BHMM 7

11K 376 10
                                    

Pagi itu, aku menunggu Iesya di ruang tamu. Aku menyanggul rambutku dengan kemas supaya tidaklah kelam-kabut nanti di rumah Iesya. So, aku sampai rumah terus buat kerja macam biasa. Aku melihat diriku di pantulan cermin yang berbentuk bujur itu lalu melihat pula ke arah jam. Jam sudah menunjukkan pukul 6:50 pagi.

"Iesya, hurry up! Aku dah lambat ni. You will make my salary reduced!"

Baru saja aku melabuhkan punggungku di sofa, tiba-tiba kedengaran seseorang menekan hon di luar rumah. Aku menyelak sedikit langsir untuk melihat siapa pula yang datang awal pagi ni.

"Ifwat?!"

Ya Allah! Kenapalah dia datang dalam waktu begini? Sudahlah aku mengenakan uniform maid pada pagi itu. Ah peduli apa? Maid bukannya kerja haram pun.

"Good morning" ucap Ifwat yang segak memakai baju kerja berwarna merah pada pagi itu.

"Morning. Awal sampai. Nak jemput Intan ke?" tanyaku lalu membuka pintu pagar.

Ifwat hanya tergelak kecil.

"Taklah. Saya nak jemput awak"

Aku yang tadinya menyandar di kereta Ifwat terjatuh sikit lalu cepat-cepat aku berdiri tegak semula.

"Nak jemput saya?" tanyaku semula.

"Why? Awak tak sudi ke naik kereta saya ni?" tanya Ifwat sambil menyandarkan belakangnya di kereta Chevrolet Camaro miliknya itu.

Aku tergelak kecil lalu menggelengkan kepalaku tanpa berkata apa-apa. Tiba-tiba, wajah Ifwat berubah 360 darjah.

"Eh, eh. Kenapa awak buat muka macam tu?" tanyaku pelik.

"Yelah. Awak geleng-geleng tadi. So itu maknanya, awak tak sudilah naik kereta saya ni. Okaylahhh.. Saya faham. Apalah sangat kereta saya ni jika nak dibandingkan dengan kereta mewah awak tu" jawab Ifwat merajuk sambil membuka kaca matanya yang berjenama Levi's 81LH023. Ah, macho sangat!

Aku hanya tergelak kecil melihat Ifwat yang berkelakuan seperti kanak-kanak itu.

"Okay, fine. Saya ikut awak. Wait. Saya nak ambil beg kat dalam lepas tu saya nak bagitahu Iesya yang saya ikut awak. Nanti merajuk pula dia" jawabku.

"Okay. Take your time" jawab Ifwat seraya ketawa kecil.

Setibanya kami di perkarangan rumah Indra, kereta Audi R8 milik Indra tidak kelihatan. Aku menghembus nafas lega. Nampaknya telinga aku hari ni bolehlah rileks. Kalau tidak, entah apa saja si Indra tu bebel. Itulah tak kena, inilah tak kena. Semualah tak kena di matanya!

Baru saja aku ingin membuka tali pinggang keledar tiba-tiba Ifwat bersuara.

"Rumah awak lebih mewah dari rumah ni" kata Ifwat namun sedikit pun dia tidak melihat ke arah ku.

Aku hanya diam sambil mengukir senyuman.

"Awak akan lebih selesa kalau awak tinggal di rumah awak yang dulu. Pastu, awak tak payah buat kerja rumah. Awak just goyang kaki je" sambung Ifwat lagi.

Aku tetap mendiamkan diri lalu memandang ke arahnya.

"Kalau majikan awak tahu siapa awak yang sebenar memang diaorang tak beranilah nak suruh awak buat apa-apa" kata Ifwat lagi.

Aku mula rasa tidak selesa. Ifwat seolah-olah merendah-rendahkan kebolehan yang ada padaku.

"Indah, awak ada life yang baik. Awak ada family yang kaya. Awak ada segala-galanya. Kenapa semua ni juga yang awak pilih?  Kalau awak nak belajar berdikari sekali pun, bukan ini caranya,  Indah. Saya tak faham kenapa awak nak buat juga semua ni"

Buka Hatimu, My Maid! (COMPLETED!) 🌼❤️Where stories live. Discover now