🔥 BAB 11 🔥

8.7K 796 59
                                    

HANA baru sahaja keluar dari bangunan akhbar Nadi Kota. Jam menunjukkan pukul enam petang. Hari ini dia terpaksa pergi dan balik kerja dengan bas memandangkan kereta Myvinya masuk bengkel.

Sambil menunggu bas, Hana membaca surah al-Ikhlas dan bacaan surah itu diulang-ulang mengikut kemahuannya. Tiga kali baca surah al-Ikhlas bersamaan dengan satu kali khatam al-Quran. Rugi sangat kalau peluang ini tidak diambil. Sambil mulutnya terkumat-kamit membaca, Hana memandang jam tangannya. 

‘Lambat pulak bas nak sampai. Dahlah kawasan ni sunyi. Kenapa pondok bas selalu dekat kawasan macam ni? Menakutkan betul. Ni kalau ada orang jahat culik aku, memang tak ada sapa perasan,’ rungutnya dalam hati. 

Dia terpaksa balik lambat sebab bosnya buat hal lagi. Itu tak betul, ini salah. Ini jangan salah. Eh banyak pula salahnya hari ini. Ke sana ke sini ke sana ke mari dibuatnya dia hari ini.

Bunyi decitan tayar kereta menamatkan bacaan Hana dalam keadaan terkejut. Sebuah kereta berwarna hitam metalik Nissan GTR-2020 berhenti tepat di hadapannya. Pintu kereta dibuka lalu keluarlah seorang wanita berbaju cotton putih ketat dengan jeans hitam berserta jaket kulit hitam separa pusat membaluti tubuh. 

 Wanita itu kemudiannya berjalan ke arah Hana lalu berhenti tepat di hadapannya dengan muka ketat terzahir di wajah.

“Cik Hana Mikayla?” soalnya dingin.

Hana mengangguk perlahan, matanya penuh siaga. Sudahlah di perhentian bas, dia seorang sahaja ada di situ ketika ini. Mahu lari tak boleh, mahu menjerit pula rasanya sia-sia sahaja. Waktu senja macam ni, siapa saja yang lalu-lalang di kawasan ni? 

Ishh mulut celupar aku ni. Sekarang betul-betul kena culik,’ omel Hana dalam hati. 

Kalau nak lawan, nampak macam perlawanan akan menjadi berat sebelah. Bukan calang-calang skil pergerakan wanita ranggi yang tahu-tahu sahaja berada di belakangnya. Padahal tadi di depan. Sumpah dia tak sedar!

“Bos aku nak jumpa kau. Naik atau aku tikam,” ugut wanita itu seraya menekan mata pisau ke belakang Hana.

Melihatkan tindakan wanita ranggi itu, Hana menelan air liur. Ya Allah, bala apakah ini? Kenapa semakin banyak dugaan yang mendatang selepas dia membuat liputan pasal Campbell Corporation? Dia tersilap langkah ke macam mana? 

“Ikut atau tak?” tanya wanita itu lagi dengan garang.

Hana kelihatan teragak-agak. Mati kalau dia melawan. Tapi, dia rasa macam kenal sahaja dengan kereta tersebut. Oh ya, dia sudah ingat. Itu kereta milik Campbell Corporation. Tapi, kenapa mereka guna cara ini? Takkan mereka betul-betul nak bunuh dia?

“Okey... okey... aku ikut, aku ikut,” jawab Hana. Sangat tak bijaklah kalau lawan wanita itu. Jadi dia mengambil keputusan untuk mengikut sahaja rentak wanita itu.

Wanita ranggi itu kemudiannya membukakan pintu sebelah kanan pemandu dan menyuruh Hana masuk ke dalam kereta. Dengan bertawakkal kepada Allah, Hana masuk ke dalam kereta tanpa banyak soal. 

Sekarang ini, hanya Allah SWT sahaja yang dapat menolongnya dan sebaik-sebaik penolong hanyalah Tuhan yang Maha Penolong. Allahu akbar, lailahaillallah...

****

HANA terasa dirinya didudukkan di atas kerusi dan kain hitam yang membalut matanya juga dibuka. Pandangan pertama yang menyinggah ruangan matanya hanyalah kesebaman cahaya yang terhasil daripada lampu kalimantang kecil di siling. 

HELLO, ABANG BODYGUARD! [REVAMP]Where stories live. Discover now