Bab 12

76 14 36
                                    

Prak! Prak! Prak!

Bunyi derapan kaki berpuluh atau mungkin beratus semakin menghampiri mereka. Miwa menggigil ketakutan. Syaf dan Reen mula menggengam pedang menunggu masa untuk menghunusnya keluar. Alwa dan Ummi otak mereka ligat berfikir apa harus dilakukan.

"Guys, sini cepat sini!" Mirzan berbisik keras pada kaum hawa sambil menunjukkan jari nya pada sebuah lubang yang agak dalam terhasil daripada akar coklat Cadbury yang terkeluar.(Boleh makan tak.. Lapor pulak😂)

Idraki dan yang lain kelam kabut menyuruh haiwan-haiwan yang bersaiz besar untuk beredar dahulu, sementara Hyun dan Fiqqie setia di pegangan Ummi dan Reen.

"Sembunyi dalam ni. Mirzan dan Kashaf akan tolong tengok tengok kan korang." Thaqif memberi kata putus sebelum beredar bersembunyi di tempat lain.

"Lekas cari mereka! Aku tau mereka ada disini!" mereka terdengar tempikan yang kuat sampai menakutkan Fiqqie dan Hyun.

"Mereka.. mereka cari kita ke siapa ni? Tapi kenapa mereka cari kita" Syaf berbisik cuak pada mereka yang lain. Mirzan mencubit pipi Syaf kuat dek kerana geram. "Ya Allah, tolonglah senyap please sayang. Kita dalam bahaya ni tau tak?" Mirzan tak larat nak marah, dia hanya tegur dengan nada lembut dan perlahan pada Syaf. Pipi Syaf mula memerah macam kene tepek blusher. Malu dan tak biase ditegur lembut oleh Mirzan. Selalu bergaduh je kerja mereka. (Sempat lagi boh hampa buat drama😑)

Dia mengusap perlahan tempat dicubit Mirzan tadi. Hadir rasa aneh masuk dalam hatinya. Apakah? (Kuch Kuch Hota He kot😂))

Lamunan Syaf terhenti apabila perasan Miwa dan Reen tersengih sengih melihatnya. Syaf menjeling mereka. Sempat lagi ek korang!

Tipulah kalau mereka tidak gentar.Walaupun
mereka tersenyum dalam situasi ini namun hati mereka masing masing langsung tidak tenang.

Saat ini Reen masih menggenggam erat pedang di tapak tangannya itu.Selaras dia tersenyum melihat Syaf dan Mirzan serentak apabila dia mengalihkan kepala matanya bertembung dengan anak mata bewarna biru Khasyaf.

"Kali kedua!!Hensemnya Ya Allah",terdetik ayat itu di hati Reen. Peristiwa pertama dia menatap kedua anak mata Kasyaf terlayar kembali sejenak.

Kedua-duanya nampak terkaku sebelum suara halus Kasyaf kedengaran dan menyedarkan mereka berdua ke alam nyata.

"Aduh!Kepala aku" raung Kasyaf apabila kepala yang elok terhantuk pada dinding yang berada di sekeliling bahagian dalam lubang itu kerana terlalu asyik memandang Reen sambil berjalan. (Tulah kau berangan anak dara orang lagi😂)

"Ish ish bro!Lain kali jalan mata pandang depan" tegas Idarki menegur. Risau sahaja andai jeritan itu menyebabkan musuh mereka itu menyedari tempat yang sedang mereka bersembunyi.

Reen hanya tergelak perlahan di sudut tepi. Mukanya tertunduk menahan ketawa namun tetap tidak terlepas dari mata Kasyaf akan senyuman manis itu.

Alwa merenggus geram dan rimas. Dahlah Kim sorok tempat lain, sini panas lak tu, rimas! Diva betul akak kita ni tapi nak tak nak kena akui juga, walaupun hidup susah mana sekalipun, mereka tetap seorang puteri. Pasti saja tak selesa.

"Argh! Aku tak tahan dah. Dorang dah takde dah tu. Buat apa tunggu lagi?" Alwa bangun dari duduknya lalu keluar dari lubang persembunyian mereka tanpa sempat sesiapa melarang.

Ummi terkejut tengok Alwa yang dah elok kat luar, jauh sedikit dari lubang persembunyian mereka."Alwa tunggu.. ". Ummi bangkit nak memanggil Alwa tapi dilarang keras oleh Idraki dan Mirzan. "Keadaan masih tak selamat!"

"Then adik aku tu macam mana hah?!" Ummi mencerlung marah kepada Idraki.

"There's no use. Kau nak bahayakan pulak adik adik kau yang lain ke hah?" Idraki menegus keras pada Ummi. Wajah Ummi berubah apabila dimarahi Idraki. Terasa hati😭

LOLIPOPWhere stories live. Discover now