Bab 10

2.5K 69 0
                                    

Sekejap saja dah tujuh tahun perkahwinan kedua papa dan perempuan tu. Bermakna, tujuh tahun jugalah aku tak berbaik-baik dengan papa. Papa dengan perempuan tu pun dah ada empat orang anak. Aku dah ada empat orang adik. Pertama kali aku berjumpa dengan salah seorang adik aku.

Perasaannya?

Hmmm...

Marah?

Budak tu tak salah pun.

Tapi...

Entah. Aku tak boleh terima alasan papa. Sampai sekarang aku masih tak boleh terima alasannya. Sampai bila-bila pun tak boleh. Dan budak itu... Budak itu yang merebut segala-galanya daripada aku.

Marah?

Ya... Aku memang marah.

"Ma..."

"Ya, anak bertuah mama. Jangan cakap kat mama, Safa tak jadi nak balik makan weekend ni. Mama dah prepare macam-macam tau..."

"Jangan cakap mama prepare macam-macam untuk sambut anniversary papa dengan perempuan tu, bukannya nak sambut anak mama ni."

"Safa... Stop calling her that. Perempuan tu is your mummy."

"Jangan harap Safa balik kalau mama ada niat nak sambut anniversary mereka tu. Mama ni... Haih, Safa tak tahulah. Sebab mama terlalu baik sangatlah papa pijak kepala mama tau."

"Safa..."

Ah...

Memang aku tak akan baliklah.

Jangan harap.

"Tak nak. Safa tak nak balik. Titik."

Cepat saja aku letak telefon. Tak nak dengar mama pujuk aku. Nasib baiklah aku jumpa perempuan tu tadi, kalau tak... Memang kena tipu hidup-hiduplah dengan mama. Aku tahu niat mama baik. Tapi, sambutan ulang tahun papa dengan perempuan tu... Mama ni biar betul?

"Huihhh, apa dah jadi dengan hang ni? Blah lagu tu saja. Marah orang lagu tu. Hang agak-agaklah, customer aku kot!"

Marah Ummi sebaik saja dia balik ke rumah. Aku pun terlupa yang itu pun pelanggan dia juga. Rosak reputasi kedai dia.

"Dia itulah madu mama... Perempuan tu."

"Masalahnya... Dia pun manusia, tak baik hang marah dia lagu tu, Safa."

"Habis tu, baik laaa dia rampas kebahagiaan aku dengan mama?"

"Dia rampas apa, Saf? Habaq kat aku... Dia rampas apa? Dia extend masjid saja..."

Extend masjid laaa sangat!

"Kau tak faham Ummi sebab kau bukan duduk di tempat aku. Papa kahwin dengan perempuan tu sebab aku ni bukan anak lelaki dan mama tak boleh mengandung lagi untuk dapatkan dia waris."

"Aku lebih daripada faham, Safa. Tapi hang tak boleh lagu ni. Hang seperti melarang hukum Allah, Saf. Lelaki boleh kahwin empat. Papa hang layak pun nak kahwin sampai empat. Kalau dia menurut nafsu, dia boleh kahwin sampai empat tau. Dia mampu. Tapi tak. Dia tak buat lagu tu. Dia kahwin dua saja dan dia tak tinggaikan mak hang."

Aku diam...

"Ya, aku faham. Alasan dia kahwin tu sebab hang bukan anak lelaki... Itu bukan alasan yang baik. Dia seperti menidakkan rezeki yang Allah bagi. Tapi, dia pun manusia juga, Safa. Lagipun, dia ada rangkaian perniagaan yang besaq... Hang pikiaq lagu ni... Kalau dia serahkan pada hang, hang pasti akan serahkan pada laki hang... Kan, dia tak mau laaa pasai bukan darah daging dia."

Aku diam lagi.

"Sudah-sudahlah tu. Marah lama-lama pun tak guna. Hang dah terlepaih tujuh tahun bersama papa hang tau. Cuba hang pikiaq... Kalau hang reda... Entah-entah hang tak perlu bersusah payah macam sekarang. Lagipun, kalau ditakdirkan Sufi nak kahwin dengan aku tahun ni... Tang manaaa hang nak beraya?"

"Lantaklah kalau kau kahwin pun. Apa masalahnya? Mak kau tu dah macam mak aku tau. Kenapa pula aku tak boleh nak beraya rumah kau pula? Ayah kau sanggup aje nak tambah bilik kat rumah kau tu untuk aku. Lagipun, mana tahu aku dah kahwin dengan Umair dan aku ada tempat nak beraya tahun ni? Bukan kampung kau saja tau yang ada sawah padi."

"Tahulah kampung Umair tu di Kampung Gajah, tapi tak boleh lawan bendang di Aloq Staq habaq hang..."

"Ceh... Tahu saja kau aku memang suka dengan sawah padi kat rumah kau tu."

"Aku tahu semua angan-angan hang kat sawah padi tu weh... Minah pelik."

Aku tergelak.

Berangan nak tengok matahari terbenam di tengah sawah padi bersama-sama Umair Wajdi dan waktu itu dia menyatakan yang dia cintakan aku... Haih... Memang betul hopeless romantic. Banyak-banyak tempat... Entah kenapa sawah padi pula menjadi tempat untuk luahan perasaan. Yang peliknya... Aku mimpi aku terima lamaran pun kat situ juga. Masalahnya, bila pula aku nak ke sawah padi sedangkan Umair Wajdi di Kuala Lumpur?

Hmmm...

Lagipun, bukan tunggu raya saja aku akan terjah kampung Ummi tu. Asal Ummi balik saja, aku akan ikut. Kampung Ummi tu dah macam kampung aku saja. Lagipun, setiap kali giliran papa beraya dengan mama... Aku akan lari balik rumah Ummi. Tapi sebenarnya, setiap kali raya, aku pasti akan ada kat rumah Ummi tu.

"Saf... Your father is happy. She is happy. Let them happy, you'll be happy too. Lagipun, sia-sia saja hang mogok selama tujuh tahun tu, Saf... Anak dia empat kot. Mummy tiri hang tu, tak macam mummy anak empat pun. Cubalah, Saf. At least... Ada juga wish list hang yang hang boleh cross check. Balik eh, Saf? Aku janji aku ikut sekali. Takkan hang tak teringin nak jumpa adik-beradik hang, Saf?"

Entah.

Tak tahulah...

Tujuh tahun...

Tujuh tahun kot!

Bila nampak perkahwinan itu boleh bertahan sampai tujuh tahun, aku jadi sakit hati pula. Jahat tak jahat mulut aku ni, setiap kali cakap pasal papa dan perempuan tu, aku akan doakan... Perkahwinan itu tak akan berkekalan. Rupanya, semakin lama aku berdoa... Semakin kukuh perkahwinan mereka.

Ah...

Hanya Umair Wajdi saja yang selalu menenangkan aku. Umair Wajdi selalu berpihak pada aku. Sekarang... Dia tak ada. Jari ni, nak saja aku tekan nombor telefon dia. Nanti aku kalah pula. Tak boleh... Aku tak boleh kalah. Jual mahal sikitlah, Safa.

Tapi, kalau aku cerita hal ini pada Umair Wajdi, pasti dia akan cakap...

Umair Wajdi: "Safa... Saya faham awak akan marah. Tapi, saya rasa tak baik tau awak marah pada adik-adik awak tu. Tak adil. Bukan saya nak berpihak pada papa awak... Still... He is your father."

Aku: "Awak tak menyokong sayalah ni?"

Umair Wajdi: "Awak tahu kan, saya akan sokong awak... Apa saja yang awak nak buat. Tapi kalau benda ni tak betul, saya tak akan jadi orang yang jahat untuk menyokong awak. Sebab saya tak nak awak jadi jahat. Macam ni, kita tengok dari sudut yang positif."

Aku: "Apa positifnya, Umair?"

Umair Wajdi: "Dulu awak sendiri... Sekarang awak ada empat orang adik yang akan bersama awak susah dan senang. Ya, saya tahu... Saya selalu ada untuk awak, tapi lagi ramai yang ada untuk awak... Kan bagus."

Aku: "So... Awak nak cakap apa sekarang?"

Umair Wajdi: "Balik. It's time, Saf... Seven years is too long. Cukuplah. Kita nak kahwin, lepas tu... Nanti ada anak. Takkan kita nak libatkan anak-anak kita dalam hal ni? Kan?"

Heh!

Anak pula...

Berangan laaa kau ni, Safa. Sampai ke anak-anak konon. Lamaran pun tertangguh, mana nak datang anak-anak pulak?

Tapi, itu ke yang Umair Wajdi nak aku buat? Kalau itu... Adakah aku patut buat? Ketepikan semua dan berdepan dengan papa... Akui yang aku silap tafsir? Lepas tu papa akan gelakkan aku dan kata aku macam-macam?

Hmmm...

Memang taklah aku nak balik!

WISH LISTWhere stories live. Discover now