HERO SEORANG REPORTER

thectyyy tarafından

90.4K 5.9K 233

Wedding swordbearer! Kahwin dengan Leftenan! Itulah impian kecil yang sering diimpikannya. Siapa sangka dahu... Daha Fazla

HSR 2
HSR 3
HSR 4
HSR 5
HSR 6
HSR 8
HSR 7
HSR 9
HSR 10
HSR 11
HSR 12
HSR 13
HSR 14
HSR 15
HSR 16
HSR 17
HSR 18
HSR 19
HSR 20
HSR 21
HSR 22
HSR 23
HSR 24
HSR 25
HSR 26
HSR 27
HSR 28
HSR 29
HSR 30
HSR 31
HSR 32
HSR 33
HSR 34
HSR 35
HSR 36
HSR 37
TIOMAN ISLAND❤
HSR 38
HSR 39
HSR 40
HSR 41
HSR 42
HSR 43
PENGHARGAAN
BERITA CTYYY ❤

HSR 1

7.3K 243 4
thectyyy tarafından

"Hai Mar."

Langkah yang tadinya laju kini bertukar perlahan. Buku tebal di tangannya ditutup. Gadis bertudung labuh di depannya hanya menayangkan muka bosan.

Sudah lali dengan sapaan lelaki tadi. Sejak dari tingkatan tiga lagi dia cuba mendekati gadis itu tetapi gadis itu hanya buat tak endah.

"Muhaimin Iskandar, aku ada hal ni. Jangan la kacau aku."

"Ok Nureen Akamar. Tapi sebelum tu, Mar sihat?" soal lelaki yang dipanggil Muhaimin itu dengan senyuman manis. Jarang-jarang lelaki ni senyum.

"Kalau aku tak sihat, aku tak akan berdiri depan kau la Min."

"Marrrr!"

Akamar menoleh ke arah suara yang memanggil dirinya. Dua lagi rakannya sedang berdiri tidak jauh dari tempat mereka.

"I got to go."

Gadis itu melangkah mendekati dua lagi sahabatnya. Muhaimin memerhatikan belakang Akamar yang semakin menjauh sebelum hilang di balik tembok.

Senyuman lebar menghiasi bibirnya. Suka barangkali dapat berbual dengan Akamar meski seketika. Lahhhh macam lirik lagu pula.

Walaupun pada luarannya Akamar nampak biasa-biasa sahaja, tetapi ada satu aura yang membuatkan seorang Muhaimin tertarik.

"Woi Min!" Dia menoleh ke arah belakangnya.

Dua lelaki berjalan mendekatinya.

"Mana kau menghilang duhhh? Tiba-tiba lesap."

"Aku baru lepas tegur Mar," kata Muhaimin.

Faris dan Aqif saling berpandangan. Senyuman nakal mula terbit.

"Amboi kau. Dah crush lalu depan mata, sahabat di tolak ke tepi yaa." Faris berkata sambil menumbuk lengan Muhaimin.

"TIBER!"

"Weyh, jom la lepak port biasa. Aku malas nak masuk kelas ni." Aqif bersuara tiba-tiba setelah agak lama mendiamkan diri. Mereka bertiga berjalan seiring sambil tangannya sesekali membetulkan songkok di kepalanya.

"Cun gak wey. Tapi tahun ni kita nak ambil SPM. Tak nak taubat ke wey?" soal Faris.

"Alah kau. Rilek la dulu. Ni baru bulan Mac. Nanti hujung-hujung la kita study. Amacam? Set?"

"Onz." Serentak Faris dan Muhaimin bersuara.

"Mujur fly malam tadi tak kantoi weh. Kantoi, mampus kita kena lagi dengan Aida." Mata-mata yang memandang tiga serangkai itu agaknya sudah lali dengan mereka.

Siapa sahaja yang tidak mengenali mereka bertiga? Nama mereka itu popular di SMAKC. Agaknya pengetua tak tendang mereka sebab akademik manthop je. Walaupun mereka 'begitu', mereka adalah antara pelajar harapan sekolah.

Itulah Muhaimin Iskandar, Aqif Fansuri dan Faris Naufal. Tiga serangkai yang tak sah kalau tak buat masalah dengan orang lain dan buat kepala otak badan pentadbiran sentiasa runsing. Tapi otak cerdik tu aku tak tau lah.

*
*
*

"Dia kacau kau lagi ke Mar?" Gadis bertudung putih itu memecah kesunyian setelah sekian waktu. Tangannya masih ralit menekan-nekan butang-butang di kalkulator miliknya.

"Macam biasalah," malas dia mahu menjawab lebih-lebih.

"Kau tak nampak ke yang dia selama ni tunjuk effort dia tu?" soal gadis yang satu lagi.

Mereka bertiga kini sedang duduk di meja batu sambil pandangan mereka disajikan dengan timbunan buku dan kertas.

"Nampak Yan. Aku sedar benda tu. Tapi aku malas nak fikir lebih-lebih la. Tahun ni pun kita ada exam besar kan. Soal benda jodoh pertemuan ni biarlah takdir yang menentukan," kata Akamar.

Dua gadis itu hanya tersenyum manis. Dalam dia mereka bersyukur mempunyai rakan yang 'semahal' Nureen Akamar.

"Tapi kau kadang-kadang kena behave tau. Kita ni sekolah agama. Walaupun pada pandangan kau dia yang selalu kacau kau, tapi pandangan orang lain kita tak tahu dan ia boleh jadi fitnah tau. Kau bukan tak tahu mulut natizen sekolah ni, asal sekolah agama macam malaikat. Hakikatnya hanya diri sendiri yang tahu," ucap Yani.

"Amboi kau. Natizen ehh," ujar Wani sedikit terhibur.

Akamar hanya tergelak perlahan.

"Yelah, kalau bukan natizen apa lagi. Semua benda nak komen," ujar gadis yang mesra dipanggil Yani itu. Tangannya dinaikkan sedikit konon tanpa menyampah.

"Insyaa Allah. Doakan aku lah." Ujar Akamar. Kedua rakannya tadi hanya menganggukkan kepala perlahan.

"Jom la. Aku rasa tak lama lagi loceng bunyi ni. Lepas ni dah la kelas sejarah. Nanti kena denda macam haritu. Aku malu." Wani laju mengemas bukunya yang berterabur di atas beja batu itu.

"Haah la. Jom la." Mereka berdua juga lantas memasukkan alat tulis sebelum bangun dari meja kayu itu.

Mereka bertiga melangkah pergi dari situ.

Itulah Nureen Akamar, Qaseh Aryani dan Annisa Syazwani.

Mereka bertiga antara pelajar yang menjadi kegemaran guru-guru kerana mereka antara pelajar yang beradab, sering membantu guru dan bijak.

***

" Lia, lepas kau ada orang tak?" Wani bertanya perlahan kepada Alia yang sedang bergayut di public phone. Soalan Wani dibalas dengan gelengan.

"Cun. Lepas kau weh. Dah siap panggil," ujar Wani seraya melangkah masuk ke dalam bilik study.

Kakinya melangkah mendekati Akamar yang sedang khusyuk mengulang kaji pelajaran di mejanya. Fokus Akamar sedikit terganggu apabila Wani menyapanya.

"Wuishh idola. Khusyuk betul study. Lek lah, esok kan cuti," kata Wani.

"Memang la cuti. Dah tu salah ke kalau aku nak study?" soal Akamar kembali. Wani yang mendengar soalan Akamar sekadar mencebikkan bibirnya.

"Insecure la macam ni."

"Nak buat apa insecure dengan aku? Tak ada faedah pun. Aku ni cokia-cokia je weh," balas Akamar sambil menggelengkan kepalanya. Wani tertawa sedikit mendengar jawapan rakannya itu.

"Kau ni dah kenapa kat sini? Tak pergi mandi ke?" soal Akamar. Matanya melihat pada baju sekolah yang masih setia tersarung di tubuh Wani.

"Nanti lah lepas makan. Tak ada mood aku nak mandi. Bilik air full. Kolah pun crowded. Aku nak call mak aku kejap." Akamar hanya mengiyakan saja jawapan Wani. Dia terus menyambung kembali penulisannya yang tergendala.

"Weh-"

"Weh, kau tahu tak? Aku dengan cerita kan, tiga serangkai tu kena panggil dengan pengetua lagi."

Suara seseorang dari arah slash sebelah membuatkan tangan Akamar terhenti daripada terus menulis.

"Dia orang buat apa pula kali ni?" balas mak cik bawang aka rakan lagi seorang tadi.

"Aku dengar cerita yang diorang lepak kat bilik kosong tu lagi time PdP. Kali ini ada vape sekali dengan diorang. Tapi diorang tak mengaku yang tu barang diorang." Boleh tahan juga mamarazi sekolah ni. Laju betul berita tersebar.

Pandangan Akamar berlaga dengan pandangan Wani. Jelas pada pendengarannya sudah tentu jelas juga pada pendengaran Wani.

Mereka berdua hanya mendiamkan diri sahaja bila mendengar mengenai itu. Wani mendengar helaan nafas berat yang terluah dari mulut Akamar. Dia tahu siapa yang dimaksudkan oleh mereka.

Tipulah andai tidak terusik hatinya setelah apa yang dilakukan Muhaimin selama ni. Muhaimin tu cukup pakej untuk jadi presiden buaya kelas atasan.

Tapi sayang, Muhaimin bukan jenis lelaki yang baik. Akamar tahu setiap masalah disiplin yang dilakukan lelaki itu. Cerita tentang Tiga Serangkai sangat popular dalam kalangan warga SMAKC.

Jauh di sudut hatinya, dia mahu Muhaimin menjadi lebih baik. Walaupun bukan 100%, setidaknya tunjukkan disiplin yang baik. Lagi-lagi bila dah senior year ni. Sijil berhenti sekolah tu penting.

Setiap manusia pasti akan berubah. Sama ada menjadi lebih baik atau sebaliknya. Hanya takdir dan waktu yang menentukan.

___________________

Alhamdulillah. Doakan ctyyy terus sihat, aamiin ❤



By the way new readers or yg pernah baca this book before, watak ZARA dan WANI adalah orang yang sama. Ctyyy dalam proses menukar nama watak tersebut sambil ada edit some part. Okie 🤗

Okumaya devam et

Bunları da Beğeneceksin

304K 14.4K 54
Known as Beautiful Memories TENGKU HATTA JONATHAN, kacukan Melayu-Thailand itu semestinya seorang yang suka mengusik orang. Encik Mafia tak cukup mat...
1.2M 43.5K 120
{COMPLETE} Hidup gadis yang bernama Nasuha Cassandra berubah dengan sekelip mata setelah dia disahkan hamil. Namun dia langsung tidak pernah disentuh...
78.1K 1.8K 47
"Lemah!Kalau kau terus kekalkan standard latihan macam ni,aku terpaksa ambil tindakan " - Harris "Awak jangan cabar saya,leftenan Harris" - Mayra ~ ...