OG | Last Legacy: Princess Co...

By kayli_bhan

89.9K 7.2K 761

💥A TEEN FICTION ROMANCE MALAY NOVEL💥 Nama? Tempat tinggal? Semua dipalsukan hanya untuk keselamatannya. Si... More

CAST (BOYS)
CAST (GIRLS)
CAST (FAMILY 1)
Author's Note
0 1
0 2
0 3
0 4
0 5
0 6
0 7
0 8
0 9
1 0
1 1
1 2
1 3
1 4
1 5
1 6
1 7
1 8
1 9
2 0
2 1
2 2
2 3
2 4
2 5
2 6
2 7
2 8
2 9
3 0
CAST (FAMILY 2)
3 1
3 2
3 3
3 4
3 5
3 6
3 7
3 8
3 9
4 0
4 1
4 2
4 3
4 4
✨REQUEST✨
4 5
4 6
4 7
4 8
4 9
5 0
5 1
5 2
5 3
5 4
5 5
5 6
5 7
5 8
6 0
6 1
6 2
H I A T U S
LATEST CAST (HN-RL)
6 3
6 4
6 5
6 6

5 9

971 90 20
By kayli_bhan

Isabella terkejut mendengar kata Rufawi. Dia tidak sangka budak lelaki di hadapan itu merupakan putera diraja England. Banyak rakyat luar negara tidak mengenali Rufawi kerana dia jarang menunjukkan diri dalam majlis keramaian atau diraja.

"Ada aku kisah kau putera raja ke apa? Aku tanya kenapa kakak kau tu datang sini. Dia dah tak ada kaitan dengan keluarga ini," bidas Isabella walaupun ada sedikit perasaan takut di dalam dirinya.

Adam hampir menepuk dahinya mendengar itu. Isabella hanya mahu memperbesarkan hal itu.

Rufawi menggaru beanie di atas kepalanya kerana dia sendiri tidak tahu hendak memberi jawapan apa kepada soalan Isabella. Dia tahu yang kakaknya akan datang walaupun dia tidak disuruh oleh Arzyn.

"I think you should answer it," kata Rufawi kepada Rihanna yang sedang menunggu jawapannya seperti yang lain.

Rihanna menjongketkan sebelah keningnya mendengar jawapan Rufawi. Dia ingat Rufawi mampu menjawab soalan Isabella tetapi dia salah.

"I called her. She came because of me. Does that answers your question?" balas Arzyn sebelum Rihanna menjawab kerana dia khuatir apabila gadis itu menjawab, masalah itu akan menjadi lebih besar.

Isabella merengus geram. Dia mahukan jawapan dari Rihanna bukannya Arzyn.

"Wait a sec. I just want to settle everything today," kata Rihanna apabila melihat Isabella mahu beredar dari sana.

Arzyn mengeluh perlahan.

"Not today. Tok Wan is inside,"

Luciana cuba menghalang Rihanna yang hendak membongkarkan perkara yang hanya diketahui gadis itu, dirinya sendiri dan Arzyn.

"He'll be unconscious for 2 hours more if I'm not mistaken," kata Rihanna membaca mesej dari Noah kerana dia menyuruh Noah mendapatkan semua maklumat kesihatan Tok Wan semasa Rufawi sedang bercakap.

Luciana meraup mukanya kerana dia tahu gadis itu akan tahu semua maklumat tentang Tok Wan walapun tidak diberitahu.

FP, PP dan AF mengerutkan dahi tidak faham.

Isabella mengelap peluh pada dahinya walaupun hospital itu fully air-conditioned.

"Why did you do that back then?" soal Rihanna selepas bangun dari kerusinya.

Dia mahu menyelesaikan masalahnya dengan Isabella yang sudah beberapa bulan melarut.

"What...did...I do?" soal Isabella tergagap-gagap.

Isabella melarikan anak matanya dari bertembung sepasang mata Rihanna yang sedang merenungnya tajam.

"Kenapa kau buat macam itu? I trusted you," ujar Rihanna kesal kerana dia sangat mempercayai Isabella tetapi gadis itu mengkhianitinya.

Isabella tergamam mendengar perkataan yang meluncur keluar dari mulut Rihanna. Air mata mula bertakung di kelopak mata menunggu masa mengalir keluar.

"Kau rasa kenapa? I was desperate. All of this happen because you!" jerit Isabella dengan air mata mula mengalir di pipinya.

Rihanna mengalirkan air mata sebaik sahaja mendengar kata Isabella bagai sembilu menghiris hatinya.

Semua di sana kecuali Arzyn dan Luciana terkejut mendengar perbalahan mulut dua gadis itu. Rufawi hanya bermain dengan iPhone miliknya sambil mendengar perbalahan mereka. Dia akan masuk campur bila keadaan tidak terkawal.

"Kau rampas semua dari aku. Masa kau dekat USA semua orang sayang aku, ambil berat tentang aku but after you came, all of their attention turns on you," kata Isabella menghamburkan segala yang dipendam di hati selama ini.

Rihanna memejamkan mata menahan sebak di dada dengan air mata tidak berhenti mengalir keluar dari matanya. Dia tidak sangka gadis di hadapannya bukan sahaja tidak menyukainya malah benci akan kehadirannya dalam keluarga itu.

Arzyn menguak rambutnya ke belakang kerana dia tahu satu hari di mana semua rahsia tentang Isabella akan terbongkar tetapi tidak sangka secepat ini.

"Aku pewaris perempuan pertama dalam keluarga ini tapi semua keutamaan diberi kepada kau. I was jealous of you. Kau memiliki saham yang tinggi dalam hampir semua syarikat keluarga Dilarier. It was given to you even you didn't ask for it. That's why I leak the proposal of Qatar project to your rival. I want you to be hated but none of them happen," kata Isabella lagi sambil mengeluarkan esakan kecil.

Semua tergamam mendengar pengakuan gadis itu. Mereka semua tahu sebuah syarikat ternama di Qatar bekerjasama dengan hanya sebuah syarikat di Malaysia, iaitu salah satu syarikat Dilarier tetapi hampir mengalami kerugian yang besar kerana ada orang sabotaj dan bocorkan pelan yang dilakar kepada syarikat lawan. Rihanna sempat menyelamatkan kerjasama itu kerana dia selalu mempunyai backup di mana pelan tambahan disediakan yang hanya diketahui oleh Arzyn dan Luciana sahaja. Semua perkara ini berlaku beberapa minggu sebelum hari penyerahan harta. 

Rihanna menyuruh Alvin dan Lucas menyiasat hal itu dan Isabella yang membocorkan pelan yang dilakar Rihanna kepada syarikat lawan. Mereka hanya diamkan tentang itu kerana tidak mahu memperbesarkan hal itu. Perkara itu hanya diketahui oleh Arzyn, Luciana, Lucas, Alvin dan dirinya sendiri.

"I didn't expect my presence will be a burden for you. Aku ingat korang semua gembira bila aku balik Malaysia but I was wrong," ujar Rihanna selepas sekian lama berdiam diri sambil mengukirkan senyuman sayu.

Sarah sudah menghamburkan tangisan di samping Dariwisha dan Diana yang turut mengalirkan air mata. 

"You should've told me that I was taking away others affection from you. I really don't know. Kalau aku tahu, aku akan bongkarkan rahsia aku masa itu. Aku tak akan tunggu hari penyerahan harta." kata Rihanna dengan tangisan dan air mata laju membasahi pipinya.

Isabella hanya menunduk tanpa mengucapkan sepatah kata.

"If I'm being the majority shareholder is the problem for you, I'll solve it now." putus Rihanna lalu mengelap wajahnya yang basah dengan air mata. Dia nekad tidak mahu ada apa-apa masalah dengan ahli keluarga Dilarier selepas ini.

Arzyn dan Luciana tahu apa yang hendak dibuat gadis itu. Mereka tidak mampu menghalang.

"Noah!" laung Rihanna memanggil Noah yang sedang berdiri tidak jauh dari mereka.

"Yes, Reah." balas Noah selepas menunduk hormat. Dia tidak boleh melanggar protokol satu itu.

"Bring me the documents." arah Rihanna kerana dia tidak pasti sama ada masalahnya dengan Isabella akan selesai dengan cara itu tetapi dia tetap akan buat.

Noah mengangguk dan pergi ke arah salah seorang bodyguard yang sedang memegang beberapa fail sebelum mengambilnya.

"Aku harap this will be the solution. This is the least I can do," kata Rihanna seraya mengambil fail yang baru sahaja dihulurkan oleh Noah bersama sebatang pen.

Rihanna pergi ke arah sebuah meja berhampirannya lalu menandatangani semua dokumen yang dihulurkan Noah tadi.

"I withdraw from being a shareholder in Aqua'DX Incorporation. I also transfer my shares to Tengku Isabella Alene binti Tengku Aaron Abraham Dilarier." kata Rihanna menunjukkan salah satu dokumen yang ditandatangani.

Isabella terkaku mendengarnya.

"I also withdraw from being a shareholder in Last Gen'DX Incorporation. I transfer my shares to Tengku Isabella Alene binti Tengku Aaron Abraham Dilarier, Tengku Sarah Francissa binti Tengku William Peter Dilarier and Tengku Luciana Claudia binti Tengku Alfred Austin Dilarier equally." ujar Rihanna menunjukkan lagi satu dokumen yang ditandatanganinya.

Luciana hanya diam tanpa menyampuk. Sarah masih tidak berhenti menangis sambil ditenangkan oleh Sofia dan Diana.

"Here you go. As I told you, this is the least I can do. Aku tak boleh transfer my shares in other DIlarier company without Tok Wan's consent. Kalau kau nak aku transfer juga nanti aku tanya Tok Wan lepas dia dah sihat sepenuhnya," ujar Rihanna menghulurkan fail yang mempunyai dokumen yang ditandatanganinya. Dia sudah merancang semua itu lama.

Isabella hanya memandang fail itu tanpa ada niat untuk mengambilnya.

Rihanna meletakkan fail itu di kerusi berhampiran Isabella kerana dia tahu gadis itu tidak akan mengambilnya.

"Aku tak marah aku. I've forgiven you. I just need time to accept the truth. Aku dah maafkan kau. Kalau kau ambil fail itu aku anggap kau terima aku." kata Rihanna lagi.

Arzyn mengeluh perlahan. Semua masalah telah selesai akhirnya walaupun hubungan dua orang gadis itu tidak tentu.

"Ring me after Tok Wan is awake. Aku tunggu dekat dining area." pesan Rihanna kepada Arzyn lalu beredar dari sana. Dia memerlukan masa untuk menghadam semua yang berlaku.

"Ruf come! Let's go to the dining area," laung Rihanna selepas jauh sedikit dari mereka. Dia terlupa adiknya bersama mereka tadi.

"It's on you or maybe Ayd!" jerit Rufawi sambil berlari ke arah kakaknya yang sudah jauh di hadapan mendekati lif bersama Noah dan bodyguards lain.

Arzyn tersenyum kecil melihat gelagat Rufawi. Semua yang berada di sana melihat Rihanna dan Rufawi sehingga hilang dari pandangan.

'She's happy with them at least,'

Isabella hampir tumbang dengan air mata berlinangan di pipi tetapi sempat ditahan oleh Aayash yang berdiri di belakangnya sebelum tubuh gadis itu menyembah lantai.

"Bring her to the waiting area," arah Haikal kepada Aayash yang sedang merangkul bahu Isabella untuk mengelakkan gadis itu jatuh kerana tubuh Isabella sangat lemah akibat terlalu banyak menangis.

"Me?" soal Aayash tidak percaya apabila disuruh membawa Isabella ke tempat menunggu yang disediakan di setiap tingkat berhampiran lif.

"Takkan jururawat itu pulak?" soal Fryan merujuk kepada juruwat yang baru sahaja berlalu di hadapan mereka.

"Let me help," kata Aaril yang sedari diam memerhati sejak tadi.

Aayash mengangguk lalu memapah Isabella ke ruangan menunggu di tingkat itu manakala Aaril menolong membawa beg tangan dan barangan yang dibawa gadis itu. Aayiz mengikuti abangnya dari belakang.

Luciana memandang Arzyn yang kebetulan juga sedang melihat ke arahnya. Luciana memberikan senyuman kecil kerana semua masalah akhirnya selesai.

'May Allah ease everything,'

***

"He just came to conscious," kata Luciana kepada Rihanna yang baru sahaja tiba di hadapannya.

Rihanna mengangguk faham.

"I'll wait at the waiting area, Elly." ujar Raiden yang berdiri di sebelahnya dengan Rufawi berdiri di hadapannya.

"Okay. Take Noah with you guys," balas Rihanna kerana dia tahu Raiden tidak selesa dengan pandangan semua orang di situ.

"Nope. He'll be here with you. Kitaorang tak nak kena bebel dengan grandpa," kata Rufawi sambil bermain iPhone tanpa mengangkat kepalanya kerana dia pernah dimarahi oleh Tengku Sam apabila membawa Noah bersamanya meninggalkan kakaknya dengan bodyguards lain.

Rihanna merenung tidak puas hati belakang badan Rufawi yang sedang berjalan dengan Raiden menuju ke waiting area sehingga hilang dari pandangannya.

"Can I see Tok Wan? Aku kena balik hotel sebelum isyak sebab ada orang nak jumpa," kata Rihanna kerana dia ada temu janji dengan seorang investor syarikatnya yang sudah lama ditunda.

"In a while sebab the doctor is checking," balas Luciana kerana Tok Wan telah menjalani pembedahan angioplasty di mana stent dimasukkan melalui pergelangan tangan atau pangkal peha untuk membantu arteri tidak tertutup semula.

"Ryn," panggil Darwisha menyebabkan Rihanna mengalihkan pandangan ke arahnya.

Sofia dan Diana berdiri di samping Dariwha diikuti FP dan PP di belakang.

"Reah or Elly please," kata Rihanna tegas kerana dia mahu melupakan nama yang telah menjadi sebahagian hidupnya itu.

"I miss you. Kau tak rindu kitaorang ke? You didn't even bid goodbye before going to England," ujar Sofia sedih.

Mata Rihanna mula memerah dengan genangan air mata sebaik sahaja mendengar itu. Dia bukannya sengaja tidak mengucapkan selamat tinggal kepada rakan-rakannya tetapi dia takut dirinya tidak boleh meninggalkan mereka apabila berjumpa dengan mereka untuk kali terakhir.

"I...was...umm...aku takut kalau aku jumpa korang aku tak boleh pergi," kata Rihanna tergagap-gagap lalu meraup mukanya yang mula dibasahi dengan air mata.

Diana yang sudah mengeluarkan esakan kecil terus memeluk Rihanna kerana dia terlalu merindukan gadis itu.

Luciana turut mengalirkan air mata melihat itu kerana dia, Sarah dan Angel Feroz merindui Rihanna selepas sahaja gadis itu pergi ke England tanpa meninggalkan apa-apa pesanan.

"Aku pulak yang sedih tengok jejak kasih ini," kata Farheen perlahan lalu mengesat air mata di tubir mata sebelum mengalir keluar. Fuego Prince dan Perfecto Prince juga merindui gadis itu walaupun tidak sampai setahun mereka berkenalan.

Darwisha dan Sofia turut memeluk Rihanna selepas Diana melepaskan pelukan.

"Lain kali tu bagitahu sebelum pergi. Tak adalah kitaorang sedih macam ini," gurau Fryan selepas Darwisha dan Sofia meleraikan pelukan.

Rihanna tersenyum kecil melihat Fryan.

"How are you, boys?" soal Rihanna lalu mendekati Aaril dan Aayiz sebelum berlaga tangan dengan mereka.

"Good as you can see." jawab Aayiz dengan senyuman kerana akhirnya bertemu juga dengan  gadis yang meninggalkan mereka tanpa apa-apa khabar.

"Aku ingat kau dah lupakan kitaorang," ujar Adam apabila Rihanna tiba di hadapannya.

Rihanna menjongketkan keningnya mendengar itu.

"How could I?" soal Rihanna lalu berlaga tangan dengan Adam yang juga menyambut lagaan tangannya.

Rihanna mendekati Luciana selepas berlaga tangan dengan semua.

"Y'all can visit Tengku. He's stable now. Just don't tell him or talk about anything that can stress him," kata Doktor Nik Asmah, pakar kardiologi yang merawat Tok Wan sebaik sahaja keluar dari bilik Tok Wan selepas memeriksa keadaan Tok Wan.

"Thank you doc," ujar Luciana dengan senyuman.

Doktor Nik Asmah dan jururawat beredar sebaik sahaja menitipkan beberapa pesanan mengenai keadaan Tok Wan.

Mereka semua mengambil giliran untuk melihat Tok Wan kerana hanya 2 orang dibenarkan untuk melawat dalam satu masa.

'May their happiness last long forever,'

TO BE CONTINUE

VOTES & COMMENTS

❤STAY SAFE GUYS❤

Continue Reading

You'll Also Like

113K 1.5K 6
NEW VERSION OF HENDRIYAN "Aku ni tak nampak apa-apa. Yang aku nampak cuma kegelapan..." - HENDRIYAN "Sebab tulah saya ada dekat sini. Saya ni lah ma...
1.6M 92.4K 54
❌DILARANG SAMA SEKALI DARI MENIRU CERITA INI. ❗CERITA INI 100% DIKERAH OLEH OTAK SAYA. Akibat daripada sikap Rizq Haikal, Hanin Sofea terpaksa menj...
26.6K 1.2K 32
[cover drawn by me] "Kau nak aku buat apa?!" Aisy menjerit, suaranya menjadi nyaring sebab dia terkejut dengan permintaan kawannya. "Shh, eh kau ni...
219K 14.3K 58
Delilah Lavelle, kehidupannya tak seindah nama yang diberi. Saat kejatuhan terbesar dirinya bermula ketika orang tuanya bercerai. Bertambah tragik, d...