Lawan Pantun

594 42 4
                                    

Media : Fakrul berharap dapat memeluk dan menenangkan Aryssa yang sedang kesedihan.

***

Dua bulan telah berlalu. Persahabatan antara Fakrul dengan Aryssa berjalan lancar. Malah hubungan mereka makin akrab dari sehari ke sehari. Walaupun mereka seringkali bergaduh, namun akhirnya mereka pasti akan bergelak ketawa bersama.

Hari itu merupakan hari terakhir Aryssa di sekolah itu dan juga merupakan peperiksaan kertas terakhir untuk Fakrul dalam STPM.

"Apa hal kau ajak aku jumpa ni?" tanya Aryssa ketika dia menghampiri Fakrul lalu melabuhkan duduk di atas bangku batu berhadapan dengan lelaki itu. Meja batu di tengah-tengah memisahkan jarak antara mereka.

"Salah ke aku nak jumpa kau?" tanya Fakrul kembali. Ada sedikit nada kecewa pada suaranya.

Aryssa menggaru-garu kepalanya yang sentiasa dilindungi oleh cap itu. "Salah tu taklah. Cuma aku takut aku ganggu kau nak study untuk last paper kau aje."

Fakrul tersenyum tawar. "Aku tak study last minutes macam ni. Tak masuk dalam kepala. Hari ni kau balik kampung?"

Aryssa mengangguk.

"Pukul berapa?"

"5.30 petang."

Fakrul agak gelisah. Dia melihat jam tangannya yang menunjukkan pukul 12.30 tengah hari. Ada sesuatu yang ingin dia katakan kepada gadis itu sebenarnya. Selagi tidak diluahkan, selagi itulah rasa gelisahnya tidak dapat dilenyapkan. Namun, untuk diluahkan sekarang, dia masih belum bersedia. Exam pun belum habis lagi. Lagipun, dia perlu kumpulkan kekuatan dalam dirinya terlebih dahulu.

Aryssa yang perasan akan perubahan riak wajah Fakrul, mula menegur. "Apa hal kau ni? Gelisah semacam aje."

Fakrul agak tersentak dengan teguran itu. "Aryssa, kau tunggu aku, ek?" pinta Fakrul penuh pengharapan. Wajah Aryssa yang mula berkerut itu ditatap dalam.

"Tunggu? Tunggu apa?" Aryssa menyoal, blur.

"Tunggu akulah. Last paper aku start pukul 2.00 hingga 4.30 petang. Lepas aje tamat exam, aku nak jumpa kau, boleh?"

Aryssa terangguk-angguk. "Boleh. Kita jumpa dekat pondok depan asramalah. Aku letak barang-barang aku yang aku nak bawa balik rumah kat situ."

Fakrul mengangguk lega. Wajah Aryssa ditatap lama tanpa lepas membuatkan gadis itu agak tidak selesa.

"Apa hal dengan kau hari ni? Kau sihat ke tak? Pelik aje aku tengok," Aryssa menyoal apabila tidak betah dengan kesepian yang melanda mereka. Tambahan pula, Fakrul tidak lepas-lepas merenungnya.

Fakrul tersenyum. "Aku pasti akan rindukan kau."

Aryssa ketawa. "Sah! Memang kau buang tabiat hari ni."

"Buang tabiat apanya? Betullah apa yang aku cakap. Lepas ni, entah kita dapat jumpa lagi entah tidak."

"Chilllah. Setiap pertemuan pasti akan ada perpisahan, bro." Aryssa tersenyum lebar. Namun, senyuman itu tidak bertahan lama sebelum tiba-tiba wajah itu bertukar sayu. "Kau tahu, sebenarnya... aku tak pernah mengharapkan perkara ini akan berlaku pada aku. Aku selalu berharap hari ni tak akan tiba. Tak akan pernah tiba pun tak apa. Berpisah dengan kawan-kawan, terpaksa meninggalkan sekolah... Aku tahu aku akan rindukan sekolah ni, kenangan pahit manis sepanjang aku di sekolah ni... Lima tahun aku bersekolah di sini, aku tak pernah termimpi pun hari ni akan tiba, saat aku terpaksa berpisah dengan orang-orang yang aku sayang." Aryssa menyeka air mata yang hampir tumpah. Kemudian, dia tersenyum tawar.

Aku Bukan Stalker Kaulah!Where stories live. Discover now