Bab 11

6.4K 256 6
                                    

           'I just need the love'

ADAM naik hairan apabila sedari tadi Anis hanya diam dan tidak bercakap dengannya. Diperhati saja isterinya yang sedang sibuk menghidangkan makanan di hadapannya. Ingatkan tak pandai masak, rupanya Anis tidaklah kekok mana nak buat kerja rumah termasuk memasak.

"Kau kenapa?period eh? "Soal Adam.

Anis mengeluh lemah. Kalau dia jawab kejap lagi pastikan Adam ketawakan dia. Kalau tak jawab, mesti ada juga kata-kata sinisnya.

"Takde apalah.. "Jawab Anis lemah.

Adam berdecit. See! Bila dia ambil berat tak dilayan pula. Ni yang buat dia naik angin ni.

"Aku tanya tu jawab jelah! Apa masalah kau?! "Jerkah Adam.

Mata Anis mencerlung tajam memandang Adam. Orang tengah takde mood, dia boleh cari pasal pula.

"Saya cakap takde apa tu takdelah.. Yang awak tak puas hati sangat tu kenapa? Seronok sangat nak tengking saya! "Lawan Anis. Dia penat dengan semua ni. Dia nak berehat. Memang orang macam dia ni tak patut dapat kebahagiaan mungkin.

Adam senyum senget. Bukan nampak manis tapi nampak sinis. Adam yang sekarang baran tak bertempat. Senyuman Adam yang sebegitu membuatkan Anis diam tidak berkutik. Apa dia nak buat ni?

"A–awak makanlah dulu... Saya dah siap hidang dah.. "Ujar Anis untuk mengalihkan perhatian Adam dari menyakitinya.

Mujur sekarang ni dia tengah lapar, kalau tak memang dia dah jadikan Anis sebagai lauk makan malamnya sekarang ni.

"Sendukkan nasi untuk aku? "

Cepat-cepat Anis menjalankan tugasnya. Mujur saja, dia tidak diapa-apakan. Selesai menyenduk nasi untuk Adam, Anis menghulurkan pinggan itu kepada Adam.

"Lepas makan masuk bilik aku! "Kedengaran ayat itu seperti satu arahan. Buat apa Adam suruh dia masuk bilik?

"Kenapa? "Soal Anis polos.

"Tak payah banyak cakaplah.. Aku suruh masuk tu masuk jelah! Ini arahan! "Kata Adam tegas lalu nasi disudu ke dalam mulut. Dah jelas dia cakap itu pun susah nak faham!

Kecut perut Anis mendengar arahan Adam yang sebegitu. Janganlah dia buat yang bukan-bukan sudah. Dia belum cukup bersedia lagi walaupun mereka dah bersama tidak bererti dia sudah bersedia sepenuhnya.

Belum sempat Anis hendak duduk di atas kerusi, Adam bersuara.

"Before that, masuk bilik kau sekarang, then wear something sexy to me? "

Terbeliak mata Anis apabila mendengar arahan itu. Dia bukan perempuan simpanan Adam yang perlu dilayan sebegitu. Apa masalah Adam?

"Apa yang awak nak sebenarnya ni? "Anis cuba tahan suara dia dari menengking Adam. Dia tak faham dengam perangai Adam.

Adam mencelup tangannya ke dalam mangkuk yang berisi air basuh tangan. Matanya tajam memandang wajah Anis. "Salah ke aku nak kau seksi depan aku? Is it wrong? Not right? You just do it! "Kata Adam sinis.

Anis menggenggam penumbuk kecilnya di belakang badan. "I am not your slave, Adam! I am your wife! "Ujar Anis menahan marah. Air matanya sudah berlinangan di tubir mata. Tunggu masa saja nak gugur.

Adam tarik nafas dan kembungkan pipi lalu menghembus kasar. Dia buat perkara betul apa. Tak salah kan?

"Aku buat semua tu sebab kau layak! "

Tak ditahan lagi air mata Anis merembes keluar. Dia sakit. Susah sangat ke awak nak layan saya dengan baik, Adam! Gumam dia dalam hati.

"Sampai hati awak buat saya macam ni, Adam? Kalau itu yang mampu puaskan hati awak, fine! I'll do it.. You just wait and see! "Kata Anis kasar lalu dia masuk ke dalam biliknya di tepi dapur. Kalau itu yang Adam nak, dia akan buat. Jangan harap lepas ni dia akan layan Adam dengan baik lagi. 

-----------------------------

MENITIS air mata Anis apabila Adam melakukannya persis seorang pelacur. Yang bezanya cuma status dia sebagai seorang isteri. Tangannya kemas, menggenggam comforter.

Adam yang baru keluar dari bilik air tersenyum sinis apabila melihat air mata Anis. Puas hati dia!

"Nak nangis kenapa? Bukan ke kalau kau layan aku kau dapat pahala? "

Merah mata Anis memandang Adam. Tangannya naik menyeka air mata yang mengalir.

"Saya benci awak, Adam! "

"Kau benci aku? "Perlahan-lahan Adam menapak ke arah Anis. Tangan Adam naik mendongakkan dagu Anis.

Air mata Anis yang tumpah diseka. Anis tak sanggup nak menangis di hadapan Adam. Dia penat. Penat atas sikapnya sendiri. Kalaulah dia tak buat perangai dulu mesti semua ni tak jadi.

"Kau tak nak jawab soalan aku ke? "Soal Adam sinis.

Anis menolak tangan Adam yang memegang dagunya lalu bangun ke bilik air. Soalan Adam dibiarkan sepi. Dia faham dan dia redha kenapa sikap Adam jadi macam ni. Semuanya sebab dia. Sebab DIA!

Adam tersenyum senget apabila sosok tubuh Anis hilang dari pandangannya. Dia puas dapat sakitkan hati Anis. Even hati dia sendiri pun sakit sebab sakitkan hati perempuan yang dia cinta. But, she deserve it.

Hye guys,
I am back.. But i need some time untuk susun balik jalan cerita ni.. Sebab saya rasa klishe.. 😞

Love's War✔Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin