun keadaan tak akan berubah."Ujar Diana lembut. Leona berhenti meronta dan duduk kembali di atas kerusi belajarnya. Leona mencapai telefon dan menghubungi seseorang. Kau tak perlu cakap siapa Diana dah tahu Leona akan menghubungi Lewis.

    "WOI BONGOK. BEST KE TIPU ORANG?!" Leona buka loud speaker kerana dia sudah terbiasa dengan perkara itu.

    "Leona, bagi la aku explain dulu."

    "Okay, aku tunggu."

    "Aku terpaksa buat macam tu. Aku nak korang keluar dari istana dan belajar bergaul."

    "Itu je jawapan kau. Tak masuk akal langsung."

    "Tahu memang tak masuk akal pun."

    "AKU NAK KAU BAYAR BALIK MASA AKU YANG KAU GUNAKAN. KONON YE ADA PENCURI YANG CURI DUIT SEKOLAH. PADAHAL ITU SEMUA DUSTA SEMATA-MATA."

    "Sorry, Leona."

    "Pergi mampos la dengan sorry kau. Lepas ni kalau kau nak call aku terus bagi Diana, aku tak nak sembang dengan kau." 

    "Le..." Tidak sempat Lewis habiskan ayat Leona sudah mematikan panggilan. Diana tidak boleh memarahi Leona dengan perbuatan yang dia lakukan. Dah memang salah Lewis nak buat macam mana.

    "Bertenang Leona." Diana menoleh memandang Leona, Diana melihat Leona mengeluarkan air mata. Kau bayangkan ditipu oleh abang sendiri, dikhianat lagi dan abangnya hanya mengatakan maaf. Sakit tu hanya tuhan je yang tahu. Diana faham kenapa Lewis buat macam itu tetapi ini sudah keterlaluan.

    "Leona, life is hard but sometimes the hard time give you a good lesson. Try forgive and forget. You will feel much better. If life is easy you'll never understand the power of experience. Aku tahu lepas ni mungkin susah kau nak percayakan abang kau semula but you will never appreciate someone until they are gone. Macam tu juga la dengan trust. Aku tahu kau faham maksud aku."

    Leona hanya mendiamkan diri dan terlena dengan air mata masih membasahi pipi.

______________________________________

    Diana dan Leona sudah bersiap sedia untuk pergi ke sekolah. Leona hanya mendiamkan diri dari malam tadi. Sedih lagi barangkali. Mereka keluar dari bilik mereka dan menuju ke kelas 16Proton. Sepanjang perjalanan mereka ke kelas Diana dan Leona perasan ramai mata memandang mereka bukan dengan padangan yang biasa diaorang pandang tapi dengan pandangan benci.

    "Eryna, kau perasan tak semua orang macam pandang kau lain macam."

    "Perasaan la. Kenapa ada benda pelik ke kat muka aku?"

    "Tak ada pun."

    Diana kembali memandang ke hadapan dan dia memandang Adrian yang berjalan bertentangan arah dengannya.

    "Hi Adrian, aku..."

   Adrian hanya memalau Diana jeling pun tidak. Takkan la dia marah Diana tak datang jumpa dia semalam.

    "Eryna, tengok ni!" Leona memberikan telefon pintarnya kepada Diana. Diana mengerut kening, dah kenapa budak ni?

    Diana tengok skrin telefon milik Leona itu. Terbuntang Diana membaca artikel itu. Patut lah semua memandangnya aneh rupa-rupanya kerana artikel kurap ni.

    "Patut la diaorang pandang kau pelik sebab artikel ni cakap macam tu."

   Title artikel itu ialah 'PRINCESS ERYNA FROM BLUE STATE ADA HUBUNGAN SULIT DENGAN AARON SMITH DAN PRINCESS ERYNA CURANG TERHADAP PRINCE ADRIAN.'

    Artikel itu siap ada gambar lagi dimana gambar Diana dan Aaron membuka pintu usang itu. Fitnah kali ni lain macam.

_____________________________________

Dear reader saya nak minta pendapat kamu semua okay tak dengan cerita saya terlalu boring ke atau terlalu mengarut ke atau terlalu pelik. Sila la beri pendapat anda. Btw saya memang fail sikit dalam scene yang sweet-sweet ni maklumlah tak berapa nak sweet sangat. 

Don't forget to vote, comment and share okay. Thank you.

    

Continue Reading

You'll Also Like

1.6M 120K 101
ALPHABET SERIES: S for SCHOOL 1# Apa pendapat kau tentang kahwin ketika masih bersekolah? Disclaimer: CERITA HANYA FANTASI. FEMALE CHARACTER SEDANG B...
8.9K 304 43
Apa jadi kalau 2 org perempuan atau princess of Spain ni sebenarnya mafia yg paling digeruni oleh musuh diorang sendiri. And apa jadi dekat diorang b...
852K 48.9K 108
Diandra Advilent adalah seorang gadis yang telah kematian ayahnya sejak berumur 17 tahun. Ibunya pula langsung tidak pernah dia kenali sepanjang dia...
271K 22.7K 39
Ini bukan kisah cinta biasa-biasa. Ini kisah cinta unik diantara seorang lelaki bernama Holt Hayden dan juga hantu bernama Evie Morgan. Menarik? Kis...