BAB 5

14 3 0
                                    

Pagi mula terasa.Sejuk Embun terasa sehingga ke tulang hitam.Rasa bagaikan di atas antartika sahaja.Intan membetulkan baju tebalnya.Dia hanya boleh tidur selama dua jam sahaja.Perasaan teruja dan tidak sabar untuk melihat Bandar kuno itu besar sekali.

Kelihatan beberapa pensyarah yang mengikuti ekspedisi ini duduk sambil mengelilingi api.Rasa mahu sahaja dia ke situ tapi segan kerana semua lelaki.Yang perempuan semua masih di alam mimpi.

Sayup-sayup kelihatan cahaya matahari mula memancarkan cahaya.Semua berdiri di tepi bukit untuk melihat bandaraya yang di katakan.Wajah semua teruja.Dalam remang-remang subuh dan cahaya matahari mula menyinar semua tergamam bila melihat sebuah bandaraya yang musnah di hadapan mereka.Bandaraya yang kelihatan terlalu maju.Bangunan-Bangunan yang rosak dan Musnah merata di hadapan mereka.Bumi masih lagi mengeluarkan asap membuatkan cahaya matahari kelihatan kelam di ufuk timur.

Bumi masih lagi mengeluarkan asap membuatkan cahaya matahari kelihatan kelam di ufuk timur

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Allahuakbar!"TEmpik beberapa orang yang melihat.Intan mengusap wajahnya.Kenapa dia yakin bahawa bandaraya yang musnah di hadapannya itu adalah kerajaan Airis.Ya,hatinya terasa memang betul.

"Kamu rasa ini bandaraya kerajaan Airis?"Prof.Dr.Mokhtar bertanya.

"Ya,saya yakin betul."

"Kalau begitu,bandaraya dalam hutan yang rakan kita jumpa di kepulauan jiran tu bandaraya kerajaan Lyra."

"Maksud Prof?"Intan Nadia pelik

Prof.Dr.Mokhtar menunjukkan mesej bergambar yang baru sahaja dia perolehi masa duduk di tepi unggun api tadi.

Mokhtar menunjukkan mesej bergambar yang baru sahaja dia perolehi masa duduk di tepi unggun api tadi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Wajah Intan terkejut.Dia memandang skrin yang terpapar.

"Bila mereka jumpa Bandar ni?"

"Semalam masa mereka meredah hutan tebal tu.Mereka dapat tahu dari ketua orang asli di sana.Dengan bantuan beberapa orang asli mereka Berjaya menemui tempat ni."

Intan memandang bandaraya gersang di hadapannya.'Hanna,kalau betul dua tempat ini adalah kerajaan Airs dan Kerajaan Lyra,aku dh tunaikan janji aku pada kau untuk carikan kembali kerajaan Airis untuk kau.'

Cinta ke akhirnyaWhere stories live. Discover now