Bab 10

1.5K 37 2
                                    

KALI ini penggambaran Brews in Town berlangsung di Melaka. Negeri yang dikenali sebagai Melaka Negeri Bersejarah atau Negeri Hang Tuah sudah lama tak dikunjungi.

Kali terakhir Aulia ke sana, tiga tahun yang lalu. Sampai saja ke Bandaraya Melaka, matanya tak lepas dari memandang bangunan-bangunan yang ada di situ. Teruja sehingga membuatkan dia terlupa dengan apa yang terjadi pada Isnin lepas.

"Kita terus ke Qasreena Cafe, ya? Lunch pun kat sana aje terus." Suara Encik Kamal selaku pengarah Brews in Town itu kedengaran bergema.

Laju krew yang ada di dalam van menyahut. Mungkin sudah terasa lapar memandangkan perjalanan dari tempat mereka berkumpul tadi sehinggalah sampai ke Bandaraya Melaka memakan masa dua jam lamanya.

Aulia tersenyum. Perutnya masih belum terasa lapar tetapi kalau sudah nak ke Qasreena Café tu, maknanya tugasannya juga bermula.

Telefon bimbit yang sedari tadi berada di tangan dibelek. Dia masih belum memberikan jawapan kepada Eiman untuk terus menunggu atau sebaliknya. Walaupun hakikatnya, dia sudah mempunyai jawapan untuk itu.

Cuma dia mengharapkan agar Eiman lebih berusaha untuk memujuknya namun hampa, tiada satu pun pesanan yang dititipkan oleh lelaki itu.

Aulia mengeluh berat sehingga pembantu pengarah yang duduk di sebelahnya menoleh ke arahnya.

"Beratnya keluhan," usik wanita itu.

Terukir bibir Aulia dengan senyuman.

"Tak adalah."

"You tak setuju kita bermalam kat sini?" teka Cik Sarah.

Segera kepala Aulia menggeleng.

"Hesy... Tak adalah. Dah lama I tak ke sini, kalau bermalam kat sini lagi best."

"Kalau diikutkan pelan asal, memang sehari aje kita kat sini. Tapi memandangkan Calanthe Art tak buka hari ni, terpaksalah kita shooting lagi esok. Nak tukar ke kafe lain macam ralat pula sebab Calanthe Art ni one of the best café kat sini."

Aulia mengangguk. Dia tak kesah sebenarnya, apatah lagi kebetulan dia memang tak bertugas esok untuk photoshoot atau iklan sekalipun.

"Habis aje shooting kat Calanthe Art esok, kita balik," beritahu Cik Sarah.

Ketika Aulia hendak bersuara, tiba-tiba bunyi WhatsApp kedengaran.

"Sekejap ya, Cik Sarah. Mungkin parents I kut."

"Go on. Don't worry about me."

Aulia tersenyum nipis lalu menekan notifikasi yang kelihatan di skrin kecil itu. Saat melihat nama Eiman yang tertera, dadanya terus berdegup kencang.

Dua hari lelaki itu mendiamkan diri dan dia pula, memang tidak mahu memulakan langkah terlebih dahulu. Bagi Aulia, yang membuat keputusan adalah Eiman. Seharusnya Eiman yang memulakan langkah untuk memperbaiki hubungan mereka ini.

Sihat? - Eiman

Lama Aulia memandang mesej itu sebelum membalasnya.

Alhamdulillah, sihat. - Aulia

Sebaik saja jawapan itu dihantar, Aulia melihat Eiman sedang 'typing'. Seolah-olah ingin meneruskan perbualan mereka.

That's good. Today you ada shooting Brews in Town, kan? - Eiman

Yes. Kenapa? - Aulia

Kat mana? - Eiman

Melaka. - Aulia

Hanya Itu PintakuWhere stories live. Discover now