CHAPTER 15 | KASIH SEORANG AYAH*

6K 603 9
                                    

"Baiklah, Mother Farnia. Aku rasa, cadangan Mother tu bagus untuk Aiden. Jika tiada apa-apa lagi, aku berangkat balik dulu."

"Have a safe trip, my king."

"Thanks."

Aku menggapai jaket kulit yang tergantung di penyandar kerusi kayu seraya memakainya di tubuh. Mother Farnia berjalan beriringan denganku sehingga ke pintu gerbang. Ciryla melambaikan tangan berserta senyuman. Aku tersenyum membalas lambaian dia. Seusai keluar dari rumah anak yatim Ollen, aku mengorak langkah ke kawasan pasar Pekan Arastosa. Orang ramai memberi tunduk hormat dikala mereka berselisih denganku. Aku hanya membalas dengan senyuman.

Fikiranku menerawang memikirkan kata-kata Mother Farnia sebentar tadi.

"Tuanku, saya rasa. Aiden perlukan kasih sayang seorang ayah. Sebelum ni, dia tak pernah rasa kasih seorang ayah, kan? Si lagenda terlalu berkeras dengannya. Mungkin itu sebabnya, Aiden bersikap degil macam tu. Saya cadangkan, Aiden tinggal beberapa hari dengan Tuanku. Bagi dia tenangkan diri dulu."

Aku memegang dagu memikirkan bait kata dari Mother Farnia. Langkahku terhenti seketika. Orang ramai yang memerhati, langsung tidak aku pedulikan.

Aiden perlukan kasih seorang ayah?

Jika itu yang Aiden perlukan, aku tiada masalah. Tapi, Aiden tu keras kepala. Langsung tak dengar cakap orang. Kalau dia terima nasihat dari aku, keadaan takkan jadi macam ni. Aku mendongak memandang langit kelam. Keadaan sudah bertukar gelap semenjak Aiden melarikan diri dari rumah anak yatim petang tadi.

Haih, kemanalah dia pergi? Aku kena suruh pengawal cari dia nanti.

Aku kembali berjalan ke depan sambil menyeluk poket. Langkahku laju menuruni anak tangga batu. Dikala aku tiba di gerai senjata, langkahku terhenti sekali lagi. Pandanganku tertacap pada sususan pedang di balik kaca.

"Satu hari nanti, aku akan jadi kuat! Aku akan jadi pemburu yang lebih hebat dari Lycans! Just you wait!"

Aku tersenyum sendiri mengenangkan kata-kata Aiden. Haih, dia memang bercita-cita untuk jadi pemburu hebat. Semenjak dia dilahirkan, hanya itu saja tekad yang dia ada. Anak pemburu lagenda. Apa lagi yang dia impikan, bukan? Lycans, aku yakin. Aiden akan jadi sehebat kau nanti. Aku yakin. 

Teramat yakin.

Bunyi loceng berdenting apabila pintu kayu dibuka. Seorang lelaki bunian tersenyum melihat kedatanganku. Pandangan mata tertacap pada koleksi senjata di rak kaca.

"King Vlademir. Its been an honour."

"Haha, aku cari pedang. Ada yang bagus?"

"Pedang macam mana yang Tuanku mahukan?"

Dia menyoal ramah. Aku memegang dagu sambil memerhati sekeliling. Lelaki bunian mengikut aku dari belakang. Kami berjalan ke arah sususan pedang yang terletak di hujung.

"Aku nak pedang yang sesuai untuk memburu. Tidak terlalu ringan, tidak terlalu berat."

"Besi, gangsa ataupun perak?"

"I prefer silver."

"Then, this sword gonna be good."

Lelaki bunian tersebut berkata seraya mengambil sebilah pedang silver dari rak kaca. Aku mengambil pedang tersebut dari tangannya. Lelaki bunian tersenyum melihat aku melibas perlahan pedang tersebut ke kiri dan kanan.

"Nice. Not too shabby."

"Haha, ini pedang gred A, Tuanku."

"I see. Berapa harganya?"

"17 ribu gold, Tuanku."

"I take this. Tapi, aku tak bawa gold sekarang. Nanti, aku suruh pengawal aku datang untuk bayaran."

"Baiklah, Tuanku."

Seusai mendapatkan sarung pedang, aku menyisipkannya di pinggang. Bunian tersebut menyimpulkan senyuman sekali lagi dikala aku melangkah keluar dari gerainya. Aku kembali berjalan di kawasan pejalan kaki.

Hurmmm, aku harap Aiden suka pedang ni. Dia tu memilih sikit. Banyak songeh.

Dikala aku berjalan meredah kawasan taman untuk ke kawasan belakang Istana, pandanganku tertacap pada susuk tubuh di bawah pokok oak. Dahiku berkeriut. Langkahku terhenti. Berdasarkan lampu tanglung merah yang menyala samar-samar, aku lihat susuk tubuh tersebut bagaikan budak lelaki berusia dalam lingkungan belasan tahun.

Siapa agaknya?

Perlahan-lahan aku berjalan ke arah bawah pokok oak. Nafasku dihela perlahan melihat budak lelaki berambut coklat tertidur lena berbantalkan lengan. Aku meninggung sambil memerhati dia. Haih, dia ni. Boleh pulak Aiden tertidur kat sini?

Dengan penuh hati-hati, aku mendukung tubuhnya. Aiden mengeliat kecil. Nafasnya berombak perlahan. Dahinya aku kucup, kemudian kembali berjalan ke kawasan istana.

"Jom balik, anakku."

MEMOIR | AIDEN & EILYA [✔️]Where stories live. Discover now