1

53 16 9
                                    

" huarghhhh " syabil menggeliat

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

" huarghhhh " syabil menggeliat.

tiba tiba

" mama kami sudah pulang mana janji nya "

ya allah sape pulak lah nyanyi pepagi ni.

" cucur adabi yang enak "

syabil keluar dari biliknya. kelihatan 2 orang jejaka sedang mengemas rumah. daniyal dan baasir.

" pergghhhh. jarang tengok korang kemas rumah. ada apa ni? awek nak datang ke? " ujar syabil

" kamu nanyeak? " baasir mencampak penyapu yang dipegangnya tadi.

" pale hotak kau awek. awek je lah kau tahu. ramdhan nak datang kau tak tahu? " balas daniyal

" dah nak ramadhan?! bila?! "

" besok sahabat. tobat lah sobat. dah nak kiamat dah sobat. " kata baasir.

" eleh engkau. 2x5 je. bila nak tobat nye. ingat aku tak tau kau selalu ponteng puasa dengan kamal? " kata daniyal

" tahun ni aku berazam untuk puasa penuh " baasir mengangkat tangannya

" eleh. kau cakap boleh lah. tengok tengok 2 hari je puasa. tu pun separuh hari. " ejek syabil

" ish kau ni. member dah
berazam nak puasa penuh kot. kau kena lah support. " ujar ammar yang muncul entah dari mana.

" eh engkau. dari mana pulak? " tanya syabil

" kamu nanyeak? "

" aku baru habis jogging tadi. "

" ohh. kamal pegi mana? " tanya syabil

" tah. tadi time aku pegi jogging tu, aku nampak kamal tengah jalan dengan acik maryam, acik jemah dengan acik kamilah. membawang la tu. " balas ammar

...

" ha anak anak tuyul sekalian. pergi siap cepat. lepasni kita nak pergi terawih. " ucap daniyal

" baik bapak "

...

" weyh korang, korang pergi lah dulu. nanti aku pergi. " kata baasir

semua dah siap nak pergi surau,  dia masih scroll tiktok. betul ke scroll tiktok? ke main bigo? ha ha. gurau gurau.

" ok. make sure kau datang eh. kalau aku tahu kau tak datang, siap kau. " daniyal membetulkan songkok

" ye abe. "

...

dalam perjalanan ke surau

" weyh..jap. korang pergi lab
dulu. aku tertinggal barang dekat rumah. nanti aku datang balik " kata syabil

" ok. kau pun sama. make sure datang balik. kalau tak siap kau. " daniyal memberi amaran.

" iyoo. "

...

" ehem ehem. hai iman. tengah buat apa tu? " usya syabil

" tengah buat kek ni. ko tak nampak ke aku nak pegi terawih ni. bodoh betul. " balas iman

" ehem ehem. iman adalah mutiara~ di dalam hati manusia ~ yang meyakini allah~ maha esa maha kuasa. "

" hapo engko. dah bye. " iman jalan meninggalkan syabil

...

beberapa minit selepas solat terawih bermula.

" niceu niceu. ahh joah joah. semua dah solat. "

plan baasir kini bermula.

txt ; ramadhan versionWhere stories live. Discover now