Part 4

1.9K 55 0
                                    

SEPERTI yang dijanjikan, aku membawa Zalia ke kedai Firdaus. Melunaskan hutang aku padanya. Tiba di De Satey, aku memarkir kereta di bahu jalan seberang memandangkan begitu ramai pelanggan singgah makan di sini. Hampir kesemua meja sudah dipenuhi.

Sebaik melihat kelibat aku dan Zalia menapak masuk ke kedai, Firdaus yang sedang sibuk membakar sate terus mendapatkan aku dengan sengih panjang di wajah.

"Sya!" sapa dia.

Aku tayang muka masam. Melihat aku begitu, dia mengeluh sedikit dan terus berlari mendapatkan sate yang tenganh dibakar.

"Firdaus sudah-sudahlah tenung dekat bakal permaisuri kau ni. Kang hangit sate tu aku saman kau!" Selar Zalia sudah tergelak nakal. Keningnya pun ternaik berkali-kali. Sengaja nak perli akulah tu.

Lihat ada pelanggan angkat punggung dari kerusi, sudah selesai makan terus aku berjalan ke meja itu. Aku menarik kerusi plastik berwarna merah lalu melabuh duduk. Membiarkan Zalia mengusik Firdaus.

Marahku pada dia masih berbaki. Sejak malam itu semua call dan mesej darinya aku biarkan sepi tanpa jawapan. Dia selalu aje beri alasan setiap kali soal kahwin dibincangkan. Kalau taknak cakap taknak, jangan buat orang melukut di tepi gantang. Berdosa tau!

Firdaus meninggalkan kerjanya sekali lagi lalu mendekati kami berdua.

"Nak makan apa?" Soalnya sebaik melabuh duduk di sebelah aku. Tuala kecil berwarna putih tersangkut di bahu diambil mengesat peluh. Aroma asap sate terhidang pada hidung kami.

"Aku nak sate special punya!" Zalia sudah membuat order. Firdaus mengangguk.

"Sya?" Dia tanya aku.

Aku toleh dia di sebelah. Anak mata kami bertembung. Muka aku masam mencuka. Dia pula tayang muka hitam manisnya.

"Tak payah tanya. Tentu-tentunya nak sate daging hati kau sudah cukup untuk dia... Ciah! Ciah!" Lawak Zalia sambil gelak sakan.

Aku membulat mata terus mencubit lengan wanita itu. Tak sah kalau tak kenakan aku. Zalia mengaduh dalam gelak. Firdaus turut tergelak sama.

"Tunggu sekejap aku pergi bakar untuk korang berdua." Firdaus sudah mengatur langkah.

Susuk tubuh Firdaus yang membelakangi kami sudah menjauh pergi, aku perhati dengan rasa sayu. Walaupun asyik bergaduh, sayang dan cintaku pada dia masih setia di hati. Berita yang aku dapat tiga hari yang lepas buat jiwa raga aku sedih dan kecewa. Tak tahu nak jelaskan macam mana pada dia.

Aku diserang rasa serba salah. Aku paksa dia cepat halalkan aku top-top aku pula yang dipinang orang lain. Siapa yang bersalah sekarang?

"Sya, kau dengan Firdaus takde rancang nak kahwin ke?" Tiba-tiba Zalia menyoal.

Aku terus kalih padanya dengan kening naik terjungkit. Meminta dia menjelaskan maksud yang hendak disampaikan.

"Aku bukan apa Sya. Kau tu tahun depan dah 30, bukan muda lagi. Tak akan nak terus berkawan dengan Firdaus tanpa ada sebarang ikatan. Dia takde ke sebut fasal nak kahwin?" Soalan Zalia tampak serius.

Aku geleng perlahan.

"Kita ni perempuan Sya, bila dah meningkat ke angka 30 siri ini macam-macam penyakit datang, nak beranak lagilah. Aku takpelah dah kahwin walaupun suami aku di Pahang, anak pun dah sorang. Kau tu kahwin pun belum lagilah orang duk mengata."

Aku mendengar tanpa menyampuk.

"Sebenarnya kau dengan dia serius atau main-main? Nak cakap korang serius aku tengok kau dengan dia takdelah macam pasangan couple betul-betul pun!" bebel Zalia pulak.

MR POYO MY SWEETHEARTWhere stories live. Discover now