Aisera Arsalan: Bermulanya Ke...

Par KudinaKufazly

37.1K 5.8K 205

Credit cover from: @MochaaQilaa_ (History only, romance around 0.00001% only) "Pemimpin yang bagus ialah pemi... Plus

Blurb
Bab 1
bab 2
bab 3
bab 4
bab 5
bab 6
bab 7
bab 8
bab 9: Permulaan Segala-galanya
Bab 10
bab 11
bab 12
bab 13
bab 14
bab 15.
bab 16: Royal Simple Wedding.
bab 17
bab 18
bab 19
bab 20: Palestine Talk.
bab 21: Mariam pain
bab 22
bab 23
bab 24
bab 25
bab 26
bab 27
bab 28
bab 29
bab 30
bab 31: Realiti Akhir Zaman.
bab 32
bab 33: Perang Badar
bab 35: Matinya seorang pemimpin yang berpengaruh.
bab 36
bab 37
bab 38: Era Pemerintahan Generasi Baharu
bab 39: Razia Sultan
bab 40
bab 41
bab 42
bab 43
bab 44
bab 45
bab 46
bab 47
bab 48
bab 49
bab 50
bab 51
bab 52
bab 53
bab 54
bab 55
bab 56
bab 57
Buy British Last: Boikot Terbesar Malaysia.
Bab 58
bab 59: Dawn Raid
Bab 60
Epilog: Buy British Last, Dawn Raid, Palestine Topics in PBB.

bab 34

328 70 0
Par KudinaKufazly

Jangan kau terlalu kejar dunia, kerana dunia adalah hukuman bagi Nabi Adam A.S."

.

PERMAISURI Aishah Qharina bangun dari berbaring, matanya beralih memandang jam yang terletak di atas meja nighstand. Jam menunjukkan pukul 5.30 pagi, sempatlah juga dia solat tahajud sebelum waktu subuh masuk. Raja Arshan Imtiyaz yang sedang tidur dipandang sekilas. Ni mesti habis baca buku pukul 2-3 pagi, itu yang penat sangat tu.

"Awak, bangun." kejut Permaisuri Aishah Qharina sambil menggoncang perlahan tangan Raja Arshan Imtiyaz. Tiada respon. Malas mahu menunggu lama, Permaisuri Aishah Qharina bangun dan berjalan masuk ke dalam bilik air untuk mengambil wudhu.

  Tak sampai beberapa minit, Permaisuri Aishah Qhairina keluar dari bilik air dan berjalan menuju ke ruang solat. Telekung yang dilipat di ambil dan dipakai. Permaisuri Aishah Qharina berjalan menuju ke arah sejadah yang sudah siap dihamparkan. Niat solat tahajud dibaca dan Permaisuri Aishah Qhairina memulakan solat.

  Salam diberi, Permaisuri Aishah Qhairina terus bangun dari duduknya. Kaki mula melangkah berjalan ke arah katil, mungkin Raja Arshan Imtiyaz dah bangun? Sampai sahaja di katil, Permaisuri Aishah Qharina pelik buat seketika waktu. Dah dekat pukul 6 pagi, takkanlah suaminya tak bangun lagi? Tangannya naik menggoncang tangan Raja Arshan Imtiyaz berkali-kali.

"Awak, bangun. Dah lambat ni. Subuh pun dah nak masuk dah." kejut Permaisuri Aishah Qhairina, tapi tiada respon yang diberikan oleh Raja Arshan Imtiyaz. Mata Permaisuri Aishah Qhairina memandang jam. 5.50 pagi, sudah lambat dan dah masuk waktu subuh. Kali ini tangan Permaisuri Aishah Qhairina menggoncang tubuh Raja Arshan Imtiyaz. Namun tiada respon

Permaisuri Aishah Qhairina mula tak sedap hati.

"Arshan! Bangunlah!"

  Kali ini tangan Permaisuri Aishah Qhairina tidak lagi memegang tangan suaminya, tangan Permaisuri Aishah Qhairina mula memegang wajah Raja Arshan Imtiyaz. Sejuk. Kemudian beralih pula memegang bawah hidung, tiada hembusan nafas.

Permaisuri Aishah Qhairina terkedu.

  Dengan keadaan bertelekung, dia berlari keluar dari bilik dan menuju ke bilik Aisera. Sampai sahaja di hadapan bilik Aisera, Permaisuri Aishah Qhairina mengetuk pintu bilik bertalu-talu. Manakala Malik dan Aisera yang baru sahaja selesai solat subuh terus beralih memandang pintu.

"Siapa tu?" soal Aisera.

"Entah. Kejap saya buka." Malik bangun dari duduknya, pintu dibuka. Jelas wajah Permaisuri Aishah Qhairina yang dibasahi dengan keringat peluh dan air mata, Malik dan Aisera mula pelik.

"Bonda, kenapa ni?" soal Aisera ingin tahu.

"Ayah... denyutan nadi ayah dah tak ada!" tutur Permaisuri Aishah Qhairina. Aisera dan Malik diam seolah-olah tidak tahu ingin memberi reaksi apa. Mereka berdua terkedu. Malas mahu melengahkan masa, Permaisuri Aishah Qhairina menarik tangan Aisera dan berlari menuju ke arah bilik Raja Arshan Imtiyaz dan Permaisuri Aishah Qhairina. Manakala Malik pula bergegas memanggil pegawal istana dan menelefon doktor yang bertanggungjawab di atas kesihatan Raja Arshan Imtiyaz.

.

.

SAMPAI sahaja di hospital, ambulans yang membawa Raja Arshan Imtiyaz mula tiba di hadapan perkarangan kecemasan. Doktor peribadi Raja Arshan Imtiyaz yang berbangsa India dan beberapa orang jururawat yang lain mula menolak strectcher yang membawa tubuh Raja Arshan Imtiyaz ke wad kecemasan. Masuk sahaja Raja Arshan Imtiyaz, doktor peribadi Baginda Sultan keluar dan berjalan menuju ke arah Aisera, Malik dan Permaisuri Aishah Qhairina.

"Tuanku Permaisuri, Tengku Aisera dan Tengku Malik. Jujur saya cakap, keadaan Raja terlalu kritikal. Kemungkinan untuk dia sedar sangat rendah dan faktor kesihatan Raja Arshan juga boleh dikatakan agak teruk. Jadi sekarang ni, saya bagi dua pilihan. Bagi saya 30 minit dan saya akan cuba sehabis baik untuk selamatkan Raja Arshan Imtiyaz ataupun masukkan Raja ke dalam wad ICU."

  Tengku Aisera Qafiyya dan Permaisuri Aishah Qhairina terdiam.

"30 minit. Saya letak kepercayaan dekat doktor. Do your best." Tengku Aisera Qafiyya bersuara. Tanpa melengahkan masa, doktor Ravi dan pasukannya mula masuk ke dalam wad. Mesin jangka hayat dan peralatan-peralatan yang lain mula dibawa masuk.

  Doktor Ravi mula membuka butang baju tidur Raja Arshan Imtiyaz. Defibrillator diambil dan ditekap ke dada Raja Arshan Imtiyaz berkali-kali. Doktor Ravi beralih memandang mesin denyutan nadi, semakin lama nadi Raja Arshan Imtiyaz semakin lemah. Tidak cukup dengan itu, Doktor Ravi menggunakan kaedah lain iaitu kaedah Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) .

"Raja Arshan Imtiyaz! Wake up! I believe that you can do this!"

  Tangan Doktor Ravi mula melakukan kaedah CPR manakala doktor doktor pakar mula masuk ke dalam ruang kecemasan itu. Tidak cukup dengan Doktor Ravi, doktor lain pula turut membuat CPR ke atas Raja Arshan Imtiyaz. Doktor Ravi beralih memandang jam tangannya, 30 minit yang dia janjikan kepada Permaisuri Aishah Qhairina dan Tengku Aisera Qafiyya sudahpun hampir tamat.

"David, let me try this. For the last time." arah Doktor Ravi, Doktor David yang sedang melakukan CPR terus berhenti dan memberi ruang kepada Doktor Ravi. Kaedah CPR yang dilakukan kali ini lebih kuat, dengan harapan Raja Arshan Imtiyaz akan sedar.

"King! Please, I'm begging you!"

"Wake up, Raja!"

"Wake up!"

"Doktor Ravi!" Ketua Jururawat mula bersuara. Dia berjalan menghampiri Doktor Ravi. Melihat keadaan Raja Arshan Imtiyaz, mustahil. Tiada langsung peluang untuk dia sedar kembali.

"Masukkan Raja dalam ICU." arah Doktor Ravi, tidak mahu putus asa. Baru sahaja mahu menolak strectcher, ketua jururawat tersebut menegah supaya berhenti. Wanita yang menggalas jawatan ketua jururawat itu memandang Doktor Ravi. Walaupun dia bukan doktor, tapi dia tahu apa yang Doktor Ravi rasa sekarang ini.

"Enough Doktor. There's no any chances for Raja to wake up anymore. And there's no point if you berdesak nak masukkan Raja dalam ICU. Doktor masukkan Raja dalam ICU dengan harapan Baginda akan sedar, but the reality is no. Tuhan dah ambil Raja, we need accept it. Tugas kita sebagai doktor dan jururawat setakat ini saja. Jangan seksa Raja. Jasad Raja saja di sini, tapi roh dia dah tak ada. Just declare that Raja dah meninggal. Even I'm Chinesse and non-muslim, but in Islam mati itu pasti."

Doktor Ravi diam.

Nafas diambol dan dilepas berkali-kali bagi mengumpul kekuatan. Jam tangan dipandang, 7.30 pagi.

Doktor Ravi berjalan menuju ke arah Permaisuri Aishah Qhairina, Tengku Aisera Qafiyya dan Y.M Raja Malik Arsalan.

"Macam mana doktor?" soal Aisera.

"I'm sorry Tengku, Permaisuri. Peluang untuk Raja sedar sangat-sangat mustahil. I'm really sorry but Raja don't make it." tutur Doktor Ravi. Permaisuri Aishah Qhairina mengangguk tanda faham. Aisera pula sudah mengalir air matanya.

"Doktor."

"Yes Permaisuri?"

"Kamu dah cabut dah mesin bantuan hayat?" soal Permaisuri Aishah Qhairina. Doktor Ravi menggeleng.

"Kenapa Permaisuri?"

"Saya nak lafaz syahadah dekat telinga Raja. Saya masuk dulu." Permaisuri Aishah Qhairina menarik tangan Aisera sebelum mereka berdua masuk ke dalam ruang kecemasan. Doktor dan jururawat di situ mula memberi ruang kepada Permaisuri Aishah Qhairina dan Tengku Aisera Qafiyya. Tangan Permaisuri Aishah Qhairina naik menutup mulutnya supaya tidak mengeluarkan esakan.

  Sampai sahaja di tepi katil, Permaisuri Aishah Qhairina menundukkan tubuhnya supaya jarak di antara mulutnya dan telinga kiri Raja Arshan Imtiyaz. Sebelah tangan mengusap perlahan wajah Raja Arshan Imtiyaz manakala sebelah tangan lagi memegang tangan suaminya. Sejuk. Dan Aisera yang berdiri di sebelah kanan memeluk erat tubuh ayahnya.

"Allahuakbar... Subhanalllah.. Allahuakbar..."

"Boleh mula mengucap dah Permaisuri." tutur Ketua Jururawat, tangannya bersedia untuk mencabut mesin bantuan hayat itu.

Permaisuri Aishah Qhairina berjeda seketika. Kekuatan mula dikumpul sehabis baik.

"Ashadu anla ilaha ilal-Lah..."

Dada Raja Arshan Imtiyaz yang tadinya bernafas sambil dibantu mesin jangka hayat mula bernafas secara perlahan.

"... Wa'ahadu anna Muhammadan Rasulullah..."

Teet!

  Dada Raja Arshan Imtiyaz yang tadinya turun naik seolah-olah masih lagi bernyawa mula rata. Tiada lagi denyutan nadi, nafas terhela. Permaisuri Aishah Qhairina memeluk dan mencium wajah suaminya dengan lama.

Kerana ini adalah senyuman dan ciuman terakhir.

Cinta sejati yang sudahpun Allah ambil, kerana Arshan Imtiyaz bukanlah milik Aishah Qhairina selama-lamanya.

Arshan Imtiyaz dan Aishah Qhairina berpisah mati di dunia, Insha Allah dengan Izin Allah S.W.T, mereka akan bersatu di sana kembali.

Itu doa Aishah Qhairina.

Semoga syurga buat cinta sejatinya.

"Jumaat, 7.45 pagi. Y.M Raja Arshan Imtiyaz disahkan meninggal dunia kerana serangan jantung."

.

"Dunia cuma mimpi, kau akan tersedar saat kau mati."

Continuer la Lecture

Vous Aimerez Aussi

480K 40.6K 98
Farish, Ariffin, Syafiq dan pasangan kembar Dani dan Danish. Para jejaka idaman kolej seni, Kolej Akustika. Kesemua prince charming tersebut normal...
70.1K 1.2K 13
Kisah-kisah mengenai lagenda yang terdapat dimalaysia diantaranya Mahsuri,Dayang Bunting,Puteri Gunung Ledang dan lain-lain!! Rujukan dari orang-oran...
Langit Jingga Par wydevynn

Roman pour Adolescents

4.9K 616 40
[KNOWN AS: HEYN + IMAN] Cerita biasa. Perihal dua manusia berkongsi cerita di bawah lentera dunia. Cerita biasa. Bagi dua jiwa nelangsa yang cuba ber...
59.4K 6.2K 25
Mungkin hanya ilusi atau fantasi... Atau mungkinkah ia realiti? "Dinda boleh melupakan segala memori di sini tapi cuma jangan satu." "Apakah ia kanda...