REBIRTH | C

By bungatehh

2.7K 174 45

Setelah berjaya mendapatkan semula segala harta milik keluarganya, segala nama hotel, syarikat dan kediaman M... More

REBIRTH.
THE CHARACTERS.
CHAPTER 1 : HI!
CHAPTER 2 : HOUSEKEEPER.
CHAPTER 3 : TEMPAT SEJARAH.
CHAPTER 5 : ROMANTIC DINNER.
CHAPTER 6 : MATA BERTATAPAN.
CHAPTER 7 : WE DID IT.
CHAPTER 8 : I'M SORRY!
CHAPTER 9 : TRANSFORMATION.
CHAPTER 10 : HUTANG.
CHAPTER 11 : HENRY FLYNN.
CHAPTER 12 : CHICKEN AND GIANT.
CHAPTER 13 : REITH?
CHAPTER 14 : FRENCH MEALS.
CHAPTER 15 : CEMBURU.
CHAPTER 16 : PANG!
CHAPTER 17 : PANTAI.
CHAPTER 18 : IT'S YOU!
CHAPTER 19 : NOT AGAIN!
CHAPTER 20 : BREAKFAST WITH YOU.
CHAPTER 21 : LEAVE HER ALONE!
CHAPTER 22 : I'M NOT GUILTY!
CHAPTER 23 : I'M IN LOVE WITH YOU, AURORA.
CHAPTER 24 : RYEO!
CHAPTER 25 : SHE'S MY DAUGHTER!
CHAPTER 26 : MENJINAKKAN SINGA!
CHAPTER 27 : FLY BACK TO PARIS.
CHAPTER 28 : I'M LEAVING.
CHAPTER 29 : HUTANG SELESAI.
CHAPTER 30 : THE ARGUMENT!
CHAPTER 31 : YOU BELONG HERE.
CHAPTER 32: LEIDEN.
CHAPTER 33 : PLEASE, STAY WITH ME TIL THE END.
CHAPTER 34 : I'M SORRY, EVE.
CHAPTER 35 : HE LEFT FOR THEIR BETTER LIFE.
CHAPTER 36 : I WANNA GO HOME.
THE END : REBIRTH IS SIGNING OFF.
RAYNE'S LEGACIES.

CHAPTER 4 : UNDERCOVER?

83 5 4
By bungatehh

"Eve?."

"Uncle T-Rex and Aunty Ruby?!." Mereka bertiga berpandangan. Alejandro Marco dan Amy Wilton yang sedang berada di kaunter juga turut memandang ke arah mereka bertiga.

"What are you doing here, Eve? And what are you wearing?." Soal Rex Marcus dengan pelik sambil memerhatikan pakaian gadis itu yang jauh dari kebiasaannya.

Berpakaian seperti pekerja hotel.

Eve Aurora telan air liur, lalu dia menghampiri mereka berdua yang terpinga-pinga memandangnya.

"Act like you don't know me, please. I'm undercover." Jawabnya dengan nada berbisik.

"You what?! What do you mean?." Soal Rex Marcus berbisik, ingin mendapatkan kepastian daripada gadis itu. Cermin mata hitam yang dipakai dilucutkan.

Ruby Natalina masih memerhatikan mereka berdua. Setahunya, gadis itu merupakan pewaris kepada Rayne iaitu pemilik hotel tersebut, namun dia sedikit pelik apabila melihat gadis itu yang sedang berpakaian uniform persis pekerja di hotel itu. Dan dia juga sedang menanti penjelasan yang terang lagi jelas daripada gadis tersebut.

Alejandro Marco dan Amy Wilton yang berada di kaunter masih memandang ke arah mereka bertiga dengan pandangan yang sedikit pelik.

"I'm undercover, Uncle T-Rex and Aunty Ruby. Please, I'll explain to you later... But don't let them know who I am. Please?." Eve Aurora membuat muka comel.

"I demand your explanation, Eve." Jawab Rex Marcus.

"Alright. I promise! And just call me Aurora Wyatt." Eve Aurora tersenyum, Rex Marcus dan Ruby Natalina saling berpandangan.

"Alright." Jawab mereka berdua dengan serentak.

"Thanks, Uncle T-Rex and Aunty Ruby!." Eve Aurora tersenyum lalu melambaikan tangannya ke arah mereka berdua.

Rex Marcus dan Ruby Natalina melangkah menuju ke arah kaunter dimana Alejandro Marco dan Amy Wilton sedang berdiri.

"Hello, welcome to The Grand Rayne Hotel. I'm Alejandro Marco, and I'm manager of this hotel. May I ask you something, Sir? Do you know her?." Soal Alejandro Marco dengan nada lembut sambil tersengih kepada Rex Marcus.

Ruby Natalina terus geleng kepala.

".. Oh. We don't know her. I thought she was my friend's daughter, but I was wrong." Jawab Rex Marcus dengan wajah serius.

"Ohh." Balas Alejandro Marco dengan ringkas sambil tersenyum. Amy Wilton yang berdiri di samping Alejandro Marco turut tersenyum.

...

Eve Aurora berhenti di hadapan sekeping gambar Ian Rayne dan Ivy Rose yang tergantung pada dinding di tepi tangga hotel itu. Terasa rindunya terubat apabila menatap gambar yang tergantung itu.

"Mmm.. saya selalu perasan, awak suka tatap gambar ini apabila melalui tangga ini." Tegur sebuah suara yang dikenalinya. Tubuh itu berdiri di belakangnya.

Eve Aurora tersenyum. Lalu dia menganggukkan kepalanya.

"I love to see this photo. They look so romantic and lovely." Eve Aurora berkata sambil tersenyum manis.

Lelaki itu tertawa.

Ryeo Matthias menghampiri bingkai gambar yang tergantung itu, lalu mengeluarkan sapu tangan yang berada didalam poket seluarnya dan mula membersihkan bingkai gambar itu.

Eve Aurora agak terkejut dengan tindakan lelaki itu namun akhirnya tersenyum.

"They are my inspiration." Ujar Ryeo Matthias sambil mengelap bingkai gambar itu.

Eve Aurora memandang ke arah lelaki itu.

"What do you mean?." Soal Eve Aurora.

Ryeo Matthias menoleh ke arah gadis itu sambil tersenyum.

"Inspiration?." Eve Aurora angguk kepala.

Dan tiba-tiba,

"Ryeo Matthias!." Jerit Alejandro Marco.

Lelaki itu melepaskan keluhan seketika manakala Eve Aurora hanya tertawa sambil memandang lelaki itu.

"Got to go now." Lelaki itu mengenyitkan matanya kepada Eve Aurora sebelum berlalu pergi meninggalkan gadis itu.

Dan tiba-tiba juga,

"This is the owner of this hotel, Tuan Ian Rayne and Lady Rose. Do you know both of them? Kisah mereka berdua turut terkenal suatu ketika dahulu." Soal Amy Wilton yang tiba-tiba sahaja melalui tempat gadis itu berdiri.

"Not really, Amy. But for sure, they look kind, right?." Jawab Eve Aurora membalas senyuman Amy Wilton.

"I don't really know about them, Aurora. Saya cuma mengenali mereka berdua sebagai pemilik The Grand Rayne Hotel ini sahaja. Tetapi dari raut wajah mereka, kelihatannya mereka berdua sangat baik, kan." Jawab Amy Wilton tersenyum.

Eve Aurora tersenyum bangga.

Amy Wilton menoleh ke kiri ke kanan dan kemudiannya mendekati Eve Aurora sambil membuat gaya berbisik.

"That's Ryeo's future parent-in-law." Bisik Amy Wilton perlahan di telinga Eve Aurora.

Dengan serta-merta, Eve Aurora menoleh ke arah gadis tersebut.

"Wait, what?! His future parent-in-law?! Are you kidding me, Miss Wilton?." Soal Eve Aurora separuh berbisik, terkejut sambil mengerling ke arah Amy Wilton.

Amy Wilton turut memandang ke arah gadis itu sambil menjungkit bahunya.

"That's what he said."

Eve Aurora tertawa.

Terkejut dan pada masa yang sama, dia juga merasa geli hati apabila mendengarkan kata-kata Amy Wilton itu. Kekasih kepada Ryeo Matthias adalah Eve Aurora Rayne iaitu dirinya sendiri?! Dan dia langsung tidak mengenali lelaki itu sehinggalah dia datang ke hotel tersebut, itupun sebagai housekeeper. Bagaimana lelaki itu dengan mudahnya boleh menyakinkan mereka dengan kata-kata yang tidak masuk dek akal itu?!

"Kamu semua pernah tengok wajah anak gadis kepada Tuan Rayne?." Soal Eve Aurora sekadar ingin menguji biarpun dia sudah mengetahui kenyataannya bahawa mereka tidak pernah melihat wajahnya. Jika tidak, takkanlah mereka percaya dia adalah housekeeper baru di hotel ini.

Amy Wilton angguk kepala.

"Pernah, ketika anak-anak mereka masih kecil. Ahli keluarga Tuan Rayne tidak pernah didedahkan setelah kejadian Tuan Rayne dibunuh dan keluarganya juga telah dihalau keluar secara paksa oleh abang tiri kepada Tuan Rayne sendiri iaitu Tuan Jonathan Maverick kerana perebutan harta, 14 tahun yang lalu. Tragis, kan."

Pandangan Eve Aurora dialihkan ke arah gambar yang tergantung itu.

"Iya, sangat tragis." Jawabnya dengan nada pilu.

"Selepas itu, apa lagi yang telah terjadi?." Soal Eve Aurora lagi.

"Selepas Tuan Rayne meninggal, hotel ini telah dijual oleh Tuan Jonathan Maverick... Penduduk disini merasa sedih melihat bangunan yang dibina oleh Tuan Rayne akhirnya terbengkalai selama beberapa tahun tanpa ada apa-apa perubahan... Dan akhirnya, hotel ini dibeli semula oleh keluarga Tuan Rayne." Amy Wilton tersenyum.

"Mesti hotel ini mempunyai nilai sentimental untuk penduduk di sini, kan."

Amy Wilton tersenyum.

"Sangat! Penduduk disini adalah saksi kepada percintaan diantara Tuan Rayne dan Lady Rose yang penuh romantik itu. Masa itu Tuan Rayne berumur 35 tahun dan Lady Rose berumur 19 tahun. Lelaki berumur ini romantik, tau." Amy Wilton tersengih sambil memandang ke arah gambar yang tergantung itu.

Romantik? Tidak dapat dinafikan. Lihat sahaja cara dan perlakuan abangnya, Isaac Shiloh. Ibunya selalu berkata, abangnya sangat menyerupai ayah mereka. Terlalu banyak genetik ayahnya yang terkandung didalam diri Isaac Shiloh. Setianya terbukti apabila dapat mengawal perasaannya walau digoda oleh bekas isterinya, Leigh Madelyne dan akhirnya tetap memilih untuk hidup bersama dengan kekasih pertamanya iaitu Lea Heloise Angel.

Isaac Shiloh selalu memberikan sekuntum bunga ros merah kepada ibu mereka, sama seperti apa yang dilakukan ketika ayah mereka masih hidup, tanpa rasa jemu biarpun Ivy Rose bukanlah ibu kandung kepada abangnya. Kasih sayang diantara ibu dan anak tidak terikat oleh darah yang mengalir. Dan dia juga sangat menyayangi abangnya itu biarpun abangnya itu selalu bertegas dengannya.

"And, there's a book about their love-story. Written by one of my favorite writers, Lea H. Angel." Eve Aurora tersenyum bangga apabila mendengar nama kakak iparnya disebut.

"I already bought it!." Jawab Eve Aurora tersenyum lebar.

"Really?! Me too!." Amy Wilton tertawa sambil menutup mulutnya.

Eve Aurora menoleh ke arah Amy Wilton.

"... Amy, tell me about Matthias and their daughter, Eve Aurora." Pinta Eve Aurora sambil memandang ke arah gadis itu. Dia masih tidak berpuas hati berkenaan perkara itu.

"Curious..?." Soal Amy Wilton sambil tersengih.

Eve Aurora angguk kepala dengan laju. Hatinya di sagat dengan perasaan ingin tahu tentang kisah itu. Bagaimana lelaki bernama Ryeo Matthias itu memulakan kisah dongeng diantara mereka berdua? Dia berhak mengetahuinya!

"Amy!." Baru sahaja Amy Wilton ingin memulakan bicara, Alejandro Marco memanggil namanya dengan lantang.

"Yes! I'm coming...! Err... Got to go now, we'll talk about it later. Bye!." Sahut Amy Wilton seketika sebelum berlalu pergi dalam keadaan terburu-buru.

Eve Aurora peluk tubuh sambil mendongak memandang ke arah gambar yang tergantung itu.

"Pelik. Tak kenal tapi terus percaya kepada cerita yang tak tahu sahih atau pun tidak." Bisik Eve Aurora dengan perlahan lalu geleng kepala. Adakah dia perlu bertemu dengan lelaki itu atau pun menunggu sehingga Amy Wilton menceritakan segala-galanya?

"Eve Aurora with playboy? Ewww!." Tak dapat dibayangkan jika mereka berdua bercinta terutamanya apabila dia pernah melihat lelaki itu berkucupan dengan salah seorang tetamu wanita didalam bilik hotel. Bagaimana dengan yakinnya lelaki itu mengaku sebagai teman lelaki kepada dirinya? Sudahlah tidak pernah bertemu, kantoi berkucupan pula. Ini sangat gila!

"Eve?." Panggil suara seorang lelaki. Dan apabila dia menoleh, dengan serta-merta senyumannya terukir.

"Uncle T-Rex!." Eve Aurora menghampiri Rex Marcus yang sedang berdiri di hadapan pintu bilik suite yang ditempah oleh Rex Marcus dan isterinya. Mereka berdua masuk ke dalam bilik suite tersebut.

"Eve." Panggil Ruby Natalina dengan lembut.

"Aunty Ruby. I'm sorry for what happened. I didn't mean to be rude to you and Uncle Rex." Mereka berdua berpelukkan.

"Okay... Then you have to explain about it now, Eve. Why do you wear this uniform? And undercover?." Rex Marcus bertanya.

Eve Aurora tersenyum.

"Sepatutnya Eve datang sebagai tetamu untuk melihat progression di hotel ini selepas kami membelinya semula, tapi Eve terkejut apabila tiba di sini, keadaan di dalam hotel ini kelihatannya agak berantakan dan messed up. Bayangkan, hotel sebesar ini hanya mempunyai tidak kurang daripada 10 orang pekerja sahaja? Can you imagine that? Disebabkan itulah, Eve fikir dengan cara menyamar sebagai housekeeper, Eve dapat membantu dan memperbaiki apa yang perlu di hotel ini, sebagai Aurora Wyatt dan bukannya sebagai Eve Aurora Rayne." Terang Eve Aurora dengan panjang lebar dan jelas.

Ruby Natalina tersenyum.

"I don't know why, but I feel you look so much like your mom, Eve. Right, husband?." Ruby Natalina menoleh ke arah suaminya, Rex Marcus angguk kepala sambil tersenyum.

"Really, Aunty Ruby?!."

"Yes. Absolutely yes, Eve.. She had this sense of play and fun which was incredibly exciting.. But I did her wrong before. I'm so stupid that time."

"Wife, forget the past but remember the lesson." Pesan Rex Marcus sambil memegang tangan isterinya dengan erat.

Eve Aurora tersenyum melihat pasangan itu.

"I won't forget the lesson, husband." Ruby Natalina tersenyum memandang ke arah suaminya. Disebabkan oleh rasa cemburu melihat Rex Marcus yang terpikat dengan Ivy Rose, dia terdesak melakukan perkara yang terkutuk itu.

Cinta itu memang membutakan.

"So lovely and romantic!." Puji Eve Aurora tersenyum gembira melihat pasangan di hadapannya itu.

"Just like your parents, Eve." Balas Rex Marcus membalas senyuman itu.

"I miss my Dad so much." Jawab Eve Aurora sambil tersenyum. Pandangan matanya penuh dengan kerinduan yang terpendam.

Rex Marcus memeluk gadis itu dengan erat.

"Don't be sad, Eve. We're here for you."

"Yes, Eve. Kami sudah anggap kamu seperti anak kami sendiri." Balas Ruby Natalina.

"Thank you, Uncle T-Rex and Aunty Ruby. To be honest, I'm happy to see both of you here. With me! I must tell mom about your visit. She must be happy, too!." Beritahu Eve Aurora dengan penuh teruja.

Mereka bertiga ketawa.

"So, did you find something weird about this hotel?." Soal Rex Marcus.

"Not yet. But I found something that ridiculous yet so funny."

"What is it, Eve? Spill the tea, please." Pinta Ruby Natalina dengan penuh teruja. Rex Marcus hanya tersenyum sambil gelengkan kepalanya melihat kelakuan mereka berdua.

"Womens." Sindir Rex Marcus sambil tersenyum sinis.

Mereka berdua tertawa melihat reaksi Rex Marcus itu.

"Someone fakes about his relationship with me."

"What?! Who?." Ruby Natalina terkejut.

"What kind of relationship?." Soal Rex Marcus.

"He fakes about his love-story with Eve Aurora Rayne. And I don't even know about it."

"Do you know him?." Soal Ruby Natalina.

Eve Aurora geleng kepala.

"Mmm please be careful, Eve." Pesan Rex Marcus dengan nada risau.

"I don't think he's a bad guy, Uncle T-Rex."

"Yes, I know. Tapi apakah niat dia menipu dengan mengatakan bahawa dia bercinta dengan anak kepada Tuan Rayne? Something fishy." Ujar Rex Marcus.

"Mmm.. Itulah yang Eve akan siasat." Jawab Eve Aurora sambil memandang ke arah Rex Marcus dan Ruby Natalina.

"You tell me, Eve. Is he handsome?." Soal Ruby Natalina dengan pandangan yang nakal.

"Ehem!." Rex Marcus berdehem dengan keras sambil menjeling tajam isterinya. Beraninya bertanyakan tentang lelaki lain dihadapan dirinya.

Ruby Natalina dan Eve Aurora tertawa melihat reaksi Rex Marcus itu. Jauh di sudut hati Ruby Natalina, dia amat gembira apabila melihat suaminya merasa cemburu apabila dia bercakap tentang lelaki lain, itu menunjukkan suaminya juga telah menyayangi dirinya. Dan penantiannya selama ini tidak sia-sia.

Move with strategy.

Continue Reading

You'll Also Like

102 5 7
A gripping tale, The Carnage and the Snake follows fifteen awoken soldiers aboard the Starbright 01... "It is in dire circumstances only, Gen...
730 11 1
Новобранец мечтает о подвигах и, оказавшись на далекой планете, в первый же день узнает изнанку настоящей войны.
The Terror Computer By

Science Fiction

3 0 1
Im back from the dead..anyway. this wattpad about about if you created a robot that had brain of thier own
3 0 1
In the year 2100, the far side of the Moon, an uncharted territory shrouded in mystery, becomes the focal point of a groundbreaking expedition led by...