Chapt 17

8 2 0
                                    

Semakin hari, Karmila semakin akrab dengan Dhia'.Adakalanya,sejurus pulang ke sekolah dia akan mencari Dhia' untuk ajak berbual.Jika tiada,Karmila akan mencarinya.Dhia' tahu dia kurang kasih sayang.Dia adalah anak tunggal.Ayahnya bekerja sebagai jurutera sama seperti ayah Dhia',malahan satu tempat kerja yang sama dengan ayah Dhia'.

Dhia' yang baru pulang dari membantu Puan Fasihah di bilik kaunseling.Dia agak penat kerana seharian dengan guru yang sangat dihormatinya.Karmila datang lalu mengajaknya berbual.Dhia' melayankan sahaja kehendaknya.

"Akak,tau tak tadi kan,,kawan puji lukisan Karmila,cikgu pun puji",Karmila mula bercerita.Dia menghasilkan lukisannya ketika guru tiada di kelas.Guru-guru terlalu sibuk walaupun sudah dekat untuk cuti sekolah.Ada yang menanda dan masukkan markah dalam sistem.
Dhia' tersenyum mendengar cerita Karmila.

Selepas lama berbual, kedengaran bunyi loceng asrama, menandakan semua pelajar perlu bersiap dan bersegera untuk ke surau solat asar.Mata Dhia' berasa kuyu dan penat.Dia bernasib baik hari ini dia cuti dan dilarang untuk solat.Dia masuk ke bilik dan baring di atas katilnya.Dhia' tertidur dan azan berkumandang.
...........................................

Dhia' tersedar dari tidurnya.Dia mengucap panjang.'Sekarang pukul berapa'.Dia tengok jam di dinding,'ahh,lima setengah'.Dhia' tertidur lama.'astaghfirullah hal Azim,aku tidur waktu asar',dia tahu tidur waktu asar akan menyebabkan seseorang itu sensitif dan fikiran bercelaru.

Dia ingin mandi bagi menyegarkan badannya.Uzma melihat Dhia' yang bergegas untuk mandi.'Dhia',kenapa kau makin jauh denganaku'.Bisik hati Uzma.Tiba-tiba dia sedih.Dia sedar Karmila semakin rapat dengan BM sahabatnya itu.Dia kawal perasaan dia agar tidak timbul sifat cemburu.Uzma tidak mahu kerana cemburunya, persahabatannya akan rosak.

Cemburu danendam akan merosakkan hati.Dia patut bersyukur yang Karmila tidak kesunyian lagi.Dia berdoa semoga Karmila dapat berkawan dengan rakan yang baik.Dia pujuk hatinya,dia tahu Allah ada dengannya walaupun manusia meninggalkannya.Dia tersenyum kembali.

Ini tahun terakhir bagi batch mereka.Segala perkara perlu dijaga.Hubugan dengan kawan,guru dan adik asramanya.Tidak lama lagi jamuan aspuri akan di adakan.Tentunya tingkatan enam akan sibuk menguruskan jamuan.Dengan makanannya,tempat Hadijah dan sebagainya.

Dhia' masuk ke dalam bilik setelah selesai mandi."Uzma,pikir apa jauh termenung",tegur Dhia'.Dhia' duduk bersebelahan Uzma.

"Uzma nantikan kita gi Tarim sama-sama nak",soal Dhia' kepada Uzma."Nakk,kita gi belajar kt mana-mana pondok dulu,belajar bila layak kita pergi,Ya Allah' tak sabarnya rasa",keterujaannya terserlah.Ya, impiannya sama seperti Dhia'.Ingin ke bumi seribu wali.

Dhia' seronok lihat gelagat sahabatnya.Namun, senyumannya mula kendur.Sia terpikirkan sesuatu yang menyebab Dhia' tertunduk sayu.Bukan memikirkan kebenaran keluarganya tetapi mengenai seseorang.

"Kenapa ni Dhia',kau okay,atau pikir pasal orang tu",Uzma mengusik.Dia tahuiapa uangedang bermain dalam fikiran sahabatnya.

"Sssaya,,tak suka lah cakap pasal benda ni,buat serabut je pikir tapi apakan daya",keluh Dhia'.







IMPIAN, TUNGGU AKUWhere stories live. Discover now