26

27.3K 703 23
                                    

" Eh tak sihat lagi ke dia ni ? Dah pukul 9 ni , aku dahla kerja harini " bebel Ameena sendirian . Dia tidak kesampaian hendak membangunkan Dayyan bila melihat keadaannya pagi tadi . Dia kemudiannya menuju ke bilik Dayyan

" Awak , dah pukul 9 ni , awak memang tak nak pergi kerja ke hari ni ? Awak , Awakk  " soal Ameena dari luar

" Pukul 9 baru nak bangunkan pergi kerja ?" terkejut Ameena bila Dayyan tiba tiba sahaja membuka pintu biliknya .

" Sa..ya tak sampai hati nak gerak awak pagi tadi , tu yang ingat awak bangun aja " jawab Ameena teragak agak

" Awak ni tak pergi kerja ke apa ? " soal Dayyan kepada Ameena bila melihat gadis itu belum memakai uniform restorannya .

" Na..nak pegi la ni , cuma tunggu awak bangun . Takut awak belum sihat ke apa . Takpelah saya ganti baju dulu " kata Ameena kepada Dayyan

*********

" Saya hantar awak pegi kerja " tiba tiba Dayyan berkata

" Wei mak engkau " terkejut Ameena dengan suara Dayyan yang tiba tiba muncul dari biliknya .

" Tak apa , saya naik teksi . Sarapan saya dah siapkan dekat dapur . Saya pergi dulu " pamit Ameena

" Tak apa saya hantar awak . Sebagai balasan awak jaga saya semalam " kata Dayyan menghalang langkah Ameena

" Ya Allah , tak apa . Saya naik teksi aja " Ameena kemudian meneruskan langkahnya kembali

" Ameena , awak malu takut rakan sekerja awak tau yang awak dah kawin ? " soal Dayyan kepada Ameena. Dia mahukan jawapan yang jujur dari Ameena

" Tak . Saya takut kawan kawan saya persoalkan tanggujawab awak sebagai suami . Selama ni saya pergi nak teksi . Balik pun naik teksi . Kadang kadang tu sejam tunggu baru dapat teksi . Apa mereka akan kata, tiba tiba hari ni suami saya hantar naik kereta mewah pulak tu. Saya tak nak merumitkan keadaan yang sekarang ni pun dah cukup okay .Takpelah saya pergi dulu . Assalamualaikum " Ameena meminta diri untuk pergi kerja.

Ameena kini hilang dari pandangan Dayyan namun Dayyan tetap berdiri kaku disitu . Apa yang dikatakan Ameena adalah benar . Satu tanggujawab pun tak pernah dilaksanakan . Dia pernah lihat Ameena pulang lewat dalam keadaan basah kuyup , dia tidak menanyakan keadaan Ameena malah memarahinya kerana pulang lewat . Ada rasa bersalah dalam dirinya terhadap gadis itu .

**********

" Awak pernah makan sini ke ? " soal Dayyan bila Raisha mengajaknya makan di restoran yang tak pernah mereka kunjungi .

" Pernah . Makanan dekat sini pun boleh tahan . Jomla . Tak cuba tak tahu " pujuk Raisha .

" Boleh saya ambik order " Bunga mengambil pesanan pelanggannya yang baru sahaja tiba

" Bagi saya Jus oren je " kata Raisha

" Aik , tadi kata nak makan ? " pelik Dayyan dengan sikap Raisha . Tadi dia yang beriya riya hendak lunch di restoran ni .

" Tiba tiba tak terasa nak makan pulak " kata Raisha . Sebenarnya dia sedang mencari kelibat Ameena .

" Bagi saya Latte je la " kata Dayyan .

" Baik lah " jawab Bunga

" Ameena dekat meja hujung sana tau " Bunga menyuruh Ameena menghantar minuman bagi pihaknya kerana ada pelanggan barunyang baru sahaja masuk

Ameena menghantar minuman tersebut ke meja yang dikatakan oleh Bunga . Semakin memdekat dia mula perasan yang pelanggan itu adalah Raisha Irdina . Kini pandanganya beralih ke arah lelaki yang sedang membelangkanginya . Dari sosok tubuh badannya , dia yakin lelaki itu adalah Dayyan Ariz suaminya . Bagaikan hendak tersungkur langkahnya bila melihat dua manusia yang kini dihadapannya .

" Cik Encik , ini minumannya . Selamat menikmati " Ameena cuba mengumpulkan seribu kekuatan yang ada dalam dirinya untuk berusah memberikan senyuman buat para pelanggannya ini . Dia perasan ada riak terkejut di muka Dayyan

Bagaikan hendak luruh jantung Dayyan , bila pelayan yang menghantar minuman adalah isterinya . Dia kaku membisu . Kenapa Raisha lakukan semua ini . Ameena kemudian beredar dari mejanya .

Ameena menyedari ada air jernih di pipinya . Ini ke balasan dia menjaga Dayyan semalaman ? Sungguh hatinya terluka . Itu suaminya . Suami yang tak pernah menginginkan kehadirannya . Suami yang langsung tidak memberi perhatian buat dirinya . Dia tidak mahu dipanggil perempuan lemah . Dia mahu lupakan segala galanya termasuk statusnya sebagai seorang isteri . Kerjanya perlu diteruskan .

*****

" Awak mesti tahu yang Ameena kerja dekat sini kan sebab tu la awak ajak saya datang sini " Dayyan cuba sedaya upaya untuk tidak mengeluarkan kata kata kasar kepada Raisha .

" Awak tak tahu ke Ameena kerja sini ? The answer should be on you not me " jawab Raisha . Jelas lagi terang yang Dayyan memang tidak tahu Ameena bekerja disini .

" Yes , i did not know . I have told you that i never interested with that girl so please Raisha , dont be so childish . You growing up you know . I know you can be more mature than this . We gonna making everything beautiful right ? So just follow my steps.  Okay ? "

" I'm sorry Dayyan . Im too emotional . Saya terlalu ikutkan perasaan hingga saya dah tak boleh beza mana yang patut dan mana yang tak patut . You wont leave me right ? " Raisha akui dia telah membuat kesilapan . Dia lukakan hati Dayyan dan paling penting dia lukakan hati Ameena .

" i wont sayang , i promise you . Saya tak boleh nak buat semua tu sekarang. Saya tersempit Raisha . In other side , saya nak jaga hati awak and in other side saya kena jaga hati mummy dengan papa saya . Dan hati saya ? Tak ada seorang pun yang peduli . Tak ada seorang pun nak tanya saya sama ada saya ni okay ke tak okay ke . Saya nampak aja tenang , tapi saya tak setenang tu Raisha . So please . Mulai dari saat ini saya merayu pada awak , tolong jangan tanya bila kita nak kahwin , saya akan tinggalkan awak ke tak , bila saya nak lepaskan Ameena , saya sendiri pun masih belum ada jawapannya tapi , tapi saya boleh janji yang sampai masa nanti kita akan kahwin . Okay ?
Dayyan penat dengan keadaan yang dia perlu hadapi sekarang . Dia penat menjadi mangsa keadaan .

( Completed ) Bahagia Yang Terhenti .Where stories live. Discover now