Chua Soi Lek

1.4K 37 1
                                    

Pada satu petang Januari 2008, kecoh saya mendengar berita tentang peletakan jawatan Menteri Kesihatan, Chua Soi Lek. Pada era di mana Nokia sabun, proto-smartphone ini banyak merakamkan banyak kegiatan ahli politik yang selama ini tidak diketahui umum. Dengan adanya Internet yang lebih pantas dari awal dekad ini, kini video juga boleh diupload ke Internet.

Ketika Chua Soi Lek, yang terpaksa mengakui video seks itu adalah "dia bersama seorang kawan", semua orang terbarai ketawa.

Chua Soi Lek adalah John Profumo di Malaysia.

Skandal seks selalunya bersifat destruktif kepada ahli politik. Skandal seks selalunya membuatkan pengundi terus akan menolak calon tersebut, mungkin parti itu terus.

Skandal seks John Profumo menyebabkan kerajaan Konservatif Britain pimpinan Alec-Douglas Home tewas dengan Parti Buruh pimpinan Harold Wilson pada 1964.

Skandal seks Bill Clinton dengan Monica Lewinsky pada penghujung 90an juga menjatuhkan peluang Al Gore, calon Demokrat untuk menjadi Presiden walaupun berlaku kepelikan di Florida (baca Bush, dari Texas).

Jadi, kejatuhan MCA di kalangan pengundi Cina bermula dari video ini, dan jelas sekali imej itu tidak mampu dipadamkan dari ingatan orang Cina sehingga hari ini.

Dan dengan krisis ekonomi dunia melanda pada tahun lepas dan berlanjutan hingga ke penghujung dekad ini (dan ia masih lagi ada kesannya yang masih belum pulih hingga hari ini), merubah segalanya dalam politik negara ini.

Sementara video VK Lingam tersebar, kes Altantuya masih diperbualkan, dan video Chua Soi Lek ini pula juga disebut orang, Abdullah Ahmad Badawi masih boleh tidur lena.

2000sWhere stories live. Discover now