Kajian

686 43 1
                                    

Menurut kajian sekitar 1 % dari jumlah penduduk dunia mengidap psikopati . Penghidap ini sukar dikesan kerana sebanyak 80 % lebih banyak yang berkeliaran daripada yang mendekam di penjara atau di rumah sakit jiwa , pengidapnya juga sukar diubati [1] .

Seorang ahli psikopati dunia yang menjadi guru besar di Universiti British Columbia , Vancouver , Kanada bernama Robert D. Hare telah melakukan kajian psikopat sekitar 25 tahun . Ia berpendapat bahawa seorang psikopat selalu membuat penyamaran yang rumit , memainkan balik fakta , menabur fitnah , dan pembohongan untuk mendapatkan kepuasan dan keuntungan dirinya sendiri .

Dalam kes jenayah , sakit jiwa dikenali sebagai pembunuh , perogol , dan perasuah . Namun , ini hanyalah 15-20 peratus dari total psikopat . Selebihnya adalah peribadi yang berpenampilan sempurna , pandai bertutur kata , mempesona , mempunyai daya tarik luar biasa dan menyenangkan.

Psikopat mempunyai 20 ciri - ciri umum . Namun ciri - ciri ini diharapkan tidak membuat orang - orang mudah mengecap seseorang psikopat kerana diagnosis gejala ini memerlukan latihan ketat dan hak menggunakan pedoman penilaian formal , lagipula diperlukan wawancara mendalam dan pemerhatian - pemerhatian lain . Mengecap seseorang dengan psikopat dengan sembarangan berisiko buruk , dan sekurang-kurangnya membuat nama seseorang itu menjadi jelek .

PSYCHOPATHWhere stories live. Discover now