OG | Last Legacy: Princess Co...

By kayli_bhan

89.8K 7.2K 761

💥A TEEN FICTION ROMANCE MALAY NOVEL💥 Nama? Tempat tinggal? Semua dipalsukan hanya untuk keselamatannya. Si... More

CAST (BOYS)
CAST (GIRLS)
CAST (FAMILY 1)
Author's Note
0 1
0 2
0 3
0 4
0 5
0 6
0 7
0 8
0 9
1 0
1 1
1 2
1 3
1 4
1 5
1 6
1 7
1 8
1 9
2 0
2 1
2 2
2 3
2 4
2 5
2 6
2 7
2 8
2 9
3 0
CAST (FAMILY 2)
3 1
3 2
3 3
3 4
3 5
3 6
3 7
3 8
3 9
4 0
4 1
4 2
4 3
4 4
✨REQUEST✨
4 5
4 6
4 7
4 8
4 9
5 0
5 1
5 2
5 3
5 4
5 5
5 6
5 7
5 8
5 9
6 0
6 1
H I A T U S
LATEST CAST (HN-RL)
6 3
6 4
6 5
6 6

6 2

903 78 35
By kayli_bhan

"Don't you dare, Rihanna Elaine Adrey Henderson."

Tengku Emuel bersuara sambil merenung puterinya dengan pandangan mendalam.

"I dare if grandpa wants to transfer his shares to him," kata Rihanna sambil menunding jari ke Adam dengan senyuman sinis tidak lekang dari bibirnya.

Tengku Sam menghela nafas berat.

'Nak cabar aku sangat,' 

Rihanna berkata dalam hati. Dia pasti Tengku Sam tidak akan menandatangani dokumen itu. Jika dirinya turut memindahkan saham kepada Adam sama seperti Tengku Sam, Adam akan menjadi pemegang saham tertinggi syarikat Henderson. Ini akan mempersoalkan posisi keluarga Henderson dalam syarikat mereka sendiri dan semua keputusan syarikat mesti dirujuk kepada Adam terlebih dahulu menyebabkan keluarga Henderson hilang posisi mereka sebagai pemilik dalam syarikat itu.

"Kenapa Elly tak nak tunang dengan Adam? Apa kurang dengan anak aunty?" soal Tengku Arabella tidak puas hati dengan keputusan puteri diraja England itu.

"Tak ada kurang langsung pun aunty. I love someone else for god's sake! Korang ni tak faham bahasa ke apa? I suka Adam sebagai kawan je. Tak kurang dan tak lebih. Please respect my decision," ujar Rihanna dengan sakit hati yang mendalam kerana tiada orang pun kisah tentang persetujuannya kecuali ibu bapa dan adik beradiknya serta keluarga Dilarier.

Adam merenung Rihanna tajam. Dia menggempal penumbuknya menahan amarahnya yang sedang menggelegak dalam dirinya

"Fine. I won't transfer my shares to Adam. Tapi Elly mesti tunang dengan Adam. That's final." putus Tengku Sam masih degil dengan keputusannya. Dia mahu tengok sejauh mana cucunya akan bertindak.

Adam tersenyum kemenangan.

"You will regret it, grandpa."

Rihanna memberi amaran sebelum menuju ke pintu utama bilik makan peribadi itu selepas mengambil beg silangnya.

Belum sempat dia mahu membuka pintu bilik, ada seorang menarik lengannya dengan kasar.

"What the f**k, Adam Hadriq Leon?" tempik Rihanna cuba melepaskan pegangan Adam di lengannya.

"Go and sit. Aku tak nak berkasar, Rihanna." kata Adam dengan suara mendatar.

Rufawi hampir sahaja bangun dan ingin melayangkan penumbuknya ke muka Adam kerana mengasari kakaknya tetapi ditegah oleh Raiden awal-awal.

"Lebih baik kau lepaskan, Adam. Kau dah lebih ini. Aku masih waras lagi kalau tak dah lama aku bunuh kau sejak kau setuju nak tunang dengan aku," ugut Rihanna dengan muka merah menahan panas hatinya dengan kelakuan Adam. Lengannya yang terdedah sudah merah dengan cengkaman kuat Adam.

Tengku Marteen dan Tengku Arabella membulatkan mata mendengar ugutan gadis itu.

"Kau ingat aku takut? Pergi duduk sekarang. Jangan malukan mummy dan daddy aku," pinta Adam dengan suara yang cuba dilembutkan tanpa melepaskan cengkaman di lengan Rihanna.

Rihanna mahu sahaja menendang 'bahagian' lelaki itu tetapi dia masih baik hati untuk berfikir tentang masa hadapan anak teruna orang.

"Kau..."

BAM!

Semua tersentak mendengar pintu di sebelah kanan bilik makan, iaitu pintu yang digunakan apabila menggunakan laluan dari tempat parkir di basement.

"Leave my girl alone, jerk."

Zayden yang hanya berpakaian santai dengan beberapa orang kanan mengiringinya bersuara sebaik sahaja dia melihat tangan Adam mencengkam lengan Rihanna.

Rihanna tersenyum mengejek memandang Adam yang terkejut dengan kehadiran Zayden tidak terkecuali Tengku Sam dan keluarga Adam.

"Kau tidak dibenarkan masuk ke dalam bilik ini. Sepatutnya kau tak ada hak nak masuk campur dalam hal keluarga kitaorang," bidas Adam sambil menguatkan cengkaman di lengan Rihanna apabila cengkamannya longgar akibat rontaan gadis itu.

"Keluarga my foot," omel Rihanna sambil mencuba melepaskan lengannya dari cengkaman Adam. Lengannya sudah memerah dan hampir bengak akibat cengkaman lelaki tak guna itu.

Zayden melangkah menuju ke arah Adam apabila dia sedar Rihanna sedang berkerut dahi menahan kesakitan di lengannya.

BUK!

Zayden melayangkan penumbuknya ke pipi Adam sehingga terlepas cengkaman lelaki itu di lengan Rihanna. Adam tertolak ke tepi dan hampir jatuh tetapi sempat berpaut pada tombol pintu utama.

"Kau lambat apa hal? Cari nahas betul mamat tak guna ini," rungut Rihanna sambil memandang lengannya yang sudah bengkak dan hampir betukar warna biru akibat cengkaman kuat Adam.

"Why did you hit my son?" marah Tengku Arabella sambil menuju ke arah Adam yang sedang mengelap sedikit darah di bibirnya.

Tengku Marteen berdiri tercegat melihat Zayden.

'Long time no see, Lee's.'

Adam menolak ibunya ke tepi lalu menuju ke arah Zayden untuk melangsaikan hutangnya.

Orang kanan Zayden sempat menahan Adam yang ingin menumbuk Zayden. Adam meronta dalam pegangan dua orang lelaki sasa itu.

"Bastard!" carut Zayden sebaik sahaja mencapai lengan Rihanna yang sudah membiru dan bengkak.

Tengku Marleena turut mahu melihat keadaan anak gadisnya tetapi ditegah Tengku Emuel.

"Leave me!" Adam meronta dalam pegangan dua orang lelaki saya yang sedang menahannya dari mendekati Zayden dan Rihanna.

"Lepaskan dia. Dah macam orang gila kena tahan dengan hospital sakit jiwa pulak aku tengok," arah Rihanna mengabaikan sakit di lengannya yang kian mencucuk.

Tengku Arabella mula pening dengan keadaan dalam bilik itu. Setahu dia dan suaminya, Rihanna telah menyetujui pertunangan itu. Itulah yang dikatakan oleh Tengku Sam.

"You better stay away from what is mine! Kalau dia dah kata tak nak, kau tu jadilah gentle. Dah macam desperate sangat aku tengok. Macam tak ada perempuan lain dekat dunia ni," pesan Zayden panjang lebar dengan terselitnya amaran sekali kerana dia sendiri tidak tahu apa masalah Adam walaupun Rihanna sudah menolak keputusan untuk bertunang dengannya.

Adam mengetap dirinya kerana dia rasa dirinya sudah kalah dengan lelaki di hadapannya banyak kali untuk seorang gadis.

"Aku tak..."

Rihanna tumbang dengan tangannya memegang kepalanya tetapi Zayden yang berada di sebelahnya sempat menyambut badan gadis itu daripada mencecah lantai berkarpet.

"Elly!"

"Kak!"

Raiden dan Rufawi bergegas ke arah Rihanna kerana gadis itu sudah tidak sedarkan diri dalam dakapan Zayden.

"I swear I'll kill you if anything happen to Rihanna!" tempik Raiden dengan muka bengisnya sambil memegang kolar baju Adam.

Zayden mendukung Rihanna dengan menuju ke luar hotel itu untuk pergi ke hospital kerana dia khuatir apa-apa akan terjadi pada gadisnya itu.

'Stay with me, sunshine.'

***

Gleneagles Kuala Lumpur.

Zayden mundar-mandir di bahagian luar bangunan Accident & Emergency sementara doktor masih merawat Rihanna di dalam. Dia sangat risau kerana ini kali kedua gadis itu dimasukkan ke hospital selepas 2 tahun lepas dimasukkan untuk demam panas yang melarut.

"MasyaAllah, Zay! Cuba duduk sekejap. Mom pula yang risau tengok Zay," tegur Tengku Marleena kerana kerisauan hatinya semakin banyak apabila melihat Zayden yang sedang mundar-mandir di hadapannya.

Zayden hanya mengangguk ringkas lalu duduk bersebelahan Rufawi. Keluarga Adam turut berada di sana. Adam hanya berdiri tertunduk di sebelah Tengku Marteen.

"Who is Miss Henderson's family?"

Seorang doktor perempuan bertanya sebaik sahaja selesai memeriksa Rihanna.

"Me,"

"Yes, doc."

Zayden dan Tengku Emuel  menjawab serentak lalu berpandangan.

"You may tell us doc. All of us here are her family,"  kata Tengku Marleena mewakili semua.

"Miss Henderson fainted from high blood pressure and dehydration. If she was brought to the hospital a bit later, chances are high for her to have a stroke due to her high blood pressure. Alhamdulillah, sekarang Tengku dah kembali ke keadaan normal. Saya sudah rawat lengannya yang lebam. I hope y'all will be more concerned about her health after this. Semua boleh lawat dia selepas saya dia ditempatkan di wad. Tengku akan sedar selepas beberapa jam. She needs to be admitted until all her results are back to normal." terang Doktor Sharifah Kayla yang bertugas merawat Rihanna sebentar tadi.

Zayden melepaskan nafas kelegaan selepas sahaja mengetahui Rihanna tidak ada apa-apa yang membahayakan.

"Thank you so much, doc." ucap Tengku Marleena dengan pandangan redup kerana dia sangat khuatir akan kesihatan anak gadisnya itu.

Doktor Sharifah Kayla mengangguk dengan senyuman manisnya sebagai balasan sebelum berlalu pergi.

"Dad, why? Why you're making things hard? Dad tahukan Leena tak sanggup untuk hilang satu-satu puteri yang kami ada. Macam mana kalau Rihanna kritikal sekarang? Nasib baik Zay tak lenggangkan masa tadi, kalau tak Rihanna dah kena strok. Dad tak kisah ke? " soal Tengku Marleena bertalu-talu kepada Tengku Sam kerana dia cuba untuk menahan dirinya tetapi sekarang ia sudah melibatkan soal kait kesihatan puterinya.

Tengku Sam tidak mampu menjawab soalan Tengku Marleena.

"Mom, come. Ayd bawa balik rumah dulu. Dah pukul 1 pagi ni. Esok pagi kita datang balik," ajak Raiden supaya tiada masalah yang tercetus di hospital itu. Banyak mata yang memandang, terutamanya wartawan.

"Biar Zay jaga Elly, mom. Mom pergi rehat dulu dekat rumah. Risau pulak yang dekat rumah sebab kita tak balik-balik," pujuk Zayden dengan lembut kerana dia tahu keluarga Dilarier sedang menunggu kepulangan mereka. Kejadian di mana Rihanna pengsan tidak diberitahu kepada mereka kecuali Arzyn.

Tengku Marleena menghela nafas berat. Dia mengangguk dan berjalan keluar dari bangunan Accident & Emergency bersama Tengku Emuel.

"Just ring me if got anything," pesan Raiden sambil menyokong badan Rufawi yang sudah tersengguk mengantuk.

Zayden hanya memberikan senyuman tipis sebelum Raiden dan Rufawi mengikuti langkah ibu bapa mereka.

Tengku Marteen dan Tengku Arabella sudah lama beredar mengikuti langkah Tengku Emuel dengan Tengku Marleena.

"Take care of my gem," pesan Tengku Sam tanpa memandang muka Zayden turut beredar walaupun hatinya masih berbelah bahagi.

Adam merenung tajam Zayden yang sedang melihat iPhone miliknya tanpa mempedulikannya.

"Aku tak akan lepaskan Rihanna begitu sahaja. I will make her mine by all means," Adam memberikan amaran kepada Zayden yang sudah memandangnya dengan senyuman sinis.

"Over my dead body," balas Zayden dengan senyuman sinis tidak lekang dari bibirnya dan melangkah menuju ke wad yang menempatkan Rihanna. 

Beberapa orang bodyguards mengikuti langkah Zayden menuju ke wad Rihanna.

"Argh!" jerit Adam lalu menumbuk dinding di hadapannya dengan kemarahan dan kebencian yang mula membara dalam dirinya.

'Kau akan jadi milk aku, Tengku Rihanna Elaine Henderson.'

'You're mine forever, the queen of my heart.'

TO BE CONTINUE

VOTES & COMMENTS

❤STAY SAFE GUYS❤

Continue Reading

You'll Also Like

31.1K 2.1K 60
"Aku sayang Eshal sehingga hujung nyawa. Tapi, aku sayang kau buat selamanya" FAREL GIBRAN "The mark of a true crush... is that you fall in love firs...
218K 14.3K 58
Delilah Lavelle, kehidupannya tak seindah nama yang diberi. Saat kejatuhan terbesar dirinya bermula ketika orang tuanya bercerai. Bertambah tragik, d...
361K 16.5K 48
[COMPLETED] Badboy? Dengar saja gelaran itu pasti kita boleh membayangkan tingkah lakunya bagaimana. Mestilah seseorang yang sering melakukan masalah...
881K 39.6K 42
PUTRI ALYSSA-Adalah seorang gadis kacukan melayu-Amerika. Alyssa dan keluarga nya menetap di New Zealand. Pada suatu hari, Alyssa dipindah untuk bers...