Muggle-Freak (Sebuah Fanfiksy...

By AR-037

366 126 69

Sharon Letyal Oswell,seorang muggle-born kini berpindah ke Sebuah akademi yang dikenali sebagai "Hogwarts".Di... More

Pilot Episod 1:Hipotesis Eksperimen
Bintang-Bintang Kita Di Dalam Hikayat ini
Bab 1: Jemputan ke Hogwart, Selamat datang
Bab 2: Diagon Alley
Bab 3: Diagon Alley Walkthrough
Bab 5: Gerbang Hogwarts

Bab 4: First Friend

40 17 0
By AR-037

"Kita akan ke kedai pakaian Madam Malkin untuk tukar uniform kamu." kata  Elias pada Sharon itu.

"Baiklah  pak cik muda Elias." sharon berkta nakal. " damn, baju saya memang perlu kena tukar ni" sharon meneliti pakaiannya yang ada sedikit kesan kotoran dari sampah sarap sebelum itu .

Sharon dan Elias meninggalkan kedai wand Olivander dan meneruskan perjalanan mereka ke kedai Pakaian Madam Malkin. Sementara berjalan, mereka  perasan seorang gadis sebaya sharon melepasi mereka dengan longgokan buku yang banyak dibawanya. Sharon memandang dia dan memberi pendapat dia tentang gadis itu pada Elias.

"Wah banyak betul buku dia bawa! dalam 5 buku separuh tingginya dia bawa buku tu Elias. Banyak betul." Sharon takjub melihat gadis itu.

"Dengan komitmen macam tu dia pasti akan jadi pelajar hogwarts tercerah. Jikalah kamu lebih self- constraint seperti budak itu kan baik." sinis Elias pada Sharon.

"Jiklah saya lebih self- concraine dari budak itu... bleh bleh bleh, ah malas saya taknak dengar Elias berleter dekat sini." Sharon membuat tidak dengar dengan leter kecil Elias itu.

"mereka sudah tiba di kedai Madam Malkin. Madam Malkin menyambut ketibaan mereka."

"Ah, Sir Elias dan ooo siapa di sini seorang witch muda.'  Madam Malkin mendekati Sharon. "pakain kamu nampakanya ada kotoran sedikit tapi tak perlu risau kerana saya akan fetch kan ia untuk kamu." kata Madam Malkin

"terima kasih Madam Malkin atas jasa baik mak cik. Tak ramai orang layan saya baik macam ni selepas Pak cik Olivander semasa di diagon alley ni." kata Sharon sayu.

"Jangan risau witch muda. inilah kenapa kedai ni ada. Saya akan sediakan pakaian terbaik untuk kamu." Kata madam Malkin

"Ayah cuba tengok saya sekarang." kata seorang budak perempuan bermata biru berambut blonde putih itu. Dia berpakaian aneh dengan perasaannya di awangan. Dia memakai sebuah cermin mata yang dikenali sebagai spectrespecs.

"Ianya sesuai sangat dengan kamu sekarang, sayang." kata lelaki rambut kuning dengan jubah berambut kuning.

"Wah, Hello Encik Xenophilius Lovegood ! saya tak sangka encik ada dekat sini encik, saya baca majalah  Quibbler yang encik karqamg. Quite intriguing bagi saya sebagai bahan bacaan." kata Elias teruja bersalam dengan lelaki berjubah kuning itu.

"Oh demi Merlin, dan saya tak tersangka saya ada juga peminat baca karya saya tu. Saya hargainya ,sangat-sangat menghargai review peminat." teruja lelaki itu

"Quibbler apa tu?, macam best !" tanya Sharon seperti teruja.

"Wah, peminat baru Quibbler, syoknya!!" kata budak perempuan itu.

"Budak perempuan itu menghulurkan naskah Quibbler kepada Sharon. Dia menunjukkan kepada Sharon satu halaman dalam majalah Quibbler. Sharon menelitinya.

Isu Quibler edisi ke -69: Stingy Redhead leprechaun.

Oleh Xenophilius Lovegood.

"... Redhead leprechaun, satu kelompok leprichaun yang kerdil yang suka mengumpulkan harta sehingga mereka  penuhi satu telaga perigi . Mereka mengumpulkannya sehingga penuh kerana tidak ingin kalah dengan saudara mereka, Leprichaun Hijau. Telaga itu penuh dengan harta namun kerana sangatlah banyak. ianya pun KABOOM!! Redhead Leprichaun pun sangatlah berang sehinggalah kepala mereka menjadi merah lantas meletup KABBOOOOM ! oleh kerana tendency mereka untuk meletup apabila harta mereka , maka mereka digelar dengan Stingy Redhead Leprichaun. tendecy untuk meletup sesuatu yang menarik bukan?..."

-petikan dari m/s 96, naskah majalah quibbler-



Sharon cuba membayangkan article itu. Dia membayangkan leprichaun kenit melompat-lompat dan tiba tiba meletup selepas harta mereka meletup. Sharon mula tersengih dan mula senyum sehingga ketawa dia dibuatnya.





"redhead leprichaun meletup sebab hilang perigi harta dan lepastu kepala mereka meletup !!, pfffft hahahahaahh kelakar betul-lah!" kata Sharon  dalam gelak ketawa terbahak. Gadis bermata biru itu juga ketawa juga di sebelah Sharon. Elias yang terdengar cerita itu turut terhibur dengan senyuman kecil.

"Itu kritikan terhadap golongan kaya. Article tu nak nytakan tentang  yang orang tamak akan selalu rugi, hehe" Elias menjelaskan maksud petikan itu sambil terhibur."itu sebabnya ianya lawak sebab ia subtle. Golongan atasan tak boleh nak boikot article ni sebab pengunaan ayat dalam quibble ni, bagi mereka ianya macam sampah, hahaha" ketawa Elias.

"Budak perempuan itu sebaik mendengar perkataan sampah terus muram. "Ayah saya bukan sampah, Dia ayah terbaik lah!" katanya dengan perasaan hiba. Dia memandang Tajam pada Elias.

Elias serta merta menyedari yang dia seperti sudah terlebih-lebih dalam ucapannya itu.

Namun Sharon serta merta memberi komen. Dia menepuk bahu budak perempuan itu

"Jangan risau awak, orang yang cakap pasal sampah ni kan selalunya." Dia membisikkan sesuatu dekat budak itu.







"orang itupun sampah..." Sharon membiskkkan dengan ton  lucu kepada budak itu.

Selepas mendengar biskkan itu, mereka ketawa terbahak-bahak. Kedua-dua mereka melihat Elias yang masih Oblivious dengan apa yang dibisikkan mereka. Namun Elias dengan serta merta meminta maaf kepada Encik Xenophilius kerana ucapan keterlaluan dia.

"takpa, saya tak kisah pun tapi ianya bermakna buat saya sebab ada juga pembaca quibbler di sini, walaupun perwatakan kamu seperti seorang cikgu garang yang tak suka kanak-kanak" kata Xenophilius pada Elias.

"itu barulah Comedy namanya pak cik hahahaha." sharon ketawa terbahak bahak sekali lagi selepas mendengar kata-kata Unaware Xenophilius  terhadapa Elias. Elias hanya memasamkan muka.

"Kamu ni memang budak bertuah betul...." Elias hanya kerutkan dahi mendengar ketawa riang Sharon tu. "Mujurlah  saya bukan snape, kalau tak K.O dah kamu sekarang  ni Sharon."

budak perempuan itu masih tergelak dengan antic lucu sharon.

"Awak ni kelakar betullah, kata budak itu."

"Tak mengapa, luna sayang ayah tak terasa pun. Lelaki muda ni beli majalah Quibbler pun sudah membuatkan ayah gembira. " kata Xenophilius  Lovegood.

"Oh ya nama awak siapa?" tanya gadis bernama Luna itu

"Sharon, Sharon Letyall  Oswell dan awak pulak?" tanya Sharon.

"Luna, Luna Lovegood." balas gadis berambut perang bermata biru itu.

"Nama awak macam bulan. Bulan yang suka sayangkan sesuatu yang baik!" kata Sharon kepada Luna memberitahu perihal makna namanya itu.

"Dan nama awak pula macam awesomely well!" kata Luna Lovegood

Xenophilius tiba-tiba tertarik dengan pernyataan itu. Dia menunjukkan senyuman selepas melihat keghairahan Sharon dalam suka meneka sesuatu terutama nama berkaitan dengan anak tunggalnya itu.



Selepas masa berlalu, Madam Malkin datang dengan dua pasang jubah sekolah Hogwarts yang baru sahaja ditenunnya. Madam Malkin memanggil kedua gadis muda itu.



"Baik gadis-gadis muda sekalian, pakaian kamu dah siap, kamu boleh masuk untuk salin pakaian kamu." kata Madam Malkin kepada Sharon dan Luna



                                                                                      ~*~

Beberapa minit berlalu dan kedua-dua gadis muda itu telah siap menukar pakaian mereka kepada pakain uniform Hogwarts. Sharon dan Luna berpakaian jubah sekolah bersama scarf hogwart tahun pertama mereka.  Xenophilius cerah matanya melihat anak gadisnya itu kini bepakain serba baru manakala Elias hanya sengih sahaja kerana Sharon akhirnya menukar pakaiannya ke kain yang lebih bersih berbanding sebelumnya.

"Encik Lovegood dan Encik Elias, mereka berdua telah siap dengan uniform baru. Saya cukup gembira dengan sikap enthusiastik mereka ini." kata Madam Malkin memuji Sharon dan Luna.



"Wah Luna- bear papa, kamu macam nymph sayang, cantik uniform kamu yang kamu pakai sekarang ini." Xenophilius memeluk erat badan anak perempuannya itu.

"Dan kamu Sharon, ini lebih baik daripada pakaian kamu sebelum ni. Tengok, taklah hijau macam sebelum ini betul?" Elias mengusik Sharon dengan sengih kepada dia.

Sharon hanya menjelir lidah kembali kepada Elias kerana usikannya itu.  Kemudian, Xenophilius ingin mengucapkan sesuatu kepada Elias itu.

"Baik Elias, saya rasa urusan kami di sini telah selesai. Kami bergerak menuju ke stesen kereta api King Station sekarang. Apa-apa pun semoga perjalanan kamu berdua selamat selalu." Xenopilius mendoakan perjalanan mereka berdua.

"Tapi Pak cik..! kita takda lagi haiwan yang perlu kita bawa. Bukankah dalam list Hogwart tu mereka kata kena bawa samada kucing,burung hantu atau katak kan?" Sharon memberi cadangan.

"Betul tu sharon, kita masih tidak memperoleh haiwan peliharaan wajib untuk pelajar tahun 1. selepas ini kita akan pergi ke Magical Manegerie." Cadang Elias 

"Hmm, betul juga tu. kita perlu  cari haiwan peliharaan untuk mereka dulu ni. baik kita akan pergi ke sana dulu sebelum ke King Station." Xenopilius memberi cadangan. Luna seperti seakan-akan gembira kerana bagi dia, melihat haiwan peliharaan adalah benda paling best buat dia.

"Ayah-ayah, boleh Luna nak bawa kawan Luna ke sana? kitaorang nak try jalansama-sama pergi ke Magical Manegerie. Boleh tak ayah." luna memujuk manja encik Xenophilius itu.



"Boleh Lovebear sayang, lagipun ini kawan pertama kamu kan jadi tak salah jika kamu berdua nak pergi jalan bersama-sama. Mungkin kamu boleh kenal sesama sendiri dengan lebih dekta ke. Tak Salah jika kita nak develop perhubungan itu betul?" Xenophilius mengalakkan Luna untuk berkawan dengan Sharon.

"Tapi Encik Lovegood, saya sarankan saya perlu teman Sharon ni, saya risau dia akan timbulkan kekecohan jika dia merayau lagi tanpa pemantaun." kata Elias kepada Xenophilius dengan Skeptik. Dari tepi terdengar halus Sharon membisikkan kepada Luna  yang dia "busybody" sehngga mereka gelak ketawa sukaria.



"Elias, kita tak boleh nak kawal kanak-kanak ni. Biarlah mereka teroka sendiri tempat-tempat ini. Lagipun Si Sharon tu jalan bersama dengan anak saya jadi kurang risiko untuk dia menjadi  tidak terkawal tu.  Takpa Elias, biarkan mereka explore tempat ni." Xenophilius cuba bercakap kepada Elias untuk melepaskan Sharon untuk berjalan bersama Luna untuk Magical Manegerie.

Elias hanya mampu tarik nafas saja tapi kerana Xenophilius ialah seorang bapa yang berpengalaman, Elias hanya mengiakan sahaja kerana percaya akan nasihat dia.

"Okay baik, Sharon saya izinkan kamu untuk pergi ke Magical Manegerie bersama kawan baharu kamu." Elias meberi kata longgar pada Sharon.

"Yeah, cayalah boleh pergi sana tanpa Elias, yahoo !!" jerit Sharon ceria.

"Tapi satu syarat. Jangan kamu hyperaktif dan sentuh apa-apa yang pelik  atau mencurigakan. Sebaik sahaja kamu berdua jumpa haiwan peliharaan kamu, pulang segera ke sini." perintah Elias kepada Sharon." Luna, kamu boleh tolong tengokkan dia? saya minta tolong dari kamu boleh" kata Elias kepada Luna.

"Takpa uncle Elias jangan risau ! Saya dan Sharon akan pulang segera ke sini, kami janji." kata Luna dengan mesra.

"Ah demi Janggut Merlin syukurlah. Boleh lah saya tarik nafas lega." ucap lega Elias.

"Lovebear sayang, ingat tau, lepas saja jumpa haiwan kamu tu, kembali ke sini segera." pesan Xenophilius Lovegood kepada Luna supaya cakna

"Baik ayah dan ayah tak perlu risau pun. Luna janji akan pulang ke sini terus!" luna memeluk ayahnya itu sebelum berangkat ke Magical Manegerie itu.

"Ok Sharon, jom kita cari haiwan peliharaan kita sekarang ! Chu-choo!" kata Luna spontan.

"Baik Puan Konduktur ! express oswell akan berangkat sekarang !" balas Sharon mengikut Luna dari belakang.

Dan ini menandakan perjalanan mereka bermula menuju ke Magical Manegerie untuk mencari haiwan peliharaan untuk dibawa ke Hogwarts nanti.



                                                                                         ~*~

Mereka berjalan keluar dari butik Madam Malkin untuk mencari haiwan yang perlu dibawa ke Hogwarts. Dalam perjalanan mereka berjalan ke Magical Managerie mereka berdua bebual sesuatu.

"Sharon, awak nak cari haiwan apa nanti?" tanya Luna kepadanya. "Saya terlalu banyak pilihan haiwan saya na sampai tak terkira dijawabnya." kata Luna sambil memegamg pipinya kerana teruja ingin memiliki haiwan peliharaan kelak.

"Saya pun tak tahu lagi haha tapi umm kan awak tahu ke Magical Manegerie tu kedai tentang apa Luna? Elias cakap kita kena pergi dekat kedai tu untuk dapatkan haiwan baru kita tapi kedai tu tentang apa sebenarnya ?" sharon membalas dengan bertanya semula kepada Luna.

"Ooh awak tak tahu mengenai Magical Managerie? itu mengejutkan saya sahron." Kata Luna  terkejut."Magical Manergerie tu dia macam kedai haiwan peliharaan Muggle Sharon. Dia macam kedai di mana  kita beli haiwan peliharaan untuk kita beli  sebenarnya." jawab Luna 

"Oh macam tu, sekarang saya faham dah !" jawab sharon sambil menepuk tangan.

"Bercakap tentang haiwan haiwan, Apa haiwan kegemaraan apa yang awak minat  Luna?" Tanya Sharon.

"Haiwan favourite saya, umm ianya uncountable sampai ke langit Sharon banyak tau hihi." Jawab Luna suka ria."Tapi antara Haiwan yang saya minati ialah Crumple-Horned Snorkack, ini dalam wishlist saya tau!" jawab luna ceria.

"Uuu, macam kedengaran exoctic je haiwan tu, boleh awak ceritakan lebih lanjut tak tentang Crumple-Snorkack ni?" Sharon bertanya seperti ingin tahu pada Luna.

"Tapi nanti kalau saya beritahu kan, awak cakap saya pelik nanti. saya pun tak pasti nak cerita pasal ni." Luna sedikit was- was untuk menceritakan haiwan itu pada Sharon."

"Ala tak pelik pun Luna. Haiwan Exotic ni classification dia dalam category rare. Sangat sangat sangat sedikit orang berpeluang menjumpai haiwan-haiwan macam tu tau. Bagi saya makin pelik haiwan tu, makin menarik haiwan tu. itulah kenapa saya suka haiwan exotic ni." jawab Sharon.



"Ini unusual, selalunya jika saya beritahu tentang ni , orang akan kata saya ni tak betul sebab haiwan ni tak pernah dijumpai. Even ayah saya pun tak pernah berpeluang jumpa ia. tapi awak macam betul-brtul pulak percaya pulak ye." Luna masih was-was namun dia seperti lebih terbuka untu menceritakan tentang Crumple Horn-Snorkack kepada Sharon.

"Well awak pernah dengar tentang Burung Dodo tak? tanya Sharon.

"Burung Dodo? burung apa itu?" Soal Sharon kepada Luna.

"Spesis burung apa tu Sharon sebab saya tak pernah dengar orang sebut dekat wizarding world?" tanya luna Lovegood pada Sharon.

"i ni interesting part" Jawab Sharon. Burung ni kalau dekat tempat saya, tempat yang awak panggil dunia Muggle tu, Burung ni dah pupus sejak 400  tahun yang lalu. Burung ni kali terakhir dilihat terbang di kepulauan Mauritus pada 1662 dan sejak itu ia diklasifikasikan telah pupus." jelas Sharon pada Luna.

"Ala sayangnya, jika burung tu tak pupus mungkin saya akan cari burung ni bersama dengan Crumple-Horned Snorkack tu." jawab Luna.

"Tapi ada spekulasi kata pada beberapa bulan lepas, di Easter Island, ada fotographer mengambil gambar yang satu kawan burung botak seakan-akan seperti burung Dodo berhijarah ke Kepulauan Easter Island bagi tujuan untuk bertelur di sana tetapi ramai tak percaya claim dia sebab fotographer tu diorang kata dia tengah high dan mabuk masa ambil gambar tu. jadi majoriti orang still tidak percaya kenyataan fotographer itu." jawab Sharon.

"Oh saya dah faham sekarang tentang burung Dodo ni. jadi mereka pun macam Crumple- Horned Snorkack la ye? kurang bukti untuk nak buktikan mereka wujud tapi mereka sebenarnya wujud je rupanya." jawab Luna.



"Yesss, itu jawapan yang concrete!" jawab Sharon bertenaga. " Bagi saya, sesetangah perkara tidak terbukti palsu walaupun ianya   masih tidak  dijumpai lagi. Ini tak bermakna benda yang kita tak jumpa lagi tu bermaksud ianya palsu. Tulah sebab perkataan "Explore" tu wujud dalam bahasa inggeris kita  sebab kita kena terokai benda tu." Jawab Sharon bersemangat pada Luna.

Selepas mendengar penjelasan dari Sharon tu, Luna seakan-akan cerah dan gembira kerana ini buat pertama kalinya dia jumpa seseorang yang sekepala denganya dan tidak menuduh dia tak betul dengan mengatakan haiwan sebegitu tak wujud. 

Mereka terus  berdua berbual dan berbual dan mereka sampai ke Magical Managerie, kedai haiwan peliharaan di Wizarding World.

                                                                                          ~*~

Luna dan Sharon melangkah masuk ke Magical Manegerie. mereka melihat di dalam terdapat pelbagai haiwan peliharaan yang aneh. Di dalamnya  itu terdapat pelbagai haiwan yang aneh seperti arnab putih bertukar menjadi sebuah topi hitam, seekor end- Newt berkepala dua dan sebagainya. Sharon takjub dengan haiwan itu namun Luna seakan akan akan melihat pelbagai haiwan seperti di dunia khayalan.

"Wah, banyaknya haiwan, ada black rat yang main tali skipiping, diorang betul macam athlete." Luna terus pergi melihat tikus hitam yang bermain tali skipping itu. Sharon mengikutinya dan memberi comment.

"Tikus ni suka exercise juga, dan kalau lah ramai orang dewasa bersenam macam si tikus ni tentu mereka jadi fit macam dia." sharon memerhati gelagat tikus itu.

"Eh sharon ikut saya, di sini ada Mariachi Hamster." luna mengajak Sharon melihat tiga hamster kecil itu  memakai topi sombrero sambil bermain ukulele . Bunyi irama kedengaran melingkari kedai itu dan didengari oleh orang sekelililing. Selepas persembahan mereka siap terdapat langsir menutupi stage kecil itu.

"Dahlah Hamster kecil tu dah jenis comel, lepastu buat persembahan mariachi pulak ini namanya cute artistic namnya hahaha. Artist yang comel bagi saya hamster hamster, heh." puji sharon selangga terhadap tiga Hamster Mariachi itu.

....

Mereka berdua terus terokai kedai haiwan itu. Selepas menilai beberapa haiwan. kedua mereka menemui jalan buntu kerana semua haiwa di sini menarik bagi mereka

"Pafft... pafft....," banyak betul haiwan best ni, saya rasa seminggu belum siap lagi ni." jawab Luna kepenatan

"Diorang semua ni Exotic, memang susah nak decide mana satu paling terbaik buat kita luna,... "pafft... pafft..." Jawab Sharon menarik nafas dia." Dahlah kucing Kneazles tu boleh baca fikiran seseorang  yang dia jujur atau tak. Psikik betul !

Mereka berdua tarik dan hembus nafas dalam kepenatan kerana tidak dapat menentukan  haiwan terbaik buat mereka berdua tetapi seorang staf magical managerie mendekati mereka dan menanya khabar.

"Adik berdua  ni macam penat, apa yang saya boleh bantu? hmm tengok dari gaya adik berdua ni adik ni macam pelajar baru Hogwarts kan." tanya staf itu

"Aha, kami penat sebab semua haiwan dekat sini terlalu bizzare dengan ke exotican yang  eccentric , susah untuk kami  pilih." jawab Sharon penat

"Apa yang bestie saya cakap ni betul, sini terlau banyak haiwan yang menarik untuk kami pilih." Luna menjawab kepenatan.

"Oh itu ke, takpa 1st year student kerap ada cabaran memilih haiwan pertama mereka. Kamu berdua jangan risau ikut sahaja saya." jawab staf itu

Maka mereka berdua mengikuti staf magical manegerie ke seksyen  "Haiwan peliharaan pelajar Hogwarts".

                                                                  ~*~

"Mari ikut saya kamu berdua,  Jom cari haiwan peliharaan  Hogwarts kamu di sekitar seksyen ini ya." jawab staf Magical Managerie  itu mengiring Sharon dan Luna bagi membantu mereka mencari.

Luna dan Sharon seperti kelip-kelip yang cerah matanya kerana mereka akhirnya diberikan bimbingan akhirnya. Maka mereka berdua mengikuti staf itu ke seksyen tersebut.

"Wah finally Sharon ! ada jugak orang dapat tolong kita cari  haiwan hogwarts kita, syukurlah." ucap Luna lega dalam keriangangan.

"Setuju, kalau takda dia, kita akan berkhemah di sini lah gayanya jika kita tak jumpa dia tu. Apa-apa pun saya dah tak sabar dah ni, all right jom kita pergi !" balas Sharon pada Luna.

Maka dengan itu Staf itu mendorong Luna dahulu untuk memilih haiwan Hogwartsnya itu. Terdapat 3 ekor haiwan umum di situ, antaranya ialah seekor burung hantu bewarna putih salji, seekor kucing   gebu dan comel dan seekor katak hijau yang kenit yang suka melompat-lompat terlalu Hiper. pemilihan itu berjalan dengan lancar dan Luna mengambil seekor burung hantu putih bersamanya.

" Pilihan yang bijaksana witch muda, kamu pilih seekor burung hantu, sejenis species yang penuh dengan hikmah. Saya boleh lihat yang kamu memiliki persepsi yang dalam tentang kehidupan wahai witch muda." puji staf itu kepada Luna.

"Terima kasih kerana fikir saya macam tu. saya akan ingat selalu akan pujian bermakna ini." Luna terharu dengan gembira.

"Dan kamu, Witch bermata kuning keemasan. Kamu seperti memilih seekor katak berbanding kucing comel ini. ianya uncommon juga untuk witch perempuan memilih seekor katak daripada seekor kucing sebab kebiasaanya gadis muda di usia kamu ini akan memilih seekor kucing berbanding seekor katak. Boleh kamu kongsikan cerita di sebalik mengapa kamu pilih katak ini, witch muda?" tanya staf itu dalam curiosity pada sharon akan keputusannya memilih katak/

"Oh, Sebab saya pilih katak? umm bagi saya katak ni species yang orang pandang jelek dan menjengkelkan. Namun mereka ni juga sentiasa di samping para saintis yang lebih sukakan penglaman practical dari memilih teori."

"hmmm, menarik! teruskan cerita ini." minta staf itu kepada Sharon

"katak tidak takut dengan dilabel "geli" oleh semua orang dan ini antara apa yang saya suka tentang katak. mereka ni walau kotor walau bagaimana sekalipun, mereka meneruskan kegiatan mereka. saya selalu dengar orang associatekan seseorang yang sia-sia dengan istilah mati katak dan terus label negatif speseies ini. Tapi mereka tak nampak apa yang katak ni tunjukkan pada mereka iaitu jadi diri sendiri dan abaikan judgement orang. 

"Plus kucing sometimes..., well mungkin akan accidentally tak sengaja baiki experiment saya menjadi lebih baik,... Heheheh..."  Sharon memberi pendapatnya dengan nada kering pada akhir katanya itu.

"Saya jamin kamu berdua akan disortkan dalam Ravenclaw. Ravenclaw ialah House di mana para pemikir dan intelektual wizard hebat berasal. Contohnya seperti Encik Garrick Olivander kita, pembuat wand terhebat di sini. Dia ialah seorang Ravenclaw jika kamu berdua ingin tahu." terang staf itu pada Sharon dan Luna

"Lah ye ke?? Pak Cik Olivander seorang Ravenclaw? hmm patutpun dia sangat berpengetahuan tentang wand ini rupanya!" Sharon terkejut dengan iilmu baru itu. "Hmm House Ravenclaw ni macam best jugak ye, Saya tak sangka sini pun ada sistem housing jugak. so excited !" kata Sharon teruja.

"Kalau macam tu jom kita balik semula dekat ayah dan encik Elias sekarang Sharon." Ravenclaw ni macam house best jugak saya rasa ni, saya pun tak sabar dah ni!!!" Luna Lovegood berkata dengan ceria bersama Sharon.

"Jadi apa nama untuk haiwan peliharaan kamu ini? kamu ada nama yang mudah untuk kamu ingat dan suka untuk menyebutnya?" tanya staf itu.

"Actually, sayapum  tak decide lagi hahaha. Saya pun tak tahu nak panggil nama dia apa?" sharon menggaru kepalanya bingung. 

Serta merta Luna dan Staf itu jatuh terbalik kerana walaupun hujah sharon seakan-akan munasabah, dia masih tak tahu nak tentukan nama yang simple untuk katanya itu.

Sharon kemudian melihat katak itu melompat dengan hiper. Katak itu kemudian melompat lompat sehingga memasuki satu habitat kecil yang dipercayai sarangnya. ia kemudian salin melompat bersama katak lain yang mungkin merupakan keluarganya tu. Selepas meneliti aksi katak itu, sharon senyum kambing  mendapat ilham untuk menamakan kataknya itu.

"Aha!, Gotcha!!" sekarang saya dah ada perfect name untuk my katak, hahahaha" ketawa Sharon terbahak-bahak."

Saya panggil ia Hopkin.

Hopkin terdiri dari dua gabungan perktaan.



"Hop dari perkataan hopping iaitu melompat manakala Kin dari perkataan Kin bermaksud keluarga." Sharon memberikan huraiannya itu.

Alas, pilihan nama untuk  katak saya ialah Hopkin yang bermaksud 

DIa yang  sentiasa melompat bersama keluarganya.

                                                                                         ~*~

Sharon dan Luna telah berjaaya memproleh haiwan peliharaan Hogwarts mereka dan kini mereka proceed untuk membuat bayaran sebagai langkah penamat. Staf itu menghitung nilai setiap haiwan peliharaan itu.

''Hmm, mari kita lihat tentang nilai Hopkin kamu ni. Hmm, katak umum dan nilainya hanya 6 galleon sahaja.'' kata cashier itu.

"Expensive jugak ya Hopkin ni, 6 galleon bukan 6 sickle dan ini hanya katak umum sahaja bukan?"

"jangan risau, harga haiwan ini berpatutan dengan kualitinya, usah kamu bimbang sebab saya jamin kamu tidak akan menyesal.'' staf itu memberi rasional pada sharon.

"Oh Nargles, saya tak cukup lagi 5 galleon ni!?" kata luna resah. Untuk burung hantu yang dibelinya itu ia berharga 8 galleon dan luna hanya mempunyai 2 galleon sahaja. Sharon perasan kesusahan sahabatnya itu lalu menghulurkan beberapa syiling emas pada galleon. Luna membulatkan mata melihat itu.

"Awak serius ke ni sharon?!? ni dah banyak ni 5 galleon ni awak! macam mana awak nak belanja untuk kelengkapan Hogwarts tu nanti?" Luna terkejut dengan perbuatan selamba Sharon.

"takpa saya masih ada 161 Galleon lagi, ini hanya perkara kecil je, haha." ketawa sharon."lagipun kita ni kawan kan dan kawan kena support each other. itu hanya 5 galleon dan ianya takkan effect saya lah,hihi" ujar sharon ceria.

Luna kemudian memeluk sharon seeratnya kerana terharu dengan kemurahan hati sharon memberikan 5 gallron untuk membatunya membeli owlnya itu. sharon tersentak sebentar.

"te-terima kasih sharon!, sa-saya terhutang budi! awak ialah sahabat saya di sini! awak ialah kawan baik saya sharon ! saya sangat-sangat berterima kasih sebab awak sudi jadi sahabat saya." Luna sedikit emotional.

tapi sharon tercekik kerana kurang nafas selepas dipeluk luna. Luna kemudian melepaskan dia.

"Oops, maaf! saya jadi teruja sikit tadi tu" luna ketawa ceria. "Apa-apa pun jom kita kembali pada ayah dan encik elias tu. saya akan buktikan yang awak tak nakal sebab awak tolong saya tau!" luna berkata semangat.

Sharon menepuk tangannya dengan ceria lalu melompat keriangan.

"wah betulkah!?, saya berterima kasih juga pada awak luna sebab sudi backup saya depan elias tu. jom! mari kita proves dekat elias kita takda masalah bila kita bersama !!!" laung sharon bersama.

"Mari Hopkin !, duduk atas kepala saya." serta merta Hopkin  melompat ke atas kepala Sharon.

"ribbit" bunyi Hopkin berkatak

maka mereka keluar dari Magical managerie dan kembali kepada Elias dan encik Xenophilius.n staf itu mengucapkan sesuatu.



"Terima kasih kerana mengujungi Magical Managerie ! semoga datang lagi ya." kemudian rumah kedai itu tutup dengan sendirinya dan jadi statik seperti rumah batu biasa.



                                                                               ~*~

"hmm setengah jam berlalu ni, mereka berdua masih belum selesai dengan pet magical Managerie ke, encik lovegood?" tanya Elias.



"tapi itu tanda mereka berdua dah jalin persahabatan bukan? Kalau lama, itu diorang mesti dah rapat tu. baik untuk Luna saya sebab dia jumpa kawan rapat akhirnya." cakap Xenophilius sambil memegang dagu senyum pada Elias.

beberapa minit kemudian, sharon dan luna kelihatan dan telah kembali kepada mereka berdua.


                                                                               ~*~

Sharon dan Luna telah kembali dari Magical Ocasion. Sharon kemudian menunding jari pada Elias yang dia terbukti salah tentang Sharon pergi berkeliaran itu.


"hah, awak salah Elias !, Sharon tak pergi merayau ke sana ke sini pun! saya menang !" ketawa Sharon berlagak



"Oh kamu ada sedikit kawalan diri nampaknya? bagus teruskan momentum ini Sharon." Elias berkata sinis menyendir kepada sharon seperti memerli dia. Sharon hanya menjelir lidah kepada Elias kerana annoying terhadapnya itu.


"Kami dah kata ayah, Sharon dan Luna akan datang balik sini! kan betul apa kami cakap tu betul tak?" kata Luna gembira


"Betul lovebear ayah, kamu dan sharon dah jalinkan ikatan persahabatan dan itulah benda yang buat bagus untuk kamu, Luna." ulas Xenophilius Lovegood.


"Baiklah rasanya kelengkapan kami sudahpun mencukupi dan kami akan berangkat ke King Station sekarang juga. Encik Elias dan Miss Sharon, kami doakan perjalanan kamu dalam sejahtera." kata Xenophilius Lovegood.


"Dan semoga kita berjumpa balik di Hogwarts nanti tau Sharon! semoga kita berdua dalam House Ravenclaw bersama." kata Luna lovegood pada sharon.


"Ya, saya pun tak sabar nak pergi dekat Hogwarts ni!  pak cik Xenophilius, Luna! semoga awak berdua selalu sejahtera."


"Kami akan beredar pergi, encik Xenophilius, semoga di masa akan datang kita akan bertemu balik." kata Elias.


dan Mereka berempat berpisah dan meneruskan perjalanan mereka ke destinasi masing-masing. Sharon dan Elias kembali kepada professor Hawthorne yang masih menunggu mereka.


                                                                                         ~*~


Mereka bertiga kembali dalam satu kumpulan dan professor Hawthorne menanya tentang perihal urusan mereka di Diagon Alley.


"Jadi macam mana Elias? apa keadaan dan bonding kamu bersama Sharon semakin akrab? saya ingin ketahuinya juga." tanya professor Hawthorne.


"Ianya sebuah disaster Professor ! sharon pergi ke hulu ke hilir tu. dia terbang atas broom dan keliling satu bandar Diagon Alley tu." jelas Elias pada professor Hawthorne.


"itu kemalangan lah Elias, penyapu tu tiba-tiba gila. Sharon hanya naik atas penyapu itu sahaja. agak best tapi saya hampir  nak muntah naik penyapu tu.


"tapi itu merbahaya untuk kanak-kanak seperti kamu!" tegas Elias pada Sharon.


"Tapi ini terjadi Sebab Elias tu yang tak reti nak kawal saya tu, hueh. Elias pun bukan hebat macam pak cik xenophilius !" Sharon memperolokkan Elias itu.


"Sudah-sudah, jangan kamu berdua bertengkar di sini. Apa-apa pun semua keperluan Hogwarts kamu telah pun lengkap. Sudah masanya kita pergi ke King Station sekarang sebab kereta api akan mula berlepas. Mari segera!" minta Professpr Hawthorne kepada Elias dan Sharon.


"baik professor, tapi sebelum itu saya nak buat semakan semula tentang  buku text Hogwarts. saya nak pastikan semua buku telah mencukupi." Elias kemudian menyemak semua buku. Hampir semua buku mencukupi namun mukanya masih masam.


"Blast Merlin , 1 textbook terlepas dari pandangan saya." jawab Elias kecewa.


"buku apa yang kamu terlepas itu elias?" tanya professor Hawthorne.

"Book of Potions, buku asasi untuk pelajar tahun pertama." jelas Elias Masam.


"Sharon akan pergi ke kedai buku Flourish and Blotts dengan segera! Sharon akan datang balik, janji!"


"Dan macam mana kamu akan ke sana?" tanya professor Hawthorne.

"Dengan penyapu gila tu." sharon menunjukkan penyapu yang terapung di sebelah Elias itu.


"Demi merlin, how the ruckus ni terjadi?" Elias makin bingung dengan ketibaan  penyapu Swiftstick itu.


"Mari Pergi sekarang!, Godspeed !"


Sharon dengan kilat berlepas ke  Flourish and Blotts dengan segera ! Elias hanya pegang dahi kecewa namun professor Hawthorne takjub dengan kebolehan Sharon menunggang penyapu itu walaupun dia masih kanak-kanak lagi.

                                 

                                                                         ~*~


Sharon tiba di Flourish and Blotts dan terus mencari Book of Potions itu. 


"book pf potions, book of potions, di mana buku itu?! saya kena cepat nanti professor Hawthorne marah ni.

Sharon meneliti setiap rak buku dalam store itu. dia nampak dua buku di situ. ianya Book of Potions dan sebuah buku tebal berjudul Advance Potions Making. Mata Sharon bersinar kerana dua buku itu mengingatkannya tentang subjek kimia di Winstance Imperial Academy itu.


"Wah buku ni cantik, saya nak beli dua-dua terus lah!" kata sharon mengini dua buku itu.


Sharon mengambil Book of potions itu. Selepas itu dia cuba mencapai buku Advance Potions Making itu. namun seorang gadis memprolehnya terlebih dahulu.


"Huh?, apa?" sharon kebingungan. Dia keliru  kerana gadis itu mencapai buku itu yang ingin dia hajati itu. Gadis itu juga di sisinya terdapat beberapa buku tebal bersamanya.


"Eh saya cam awak!, awak budak yang bawak buku tebal di Diagon Alley itu!"


"Ya itu saya dan awak ada masalah dengan saya ke?" jawab gadis itu dengan skeptic

"Tapi saya yang nampak dulu buku Advance Potion Making tu, serahkannya pada saya."

"Dan saya berkeperluan untuk mendapatkan buku itu bagi keperluan Hogwarts saya. Lagipun, awak ada Book of Potions dah.Izinkan saya untuk pergi ke Counter bayaran sekarang sebab saya kesuntukan masa." 


"Ta-tapi?" sharon dia kerana gadis itu benar dalam kata-katanya itu. Dia terus ke Counter untuk membayar Book of Potions itu. 

"Oh lupa sebelum kita beredar, nama awak siapa?" tanya Sharon.


"Hermione, Hermione Granger,"


"Saya  Sharon, Sharon L. Oswell"


Sharon dan Hermione beredar dari kedai buku itu berpisah mengikuti haluan masing-masing Selepas memperoleh buku itu Sharon kembali ke Elias dan Professor Hawthorne dengan kadar segera. sharon kembali semula kepada mereka berdua dengan penyapu Swiftstick itu.


"Baiklah saya anggap semua persiapan selesai. Destinasi seterusnya, King Station." jelas professor hawthorne untuk berangkat pergi dari Diagon Alley menuju ke sana.




 























Continue Reading

You'll Also Like

112K 11.7K 89
Ali, baru sahaja mendapat tahu yang dia memiliki sepupu, iaitu anak kepada kakak tiri ayahnya. Boboiboy, turut menghadapi perkara yang sama, bila ma...
40.5K 3.1K 61
"eeeey!! tengoklah kejap lagi selipar jepun kau terputus pastu kau terpeleot jatuh longkang!" - Anayra Zaara Garang? itulah dia insan bernama Anayra...
1.6K 428 52
"Aku mempunyai seutuh kasih yang tidak pernah terusik hanya untukmu." [Not edited]
72K 374 24
Shownu merupakan Seorang usahawan yg terkenal dan berjaya. Walaupun di usia yg masih muda dia berjaya membangunkan sebuah syarikat yg mempunyai banya...