Truth Or Dare

By letmirtellyouastory

42.4K 2.7K 322

"Kat Pulau ni, benda mustahil jadi tak mustahil" -Ilmi "Aku rasa antara aku dengan kau, kau yang bodoh mulaka... More

Prolog
Permulaan
Misteri
Aneh
Start
Bingung
Board
Choose
Tahu
Pintu
Change
Ganti
Teruskan
Hilang
Nampak
Tujuh
Siapa
Jaga.
Dalang
Tipu
....
Terowong
Dunia Cermin
Seri
Lihat
Jalan.
MIKA
SEKSA
POKOK
TEKA
Draft
Rahsia
Mimpi
Hampir
APA
KEBENARAN
Hakikat
SESAL
KUNCI
TERUNGKAI
AKHIR

MUNI(E)lla

87 15 5
By letmirtellyouastory

"Munie?" 

"Ya mama...."

Inara terus berlari mendapatkan Munie di hadapannya. Kini dia berada di tempat yang aneh. Putih semuanya. Alam separa sedar ke ni?

"Selalunya mama yang jumpa Munie kat sini... sekarang Munie pula jumpa mama" kata Munie sambil tersenyum manis. Air mata di pipi Inara diseka perlahan. "Munie minta maaf buat mama nangis" katanya lagi. Inara makin sebak melihat puterinya itu.

"Mama yang patut minta maaf sebab terpaksa libatkan Munie dalam hal ni. Patutnya mama tahan dorang dari dorang hantar makhluk yang menyerupai Gibran dan Ayash lagi" rintihnya. Dia betul-betul menyesal dengan apa yang jadi.

"Tak apa mama. Nanti Munie tak boleh tolong mama pula..." kata Munie lembut. Tangannya menyentuh kedua-dua bahu Inara. "Mama kena kuat" pintanya seraya tersenyum memujuk.

"Mama taknak hilang puteri mama lagi. Dulu..." Inara terhenti sekejap. Dia hampir lupa yang dia padam ingatan Munie tentang kembarnya itu.

"Dulu Ella ke mama?" sambung Munie. Dia masih tersenyum. "Munie dah ingat semula mama. Ella pernah datang jumpa Munie beberapa kali... Tapi Munie tak salahkan mama..."

Inara dapat rasakan lututnya semakin goyah. Akhirnya dia terjatuh melutut di permukaan putih itu. Munie hanya setia memandang mamanya dengan senyuman. Inara sudah mula menangis semula.

"Mama minta maaf Munie" kata Inara berkali-kali. Dia rasa lemah sangat sekarang. Kedua-dua puterinya itu sudah tiada. "Mama bersikap tak adil pada anak-anak mama" sambungnya lagi.

"Mama...." panggil Munie lembut. Dia menundukkan sedikit wajahnya menghadap Inara. "Mama tak buat salah apa pun..." katanya lagi.

"Betul tu Mama" sambut suara lembut di belakang mereka. Inara tersentak. Ella?

"Ella!!!" laju Inara peluk tubuh puterinya yang dah lama tidak ditatap itu. "Betul ke ni Ella?" katanya lagi. Air matanya makin laju mengalir.

"Ya mama... Ella memang dah tiada di dunia..." kata Ella. Tangannya melerai lembut dakapan Inara. " tapi Ella hidup lagi di ingatan mama...." sambungnya dengan senyuman manis. Inara terus mendakapnya lagi. Betapa rindunya dia pada anaknya yang sorang ini. Ella menunjukkan signal tangan ke arah Munie. Group hug. Munie hanya tersenyum dan mengikut saja kehendak Ella. Ini bukan kali pertama dia jumpa Ella di alam separa sedar. Cuma selamani dia takut untuk berkomunikasi sehinggalah tadi.

Inara rasa bahagia dapat memeluk kedua tubuh puterinya itu. Dia rindu saat mereka tinggal bertiga. Walaupun dia tahu ini bukan realiti. Dia tetap bersyukur.

"Mama happy dapat tengok kamu berdua dalam masa yang sama. Mama rindu..." kaat Inara sambil meleraikan pelukan mereka. Munie dan Ella tergelak kecil.

"Kami pun rindu nak mengadu macam-macam pada mama" jawab Ella. Senyuman masih menghiasi wajahnya yang sedikit pucat itu. "Mama tahu tak... Munie taknak cakap dengan Ella tau sebenarnya" kata Ella lagi. Munie hanya tergelak.

"Ye la. Muka kita dah nak sama dah. Serik Munie takut ada makhluk lain yang mainkan Munie" jawabnya. Inara tersenyum bahagia melihat mereka berdua.

"Dah lama ke Ella datang sini?"

Ella menggeleng perlahan. "Baru juga. Ella baru hidup semula dalam ingatan Munie dan mama" katanya. Inara mula rasa serbasalah. Dia mengaku dia agak lupakan Ella setelah melihat Munie bahagia bersama kawan-kawannya itu. 

"Mama minta maaf" kata Inara. Ella tergelak kecil.

"Mama no tak habis-habis minta maaf" katanya sambil ketawa. "Ella patut happy mama ingat Ella. Tak ada benda yang patut dikesalkan pun" pujuknya lembut.

"Mama..." panggil Munie lembut. Inara mengalihkan pandangannya ke arah Munie pula. "Sebelum mereka bunuh Munie, Munie dapat tengok sesalan papa..." kata Munie lagi. Inara memandangnya tekun.

"Munie nampak apa?" hati Inara sedikit berdebar.

"Munie nampak Ayob bawa papa ke gudang kotor mama.. dia jatuhkan papa dekat situ" kata Munie. Dia masih ingat jelas gerak geri papanya ditarik, disiksa dan digantung oleh Ayob sbelum memuja sesuatu. "Teruk keadaan papa..." kata Munie lagi.

Inara rasa hatinya bagai dirobek berkali-kali. Dia dah agak Azhan yang penyayang itu takkan tiba-tiba berubah menjadi raksaksa tak berhati perut.

"Gudang lama?" tanya Ella. Munie mengangguk kecil. "Mama ingat tak gambar gudang di Indonesia yang ada dalam buku planner papa?" tanya Ella. Dia masih ingat lagi gambar gudang besar yang pernah ditunjuk ke mamanya itu.

"Ya.. mama ingat." kata Inara. "Ayob ni memang dah melampau"

"Mama kena cepat. Papa belum hilang sepenuhnya. Tapi kalau mereka berjaya jumpa terowong dan tamatkan ritual akhir, papa akan hilang selama-lamanya" kata Munie. Inara mula berdebar. "Munie minta maaf tak dapat tolong mama. Cuma ni je yang Munie mampu bantu"

"Inara!" semua terkejut dengan panggilan itu. Munie dan Ella cepat-cepat memegang lengan mamanya. 

"Mama. Mama tak boleh lama kat sini. Mama kena cepat!" kata Ella. Munie mengangguk setuju.

"Kunci keluar dari pulau ni Mama dan Papa" sambung Munie. Inara yang melihat puterinya cemas itu mengerutkan dahi.

"Inara!!" suara itu datang lagi. Inara turut merasa cemas.

"Maksud Munie apa?" tanya Inara. 

"Mama kena bagitahu papa kebenaran. Keluarkan dia dari mantera Ayob" jawab Munie. Ella hanya mengangguk. Tiba-tiba permukaan tanah putih itu bergegar. "Mama kena cepat. Ayob dah tangkap yang lain!" kata Munie lagi.

Inara hanya mengangguk beberapsa kali. Tangannya masih memegang kedua-dua puterinya itu. Sayu untuk dia tinggalkan anak-anaknya itu. Makin lama badan anaknya itu makin pudar...

"Kak Inara!!" jerit Ahmad berkali-kali. Alangkah terkejutnya dia melihat Inara yang sedang baring di tanah bersama mayat Munie di sebelahnya. "Kak bangun kak!"

Inara membuka matanya sedikit. Wajah Ahmad yang kusut ditatapnya. Air mata toba-tiba mengalir mengingatkan puteri-puterinya tadi.

"Kak Inara..." Ahmad segara membantu Inara bangun dari tanah itu.

"Ahmad.. kenapa kau kat sini? Mana yang lain?" tanya Inara. Kepalanya agak pusing. Dia memandang mayat Munie di sebelah. Hatinya sebak.

"Mereka dah kena tangkap dengan Ayob" kata Ahmad. Inara terkejut dengan berita yang dikhabarkan Ahmad. Betul la kata Munie tadi. 

"Mad. Kita kena cepat. Bawak akak jumpa dorang!" kata Inara dalam nada tergesa-gesa. Dia segera bangun dan cuba mengangkat mayat Munie. "bawak Munie masuk dalam rumah dulu" katanya. Ahmad hanya menurut.

-

Raqy masih bingung dengan apa yang berlaku. Di depan mata dia saja terowong itu tadi. Nukman berjalan mendapatkan Raqy di tepi pokok.

"Qy. Cuba kau cerita apa yang kau nampak tadi" kata Nukman. Raqy segera menceritakan semua yang dia alami tadi. Nukmen mengerutkan dahi. "Ke kau dapat petunjuk dar Putri ni?" katanya. Raqy mengangkat bahu. 

"Tadi Putri ada bagi batu kecil tak?" tanya Raqy kepada Siti dan Mariam.

"Tak ada pula" jawab Siti. Mariam hanya mengangguk setuju.

"Ke batu tu ada dekat kawasan ni?" gumam Raqy. Dia segera menyuluh sana sini untuk mencari batu itu.

"Macam mana rupa batu yang kau nampak tu Raqy?" tanya Ilmi. Dia pun menyuluh sama. 

"Dia kecik je. Warna hitam kehijauan and berkilau sikit" kata Raqy. Nukman, Siti dan Mariam turut membantu Raqy mencari. Lama juga mereka berpusing kawasan tu. Akhirnya mereka semua duduk di bawah sebuah pokok.

"Kenapa takde eh..." kaat Raqy. Dia memandang langit.

"Aduh!" tiba-tiba Nukman terjerit sedikit. Dia memegang kepalanya. 

"Kenapa Man?" tanya Mariam.

"Tadi macam ada orang baling batu.." katanya sambil berpusing. Matanya terbeliak melihat sesuatu di belakangnya. "Oi!"

Makhluk di depannya itu tersengih. 

"Eh! Buat apa kat sini! Pergi tunggu tepi pantai sana!" bebel Siti. Dia segera menghalau salah seorang mangsa itu ke arah pantai. "Macam mana boleh datang sini la. Degil. Terlepas peluang nanti baru tahu"  bebelnya lagi. Tapi langkah kaki Siti tiba-tiba terhenti. Dia seperti ternampak sesuatu di sebalik daun-daun kering itu. "Dia baling batu ni ke tadi?" katanya sambil mengutip batu di tanah itu tadi.

"Mana? Tengok?" kata Nukman sambil menggosok kepalanya. Sakit bukan kepalang! Mujur tak berdarah. "Haish patut aku jadi serigala pastu ngap je dia tadi" bebelnya. Kakinya diayun mendekati Siti. Yang lain turut ikut mereka.

"Ha! Ni lah batu tu!" kata Raqy. Semua mata memandangnya. Raqy segera tertunduk-tunduk mencari daun hijau seperti yang dia jumpa sebelum ini. Yang lain hanya sibuk memerhati Raqy.

"Ha sini. Letak sini!" kata Raqy. Siti hanya menurut. Tiba-tiba tanah di kawasan mereka bergegar. Beberapa batu tergolek ke arah mereka dan apabila mereka suluh ke hadapan, jelas terpampang sebuah terowong usang yang dicari mereka.

"Good job Raqy" puji Mariam. Dia segera melangkah mendekati terowong itu. "Sekarang ni kita tinggal masuk dlam..." belum sempat Mariam menghabiskan ayat, "Hati-hati!"

Yang lain segera melihat ke arah sama yang Mariam lihat di belakang mereka. 

"Elakkk!" jerit Nukman sambil mengangkat tangan menutup kepalanya. Yang lain pun turut lakukan hal yang sama. Mereka terkejut dengan lontaran batu yang tiba-tiba datang dari tempat gelap itu. Nak elak, tak sempat. Habis berdarah kerana luka badan dan kepala mereka terkena batu-batu itu.

"Siapa yang baling ni?" tanya Ilmi. Raqy yang mendengarnya hanya mampu menggeleng. 

"HAHAHAHAHAHA" satu suara garau kedengaran. Lontaran batu itu akhirnya terhenti. Kini semua mata fokus pada satu arah.

"Ayob?!"

Continue Reading

You'll Also Like

3.9M 145K 74
[COMPLETED] Luth Zariel dan Arluna Aisyah. Permulaan hidup Arluna membawa dia ke sebuah dunia yang penuh dengan kejutan. Hidup dia selama ini di...
91.4K 5.7K 101
Berdasarkan kisah cinta yang mengikut cara Islam. Ia mengandungi lapan kisah yang digabungkan dalam cerita ini dan masing-masing saling berkaitan. Se...
7.3M 130K 23
Air yang tenang, Jangan disangka tiada buaya. Bukan buaya aje malah kuda laut,singa laut, ikan jaws pun ada"-FARHAN "Adeh....keluar dari mulut buaya...
1M 42.2K 39
Siapa tak gerun bila dengar je 'The Qiz' pasti tiada siapa yg berani mencari masalah dengan mereka lagi² the leader of The Qiz. Dalam dunia Mafia pun...