Chapt 3

19 3 0
                                    

"Hakimah,teman saya pergi tutup perpustakaan kejap,boleh",tanya Dhia' kepada Hakimah kawan yang sejawatan denganya.

"Jom,saya nak amik barang saya jugak kat dalam tu",Hakimah bersetuju menemani Dhia'.Mereka bersiap-siap untuk keluar dari asrama mereka.Sedikit riuh di luar bilik mereka kerana ada yang bersukan,duduk di meja batu sambil berborak seperti di kedai kopi.

Dhia' memberi salam kepada Allah seorang daripada yang duduk,"Assalamualaikum,hai borak apa gelak-gelak kuat ni,perlahankan sikit suara tu, silap-silap boleh dengar sampai luar asrama", tegur Dhia'.

"Alah kak Dhia' ni,tengah syok pasal cerita lawak dekat tv hari tu..akal ni kacaulah,Sukati kitorang lah,nak gelak kuat-kuat".

"Wanita ni Rasulullah angkat tinggi darjatnya..jgn kita jatuhkan balik apa yg Rasullulah usahakan dulu,kalau nk gelak kuat-kuat,masuk dalam bilik",tegur Dhia' perlahan.Salah seorang daripada mereka menjeling ke arah kami.

Setelah Dhia' memberi salam,mereka menuju ke perpustakaan Madrasah AlMasyhur Alawi itu.

"Tak pelajar Dhia', sekurang-kurangnya,kau dah tegur,in Sha Allah,Allah terima Amar makruh nahi munkar yang kau buat", pujuk Hakimah. Dhia' tersenyum tanpa apa-apa respon.

Selesai kunci,mereka jalan beriringan memasuki asrama.Loceng dibunyikan menandakan penghuni aspuri perlu bersiap untuk ke surau bagi menunaikan solat Asar.

Uzma melihat,masuk ke asrama,lalu dia mengajak Dhia' untuk ke surau.Azan sudah berkumandang.

IMPIAN, TUNGGU AKUWhere stories live. Discover now