PSIKO ii

1K 26 2
                                    

Wani menemani Fikri yang ditempatkan dalam wad kelas 1 hospital selayang.. jari jemari suaminya itu digenggam erat..

"Kenapa tikam pinggang? Kenapa tak tikam kat jantung terus?" Fikri tersenyum hambar.. pinggangnya menerima lapan jahitan, lukanya tidak terlalu dalam.. mujur pisau tumpul yang digunakan oleh Wani, dia tidak dapat membayangkan sekiranya pisau tefal yang digadak ke pinggangnya tadi..

"Kalau wani tikam jantung nanti abang mati, wani dah la sayang abang.." wani bermain² dengan branula yang dicucuk pada belakang tapak tangan suaminya itu..

"Sakit sayang! Kan jarum tu.." marah fikri.. dia mengalihkan tangan wani.. tangan wani dicium..

"Abang rindu dengan isteri abang yang lagi sorang.. yang layan abang baik².." ujar Fikri sambil menatap mata isterinya.. Wani membalas pandangan sayu doktor itu..

"Nanti esok dia datang la.. malam ni turn isteri abang yang kejam ni.." wani mencebik..

"Janji dengan abang lepas ni jgn buat abang macam ni lagi, kesian kat abang.. hmmm?" Fikri menggosok kepala wani lembut.. dia mengetap bibirnya menahan sakit yang sekali sekala datang menjengah.. isterinya itu hanya mengangguk..

Memperisterikan wani benar-benar mempertaruhkan kehidupan lelaki itu.. Saat dia bersedia menerima perempuan itu dalam hidupnya dia telah berjanji dengan dirinya sendiri untuk menerima sebarang risiko.. Gila!

*******************************

Fikri memandang staffnurse yang sedang menyiapkan report di kaunter jururawat.. Dia HO yang ditugaskan untuk berkhidmat di unit cardiology pada bulan ini..

"Nurse, bed 22 tu hantar pergi echo.." arah Fikri.

"Hmm.. doktor! bed 17 tu ubat discaj tak order lagi.. pukul berapa plak patient nak balik.. dah la ramai pending.. relatives dia dah bising² bila nak dapat ubat.. urghhh! Stress aku.." wani sedikit mengamuk.. mouse dihempaskan sedikit kuat bersebelahan keyboard komputer..

"Ohh.. lupa.." menggelabah fikri mencari medication chart yang bersusun rapi di rak..

Pranggggg!!

Kedengaran bunyi barang jatuh dalam utiliti bersih.. sedikit kekecohan berlaku.. sister memarahi anak buahnya itu yang cuai membuat kerja.. Fikri hanya menggeleng malas masuk campur urusan staff wad itu..

ISTERI PSIKOWhere stories live. Discover now