Bab 2 - Sapa tak basuh bekas?

138 9 0
                                    


Bab 2 - Sapa tak basuh bekas?

"Siapa yang makan tapi tak basuh kat bilik pantri tu? Lalat penuh tau. Cik Daz baru ja bising-bising tadi. Bau belacan katanya. Akak juga yang kena cucikan." Kebetulan Kak Siah lalu di situ ketika Dazril keluar tadi. Nasiblah. Namun mengenangkan boss yang suruh walaupun bukan tugasnya, terpaksalah Kak Siah akur.

Semua orang di dalam ofis itu saling berpandangan. Ruang ofis berbentuk terbuka dan cuma dihadang oleh pengadang paras dada itu membuatkan semua orang dapat melihat antara satu sama lain.

Akhirnya pandangan mereka tertumpu pada Khadeja, gadis dari utara yang suka membawa garam belacan ke pejabat. Memanglah sedap hasil air tangan gadis itu menumbuk garam belacannya sendiri dan bukan dibeli dari kedai. Namun entahlah siapa yang makan tanpa membersihkan sisa di atas meja tadi.

"Hoi, Deja. Hang yang bawak ya?" Apabila Kak Siah melihat gadis itu tidak mengangkat muka. Dia menuju ke arah meja gadis itu. Sambil bercekak pinggang.

"Huh?"

"Kak Siah panggil saya ka? Awat kak? Ada apa?" Khadeja yang baru perasan namanya disebut segera mengangkat muka dan terkejut bila orang lain mentertawakannya.

Memang Khadeja selalu menjadi mangsa di dalam ofis itu. Mangsa buli. Mangsa kena buat kerja lebih. Mangsa kena cuci pinggan orang lain. Mangsa kena fotostat kerja orang. Semualah kerja yang orang lain malas nak buat, dialah yang dijadikan kuli orang lain.

"Hang yang bawak ya?"

"Err... bawak apa Kak Siah?"

"Bawak garam belacan."

"Ya, kak. Tapi depa suruh. Saya tak dan makan pun lagi." Yang pastinya ada orang lain makan, tapi tak basuh.

"Haa... dengaq sini. Hang yang bawak. Lain kali hang kena bertanggungjawab tau! Aku pulak kena jadi kuli tadi. Hadoi!"

'Sabaq sajalah hati.' Keluh hati Khadeja lagi.

"Awat Kak Siah? Cik Daz marah kat akak ka? Mintak maaf noo..."

Muka Kak Siah sudah merah menahan marah.

#ohnopembulicinta
#hasreeyatiramli
#hasreeyatiramliohnopembulicinta
#iklanacahwattpadhasreeyati


Ohh No!! Pembuli Cinta??Where stories live. Discover now