Bab 17

5.8K 203 6
                                    

Tibalah hari yang ditunggu-tunggukan, hari bahagia dianatara dua pasangan Ustaz Daniel dan juga Khaisara.
Sementara Khaisara sedang didandan dibiliknya. Makcik Saleha masuk. Makcik Saleha senyum melihat anaknya. "Cantiknya anak mama nii," pujinya. Khaisara tersenyum sahaja. Khaisara sudah pun disiap dandan. Mak andam pun meminta diri. Setelah hanya Makcik Saleha dan khaisara sahaja didalam itu, Makcik Saleha membuka mulut. "Mama harap Khai, bahagia okay dengan Ustaz Daniel." ujarnya. Khaisara mengangguk. "Ma doakan lah yer kebahagian Khai" ujar Khaisara. Sebak tetiba rasanya. Yalah lepas sahaja akad nikah dilafazkan, tnggung jawab nya untuk berada di sisi suaminya. Makcik Saleha mengangguk dan mengajak anaknya turun ke bawah. Semuanya sudah brkumpul. Hanya menunggu ktibaan Khaisara sahaja. Khaisara akur.

Semasa Khaisara sedang turun, dia terpandang Ustaz Daniel berbaju melayu putih. Sungguh kacak sekali. Desis hatinya. Ustaz Daniel sekadar melemparkan senyuman kepadanya. Setelah semuanya bersedia, acara pun bermula. Dengan sekali nafas, akad nikah telah diutarakan. Dan Khaisara sudah sah menjadi isteri pada ustaz Daniel.

Malam itu -

Sudah selesai semua majlis dan semua orang sudah pulang. "Alhamdulillah jalan lancar smuanya Bad" ujar Pak Akmal syukur. Pak Badrul mengangguk. Makcik saleha turut mengangguk dan tersenyum. Sedang mereka bertiga berbual Ustaz Daniel berjalan di hadapan mereka. "Daniel, p la masuk tidur, msty kamu penat kan" sruh macik saleha. "Iya daniel p jer masuk bilik Khaisara tu, dia dah ada didalam." ujar Pak Akmal pula. Pak Badrul hnya tersenyum melihat anaknya. Ustaz Daniel senyum dan mengangguk. Terus dia beredar dari situ.

Sampai sahaja di hadapan pintu bilik Khaisara. Ustaz Daniel mengetuk. Khaisara yang berada didalam terus membuka. Ustaz Daniel ralit melihat wajah Khaisara yang tidak bertudung itu. " Apa ustaz buat kat sini?" tanya Khaisara. Ustaz Daniel tergelak. Khaisara yang melihat Ustaz Daniel gelak menarik muka. "Kenapa gelak?" Ujarnya dengan nada kasar. "Mana taknya, awak tanya saya buat apa kat sini? Haha awak ni kelakarlah, awak sedar tak yang saya ni suami awak, dah sah ii saya mai sini untuk masuk tidur." ujar ustaz Daniel dengan sisa tawanya. Khaisara mengeluh dan terus beredar ke katilnya. Ustaz Daniel melangkah masuk ke dalam lalu menutup pintu. "Saya nak mandi, ada baju tshirt saya kan dalam ni?" tanya Ustaz Daniel. Khaisara mengangguk dan menunding jarinya ke arah almari. Ustaz Daniel senyum dan beredar ke bilik air.

Selang beberapa minit. Ustaz Daniel keluar dari bilik air dengan memakai tuala. Khaisara merenungnya lama. 'wah ketul ii badan ustaz ni' katanya dalam hati. Ustaz Daniel yang perasan Khaisara sedang memandangnya berdehem. Khaisara terus mengalihkan pandangannya. 'Alamak kantoi' desis hatinya. Ustaz Daniel tergelak kecil, lalu mengambil pakaian nya. Ustaz Daniel pergi ke arah katil setelah selesai berbaju. "Khai, jom solat isyak." ajaknya. Khaisara mengangguk dan pergi mengambil wudhuk dan mereka berdua solat.

Setelah selesai solat mereka berdua duduk di birai katil. "Erm Ustaz,"  Ustaz Daniel menghem kan. "Saya tidur kat sofa eh, Ustaz tidur kat atas katil." ujar hasrat nya. Ustaz Daniel memandangnya dengan serius. "Kenapa? Awak tahukan yang kita suami isteri." tanya Ustaz Daniel semula. "Er saya tak bersedia lagi maaf ustaz." jawab Khaisara dengan muka yang menunduk. "Ya saya tau awak tak ready, tp tidur jer sebelah saya, saya pon tak sedia lagi nak buat ape ii pada awak. Dah lah saya penat. Nak tidur. Assalammualaikum." balas Ustaz Daniel lalu baring dan memejamkan matanya. Mereka berdua pun tidur.

542 words 😘
Dah kahwin dah haaa 😛💗

Kalau Dah Jodoh  ✅Where stories live. Discover now