BAB 5

1.4K 38 14
                                    


TELEFON bimbit Doktor Imran melekap di pipi. Dia bersembang dengan tunang tersayang. Dari masa memandu , parkir kereta di anjung sehinggalah masuk ke dalam rumah , masih bergayut di telefon. Bibir tersengih-sengih , tersenyum-senyum melerek. Begitulah orang yang tengah diamuk penyakit angau. Tidak ada ubatnya melainkan dapat bersua muka. Namun jika tak dapat lihat wajah , dengar suara pun jadilah. Pengubat rindu. Malah ada orang bercinta , dapat lihat bumbung rumah pun dah lega. Hmm...macam mental pun ada .

"Rindu la... mana tak rindu. Dalam sibuk-sibuk layan mak cik- mak cik kerepot di wad, di kepala asyik teringat tunang yang comel di KL sana." Suara Imran penuh romantik, mengayat. Cik Tunang suka ayat-ayat cinta ni, sebab tu dia kena pandai mengatur kata.

"Iya ke mak cik-mak cik kerepot? Entah-entah ramai pesakit yang anak dara bergetah. Takpun nurse-nurse yang seksi meksi..." Komen Nadrah, di talian sebelah sana.

Doktor Imram ketawa. "Amboi, sayang punya cemburu..." , dialihkan telefon bimbit ke sebelah kanan semula. Sakit telinga sudah. "Mana ada pesakit yang bergetah –getah sayang, semua opah-opah belaka, nak masuk kerja pun tak semangat. Misi-misi pun boleh kata semua dah nak bercucu. Kuat membebel pulak tu. Asyik suruh I percaya pasal saka , hantu , pelesit bagai. Serabut kepala I ni tau. "

Shahida yang sedang menonton telivisyen di ruang tamu mengerling adiknya. Kurang setuju dengan kutukan Doktor Imran. Kalau nak mengayat kekasihpun, tak perlulah mengata orang lain! Tu lah sikap lelaki yang dia selalu bengang. Nak tarik perhatian perempuan dengan merendahkan perempuan lain. Menyampah! Ini yang buatkan dia reda saja jadi anak dara tua. Tak sakit hati kalau dapat suami mulut lepas. Sesedap hati mengata.

"Itulah...elok jer kerja KL, dekat dengan Nad, minta transfer ke ceruk kampung sana. Sekarang nak merungut pulak orang kampung tak macam ratu , tak macam model. Lepas tu you boleh lagi bawa cerita mengarut-ngarut, hantu, saka lah. Nampak sangat betapa kolotnya tempat you bertugas tu baby. Please la ...."

Nadrah sempat selit bebelan. Dari awal lagi dia tak setuju Imran minta pindah balik ke kampung. Bukankah mereka sudah bertunang? Kenapa mesti berpisah? Dan dia pula enggan untuk bertugas di hospital yang jauh dari Kuala Lumpur. Keluarganya di Kuala Lumpur...buat apa dia nak terhegeh-hegeh kerja tempat jauh. Tempat yang dia tidak biasa. Sumpah kaki putih mulusnya tak selesa untuk jejak tanah kampung.

"Itulah...kalau Nad sayangkan keluarga Nad, I pun sayang keluarga I. Kak Shahida tu lah satu-satunya adik beradik I. Kalau I tak jaga dia, siapa lagi nak ambil berat?"

Shahida berdehem-dehem. Dah nak kait nama dia pulak dah! Kejap lagi masuklah chapter dia anak dara tak laku tu. Topik yang dia paling tak berkenan. Tak suka! Tak suka!

Shahida memang kurang berkenan dengan bakal isteri pilihan Imran. Tak boleh ngam! Tapi kalau adik dia dah suka sangat dengan perempuan kota tu , dia nak buat lagu mana, terpaksa la terima walau hati tidak rela. Bukan dia yang bercinta, boleh pilih-pilih ikut kehendak hati. Orang lain, walaupun adik sendiri.

"Kahwinkan ajelah Kak Shahida tu!" Cadang Nadrah di talian sebelah sana , selamba badak berkata tanpa rasa bersalah apa-apa.

"Nak kahwinkan dengan siapa?" Soal Imran semula. Senangnya Nadrah cakap. Kalau ada lelaki yang baik-baik yang nak kahwin dengan kakaknya, dialah manusia yang akan terlompat-lompat kegembiraan. Malangnya tiada! Malah tak ada pun tanda-tanda orang lelaki sedang mengorat si kakak. Kakak dia bukan tak cun . Lawa... cuma sikit cengei . Kekadang , garangnya tak bertempat.

JANGAN GANGGU JODOHKU!Where stories live. Discover now