LOST IN LOVE

By pinkguinsoo__

621K 19.3K 918

ROMANCE OF THE YEAR (THE ICE AWARD 2019) First Romance Novel by @pinkguinsoo__ "Jadi kita berpisah buat semen... More

Prolog 🌟
BAB 1 🌟
BAB 2🌟
BAB 3🌟
BAB 5🌟
BAB 6🌟
BAB 7🌟
BAB 8🌟
BAB 9🌟
BAB 10🌟
BAB 11🌟
BAB 12🌟
BAB 13🌟
BAB 14🌟
BAB 15🌟
BAB 16🌟
BAB 17🌟
BAB 18🌟
BAB 19🌟
BAB 20🌟
BAB 21🌟
BAB 22⭐
BAB 23🌟
BAB 24🌟
BAB 25🌟
BAB 26🌟
BAB 27🌟
BAB 28🌟
BAB 29🌟
BAB 30🌟
BAB 31🌟
BAB 32🌟
BAB 33🌟
BAB 34🌟
BAB 35🌟
BAB 36🌟
BAB 37🌟
BAB 38🌟
BAB 39🌟
BAB 40🌟
BAB 41🌟
BAB 42🌟
BAB 43⭐
BAB 44⭐
BAB 45🌟
BAB 46🌟
BAB 47🌟
BAB 48🌟
BAB 49🌟
BAB 50🌟
BAB 51🌟
BAB 52🌟
BAB 53🌟
BAB 54🌟
BAB 55🌟
BAB 56🌟
BAB 57🌟
BAB 58🌟
BAB 59🌟
BAB 60🌟
BAB 61🌟
BAB 62🌟
BAB 63🌟
BAB 64🌟
BAB 65🌟
BAB 66🌟
BAB 67🌟
BAB 68🌟
BAB 69🌟
BAB 70🌟
BAB 71🌟
BAB 72 🌟
Epilog🌟
REVIEW & FEEDBACK
New Novel 🌈

BAB 4🌟

8.1K 309 2
By pinkguinsoo__

4 Tahun Kemudian...

Setelah seharian puas bersiar-siar di Pulau Langkawi, Amanda dan rakan-rakannya pulang ke bilik hotel yang disewa mereka. Selesai sahaja meletakkan barang-barang yang dibeli mereka tadi, Amanda dan Aireen terus membuka selendang yang terlilit di kepala mereka lalu merebahkan diri di atas katil. Hilang juga rasa lelah badan setelah seharian berjalan-jalan.

"Reen, nanti kejutkan aku pukul 5:15. Aku nak tidur sekejap." kata Amanda kepada Aireen yang sedang sibuk menggodeh telefon pintarnya.

"Okey." jawab Aireen sepatah. Amanda terus memejamkan matanya untuk melenakan dirinya sebentar sebelum bangun untuk membersihkan dirinya lalu menunaikan solat Asar.

"Ell, mana plastik coklat tadi? Aku nak makanlah." soal Adilla kepada Ellyza yang hendak memasuki bilik air untuk mandi.

"Ada tu kat atas meja solek aku letak." jawab Ellyza lalu masuk ke dalam bilik air. Adilla terus melangkah ke arah meja solek. Apa lagi dia hendak meratah coklatlah! Memang itulah kegemaran gadis bernama Adilla Batrisya.

Sedang Aireen ralit membelek telefon pintarnya, tiba-tiba kedengaran telefon pintar seseorang berdering. Aireen menatap skrin telefon pintarnya lalu dia menggeleng. Bukan telefon pintar miliknya yang berdering.

"Adilla, siapa punya handphone tu bunyi?" soal Aireen. Adilla yang sedang sibuk menikmati coklat menoleh.

"Jihan. Cepatlah ambil kasi dia." kata Adilla lalu menyambung semula menyantap coklat. Sempat dia menjilat jari apabila ada sisa coklat terlekat pada jarinya. Memang perangai tak ubah seperti kanak-kanak!

Aireen lantas bangun lalu mencapai telefon pintar Amanda di atas meja kabinet lalu mengorak langkah ke katil Amanda. Sempat dia membaca sekilas nama pemanggil panggilan itu.

"Jihan... Jihan Amanda. Bangun sekejap ada call ni..." kejut Aireen. Amanda perlahan-lahan membuka matanya yang baru sahaja terlelap tadi.

"Siapa?" soal Amanda sambil menggeliat.

"Aunty Ida. Bakal mak mentua kaulah." jawab Aireen. Laju sahaja tangan Amanda merampas telefon pintarnya dari tangan Aireen.

"Shuh... Shuh... Pergi sana. Aku nak jawab call bakal mak mentua aku ni." kata Amanda dalam separuh sedar dari tidurnya sambil tangannya membuat gaya menghalau. Aireen protes terhadap Amanda.

"Eleh, kalau bukan aku yang beritahu tak tahulah dia jawabnya mak mentua kesayangan dia tu call." omel Aireen perlahan sambil melangkah pergi dari Amanda. Dia kembali ke katilnya dan membelek telefon pintarnya kembali.

"Hello. Assalamualaikum, Amanda."

"Waalaikumsalam, ibu. Ada apa ni call, Manda?"

"Ini, ibu nak tanya. Kamu katanya tak ada kat Johor eh?"

"Ya, ibu. Amanda dengan kawan-kawan pergi bercuti 3 hari dekat Pulau Langkawi. Kenapa rupanya ibu?"

"Tak ada apa. Cuma besok Aariz balikkan. Tu saja call Manda."

Sekejap. Aariz balik? Kenapa dia tak ada beritahu aku? Getus hati Amanda. Dia mula tidak sedap hati.

"Aariz balik, bu? Besok?"

"Yalah. Besok. Kenapa? Dia tak ada beritahu kamu ke?

"Eh, ada-ada. Manda yang tak ingat, ibu. Baru je dia beritahu 3 hari lepas. Hahahaha..."

"Oh, syukurlah kalau macam tu. Habis kalau macam tu Amanda balik lusa?"

"Eh, tak lah. Manda memang balik besok pun."

"Baguslah kalau macam tu. Boleh kamu jumpa dia besok langsung."

"Insya-Allah, ibu. Kalau tak ada apa-apa lagi, Amanda letak dulu boleh? Sebab Amanda belum solat Asar lagi."

"Hah, yelah. Jaga diri kat sana. Assalamualaikum."

"Ya, bu. Waalaikumsalam."

Talian panggilan diputuskan. Amanda duduk termenung di birai katilnya. Sepatutnya dia gembira memandangkan Aariz akan tiba pulang ke Malaysia besok. Ini tidak, malah sebaliknya hatinya seakan gundah gulana. Aariz pulang, tetapi tidak memaklumkan pada dirinya? Adakah sesuatu bakal berlaku?

"Woi, kenapa kau termenung ni? Gaduh dengan Aunty Ida ke?" soal Adilla. Sebungkus coklat masih ditangannya untuk dimakan lagi. Adilla mengambil tempat di sisi Amanda. Amanda menggeleng perlahan lalu menghela nafas keluh sebagai balasan.

"Entahlah, Dilla. Aariz balik besok sebenarnya. Tapi dia tak ada pun beritahu aku. Dia buat aku risau." luah Amanda dengan nada mengeluh. Matanya hanya menatap kosong dinding bilik hote yang putih itu.

"Aariz balik besok? Dia tak beritahu kau?" sampuk Aireen yang daripada tadi curi dengar. Dia seakan tidak percaya pula Aariz sedemikian.

"Ya. Kalau misalnya ibu tak beritahu aku, agaknya aku tak tahulah bila dia balik." jawab Amanda kesal. Adilla mengusap bahu Amanda dan tersenyum cuba 'positif' kan fikiran sahabatnya itu walaupun dia sendiri tertanya-tanya juga.

"Relakslah, Jihan. Cuba think positive sikit. Maybe he wants make a suprise for you. Yelah, takkan dah bertahun tak jumpa tiba-tiba nak balik gitu je. Mesti prepare something." kata Adilla yang ingin menyedapkan hati Amanda sebenarnya.

Bukan dia tidak tahu, semenjak dua tahun kebelakangan ini Aariz jarang berhubung dengan Amanda. Kalau tidak Amanda menelefon Aariz, memang mereputlah Amanda kalau hendak menunggu panggilan daripada Aariz. Cuma dia tidak mahulah dia bersangka buruk dengan Aariz.

Namun, kegusarab hati Amanda sedikit sebanyak telah berkurang selepas diberikan kata-kata semangat oleh Adilla tadi. Mungkin ada benarnya apa yang dikatakan sahabatnya itu. Harap begitulah.

"Harap macam tulah. Dahlah, aku nak mandi dulu. Kan terlepas Asar pula." kata Amanda lalu bangun dari birai katil. Adilla mengangguk kecil. Mana tahu hatinya semakin tenang selepas mengambil wudhuk dan menunaikan solat Asar.

-

"Alhamdulillah, sampai juga kita ke negeri Johor tercinta!" kata Amanda dengan riang sambil jalan beriringan bersama Adilla, Ellyza dan Aireen keluar dari balai ketibaan domestik.

"Hek eleh, tahulah hari ni nak jumpa encik tunang. Bukan happy sebab dah balik Johor." usik Adilla seraya sikunya menyenggol Amanda.

"Ish, mana ada." balas Amanda dengan tersipu malu. Sahabat-sahabatnya yang lain mulai meluat melihat versi 'gedik' Amanda. Mereka tidak terbiasa dengan sisi feminin Amanda. Oleh itu mereka memanggil Amanda 'Jihan', bukan 'Amanda' seperti orang lain.

"Aku nak pergi toilet sekejap lah. Aku tahan je daripada tadi. Tengok si Jihan macam tu, lagilah aku tak tahan. Seorang teman aku jom." kata Aireen tiba-tiba yang mendiamkan diri sejak tadi.

"Kalau macam tu, biar aku teman kau. Aku pun macam nak buang air juga ni." ujar Ellyza. Dia memang sejak tadi tahan dari dalam penerbangan mereka tadi.

"Kalau macam tu, aku dengan Dilla tunggu duduk kat kerusi sana." kata Amanda lalu mengajak Adilla duduk di kerusi yang disediakan khas untuk tempat menunggu.

Ellyza dan Aireen terus mengorak langkah menuju ke tandas. Sebelum mereka masuk ke tandas, sempat Aireen berselisih dengan seorang lelaki yang dikenalinya tetapi dia tidak ingat siapa lelaki itu. Lebih-lebih lagi Aireen seorang yang mudah lupa. Cuma dia hanya pasti dia pernah berjumpa lelaki itu, cuma tidak pasti siapa dan di mana. Malas ingin berfikir panjang, dia terus memasuki tandas memandang tinggal hujung-hujung sahaja.

Usai selesai urusan mereka berdua, mereka terus mengorak langkah keluar daripada tandas. Tidak mahu lama-lama, nanti penat pula Amanda dan Adilla menunggu. Namun langkah Aireen terhenti apabila melihat lelaki yang berselisih dengannya tadi sekali lagi bersama seorang wanita yang mendukung bayi yang berumur lebih kurang setahun lebih.

Ellyza yang ralit mengelap tangannya dengan tisu terlanggar belakang tubuh Aireen.

"Kau ni kenapa tak jalan? Buat roadblock pula." bebel Ellyza. Aireen menjuihkan bibirnya ke arah lelaki tadi. Ellyza terus menghalakan pandangannya ke arah lelaki itu.

"Tu, kau nampak tu. Aku macam kenal lelaki tu. Tapi tak ingat siapa. Kau kenal tak?" soal Aireen. Dahinya berkerut untuk mengingati lelaki itu.

Ellyza menyengetkan kepalanya sedikit, matanya dikecilkan cuba untuk mengecam figura itu.

Beberapa saat kemudian...

"Ya Allah! Takkan kau tak kenal!" kata Ellyza tiba-tiba dengan nada separuh menjerit. Beberapa orang yang lalu lalang di situ memandang pelik ke arah mereka berdua.

"Kan aku cakap tadi, aku macam kenal. Tapi tak tahu siapa dia. Tak ingat." jawab Aireen geram. Ellyza menepuk dahinya.

"Eh, Aireen. Dah terang lagi bersuluh itukan Aariz. Adeeb Aariz, tunang Jihan." jelas Ellyza. Kali ini, Aireen pula menepuk dahi sambil memandang Aariz yang keluar daripada lapangan terbang itu.

Bagaimana dia boleh melupakan rakannya seorang itu. Mungkin wajah Aariz yang sedikit matang dan maskulin itu membuat dirinya tidak mengenali Aariz. Almaklumlah, sudah beberapa tahun tidak berjumpa. Manusiakan mudah lupa.

"Ya Allah, patutlah aku macam pernah tengok. Aku tak cam sebab muka dia macam matang sikit. Habis tu, siapa perempuan yang dengan dia tu? Dengan baby yang dia dukung tu?"

"Ya tak ya. Entahlah. Aku pun tak tahu. Maybe itu saudara dia kot. Balik saing. " kata Ellyza walaupun sebenarnya dia pelik juga. Namun, disedapkan juga perasaannya. Malas ingin bersangka buruk.

"Agaknya lah tu. Dahlah, jom. Lama-lama pula kita kat depan tandas." ajak Aireen lalu melangkah pergi dari situ diiringi Ellyza.

"Hah, pasal Aariz tu. Kita diam je, mana tahu Aariz memang nak buat suprise untuk Jihan." pesan Aireen. Risau kantoi pula yang mereka sudah bertemu dengan Aariz. Ellyza mengangguk setuju. Janji Amanda sudah mengetahui tentang kepulangan Aariz hari ini.

"Lama benar kau ke tandas. Kau pergi ambil upah cuci jamban ke?" seloroh Amanda selamba. Tergelak Adilla yang duduk disebelahnya.

"Mana ada. Jamban rumah aku je aku tak tercuci. Bibik aku yang cuci. Apakan lagi jamban orang lain. " balas Aireen melayan kepala tidak betul Amanda. Diluruskan sahaja loyar buruk Amanda.

"By the way, kita nak sambung bermalam kat airport ni ke? Aku dah letih ni. Katil aku kat rumah tu dah panggil mari." celah Adilla. Matanya sudah kuyu sahaja mengantuk. Badannya pula cukup lenguh setelah penat bercuti di Pulau Langkawi.

"Hm, korang pergi dulu lah. Nanti Kak Aina datang ambil aku." kata Amanda. Adilla bangun daripada tempat duduknya.

"Kalau macam tu, kami pergi dulu. Bye!" kata Adilla sambil melambaikan tangannya. Begitu juga Aireen dan Ellyza.

"Bye!" jawab Amanda sambil membalas lambaian itu. Senyuman manis juga tidak lupa diukirnya.

-

"Katanya Aariz malam ni nak datang rumah. Dia baru je balik hari ni. Katanya ada hal mustahak." beritahu Aina kepada adiknya sambil mengambil angin di beranda rumahnya.

"Malam ni?" tanya Amanda kepada kakaknya. Adakah benar seperti Adilla katakan, Aariz ingin memberi kejutan?

"Ya. Tapi dia minta jangan sibuk masak atau hidangkan apa-apa. Dia nak datang sekejap je. Kakak terasa pelik pula." kata jawab Aina. Amanda menatap cincin tunang yang tersarung pada jari manisnya.

Apakah kejutan yang kau cuba berikan kepada aku, Aariz?




BERSAMBUNG...

Continue Reading

You'll Also Like

61.8K 2.6K 41
Imam Misteri Series "Amboi Insyi nak jadi arwah mummy ke?" Adhiya Afira Insyirah satu satunya anak perempuan arwah Alyna dengan Faliq. Dia jatuh cin...
329K 17.4K 47
" i will not accept the reality of our story " > " I don't need any languages to say that i love you " Perasaan itu had...
84.3K 4.5K 21
Dinginnya MUHAMMAD DAFFA kepada AININ NADA bermula bila si NADA membaca surat cinta di zaman monyetnya tanpa izin. Sudah lah baca surat cinta orang...
39.2K 933 46
Start ; 28 May 2020 End ; 25 Oct 2021 - " kalau jatuh kerana manusia , bangkitlah kerana tuhan . " " Amanda ! Apa lagi yang tak cukup !!? Kau gil...