BAB 9

3.6K 142 19
                                    

Auni melangkah memasuki kelasnya yang riuh rendah itu.dia meletakkan lukisan yang telah siap diwarna di atas meja.tunggu untuk dibaiki sahaja.

Auni menjeling Fahmi disebelahnya.dia tidur atau buat-buat tido ni?Auni membiarkan sahaja dia keluar semula untuk ke tandas.Fasya dan Syaf sedang sibuk di bilik pengawas.

Sejak kedudukan kelasnya berubah disebabkan cikgu sally tak sampai hati melihat si babun aka Fahmi ni duduk bersendirian di belakang.maka Fasya dialih ke meja hadapan dan Auni bersama Fahmi.Masalah Auni makin bertimpa-timpa.

Auni mengeluh.dia meneruskan perjalanannya ke tandas.
Selasai sahaja,dia melangkah semula ke kelasnya.kelihatan kelasnya dipenuhi dengan pelajar di kelas sebelah.Auni pelik.macam ada kes aje!Auni mempercepatkan langkahnya.masuk sahaja dia melihat Fahmi dan Azlin betekak di mejanya.mejanya basah.Auni membulatkan matanya.kertas lukisan aku!!

Auni menghampiri mejanya.kertas lukisannya sudah koyak.Fahmi dan Linda terdiam.muka Auni merah menahan marah yang teramat sangat.

"Kenapa kertas aku jadi camni?sapa yang buat!!"jerit Auni geram.dia memandang Fahmi dan Azlin silih berganti.

"Aku.."

"Fahmi yang buat dia yang langgar aku.pastu air yang aku pegang tumpah dekat lukisan kau"kata Azlin tanpa rasa bersalah .mukanya angkuh.Fahmi membulatkan matanya.

"Kau cakap apa setan.bila aku langgar kau.aku tido tadi kan.kau yang tumpahkan air atas lukisan Auni.sesedap nasi goreng aje tuduh aku"kata Fahmi geram.Auni menahan air matanya.

"Kau tahu tak aku siapkan lukisan ni dah dua minggu.kau rosakkan camtu aje.berhati perut lah sikit.kau Linda!kalau kau berdendam dengan aku pon jangalah rosakkan benda penting dalam hidup aku.bodoh"jerit Auni.kalau ikutkan hati lunyai muka Azlin dikerjakan Auni.

Kau marah aku apahal pulak!kau tu tak nampak kejadian tadi.berani kau tuduh aku.aku panggil ayah aku kang.malu kau!"kata Azlin

"Panggillah.eh kalau ayah kau ada otak.dia tahu siapa salah.sekarang ni mangsanya aku.kau pon ada otak kan fikir sendiri."kata Auni geram.Fahmi tersengih.

"Kau sengih apasal.ada orang masuk meminang"kata Auni lagi.hilang terus sengihan Fahmi.

"Aku pulak yang salah!"balas Fahmi tak puas hati.

"Memanglah.ini waktu sekolah bukan waktu tido.kalau kau tak tido tadi.lukisan aku tak akan jadi camni"kat Auni.

"Yalah,aku salah"kata Fahmi.mengalah kalau tidak sampai besok bertekak tak habis-habis.

"Denda kau adalah tolong aku siapkan balik lukisan ni jadi macam asal.faham.kalau tak aku letak bom dalam rumah kau"kata Auni.kali ini dia berbisik dengan Fahmi.Fahmi ternganga.

"Aku tak ada senilah weh.kau agak-agaklah"balas Fahmi.

"Ada aku kisah.tadi beria mengaku salah sekarang tanggunglah."kata Auni.kemudian dia ketawa jahat.
Fahmi sudah tayang muka pasrah.

****

"Assalamualaikum.Auni!!"jerit Fahmi dari sebelah balkoni searas dengan bilik Auni.seketika kemudian Auni keluar dengan membawa plastik di tangannya.

"Waalaikumussalam.kau nak jadi tarzan ke nak lompat sampai ke sini.turun aku tunggu kau dekat  gazebo."kata Auni.kemudian dia masuk kembali ke dalam biliknya.Fahmi terus sahaja berlari ke tingkat bawah.

"Ad kamu nak kemana dengan watercolour dan berus tu.?"tanya Puan Sri Khatijah.Fahmi terus berhenti mengejut.dia tersengih memandang Mummynya.

"Alah Abang nak pergi rumah sebelah.nak main colour-colour dengan kak Auni."sampuk adik Fahmi Adrian,Fariha Adrina.macam mana boleh bocor rahsia ni!

Fahmi tersengih malu.
"Pergi dulu"katanya sebelim berlari keluar dari rumah banglo
Itu.Puan Sri Khatijah tersenyum penuh makna.

Sila vote dan komen
Lovbiu
Hafizah Syahirah

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 27, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Suamiku Satu SekolahWhere stories live. Discover now