PSIKO iii

886 22 1
                                    

Kehadiran Siti membuatkan Fikri senang hati.. kehadiran isterinya yang seorang ini memang dinanti.. sedikit kegusaran jelas kelihatan di wajah perempuan itu..

"Abang ok?" Soalnya lembut.. dahi Fikri dikucup..

"Tadi sakit, tapi sekarang bila tengok Siti abang tak sakit dah.." wajah fikri ceria..

"Siti nak mintak maaf pasal semalam.. tikam abang.." ada manik-manik jernih bertakung ditubir matanya..

"Eh, bukan salah Siti.. Biasalah manusia buat silap sayang.. hahahh.."

Argggh!

Fikri terjerit kecil, tempat jahitannya terasa tegang sebab ketawa tadi.. Siti cemas namun Fikri menenangkan.. Abang okay sayang.. abang okay.. hidup bersama Siti dan Wani jalan yang abang pilih.. Kepala isterinya itu diletakkan pada dada bidangnya..

********************************

Wani sebal.. Hatinya sakit, bukannya sengaja dia terjatuhkan troli ubat itu.. dia kemudiannya keluar dari bilik utiliti bersih sebelum mengambil wheelchair untuk membawa patient turun ke tingkat tiga seperti yang diminta oleh Dr.Fikri.. Fikri yang melihat gadis itu mula menegur, ingin memberitahu berkenaan pesakit yang dibenarkan pulang hari ini..

"Nurse, bed 17 tu appointment untuk medical klinik dia 3 bulan.. untuk walfarin pulak 1 minggu, saya dah charting.." Fikri membetulkan cermin matanya, dia fokus menghadap komputer..

"Doktor ni boleh sabar tak?! Tak nampak saya buat apa ni?!" Wani tiba² menengking.. kesabarannya hilang.. Fikri tergamam.. malu ditengking sebegitu.. Tak guna!

"Awak ni psiko ke apa? Stress tu jangan lepas kat orang lain boleh tak? Saya tau, saya HO je.. silap saya awak boleh tegur tapi tolong la jangan sampai memalukan.. Saya ada perasaan tau.." Fikri cuba mengawal nada suaranya.. bertindak profesional..

"Aah, saya psiko.." balas wani sinis..

"Ohh, kalau macam tu elok awak refer ke psikitari.. simptom tu memang nampak dah.. awak nak saya tolong buat refferal letter? Saya boleh spoken dengan specialist sana.." jawab Fikri memerli..

"Ikut suka doktor la nak buat apa pun.. aish! Nasib baik doktor.." wani menjeling sebelum menolak wheelchair menuju ke katil bernombor 22..

Dr.Raj yang sedari tadi memerhati akhirnya bersuara.. Rakannya ini kali pertama ditugaskan disini, perihal wani dia memang tidak tahu berbeza dengan dia yang sudah 2x bertugas di wad 5D ini.. Dia mula paham akan sifat staffnurse yang seorang itu..

"Dia memang psiko fik.. so, aku syorkan kau abaikan je budak tu.. dia tak boleh stress.. Split identiti.."

Jari Fikri terhenti menekan keyboard.. Biar betul? Takkan la pesakit mental boleh jadi jururawat.. Nonsense!

"Aku serius tau.. dia terpaksa pencen awal, dia ada kat sini pun atas budi bicara pengarah.. nak bagi peluang untuk orang yg macam tu, lagipun baru lagi dia sakit tu.. tapi, bulan ni last la dia kat sini.. sister pun jarang bagi dia incaj patient.." Raj menerangkan dengan bersungguh-sungguh..

"Whoa! Hujah yang menyakinkan.. hahahahh.." Fikri malas melayan gurauan Raj..

"Tak percaya la tu.. arini kau tengok perangai dia macam harimau jadian kan.. kau try tengok dia esok, silap² ari bulan kau boleh sangkut tau dengan dia.." Raj mengangkat kening..

"Kahkahkahkah.. kau ni, nak gebang pun agak² la.. Aku...." Bicara Fikri terhenti apabila merasakan ada sesuatu menjalar di tengkuknya..

"Wooii! Apa ni?" Doktor itu terlompat dari tempat duduknya.. dia mencapai benda lembik yang melekat bawah rambut..

Sayur kangkung tumis air.. mana plak datangnya ni? Mendengar ketawa perempuan gila tadi membuatkan Fikri tahu mana asal usul sayur kangkung ni..

"Ingat benda menjijikkan la tu kan? Errmm, doktor cakap apa tadi? MOPD untuk 3 bulan, walfarin 1 minggu kan.. ok.."

Eeyyyyyaaaaiii! Menyirap plak aku dengan pompan ni.. Fikri menggenggam penumbuk sekuatnya, dia menahan marah.. Sabar Fikri.. Rileks..

Doktor itu menarik nafas melalui hidung dan lepas ikut mulut.. dia menenangkan dirinya.. selaku lelaki yang matang lagi macho dia tidak suka melakukan perkara yang boleh mencemarkan imej dan reputasinya sebagai seorang doktor..

"Sabar Fik.. jangan risau, esok hari kau dengan dia mesti indah punya.." Raj ketawa..

ISTERI PSIKOWhere stories live. Discover now