LOST IN LOVE

Af pinkguinsoo__

621K 19.3K 918

ROMANCE OF THE YEAR (THE ICE AWARD 2019) First Romance Novel by @pinkguinsoo__ "Jadi kita berpisah buat semen... Mere

Prolog 🌟
BAB 1 🌟
BAB 2🌟
BAB 3🌟
BAB 4🌟
BAB 5🌟
BAB 6🌟
BAB 7🌟
BAB 8🌟
BAB 9🌟
BAB 10🌟
BAB 11🌟
BAB 12🌟
BAB 13🌟
BAB 14🌟
BAB 15🌟
BAB 16🌟
BAB 17🌟
BAB 18🌟
BAB 19🌟
BAB 20🌟
BAB 21🌟
BAB 22⭐
BAB 23🌟
BAB 24🌟
BAB 25🌟
BAB 26🌟
BAB 27🌟
BAB 28🌟
BAB 29🌟
BAB 30🌟
BAB 31🌟
BAB 32🌟
BAB 33🌟
BAB 34🌟
BAB 35🌟
BAB 36🌟
BAB 37🌟
BAB 38🌟
BAB 39🌟
BAB 40🌟
BAB 41🌟
BAB 42🌟
BAB 43⭐
BAB 44⭐
BAB 45🌟
BAB 46🌟
BAB 47🌟
BAB 48🌟
BAB 49🌟
BAB 50🌟
BAB 51🌟
BAB 52🌟
BAB 54🌟
BAB 55🌟
BAB 56🌟
BAB 57🌟
BAB 58🌟
BAB 59🌟
BAB 60🌟
BAB 61🌟
BAB 62🌟
BAB 63🌟
BAB 64🌟
BAB 65🌟
BAB 66🌟
BAB 67🌟
BAB 68🌟
BAB 69🌟
BAB 70🌟
BAB 71🌟
BAB 72 🌟
Epilog🌟
REVIEW & FEEDBACK
New Novel 🌈

BAB 53🌟

7.1K 226 7
Af pinkguinsoo__


Puan Sri Henny melangkah masuk ke dalam biliknya sambil mengipas-ngipas wajahnya menggunakan tangan bagi mengeringkan mask pada wajahnya.

"Astaghfirullah!"

Istighfar Tan Sri Lukman apabila melihat isterinya masuk ke dalam bilik dengan wajah yang dipenuhi clay mask berwarna kelabu itu. Puan Sri Henny pula terpinga-pinga.

"Abang dah kenapa? Nampak hantu?" tanya Puan Sri Henny dua tubi walaupun agak sukar untuk dia menggerakkan mulutnya kerana mask yang dipakainya mula mengering.

"Ya,awaklah hantunya. Suka sangat pakai mask tu."

"Eh eh,saya pula hantu. Saya ni jaga kesihatan kulit je walaupun umur semakin bertambah. Nanti saya nak bincang sikit pasal anak-anak dengan abang." balas Puan Sri Henny. Kening Tan Sri Lukman bertaut.

"Pasal anak-anak? Macam serius je bunyinya. Pasal apa?" kata Tan Sri Lukman. Puan Sri Henny menghela nafas pendek.

"Nantilah,tunggu saya cuci muka dulu sekejap lagi. Susah saya nak bercakap macam ni." balas Puan Sri Henny. Tan Sri Lukman pula sekadar menggeleng kepala. Orang perempuan,ada sahaja ragamnya. Pakai itulah,inilah. Janji mahu kekalkan kecantikan kulit.

-

Selepas menyapukan mask pada wajah mamanya tadi,Amanda menyapukan mask pada wajahnya pula. Usai itu,Amanda berancang mahu membuka Youtube sementara menunggu masknya kering. Namun serentak itu,ada satu mesej masuk yang diterima daripada Aariz.

"Apa yang dia nak lagi ni?" omel Amanda sendirian.

Aariz:
Assalamualaikum,Amanda. Sengaja saya mesej awak. Sebab saya tahu,kalau saya call pasti awak tak angkat.

Kenapa susah sangat awak nak terima saya balik,Amanda? Kenapa susah sangat awak nak beri peluang untuk saya? Salah ke saya nak tebus silap saya? Saya ikhlas Amanda nak jadikan awak isteri saya. Saya tak main-main.

Saya tahu kesilapan saya dalam hubungan kita dulu adalah berkahwin dengan arwah Sara dan curangi awak. Tapi sekarang Sara pun dah tak ada. Kehadiran dia memberi saya pengajaran erti menghargai orang yang kita sayang. Cukuplah saya kehilangan dia dan saya tak nak kehilangan perempuan yang saya cintai buat sekali lagi.

Dan saya tahu awak teruja setiap kali dapat bunga setiap pagi kat kaunter resepsi.

Dahi Amanda berkerut seribu. Bunga? Dari mana dia tahu? Tidak mungkin dia yang hantar setiap pagi?

Ya,saya yang hantar bunga tu. Saya nak setiap pagi awak dimulakan dengan senyuman. Saya sengaja rahsiakan identiti saya sebab saya tahu awak pasti menolak kalau tahu bunga tu pemberian saya.

Mata Amanda berkaca. Lantas dilempar telefon pintarnya di atas katil. Kakinya terus diatur ke arah vas yang berisi bunga mawar yang masih mekar itu. Matanya melihat bunga itu dengan penuh api kemarahan berbaur kesedihan. Dadanya berombak kuat menahan marah.

"Jadi bunga ni pemberian awak,Aariz?"

Terus digenggamnya bunga-bunga mawar yang tersusun dalam vas itu lalu dikeluarkannya sebelum dimasukkan ke dalam tong sampah tanpa teragak-agak. Air matanya mulai mengalir membasahi pipinya.

"Sara,awak tak patut pergi sebenarnya. Lebih baik saya yang mati daripada harus menghadap Aariz yang mula menagih cinta saya kembali. Awak tak patut pergi." rintih Amanda yang terjelepok di atas lantai seakan hilang kekuatannya. Dia terlalu letih untuk menempuh semua ini. Dia hanya mahukan pengakhiran untuk semua ini.

-

"Apa? Cancel wedding Amanda dengan Izz? Kenapa pula tiba-tiba ni? Minggu depan abang dah nak suruh diorang jumpa wedding planner tahu tak." kata Tan Sri Lukman yang seakan tidak percaya apa yang dikatakan oleh isterinya.

"Abang,saya bukan nak bezakan kasih sayang antara Amanda ataupun Izz. Dua-dua saya sayang sama rata,tak ada beza pun. Tapi saya tak naklah salah seorang daripada diorang nanti tak bahagia. Biarlah diorang hidup dengan pilihan masing-masing." jelas Puan Sri Henny.

"Tapi sampai bila? Amanda 27 tahun umur dia. Izz pula umur dia dah 31 tahun ni. Takkan sorang nak jadi anak dara tua,yang sorang lagi nak jadi bujang terlajak?"

"Astaghfirullahalazim,apa abang cakap macam tu. Cuba doa baik-baik sikit untuk anak. Think positive. Jangan fikir yang negatif je. Lagi satu bang,jodoh bukan di tangan kita. Kita ni manusia biasa je,bang. Jodoh tu rahsia Allah. Biarkan Allah yang tentukan. Kita sebagai orang tua doakan yang terbaik je,bang." balas Puan Sri Henny lembut yang masih mencuba memujuk suaminya yang keras hati itu serupa perangai seperti Amanda. Tetapi kalau dipujuk dengan lemah lembut,pasti runtun jua akhirnya.

Tan Sri Lukman sekadar menggumam sahaja tanpa membalas apa-apa. Dia sendiri pun tidak tahu mahu membalas apa-apa lagi. Well,katanya 'Woman always right' kan?

-

Pagi itu,Amanda meminta izin kepada papanya untuk masuk ke pejabat tengah hari nanti dengan alasan tidak sedap badan. Mendengar alasan Amanda dan wajah anaknya yang seakan sugul itu,Tan Sri Lukman sekadar membenarkan.

Sebaik sahaja papanya dan Izz pergi ke pejabat,Amanda pula lantas bersiap-siap dengan mengenakan baju kurung cotton biasa dan melilit kepalanya dengan selendang bagi menutup auratnya sebagai muslimah. Enjin kereta dihidupkan dan sedia ingin menuju ke suatu tempat. Tiba-tiba hatinya menyesal pula kerana menyalahkan takdir yang Allah tetapkan untuk dirinya. Dia berasa berdosa pula kerana meminta nyawanya dicabut oleh Allah. Sepatutnya dia bersyukur kerana diberikan peluang untuk bernafas sehingga hari ini dan dia harus menghargai pengorbanan arwah Maisara yang menyelamatkan nyawanya.

Setelah hampir 20 minit memandu,akhirnya Amanda tiba di sebuah tanah perkuburan Islam di mana tempat arwah Maisara disemadikan. Terdetik hatinya pagi ini untuk melawat kubur arwah Maisara dan menyedekahkan bacaan Surah Yaasin untuk arwah isteri Aariz itu. Dia lakukan semua ini ikhlas untuk Maisara,bukan semata-mata kerana Aariz.

"Assalamualaikum ya ahlil kubur." ucap Amanda memberi salam sebaik sahaja mengatur langkah masuk ke dalam kawasan tanah perkuburan itu. Tangannya memegang segulung tikar kecil dan satu buku Yaasin.

Selangkah demi selangkah dia mengorak langkah di atas tanah merah itu menuju ke kubur arwah Maisara. Setelah tiba di kubur arwah Maisara,terus dibentangnya tikar kecil itu sebagai alas untuk dia melabuhkan punggung di sisi kubur itu. Rumput-rumput kecil yang mulai tumbuh di atas batu nisan arwah Maisara itu dicabut lalu dibuangnya keluar dari batu nisan.

"Assalamualaikum,Sara. Lama kita tak jumpa. Alhamdulillah,berkat awak saya masih menjalani kehidupan saya sehingga hari ni. Dan Aariz juga tak benci saya dah. Cuma tulah...Tak apalah,saya datang bukan untuk luahkan perasaan pada awak. Saya datang memang nak melawat awak." ujar Amanda seraya memegang kepala batu nisan yang terukir nama penuh arwah Maisara,tarikh lahir dan tarikh perginya wanita itu buat selamanya.

Usai itu,alunan suara merdu Amanda kedengaran mula membaca surah Yaasin.

Pada masa yang sama,ada seseorang yang memerhatikan Amanda daripada pintu pagar masuk tanah perkuburan itu. Hatinya semakin dipagut rasa bersalah pada Amanda. Hampir mencecah 10 bulan pemergian Maisara,tetapi mengapa gadis itu sanggup datang melawat ke sini? Akhirnya,dia tidak menjadi masuk ke kawasan tanah perkuburan itu dan mengatur langkah kembali ke dalam keretanya semula. Lebih baik dia menunggu di dalam kereta berbanding kehadirannya nanti mengganggu Amanda yang sedang membacakan surah Yaasin itu.

-

Kedua tapak tangannya diraupkan ke wajah sebaik sahaja selesai membaca doa selepas membaca Yaasin. Nafas panjang dihela oleh Amanda.

"Sara,saya doakan awak sentiasa tenang di sana. Minta maaf kalau saya tak dapat selalu jenguk awak di sini. Saya balik dulu. Assalamualaikum." kata Amanda seraya menatap sayu batu nisan itu. Senyuman nipis diukirkannya. Usai itu,Amanda mula bangun dari duduk bersilanya lalu menggulung tikar sebagai alas tempat duduknya tadi dan berura-ura mahu pulang.

"Amanda."

Panggil seseorang yang membuat Amanda menoleh ke arah pemilik suara itu. Dia kenal suara itu. Siapa lagi kalau bukan Aariz.

Amanda mengepitkan tikar kecil tadi di celah lengannya.

"Apa lagi awak nak,Aariz? Saya tak nak dengar lagi jawapan klise awak iaitu awak nakkan saya. Please stop." balas Amanda dengan nada yang sopan.

"Tak,bukan tu. Saya hanya nak ucapkan terima kasih sebab masih sudi melawat kubur arwah Sara." ujar Aariz ikhlas.

"Oh,fikirkan nak halau saya tadi. Tak perlu terima kasih. Saya ikhlas datang sini. Bukan terpaksa disebabkan orang lain." balas Amanda lalu berura-ura mahu pergi dari situ.

"Amanda."

Panggil Aariz sekali lagi dan kali ini membuat langkah Amanda terhenti.

"Apa dia lagi,Aariz?" tanya Amanda dengan nada mengeluh.

"Tolong fikirkan elok-elok mesej saya malam tadi. Berikan saya satu lagi peluang." ujar Aariz. Amanda tidak membalas sepatah perkataan lalu terus meneruskan langkahnya pergi dari situ. Di sini bukan tempat yang sesuai untuk mengulas tentang hal itu.

-

"Kak Aina,biar betul? Tak mungkin saya pergi ke rumah family akak dengan Amira. Kalau untuk hadap Izz seorang boleh. Tetapi kalau dengan mama dan papa kakak,saya tak cukup berani lagi."

Aina berdecit perlahan lalu berpindah ke sofa panjang itu lalu mengambil tempat disebelah Qayra.

"Qayra,awak takut apa? Saya ada,Amanda ada. Suami saya pun ada untuk sokong kita semua. Setakat Izz seorang,kita mampu kalahkan dia. Akak dah fikir. Kita tak payah nak main trick ke plan sembunyi-sembunyi. Kita settle hal ni face to face terus." balas Aina. Kelihatan wajah Qayra masih resah. Teragak-agak dia mahu menerima pelawaan makan malam bersama keluarga itu.

"Tapi kak..."

"No tapi-tapi." pintas Aina.

"Kita pegang satu je,Qayra. Berani kerana benar,takut kerana salah. Kita berada di pihak yang benar,buat apa takut. Lainlah kalau Qayra sengaja nak tipu kami pula." sambung Aina lagi saja mengenakan Qayra. Lantas kepala Aina menggeleng laju.

"Tak,tak. Qayra tak tipu kak. Okey,kalau macam tu Qayra setuju datang ke rumah akak bawa Amira sekali. Tapi dengan satu syarat,kak." balas Qayra. Kening Aina bertaut.

"Apa dia syaratnya?"

"Saya nak Amanda atau kakak yang teman saya ke rumah family akak. Saya takut lost self-confidence pula." ujar Qayra. Aina tersenyum puas.

"No problem. Itu akan akak uruskan." balas Aina yang membuat Qayra tersenyum manis.

Maafkan kami,Abang Izz. Bukan niat nak jatuhkan abang,tapi kami nak buktikan kebenaran yang tersembunyi. Bisik hati Aina.









BERSAMBUNG...

Fortsæt med at læse

You'll Also Like

198K 11K 71
Usia 18 tahun ? Tetapi sudah mendirikan rumah tangga. Airabella dan Danial Lee yang sudah 3 tahun menjalani hubungan percintaan akhirnya beralih ke t...
157K 7K 108
πŸ†#1 ranking in Novel Melayu (22.2.22)/ (22.2.23) πŸ†#1 ranking in Islamik (06.06.23) πŸ†#1 ranking in Romantik (20.2.23) Seorang gadis kacukan Inggeri...
8K 626 15
CINTA IBARAT BUKU TEBAL TANPA MUKA TERAKHIR YANG HARUS DIPELAJARI HINGGA MATI~ TENGKU FAWAZ TAWFEEQ, SIAPA SAJA YANG TIDAK KETAHUI PEMILIK NAMA ITU...
882K 35.7K 98
Pertemuan yang tidak disengajakan antara Damian dan Kaisara telah merubah hidup mereka berdua. "Do i look like a murderer to you?" Soal Damian. "To...