CHAPTER 4

107 6 0
                                    

Isaac cuba lagi menghubungi Thomas. Mengharapkan agar Thomas dengar dan menjawab panggilannya. Biarlah berpuluh kali dia mendail nombor Thomas tanpa rasa jemu, demi untuk menyelamatkan sahabat yang selalu membantunya di saat dia dalam kesusahan. Disaat dirinya dalam keadaan tertekan dan terumbang-ambing dan juga di saat dirinya sedang menanggung kesakitan luaran dan dalaman.

Sekali lagi dia cuba menghubungi Thomas. Walaupun dalam beberapa saat menanti panggilannya disambut Thomas, namun langsung tiada tanda-tanda panggilannya akan disambut.

"Hhmmm....." Isaac mengeluh berat.

Seberat tanggungjawab yang sedang dipikulnya. Memikul tanggungjawab yang sedang digalas. Demi untuk meyelamatkan satu lagi nyawa. Sungguh pun mangsa dalam mimpinya bukan Thomas sekali pun, Isaac tetap akan memikul tanggungjawab itu.

Isaac mula berasa risau. Fikirannya mula memikirkan yang bukan-bukan! Kenapa Thomas tidak menjawab panggilannya? Kenapa disaat genting begini, Thomas sukar untuk dihubungi?! Wyatt dipandangnya dengan ekor mata. Kelihatan Wyatt sedang sibuk berbual di telefon. Akhirnya Wyatt mengakhiri perbualannya, lalu ganggang telefon diletakkan.

"Bagaimana? Apa kata rakan setugas kau?" Soal Isaac.

"Dia akan datang. Tapi dia suruh aku tunggu sini! Tapi aku dah kata pada Paul, tak boleh tunggu! Kalau dia tak boleh, aku terpaksa buat sendiri!" Jelas Wyatt.

"Kenapa mesti tunggu? Tak kan tak ada rakan lain dibalai polis ni yang boleh membantu?" Isaac mempersoalkan kata-kata Wyatt tadi.

"Sebenarnya, semalam tuan Gibs dah keluarkan aku dari kes ni. Bermula semalam ejen persekutuan sudah ambil alih kes ni. Paul kata kalau aku masih lagi siasat juga kes ni, aku mungkin akan digantung bertugas. Paul juga sudah dikeluarkan dari kes ni. Tapi, aku rasa kalau bos nak gantung tugas aku, gantunglah! Tak ada masalah! Aku tetap akan teruskan! Jadi tunggu apa lagi, jomlah pergi!" Tegas Wyatt dengan penuh yakin.

"Kau dah dapat call Thomas?" sambung Wyatt lagi sambil memandang Isaac.

"Dia tak angkat call aku! Aku pelik? Kenapa dia tak angkat? Kalau kerja diluar daerah pun pasti dia akan angkat call aku?!" Nada kerisauan yang terlontar pada kata-kata Isaac.

"Kau dah call Fiona?" Soal Wyatt lagi.

"Belum! Alamak! Kenapa aku tak terfikir nak call dia tadi? Tunggu, aku call Fiona dulu!" Isaac menggaru kepala yang tidak gatal.

Wyatt hanya memerhati dari belakang. Sebolehnya dia tidak ingin mendengar suara wanita itu. Bukan membenci, tetapi hatinya terusik dan cemburu. Cemburukan hubungan bekas kekasihnya itu dengan Thomas.

Justeru itu Wyatt mengundur ke belakang lalu berdiri di sebelah mejanya. Dalam pada itu matanya terpandang pada sketch book Isaac yang terletak di atas mejanya. Lantas dengan perasaan ingin tahu, sketch book Isaac dibuka lagi. Lukisan terbaru itu ditatap semula. Memandangkan awal tadi dia hanya melihat lakaran lukisan itu hanya sekali lalu sahaja tetapi kali ini dia ingin melihat lakaran lukisan itu dengan lebih lagi.

Sebelum itu sempat dia melihat Isaac yang masih lagi berbual dengan Fiona. Mesra sungguh, fikirnya lantaran melihat Isaac yang sedang berbual dengan Fiona melalui  handphone. Namun perasaan itu ditepis jauh-jauh!

"Apa ni Wyatt! Fiona milik Thomas!" Wyatt menjerit pada dirinya sendiri walaupun hanya sekadar didalam hati. Ya, dia masih diselubungi rasa cemburu walaupun dengan siapa Fiona berbual!

Lakaran mangsa lelaki itu ditatap dengan penuh teliti. Dia juga melihat jenis pisau yang digunakan pembunuh bersiri itu. Ya, benar sekali telahan dia. Pisau pemotong daging adalah senjata yang digunakan oleh pembunuh bersiri itu untuk menyembelih mangsa dan juga seperti yang telah disahkan oleh jabatan forensik. Bukan pisau rambo yang selalu ditulis di dada akhbar atau yang sering diperkatakan masyarakat Immortal City. Itu adalah salah satu masalah yang perlu dihadapi. Tekaan serta andaian yang membuta tuli. Pihak media di Immortal City sentiasa punyai spekulasi mereka sendiri sehingga mengganggu tugas polis memandangkan kes belum lagi selesai. Juga tekanan demi tekanan yang diberikan oleh pihak media terhadap tugas yang dilakukannya.

SymbiosisWhere stories live. Discover now