thirteen

1.2K 195 109
                                    

seohee turun ke dapur untuk mencari air bagi menghilangkan rasa hausnya. dikerling jam, sudah pukul 1 pagi. seohee langsung tak dapat nak lelapkan matanya. seonghwa pula sudah sedap masuk ke alam mimpi.

sudahla tadi masa berebut siapa nak tidur atas katil tu seonghwa yang menang. kalau seohee yang dapat tidur atas katil pun belum tentu dia dapat lelapkan mata, dah katil tu bau seonghwa! dahtu seonghwa tu boleh pula tidur nyenyak macam dia takde dalam bilik tu.

gelas dicapai lalu dia menuangkan air kosong ke dalamnya. tengah sedap minum tu, tiba tiba dia ditegur sampai tersedak seohee dibuatnya.

"sorang?"

seohee berpaling, wajah beku wanita separuh abad menyapa pandangannya.

"oh omma"

"you tak boleh tidur ke?" soal puan park.

"er haus sikit tadi" dia punya awkward dengan mak mertua dia ni sumpah takleh nak bawak bincang.

"seonghwa dah tidur?"

"erm" balas seohee pendek seraya mengangguk kecil.

"tak payah nak pura pura baik dah depan i, seohee"

dahi seohee berkerut. apa yang mak seonghwa cakap ni? pura pura baik?

"i tahu yang you kahwin dengan seonghwa dengan niat yang jahat kan?"

"saya tak faham—"

"please la woo seohee. you ingat i tak tahu ke orang macam you ni macam mana? you kahwin dengan dia sebab nak balas dendam pasal adik you yang dah mati tu kan? patutlah i pelik tiba tiba seonghwa bawak you balik rumah sebab nak batalkan pertunangan dia dengan heejin. you buat apa kat dia hah?"

pandangan seohee bertukar. jadi orang tua ni takdelah bodoh mana. patutlah selama dia berkahwin dengan seonghwa, memang dingin pandangannya. rupanya dia tahu muslihat seohee.

"saya tak buat apa apa pun dengan anak omma tu. dia sendiri yang setuju, nak buat macam mana" seohee tersenyum sinis. gelas diletakkan ke atas meja.

"hei, i bagi you warning eh. lepaskan seonghwa. patutlah sebelum ni hati i tak sedap je bila seonghwa nak kahwin dengan you. you ni tak layak pun dengan dia. kalau i tahu niat you dari awal, memang i paksa seonghwa kahwin dengan heejin. heejin tu jauh lebih baik daripada you"

"tapi malangnya dah terlambatkan? saya dah pun jadi isteri seonghwa yang sah. buat pengetahuan omma, heejin dah tak simpan perasaan untuk seonghwa pun. omma ingat saya tak tahu ke yang omma beria nak kahwinkan seonghwa sebab takut harta jatuh kat tangan anak tiri omma tu?"

riak wajah puan park berubah. perempuan mana yang boleh jadi menantu dia ni? sudahla tak hormat, makin melawan pula! jahat pula tu.

"i tak peduli. i nak you mintak cerai juga dengan seonghwa. i dah ada plan untuk dia lepas you all bercerai nanti. i akan kahwinkan dia dengan heejin. i tak mengaku yang orang macam you ni menantu i"

seohee ketawa kecil. rasa kelakar dengan cita cita wanita separuh abad di hadapannya ni.

"apa kata omma je yang suruh anak omma tu yang mintak? kenapa susah susah nak suruh saya? sebab omma pun tahu dia takkan ceraikan saya, that's why omma suruh saya yang mintak, kan?"

puan park menggenggam tangannya. kata katanya betul betul dibuat main oleh seohee. geram tak terkata melihat wajah seohee yang licik. jauh berbeza dengan wajahnya yang selalu dipoloskan.

"hati seonghwa bukan untuk dipermainkan. i akan bagitahu dia perangai you yang sebenarnya"

"dipersilakan. kalau omma berani, bagitahulah sendiri. saya tak kisah kalau dia mintak cerai pun. saya tak rugi apa. tapi omma pasti ke dia akan lepaskan saya?"

 revenge ; parkseonghwaWhere stories live. Discover now