🔥 BAB 6 🔥

9.5K 860 148
                                    

DALAM berjalan, sempat matanya melirik ke sekeliling kawasan syarikat akhbar terkemuka itu. Sesuai dengan gahnya syarikat itu, pekerja-pekerja di situ juga nampak berdedikasi menjalankan tugas masing-masing.

Setelah beberapa ketika, dia menekan punat lif dan melangkah masuk ke dalam lif yang kosong dan menunggu dengan sabar ketibaan lif ke tingkat tiga. 

Sebaik sahaja sampai di situ, terus kakinya melangkah keluar dari lif. Dengan mengikut papan arah panduan ke pejabat yang dikehendaki, akhirnya dia berhenti melangkah di depan sebuah kubikel. Terdapat seorang perempuan bertudung merah sedang bercakap di telefon.

‘La.... bukan ke dia ni yang aku nampak semalam?’ Rayyan kaget. Takdir sungguh dirasanya. Dia berkira-kira mahu menegur, tetapi akhirnya mengambil keputusan untuk memberi waktu kepada si wartawan itu menjawab telefon.

Akhirnya setelah beberapa minit, perempuan itu menamatkan panggilan. Tetapi yang membuatkan dia sedikit geram ialah wartawan itu tidak mempedulikan kehadirannya di situ. Kemain lagi dia sabar menunggu, wartawan di hadapannya itu boleh pula mencapai pen dan khusyuk menulis seolah-olah dia tidak wujud di depannya!  

“Cik Hana Mikayla?” tegur Rayyan.

Mendengar namanya dipangggil, si gadis berhenti menulis. Terus dia mengangkat kepala dan memandang ke arah Rayyan. Namun, pandangannya tidak lama. Terus dia kembali menyambung kerja menulisnya yang tergendala tadi.

Melihat reaksi si wartawan yang bagai acuh tidak acuh dengan kehadirannya di situ, dia ketawa perlahan. Jujur, dia tercabar. Minah ini memang nak kena.

“Kenapa kau rosakkan sidang media tadi?” tanya Rayyan. Perlahan saja, tidak mahu orang lain yang berada berhampiran kubikel Hana dengar. Ini adalah urusannya dengan Hana, bukannya orang lain. Jadi, orang lain tidak perlu tahu perbualan mereka berdua.

“Salah ke?” jawab Hana.

Kali ini, dia memandang tepat ke mata Rayyan. Pen di genggaman dilepaskan di atas meja. Lantas, dia menyandar ke kerusi lalu menyilang kedua belah tangan ke dada.

Rayyan yang melihat reaksi berlagak Hana sekali lagi menarik senyuman, tetapi kali ini lebih lebar. Terbias riak sinis di hujung bibir. Jujurnya lagi, dia semakin tercabar dengan ulah perempuan itu. Memang bukan biasa-biasa seorang Hana Mikayla ini!

“Tak salah. Sangat tak salah, Cik Hana Mikayla. Itu hak kau untuk bertanya. Tapi…” 

Hana yang melihat Rayyan seolah-olah cuba menarik perhatiannya segera tertawa sinis. Dari tadi dia sudah mengagak pasti Campbell Corporation akan menghantar wakil untuk menemuinya. Tapi, tak sangka pula orang kuat Eve Campbell sendiri yang datang berjumpa dengannya.

“Tapi apa? Dahlah datang main redah macam tu je. Tak ada etika profesional langsung. Encik wakil Campbell Corporation, sila belajar tatacara dalam bekerja terlebih dahulu sebelum datang sini. Ada aku jemput kau masuk ke pejabat ke?” Hana menentang tajam mata Rayyan.

Melihat Hana menentang tajam matanya, Rayyan turut membalas tentangan tersebut dengan pandangan lagi tajam. Seolah-olah ada arus elektrik yang keluar dari tentangan mata mereka. Masing-masing tak mahu mengalah hinggalah seorang wartawan muncul di situ sekali gus meleraikan perang senyap tersebut.

“Tuan Rayyan Razien?” Fahmi segera mencapai tangan Rayyan dan menjabatnya penuh mesra.

“Tuan buat apa datang ke sini?” tanya Fahmi.

HELLO, ABANG BODYGUARD! [REVAMP]Where stories live. Discover now