Hatiku Milikmu

By penulissepi2021

796K 4.1K 274

Kisah Alya yang baru sahaja menamatkan pengajian dalam bidang perhotelan. More

Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22

Bab 4

39.7K 179 5
By penulissepi2021

Pada jam 4 pagi...seperti biasa jam loceng Alya akan berbunyi pada waktu tersebut. Alya yang menyedari hari ini hari pertama dia mula bekerja memulakan harinya dengan menunaikan solat sunat dan solat subuh selepas mandi.

Selepas solat Subuh, Alya mencari pakaian yang baru dibelinya semalam. Pada pagi ini, Alya telah memilih untuk memakai bra dan panties berwarna hitam, dipadankan dengan kemeja wanita berwarna putih lengan panjang dan kain kembang hitam. Tudung bawal labuh menutupi dadanya berwarna hitam dililit dibahagian kepalanya. Alya mengenakan haruman strawberi pada tubuh badannya. Setelah memastikan pakaiannya kemas, Alya keluar dari biliknya untuk sarapan. Pada pagi ini, Nurin menawarkan diri untuk menghantar Alya kerja untuk hari pertama.

Hari pertama Alya bekerja berjalan dengan lancar. Hari pertama lebih kepada sesi pembelajaran dan mengenali bagaimana gerak kerja pengurusan hotel tersebut. Alya juga telah diberitahu tugas-tugas yang perlu dilakukan sepanjang berkerja di situ. Mengikut kefahaman Alya, tugas Alya banyak bersama dengan pengurusnya. Alya juga telah menerima ramai rakan baru di hotel tersebut. Semua pekerja di situ peramah tidak kira jawatan dan pangkat semuanya dilayan sama sahaja. Insan pertama yang cuba rapat dan ingin menjadi kawan Alya ialah Asma. Asma lah yang banyak menunjukkan selok belok dan memperkenalkan Alya kepada pekerja-pekerja di hotel tersebut. Memandangkan Alya lebih banyak bekerja dengan pengurus dan menjadi pembantu peribadi pengurus hotel tersebut, Alya ditempatkan di bilik bersebelahan dengan pengurus. Alya sedikit segan dan sedikit kekok kerana biliknya ada dinding kaca yang membahagikan bilik pengurus, yakni Afiq dan Alya. Akan tetapi, mudahnya situasi tersebut ialah Alya mudah melihat Afiq sekiranya Afiq ingin memerlukan pertolongan dan melakukan sebarang tugasan yang ditetapkan oleh Afiq. Asma pula tempatnya menjaga kaunter. Bagi sesiapa ingin berurusan dengan pengurus, perlu memaklumkan kepadanya terlebih dahulu. Erti kata lain PA ke 2 tapi lebih kepada tugas pengantara.

Pada waktu petang, Alya dan Asma pulang bersama-sama kerana Asma juga tidak mempunyai kenderaan untuk pulang atau balik berkerja. Cuma, bezanya Alya mempunyai lesen, namun Asma belum mengambil kelas memandu lagi.

Sedang Alya dan Asma menunggu bas, tiba-tiba sebuah kereta Honda Civic berhenti di hadapan mereka.

Asma : Eh, itu bukan ke kereta tuan

Alya : Maksud awak tuan Afiq ke?

Afiq : Korang...dah lewat ni...jomlah saya hantarkan korang balik.

Asma : Eh...x pela tuan...segan la tuan...

Afiq : Tak de2...ini satu arahan...Alya, Asma...masuk kereta saya..

Alya dan Asma takut dimarahi lalu segera masuk ke dalam kereta.

Asma : Terima kasih tuan sebab sudi hantarkan kami.

Afiq : Tak de hal la...menjadi tugas saya untuk menjaga kebajikan pekerja saya...lagi satu...saya harap Alya dengan Asma tidak perlu panggil saya tuan bila hanya kita bertiga atau tidak formal...time formal je panggil tuan...sebab saya umur lebih kurang kamu je...saya x suka sangat gelaran ni...hahaha

Asma : Em..arahan juga ke ni tuan?

Afiq : Ya, arahan...Asma sepatutnya dah faham lebih sebab Asma dah 2 bulan kerja kan...hahahaha..

Asma : Bukan apa tuan...erk...Afiq...saya tak biasa...mcm bunyi kurang ajar pun ada...

Afiq : Tak dela...bg saya itu menimbulkan suasana 'friendly'. Ha..Alya diam je...dengan saya jangan malu2 ye...anggap je saya sebagai kawan kamu...tapi ingat jaga batas ok..boleh Alya, Asma?

"Boleh Afiq" sebut serentak Asma dan Alya.

Asma rumahnya tidak jauh daripada kondominium Afiq dan Alya, hanya jarak 1km sahaja. Ketika tiba di parking kondominium, Alya pelik dan hairan kerana Afiq tidak menghantarnya di bahagian depan walaupun sudah dimaklumkan. Namun, dia ikut sahaja Afiq yang memakirkan keretanya di tempat parking.

Alya : Erk...t...tuan tinggal sini juga ke?

Afiq : Ya saya...kenapa tak percaya?

Alya : Sikitlah t..tuan...padanlah pelik tuan boleh tau jalan ke kondominium ni...bahkan saya tak sempat bgtau kat tuan pun. Lagi satu pelik sbb tuan tak berhentikan saya kat depan.

Afiq : Hahaha...kan time temuduga tu ada disertakan alamat rumah...bila saya tengok, oo...dekat dengan rumah saya je...ni lagi satu...kan saya dah kata jangan panggil tuan...

Alya : Eh, lupa...hihihi

Afiq : Disebabkan awak lupa jadi awak kena denda....awak kena denda utk panggil saya abang afiq...lagipun awak lg muda dari saya kan...hihihi

Alya : Ha?

Afiq meninggalkan Alya dengan senyuman disertakan lambaian.

Selepas 2 minggu....

Alya dapat menyesuaikan diri dengan pekerjaannya kini. Alya juga menunjukkan prestasi yang baik sepanjang 2 minggu ini.

Sedang Alya khusyuk membuat kerja, pintu bilik Alya diketuk oleh Afiq.

Afiq : Alya, makan jom...

Alya memandang kiri kanan memastikan tiada orang di sekeliling.

Alya : Err...tapi abang afiq, saya belum siapkan lagi kerja yang abang afiq bagu tadi...

Ya, Alya telah diminta oleh Afiq untuk memanggilnya abang sebagai denda dia kerap terlepas memanggil Afiq dengan gelaran tuan. Maka, sepanjang 2 minggu disuruh memanggil abang, Alya sudah biasa memanggil Afiq dengan gelaran abang Afiq. Alya tidak kisah kerana Afiq lebih tua 2 tahun, maka memang sesuai Afiq dipanggil abang...namun, bagi mengelakkan salah faham pekerja sekeliling, Alya akan memanggil Afiq dengan gelaran abang apabila mereka hanya berdua sahaja.

Afiq : Tak pe...tu boleh sambung lepas makan...lagipun kan esok kita nak outstation...bertolak jam 10 pagi..jadi ada banyak masa untuk siapkan...jangan risau nanti saya bantu awak....ini arahan...jom temankan saya makan...

Alya : Erk...baik...

Alya memang kalah apabila Afiq mengeluarkan arahan. Afiq pula saja menyakat Alya sebegitu kerana Afiq suka melihat muka takut campur cemberut sebab diarah benda yang remeh. Bagi Afiq, kejelitaan Alya makin terserlah...comel.

Sewaktu di tempat letak kereta hotel...

Alya sedaya upaya menyembunyikan wajahnya daripada dilihat oleh pekerja lain. Alya takut pekerja lain salah faham terhadap dirinya.

Afiq : Hahaha...Alya...Alya...tak yah la menyorok...diorang faham awak tu PA saya...mestilah awak kena selalu dengan saya...lagipun apa salahnya kan kalau diorang tiba-tiba anggap saya jadi pakwe awak ke kan...saya suka...hihihi...dah jom masuk kereta.

Alya yang mendengar kata-kata Afiq mukanya berubah jadi merah, malu barangkali. Lebih-lebih lagi gurauan Afiq yang menyatakan dirinya sebagai teman lelaki Alya. Tanpa pengetahuan Alya, Afiq memang ingin memasang niat untuk memikat hati Alya. Afiq merasakan dia telah jatuh cinta dengan keperibadian serta kecantikan Alya. Mengajak Alya makan merupakan satu strategi yang dirancang oleh Afiq untuk mendekati Alya.

Sewaktu keluar makan dengan Alya, Afiq juga dapat mengetahui makanan apa yang sering dipesan oleh Alya. Alya seorang yang berjimat-cermat. Tidak makan terlalu mewah, makan sekadar untuk mengisi kekosongan di perut sahaja. Kadang-kadang Afiq ingin membelanja Alya namun Alya menolak. Alya lebih selesa untuk bayar makanannya sendiri. Kadangkala Afiq belanja Alya senyap-senyap. Kadang-kadang Alya pula yang melakukan seperti itu.

Afiq : Alya...nak tanya awak satu perkara boleh?

Alya : Tanya apa tu tu...t..maksud saya bang Afiq?

Afiq : Em...Alya dah ada pakwe?

Alya : Erk...saya single bang Afiq..

Afiq : Oo...ok...

Alya : Bang Afiq...saya nak tnya juga boleh?

Afiq : Boleh...tanya apa tu?

Alya : Erm...abang dah ada makwe kan? Makwe abang x marah ke keluar makan dengan saya?

Afiq : Em...ada...depan saya ni la...Alya nama dia...

Afiq kenyit mata ke arah Alya.

Alya terkejut lalu mukanya jadi bertambah merah...

Alya : Ish...main2 la abang afiq ni...abang dah habis makan ke? J...jom balik pejabat...erm...nak basuh tangan kejap...

Afiq memandang Alya yang pergi membasuh tangan...Afiq perasan Alya sedikit tersipul malu apabila dia menyatakan perkara tersebut. Comel.

"Satu hari nanti saya akan luah kat awak perasaan saya, Alya" monolog Afiq.

"Haish...Alya...jangan perasan...abang Afiq bergurau je tu" monolog Alya di depan cermin.

Alya tidak faham kerana sejak kebelakangan ini, setiap kali dia berhadapan dengan pengurusnya, hatinya kadang-kadang berdegup laju...namun Alya sentiasa mengabaikan perasaan itu. Alya cuba untuk 'reset' akal fikirannya bahawa Afiq hanya bergurau dengannya.

"Aku suka pengurus aku sendiri ke? Lagi satu betul ke pengurus aq kata tadi? Atau hanya gurauan...Ya Allah...tenangkanlah jiwa ini..gurauan je tu" monolog Alya.

Bersambung....

Continue Reading

You'll Also Like

238K 15.6K 62
Delilah Lavelle, kehidupannya tak seindah nama yang diberi. Saat kejatuhan terbesar dirinya bermula ketika orang tuanya bercerai. Bertambah tragik, d...
811K 53.2K 52
"𝙮𝙤𝙪 𝙧𝙚𝙩𝙪𝙧𝙣 𝙡𝙞𝙠𝙚 𝙖𝙪𝙩𝙪𝙢𝙣 𝘼𝙣𝙙 𝙞 𝙛𝙖𝙡𝙡 𝙚𝙫𝙚𝙧𝙮 𝙩𝙞𝙢𝙚" Aku menantikan Harraz memujuk aku tapi tak, dia terus menghidupkan...
59.9K 4.3K 52
Nur Puteri Gardenia Rose, berusia 28 tahun. Seorang guru yang cemerlang dan berdidikasi. Hidupnya sempurna, ada rumah, kereta sendiri, pekerjaan yang...
34.8K 2K 15
𝓐𝓻𝓪𝓵𝔂𝓷 𝓤𝓶𝓪𝓲𝓻𝓪 ~ 𝓡𝓲𝔃𝓺𝓲 𝓕𝓲𝓻𝓪𝓼𝓱 A little sweet moment between them. ps:-maaf sekiranya ada banyak kesalahan tatabahasa <3