one

2.5K 56 4
                                    

Buku teks sejarah tingkatan 4 ditenung. Disebabkan segala masalah keluarga,dia yang kusut memikirkannya.

"HAIKAL MUHAMMAD!" tegas panggilan agung itu kedengaran di telinga Haikal. Dia berdiri dari duduk.

"Ya,abah" 

Kaki longlai jalan ke bilik bapanya. Entah apa mahu dibebelnya. 

Tombol pintu ditenung haikal. Tangan hitam manisnya terhenti saat ingin memulas tombol itu.

'Bismilah' Kalimah agung terlancar pada bibir Haikal.

Figura seorang lelaki membelakanginya terhias pada retina Haikal. Seorang yang tinggi,bermata empat sedang bercekak pinggang. Ditangan kanannya terdapat gelas kaca. Tandanya abah baru balik office.

"Ya abah?" Sekali lagi soalan dilunturkan.

"Berapa kali aku pesan?Berapa kali?! Jangan jumpa perempuan tu lagi kan? Tapi apa kau buat semalam?" 

"Study abah, dekat rumah Mirul. Lepast-"

Bunyi gelas diletak kuat menyentakkan Haikal.

"Study?" Encik  Izlan gelak perlahan. "Lepas study pergi mana si*l"

"Abah,adik masih tak tidur lagi abah" Bengang apabila abahnya sendiri melontarkan ucapan buruk itu. Apatah lagi adiknya berada disisi.

"Kisah pula aku? Pergi mampusla dengan adik kau tu! ha,dengan perempuan tu sekali"

Baru hahndak buka mulut,azan subuh berkumandang. Ya,jangan terperanjat mengapa abahnya balik lewat subuh dan dia belajar waktu subuh.

"dah azan abah,nak solat jemaah?"

"berambusla" Kot dan briefcasenya di capai lalu bergerak ke bilik airnyamungkin.

Haikal tersenyum hingga tersembut lesung pipitnya di kiri.

Haikal bergerak pintu bilik abahnya. Baru tombol disentuh,

"Yah,kita pindah Johor minggu depan."

Pintu ditarik dan keluar segera.

Pintu bilik adik perempuannya,Helina terbuka luas. Kaki Haikla melangkah ke dalam dan melihat adiknya sedang tidur nyenyak. Aircond di-off dan menutup pintu bilik Helina.

"Abang kejut 6;30" ujar Haikal perlahan.

Tiba di biliknya,dia duduk sebentar di kerusi malas. Buku sejarah disisinya ditenung. Kehidupan seperti robot yang dikawal abahnya langsung tidak mendatangkan keseronokkan. Gambar keluarganya pula di ambil dan diusap perlahan.

Betapa indahnya hidupnya sama ini. Tangannya berapa erat dalam dakapan 'perempuan' yang dipanggil oleh bapanya. Tak sangka juga bahawa mamanya sanggup curang denagan abah semata-mata nak menjadi usahawan di Perancis.

Setitik air mata jatuh di atas gambar tersebut. Jujur dia rindu akan keluarganya dahulu. Memang bahagia. Lain dengan kehidupannya tanpa seorang ibu. Bapanya dah sesat dan pernah menyatakan mahu keluar agama. Ya,sudah lama amalan agama itu ditinggalkan semata-mata kerja.

Menjadi seorang akauntan profesional pada sebuah syarikat perabot bukannya mudak dan 3/4 waktu seharian ada di office. Itulah Encik Izlan Emir. Umurnya sangat muda,kerana berkahwin awal. Tahun ini jejak 32 tahun. Anak sulungnya baru 17 dan ya muda dan kacak.

Semua orang ada sejarah hitam tersendiri masuklah Dato Izlan. Sebenarnya Haikal merupkan anak tidak sah taraf mereka. Apabila kandungan Haikal masuk 3 minggu baru mereka mengadakan akd nikah. Mereka tidak bersanding juga. Selepas kelahiran Helina Nur Husna, Encik Izlan terus melafazkan cerai. Pernah juga Haikal ternampak Ibunya menaiki seorang lelaki lain sewaktu dia dihalau oleh bapanya.

classmate crushWhere stories live. Discover now