Bintang Terbaik (Part 3)

132 6 0
                                    


Fontana De Trevi.

7pm Msia time.

Leyla menguntum senyum. Dah berpuluh kali baca apa yang ditulis oleh Red di sapu tangan Calvin Klein, setiap kali itu jugalah dia sengih sendiri. Kalau orang sekeliling pandang dia sekilas, dia mungkin nampak sebijik macam orang yang tengah angau sorang-sorang. Ingatkan dia saja yang nak ajak berjumpa di Fontana Dr Trevi. Teringat semula peristiwa semalam sebelum dia menaiki pesawat, sempat Red menariknya keluar dari barisan yang panjang semata-mata nak menconteng di atas sapu tangan.

"Jangan lupa temu janji kita. I'm already attracted to you, Leyla. Don't tell me this is the last time we met."

Padanlah nama pun Red, dah macam nama ketua dewa cinta dari planet mana entah. Bila berterus-terang begitu dia tak rasa Red menggatal atau yang sewaktu dengannya. Dia lebih suka jenis yang straight to the point dan bukannya manis mulut tapi satu hapak tak jalan.

Pesanan WhatsApp yang masuk ke telefon menarik perhatian Leyla yang sudah jauh mengelamun.

-I miss you.

"Haih...jauh-jauh aku pergi pun dia masih cari aku." Leyla bercakap sendiri. Telefon bimbit dimasukkan ke dalam sling bag. Pesanan Bad langsung tak dibalas. Malas sebenarnya nak memikirkan tentang dia dan Bad.

Leyla. Bad. Merpati dua sejoli. Samson dan Delilah. Gelaran tu semua dah tak boleh diguna pakai disebabkan oleh cinta yang kini retak menanti belah. Macam mana nak mulakan cerita dan dengan siapa dia nak meluahkan pun, serius tak tahu. Jadi dia

memilih untuk 'forgive and forget' serta 'leave and move on'. Tak mudah tapi dia akan cuba.

Pandangan menala pada air pancutan yang besar dan cantik di depan mata. Fontana De Trevi adalah tarikan pelancong seluruh dunia termasuklah dia. Pendek kata kalau tak datang ke sini bermaksud percutian ke Itali tak 'lengkap'. Melihat para pengunjung yang sibuk mengambil gambar dan melontar duit syiling ke dalam kolam besar itu, Leyla terasa nak ikut sekali.

Toss your coin. Your wish will come true.

Itulah ayat trademark untuk pengunjung di sini dan Leyla ikut saja. Siap tutup mata dan membelakangi salah satu ikon di Rome itu.

"Saya nak lupakan cinta lama. Saya nak bahagia. Saya nak bebas dan dilepaskan pergi." Berderet-deret permintaan Leyla sebelum duit syiling dilontarkan ke kolam di belakangnya. Tak percaya pun sebenarnya tapi saja nak ikut trend pengunjung di sini.

"I hope that you will forget your ex too."

"Opss! Oh myyyyyy...." Terkejut punya pasal, Leyla membuka mata.

"Hai. Lama tak jumpa." Jarak Red hanya beberapa inci saja dari Leyla. Boleh tahan Leyla melatah. Kalau melatah sambil peluk dia lagi bagus rasanya.

"I...I thought we just met yesterday." Leyla masih mampu tersenyum biarpun suara gugup.

"Dua puluh empat tak jumpa. Kira lamalah tu." Red kenyit mata.

Melting!

Cair!

Terbang di awan tinggi!

Describe lah dengan perkataan yang macam mana pun, Leyla tak kisah. Aci cakap dia cukup tertarik pada Red dan rasa sangat selesa walaupun tempoh perkenalan mereka berdua baru sekejap.

BINTANG TERBAIKWhere stories live. Discover now