Mi Esposa (TERBIT)

By Hudanajwa__

6.9M 193K 25.4K

Book 1 "To be loved by me is a privilege"- TENGKU ADREAN RUIZ Pengkhianatan daripada keluarga adalah luka pal... More

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32

Bab 20

112K 5.6K 364
By Hudanajwa__

Dubai

Jam sudah menunjukkan angka satu pagi namun matanya masih belum terlelap. Sudah dua hari dia berada di negara kaya ini, fikiran masih melayang memikirkan pujaan hati di tanah air.

'Hm nak call ke taknak ke aku nak whatsapp je?' Tengku Daniel mengetuk dagu sambil bersila diatas katil, matanya masih merenung ke skrin iPhone miliknya yang memaparkan contact Erla Diana.

"Ahh lantak lah" nombor itu didail. Jantungnya yang berdetak laju dipegang seketika.

"Assalammualaikum bos" serak suara Erla Diana menandakan dia baru terjaga dari tidurnya.

"Waalaikumsalam, awak tengah tidur ke?" Tengku Daniel mengetuk kepalanya sendiri sebelum mengigit bantal.

'Bodohnya kau ni, dah sah-sah la dia tengah tidur, dengar suara pun dah tahu' bisiknya dalam hati, tangan pula menumbuk katil mengenangkan kebodohan sendiri.

"Haah, ada apa bos call? Bos dah balik ke? Bukan flight bos esok malam ke?" Soalan bertubi-tubi dari Erla Diana membuat Tengku Daniel terkedu.

Amboi baru bangun tidur terus serang dia dengan pelbagai soalan.

"Saja call, nak check keadaan awak" Tengku Daniel berdehem seketika bagi menghilangkan rasa kekoknya.

"Ouh, saya okay lah bos, masih sihat walafiat belum masuk hospital lagi" seloroh Erla Diana sebelum melepaskan ketawa kecil.

"Baguslah kalau macam itu" jawab Tengku Daniel bersahaja sebelum masing-masing mendiamkan diri untuk seketika.

"Er bos call nak tanya itu saja? Kalau dah tak ada ap saya nak end call" serba salah Diana bersuara, dia menjadi malu tiba-tiba apabila lelaki itu menelefonnya hanya untuk menanyakan hal itu.

"Yo sólo te extraño" (I just miss you) gumam Tengku Daniel perlahan namun masih didengari oleh gadis itu.

"Bos mencarut lagi ke?" Soal Diana dari dalam talian. Mana tahu lelaki itu sedang mencarut kerana selama dia menjadi pembantu lelaki itu, Tengku Daniel selalu saja mencarut dalam bahasa asing apabila berdepan dengan klien yang menyakitkan hati.

"I said i miss you" jujur Tengku Daniel perlahan, tangan naik menggosok belakang lehernya. Wajah lelaki itu sudah bertukar merah.

Erla Diana yang terdiam lama itu menambahkan lagi rasa malunya.

"Tak apalah, saya cuma nak check awak okay ke tak, jaga diri, nak pergi mana mana pastikan berteman" pesan Tengku Daniel apabila tidak mendapat balasan dari Erla Diana.

"Same"

"Yes?" Soala Tengku Daniel kembali apabila tidak jelas dengan ap yang dikatakan oleh gadis itu.

"Saya pun rindu nak bergaduh dengan bos saya ini, balik cepat ya incik bos" seloroh Diana bagi mengurangkan rasa janggal antara mereka.

"Dumb" kata Tengku Daniel perlahan dengan senyum tertahan.

"Pergilah sambung tidur, saya minta maaf sebab dah ganggu tidur awak, assalammualaikum" butang end call ditekan setelah salamnya di jawab.

"Arghh mama! Niel nak kahwin!" Jerit Tengku Daniel kuat sebelum dia menumbuk bantal ditangannya.

"Aku pregnant! Surprise!"

"Whatttt?! k..kau tak buat lawak kan Rania" Diana sudah membulatkan matanya, apabila melihat wajah gembira Arisa Rania, tahulah dia bahawa sahabatnya itu tidak bergurau.

"Ahhhhh tahniah sayang, waa aku bakal jadi aunty lah, dah berapa bulan weh?" Ucap Erla Diana sambil berpelukan dengan Rania, mata-mata yang memandang kearah mereka dihiraukan.

"1 month and 2 weeks" balal ibu itu menayangkan gigi putihnya. Patutlah dia sentiasa mengidam macam-macam, moodnya juga senang berubah.

Nasib baiklah Tengku Adrean tidak pernah mengeluh melayan perangai dia yang berubah-ubah, sebaliknya lelaki itu sabar melayannya walaupun lelaki itu sendiri letih setiap kali pulang dari Royal Airline. Semakin sayang dia pada suaminya ais batunya itu.

"Kau dah call Adrean ke bagitahu kau pregnant?"

"Belum, aku nak bagitahu balik nanti, tak best lah kalau bagitahu dalam call, tak boleh peluk" Rania tersengih kecil membayangkan wajah tampan suaminya itu.

"Apa-apa sajalah mak buyung, jaga kandungan kau elok-elok, apa yang kau nak minta dekat aku bila Adrean tak ada" pesan Diana membuatkan Rania menggangguk laju sebelum mereka meneruskan perjalanan untuk memburu makanan. Food hunting!

Tanpa mereka sedari, ada mata yang sedang memerhati gerak-geri mereka dari kejauhan.

Suasana bising di lapangan terbang itu lansung tidak mengganggu ketenangannya. Dia memandang keadaan sekelilingnya mencari sesorang sebelum mata coklat itu terpaku pada susuk tubuh tegap seseorang yang sedang bersandar di dinding sambil bermain telefon.

"Bro" sapa Tengku Daniel.

"Lambatlah kau, lenguh tahu tak kaki aku tunggu kau dekat sini" bebel Tengku Adrean.

Tengku Daniel meminta Tengku Adrean mengambilnya di airport pagi itu, mengikut perancangan dia akan mengambil flight malam untuk pulang ke Malaysia, namun urusan kerjanya sudah selesai semalam lagi jadi dia ambil keputusan untuk mengambil flight pagi sahaja.

"Iyalah Adrean, memang aku pun yang bawa kapal terbang tadi" Tengku Daniel malas melayan bebelan sepupunya itu.

"Ah aku tak kira, jom pergi starbuck, your treat" Tengku Adrean terus berjalan ke starbuck meninggalkan Tengku Daniel yang sudah ternganga di belakang.

"Eee nasib kau yang ambil aku, kalau tak dah lama bersepai kepala kau" marah Tengku Daniel sambil berpura-pura menumbuk lelaki itu dari belakang.

Semua mata terpaku kearah dua jejaka tampan itu. Ada juga yang tersenyum-senyum kearah mereka namun kedua-duanya hanya menayangkan wajah beku.

Satu perubahan yang Tengku Adrean perasan tentang sepupunya ialah Tengku Daniel sudah tidak mesra dengan perempuan sejak kehadiran Erla Diana, lelaki itu lebih banyak menayangkan wajah bekunya kepada perempuan lain. Padahal lelaki itulah paling murah dengan senyuman versi pencair hati untuk gadis-gadis yang memandang mereka sebelum ini.

Mereka berbual kosong tanpa menghiraukan mata gadis-gadis yang memandang kearah mereka.

"Kau dengan Rania macam mana?" Soal Tengku Daniel sebelum menghirup mocha latte miliknya.

"Okay, cuma aku rasa bini aku itu dah makin pelik" tenang Tengku Adrean menjawab.

"Pelik macam mana? Dia bercakap sensorang ke?" Soal Tengku Daniel lagi.

"Tak adalah bercakap seorang, cuma dia makin sensitif sekarang, pantang aku silap cakap sikit terus tarik muka, dia pun selalu minta makanan pelik-pelik" keluh Tengku Adrean perlahan. Mata kelabu itu dikerling kearah meja sebelah.

Pandangan tajam diberikan kepada dua orang gadis yang asyik memandang kearah mereka.

"Iya? Dia minta makanan apa?" Wah jarang-jarang nampak Tengku Adrean tertekan macam sekarang. Selalunya lelaki itu hanya menayangkan wajah beku.

"Kau tahu beberapa hari lepas, aku terlupa belikan kek red velvet yang dia minta masa balik dari office, terus merajuk dia tiga hari dengan aku bro" cerita Tengku Adrean membuatkan Tengku Daniel membulatkan matanya.

"Okay, itu agak pelik"

"Itu okay lagi, ada yang lagi teruk, minggu lepas tengah malam buta dia kejutkan aku semata-mata minta aku carikan dia ikan siakap" Tengku Adrean meramas-ramas rambut nya memikirkan hal itu.

Tengku Daniel yang mendengar hampir saja memyembur air yang diminum olehnya, nasib sempat tahan kalau tak memang lencun Tengku Adrean dihadapannya itu.

"Habis kau cari ke? Ada orang jual ikan siakap ke malam-malam?" Soal Tengku Daniel, parah betul situasi sepupunya itu.

Tengku Adrean hanya menggeleng, memang merajuk teruk Arisa Rania malam itu.

"Ha kau, bila nak kahwin?" Soalan Tengku Adrean mengundang senyum lebar diwajah Tengku Daniel.

"Ini lah aku nak minta tolong kau dengan Rania ni, hehe"
Terangkat sebelah kening Tengku Adrean, tidak faham dengan apa yang cuba disampaikan oleh sepupunya.

"Okay macam ni, kau minta Rania promote aku dekat bestfriend dia, then minta Rania senaraikan benda yang Diana suka dan tak suka".

"Apasal kitaorang terlibat sekali, tak gentle lah kau ni"

"Ala tolong lah! please Rean, janji nanti aku kasi kau upah"

"Upah apa?"

"Upah anak saudara" kata Tengku Daniel dengan senyuman lebar.

"Heh, itu self reward untuk diri kau sendiri bukan untuk aku sial, tak guna punya orang" kata Tengku Adrean sebelum melepaskan ketawa kecil.

Continue Reading

You'll Also Like

306K 14.2K 61
(Cerita pertama yang mengandungi banyak KESALAHAN) Tengku Ghibran Adrean X Haura Ameena Konflik tk berat,story jenis yang chill Tengku Ghibran Adrean...
686K 27.1K 24
Kisah Raja Haidar x Suria Andreana -- Seperti biasa, cerita tak akan habis di wattpad. Bacaan di sini adalah untuk tujuan promosi sebelum novel ini d...
3.9M 45.3K 8
his code name: Alpha (COMPLETE) "Dalam hidup aku hanya ada dua tugas yang patut aku jalankan. Yang pertama, tugas aku kepada Allah dan negara. Yang k...
4.7K 263 17
^-^ KARYA PERTAMA YANG PENUH DENGAN CACAT CELA start : 17 Jan 2024 end : ~ TYPO BERSEPAH IRFAN ISKANDAR || ARIYANA NATASYA Irfan iskandar.seoran...