Mi Esposa (TERBIT)

De Hudanajwa__

6.9M 193K 25.4K

Book 1 "To be loved by me is a privilege"- TENGKU ADREAN RUIZ Pengkhianatan daripada keluarga adalah luka pal... Mais

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32

Bab 4

138K 7K 851
De Hudanajwa__

"What?! Minggu depan?! Tak macam awal sangat ke mummy? persediaan semua belum buat lagi" Bergema suara Tengku Adrean di dalam ruang pejabat miliknya. Agak-agaklah kalau nak bergurau pun, Baru beberapa hari lepas setuju minggu depan dah nak kahwin.

Hampir luruh jantungnya kerana terkejut dengan apa yang disampaikan oleh mummy nya di dalam talian. Boleh bergegar bangunan Royal Airline itu dengan suaranya tadi.

'Gila ini memang kerja gila memang la aku nak kahwin dengan dia tapi takkan secepat ni, aduh mummy mummy' bisiknya di dalam hati.

"Ya sayang, Rania dah setuju dan mummy dah aturkan semuanya jangan risau tugas kamu esok cuma bawa Rania pergi beli baju bersanding dan untuk akad nikah, tak sabarnya mummy!" Kata-kata Datin Roselle yang panjang lebar itu lansung tidak dihiraukan. Tengku Adrean hanya diam memicit pangkal hidungnya sebelum dia teringatkan sesuatu.

"Macam mana dengan wali? Kita perlu jumpa keluarga Rania dulu untuk minta bapa dia menjadi wali" soalan Tengku Adrean membuatkan Datin Roselle terdiam seketika.

"Untuk itu, Rania baru je keluar untuk berjumpa dengan papa dia" Wajah Tengku Adrean terus berubah apabila mendengar kata-kata mummy nya.

"Dia pergi sendiri ke? Mummy pun tahukan macam mana hubungan Rania dengan papa dia sekarang?" cemas Tengku Adrean, buatnya Rania di pukul sekali lagi oleh Tuan Rizal macam mana? Memang lunyai orang tua itu dia kerjakan.

"Rean, calm down, Rania memang minta untuk pergi sendiri untuk minta papa dia jadi wali nanti, tapi mummy dah minta Kevin untuk temankan dia" terang Datin Roselle apabila mendengar nada suara anaknya yang berubah cemas.

Tengku Adrean terdiam lega apabila mendengar nama salah seorang anak buah kepercayaannya di sebut.

"Kamu dengar tak apa yang mummy cakap ni Rean?" soal Datin Roselle apabila anaknya cuma diam membisu.

"Dengar mummy, Rean dah nak masuk meeting ni. Rean letak dulu mummy, I love you, bye mummy assalammualaikum" katanya sebelum menekan butang end call pada iPhone 11 pro max milik nya selepas mendengar balasan dari wanita kesayangannya itu.

Nombor Kevin di dail, jari jemari panjangnya mengetuk-ngetuk meja kerjanya sementara menunggu panggilannya diangkat. Otak ligat berfikir sebarang kemungkinan yang akan berlaku, mahukah bapa Arisa Rania menjadi wali selepas apa yang berlaku?

'Hola, Joven Maestro' (Hello, Young Master) Sapa Kevin di dalam talian.

'How is it?'

'She's still inside' Balas Kevin tanpa nada, dia hanya menunggu di luar atas permintaan Arisa Rania.

'If anything happen, you know what to do' balas Tengku Adrean sebelum dia memutuskan talian.

"Bos, meeting" Haider menjenguk sedikit kepalanya apabila tiada sahutan selepas mengetuk pintu bilik CEO itu.

Tengku Adrean segera berdiri, iPhone miliknya disimpan kedalam poket seluar sebelum melangkah menuju ke bilik meeting seperti tiada apa yang berlaku. Muka dingin nya mula memainkan peranan setelah keluar dari pejabatnya.

"Kau nak berkahwin? Dengan jantan mana pula kau buat benda tak elok kali ini? " Tuan Rizal memandang tajam kearah anak perempuannya.

"Nama dia Adrean papa, Rania tak buat benda yang papa fikirkan itu, Rania masih ada maruah diri" Perlahan saja Rania bersuara, dia tidak mahu mengundang kemarahan Tuan Rizal. Ketiadaan Puan Suria dan Suraya di rumah itu benar-benar melegakannya, jika tidak pasti keadaan akan menjadi lebih rumit dari sekarang.

"Jadi kenapa kau datang berjumpa dengan aku?" soal Tuan Rizal walaupun dia sudah tahu tujuan anak gadisnya itu.

"Rania nak minta izin papa, dan Rania harap papa boleh walikan Rania nanti" senyuman tawar diberikan kepada papanya.

"Hahaha, Rania-Rania, apa yang membuatkan kau fikir aku akan setuju dengan pernikahan kau, aku dah cakap, aku tak ada anak yang memalukan macam kau, dan aku tak akan walikan kau" Tegas Tuan Rizal dengan nada sinis.

"Tapi papa.."

"Aku kehilangan isteri kesayangan aku disebabkan kau, hidup aku terseksa selepas Ameliya meninggal, jadi jangan ingat aku akan biarkan hidup kau bahagia, kahwin? Kau tak layak untuk rasakan kebahagiaan berumah tangga. Kau perlu rasa apa yang aku rasa Rania, sekarang keluar dari rumah ni."

Mendengar nama arwah mama nya disebut membuatkan Arisa Rania kembali dihantui rasa bersalah.

"Rania minta maaf" perlahan air mata mengalir di pipi nya. Arisa Rania segera bangun untuk beredar, sebelum amarah papa nya semakin memuncak lebih baik dia keluar dahulu.

"Ingat Rania, selagi aku tak bahagia, kau tak akan bahagia" kata-kata terakhir Tuan Rizal membuatkan Rania tersenyum tawar.

"Macam mana Cik Rania? Tuan Rizal setuju ke? " soal Kevin apabila melihat wajah sedih Arisa Rania.

"Macam mana awak tahu nama papa? " soal Rania kehairanan, rasanya dia tidak pernah memberitahu sesiapa tentang nama papa nya.

"Hehe, Tuan Muda? " Kevin menggosok belakang lehernya dengan sengihan kecil.

Mendengar nama itu, Rania hanya mengangguk perlaha. Kalau orang itu Tengku Adrean tak mustahil lelaki itu akan mencari maklumat latar belakangnya.

"Jadi macam mana?" soal Kevin lagi namun Rania hanya menggeleng perlahan.

"Dia tak akan walikan saya disebabkan dendam yang sama" Rania tersenyum tawar kearah Kevin.

"Jangan risau, saya pasti Cik Rania akan tetap berkahwin dengan Tuan Muda, saya berani jaminlah!" semangat Kevin bersuara sambil membukakan pintu untuk Arisa Rania.

"Yakin nya awak" Rania tergelak kecil melihat telatah Kevin.

"Mestilah saya yakin, sebab lelaki yang akan Cik Rania kahwin adalah Tengku Adrean Ruiz, never underestimate him" Yakin Kevin bersuara.

"Tapi, wali.."

"Papa Cik Rania taknak jadi wali disebabkan alasan yang tidak munasabah, jadi mengikut syarat-syarat yang di tetapkan dalam agama kita, Cik Rania boleh gunakan wali hakim sebagai wali nanti" jelas Kevin.

Rania memandang kearah Kevin dengan wajah tidak percaya.

"Cik jangan pandang rendah pada saya, walaupun muka handsome saya ni nampak jahat, saya masih tahu pasal agama hehe"

Kata-kata Kevin sekali lagi membuatkan Arisa Rania melepaskan ketawa kecil. Entah kenapa dia berasa lega.

Tengku Adrean melangkah keluar dari Lamborghini Huracan miliknya, dia baru saja pulang dari Royal Airline, kelihatan mangsanya sedang menjemur pakaian, siapa lagi kalau bukan Arisa Rania.

Gadis itu memang rajin, sudah dilarang berkali-kali oleh Datin Roselle agar membiarkan saja kerja-kerja di Mansion itu dilakukan oleh maid yang bertugas, malangnya gadis itu masih berdegil katanya bosan jika hanya duduk sahaja.

Apabila melihat Rania begitu tekun dengan kerjanya, mula timbul idea jahat didalam kepala otaknya yang cerdik lagi pandai maha smart untuk mengenakan mangsanya. Dengan langkah perlahan dia mendekati tubuh itu.

One

Two

Three

"Kau buat apa?! " sergah Tengku Adrean Ruiz dengan suara yang lantang.

Arisa Rania yang sedang menjemur pakaian itu terus melatah apabila di sergah secara tiba-tiba.

"Oh bapak kau harimau! Ish apa awak ni?!" marah Arisa Rania

"Oh, kau dah berani marah aku sekarang"

"Haruslah, lepas kahwin nanti dah tak boleh marah-marah awak, berdosa pula karang tak pasal-pasal awak murka dan saya pun jadi isteri derhaka"

Tengku Adrean sudah mengerutkan keningnya mendengar kata-kata gadis itu.

"Apa yang kau bebel kan ni, oh, kau tak sabar nak kahwin dengan aku eh" kata lelaki itu sambil tersenyum senget.

Memerah muka Arisa Rania mendengar usikan Tengku Adrean.

"Ish! tepila bapak rimau"

"What? kau panggil aku apa?" membulat mata Tengku Adrean yang terkejut dengan gelaran yang diberikan kepadanya. Dia semakin mendekati tubuh itu.

Arisa Rania yang perasan bahawa lelaki itu akan mengamuk terus sahaja berlari masuk kedalam.

"Mummy tolong! Ada bapak rimau mengamuk"

"Kau nak pergi mana hah?! Mari sini kau! " Tanpa menunggu lama Tengku Adrean membuka langkah untuk mengejar gadis itu sebelum dia perasan akan pandangan pengawal-pengawal mansion yang sedang memandang pelik ke arahnya, ada juga yang tersenyum.

Segera dia berdehem sebelum berjalan seperti biasa untuk masuk ke dalam.

'Aduh jatuh martabat beta, kau tunggu lepas kahwin Rania memang aku buli kau cukup-cukup'



"Kau boleh jalan cepat sikit tak? Terkedek-kedek macam mak itik"

Terlopong Arisa Rania mendengar gelaran mak itik itu.

'Amboi balas dendam nampak bapak rimau ni'

"Yalah tak nampak ke saya dari tadi berlari ikut awak ni jangan la buka langkah besar sangat penat tahu tak nak kejar" Rania memandang geram kearah Tengku Adrean yang agak jauh kedepan. Bukaan langkah Tengku Adrean dipandang dengan wajah tidak puas hati.

'Ceh, selangkah dia, tiga langkah aku' rungut Rania didalam hati.

"Kau tu yang pendek jalan terkedek-kedek, kalau macam ni tahun depan baru kita habis beli barang kahwin tahu tak? " bebel Tengku Adrean lagi, pandangan sinis diberikan kepada bakal isterinya itu membuatkan gadis itu menjeling tajam kearahnya.

'Dia tu yang tertelan galah masa kecil salah kan kita pulak yang pendek'

"Mengutuk dalam hati la tu" kata Tengku Andrean lagi.

"Memang pun" laju saja mulut gadis itu membalas. Dengan lelaki itu memang menguji kesabaran nya, hilang sifat lemah lembut nya bila berhadapan dengan Tengku Adrean.

Tengku Adrean hanya tersenyum melihat telatah gadis itu yang jelas tidak berpuas hati dengan nya.

Continue lendo

Você também vai gostar

3.9M 45.3K 8
his code name: Alpha (COMPLETE) "Dalam hidup aku hanya ada dua tugas yang patut aku jalankan. Yang pertama, tugas aku kepada Allah dan negara. Yang k...
686K 27.1K 24
Kisah Raja Haidar x Suria Andreana -- Seperti biasa, cerita tak akan habis di wattpad. Bacaan di sini adalah untuk tujuan promosi sebelum novel ini d...
4.7K 263 17
^-^ KARYA PERTAMA YANG PENUH DENGAN CACAT CELA start : 17 Jan 2024 end : ~ TYPO BERSEPAH IRFAN ISKANDAR || ARIYANA NATASYA Irfan iskandar.seoran...
1.3M 62.5K 28
2020/2021 "Antara rahsia dan kisah silam." *** Naina Hijannah, seorang pegawai penyiasat polis yang direhatkan dari kerja atas faktor penyakit murung...